Päiväkodeissa paljon likaisia lapsia, onko sinun lapsesi yksi heistä?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti ja itsekin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tämän tyyliset ketjut vaan vahvistaa mun päätöstäni että lapsiani en vie päiväkotiin ennen kun on ihan pakko.
Meillä on likaisia lapsia, surureunat on jatkuvasti kynsien alla (kiitos hiekkalaatikko leikkien ja itseppäisten mukuloiden). Vaatteissa on lähes aina tahroja (en vielä ole löytänyt pesuainetta joka poistaisi pinttyneet hiekka- ja ruokatahrat vaatteista). Korvista valuu toisinaan vaikut ulos. Ja nenätkin usein räkäsiä. Keskimmäinen on ihan omaa luokkaansa likaisuudessaan, minuutin oltuaan ulkona näyttää kaatopaikallla asuvalta. Tukatkin on lapsilla usein solmussa, vaikka kuinka olisi harjattu aamulla.
Edellä mainituista seikoista huolimatta lapset peseytyvät päivittäin, vaatteet vaihdetaan pari kertaa päivässä. Ja ulkovaatteetkin useimmiten päätyvät pesuun joka ulkoilun jälkeen.
Tiedän varsin hyvin kuinka jotkut niuhot "tädit ja äidit" mulkoilee kun kuljen näiden likaisten mukuloideni kanssa. Ennakkoluuloista johtuen moni varmasti ajjattelee että "tuon näköisellä äidillä ei ole käsitystä lasten hygieeniasta" :snotty:
 
Huom
Pojalla erittyy kuulemma poikkeuksellisen paljon vaikkua (sanoi korvalääkäri), joten sitä riittää, vaikka usein puhdistankin. Ja kynnenaluset ovat varmasti likaiset, kun pihalla pyöritään kaiken päivää. Joten en noiden perusteella tekisi ainakaan kovin kummoisia johtopäätöksiä lapsesta huolehtimisesta.
Vaatteet on kyllä aina puhtaat, samoin kuin tukka.
 
Vieras
Juttelin pk:n vastaavan kanssa ja valitteli, että ihmiset tuovat liian vaaleissa ja siisteissä vaatteissa päiväkotiin ja ovat sitten harmissaan, kun likaantuvat ellei lapsia estellä leikkimästä... Ota siitä sitten selvää!

ei tosiaan anna hyvää kuvaa päiväkodin työntekijöiden etiikasta voivotella ja suunnilleen pyykipoika nenässä asennoitua "haiseviin" lapsiin :(. Arvostellaan lasten vanhempia milloin mistäkin ja vielä meille alan ihmisille vaitiolovelvollisuudesta välittämättä. Koulutusta lisää!!! Vasta ihan selkeästi HOITAMATTOMAN lapsen kohdalla voi ihmetellä ja silloinkin nätisti vanhemmille tai ääritilanteessa vaikka sosiaalitoimeen. Turhaa syyllistää vanhempia turhanpäiväisist asioista. Puuttuvien asusteiden tai nimikoimattomien vaatteiden urputtaminen vielä menisi, mutta tulla nyt palstalle päivittelemään korvavaikkua... Kannattaa mennä kirjastoon, museoon tms. töihin, jos lasten arkiolemus (likaisuus leikeissä, pörröinen tukka tai kauhistus pari senttiä lyhyet tai kuluneet vaatteet) häiritsevät. Tai sitten ne liian hyvät vaatteet, joissa pelätään likaantumista....
 

Tulepa kysymään meidän eskarilaiseltamme, onko verkkapuku arkiasuste :LOL: Meillä menee lasten mukavuus kaiken edelle, esikoinen ei oo koskaan pukenut farkkuja tai sammareita kovin mielellään, mieluiten laittaa joka paikkaan verkkarit.quote]

Meillä kanssa laittaa mielummin verkkarit jotka pesen joka käytön jälkeen.
Kädet ja naama pestään aina sisälle tultaessa ja ennen ruokailua ja joskus sen jälkeenkin... Lähes joka päivä käy suihkussa. Edellisen päivän vaateita EI KOSKAAN laiteta seuraavana päivänä päälle koska poikakin tietää että ne menee suoraa pesukoneeseen.

Inhottaa kun jotkut lapset kulkee monta päivää samoissa likasissa vaatteissa.

Päiväkodeissa paljon likaisia lapsia, onko sinun lapsesi yksi heistä?
Ei ole viedessä mutta ehkä joskus hakiessa :LOL: .
 
Vieras
Näistä osasta vastauksista voisi päätellä, että lapsi on näyttelyesine, jota puunataan mennen tullen ja palatessa... Suihku päivittäin, pesu joka käänteessä, vaatteiden vaihto KAKSI kertaa päivässä, ulkovaatteet pyykkiin päivittäin, huh. Miten ehditte, jaksatte? Saavatko lapset möyriä pihalla, maalata sormiväreillä, katsoa ja koskea asioita? Minun lapseni pestään aamuin illoin, vaatteet vaihdetaan päivittäin, ulkovaatteet pestään tarvittaessa, hienoimpia vaatteita ei leikkiin pistetä, hiukset kammataan aamuisin ja tarpeen mukaan (pörrössä on silti). Lapseni ei ole pikkuaikuinen. Tuskin itsekään teette pihatöitä tai jumppaatte juhlakuteissa ja saatatte sen jälkeen haistakin ;)!
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Höm...Tuossa AP taisi puhua lapsista, joilla on päivästä toiseen ne likaiset samat vaatteet päällä. Jos se mehu kaatui rinnuksille toissa päivänä, niin kai sen nyt jossain vaiheessa ehtii vaihtaa :whistle:
Mä ymmärsin myös niin, että kyse on tuollaisista lapsista. Niistä, joilla on samat likaiset alkkaritkin jalassa viikon tai kaksi, eikä tukkaa harjata koskaan.

Ei niistä, jotka tulevat hoitoon suht puhtaissa vaatteissa, ja ovat pörröpäitä ulkoilun tai päiväunien jälkeen.

Eli sinänsä ihan täyttä asiaa.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ätiti:
lapset päivittäin.
Heh! Muistathan kuitenkin törkätä pikkutahran johonkin, ettei tule valitusta liian puhtaista vaatteista ;). Ja ne korvat kannattaa suihkutella esim. Lääkeruiskulla, ettei vahingossa vaikkua putoile leikin tiimellyksessä hoitajien harmiksi.
 
Tunnustan, lasten korvien putsaaminen on minun heikko kohtani. Se unohtuu aina. Ja tukatkin ovat usein takussa, koska he eivät pidä pampuloista ja pinneistä, ja avoin pitkä tukka menee nopeasti takkuun. Aamulla tuodessa sentään tukka on aika selvä, tosin kuopuksella oli tänäkin aamuna päiväkodissa tukka naamalla, koska hän ehti hukata pinninsä automatkalla... Lyhyt polkkatukka olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta koska tytöt haluavat pitää pitkät tukkansa, en ole väkisinkään leikannut.

Ja niin, toisina aamuina unohdan putsata lasten kasvot aamupalan jälkeen (tänäkin aamuna taisi käydä niin).

Niin ja vielä, minusta ulkovaatteita ei tarvitse olla pesemässä joka päivä eikä edes viikoittain. Pilallehan se kosteussuojavaatteet menevät jatkuvasta pesemisestä, ja minä haluan että voin käyttää niitä kaikilla kolmella lapsella. Pahat ravat voi myös pyyhkiä vaatteen pinnasta pois.
 
Toki meidän lapset on puhtaita... tai siis näyttävät puhtailta, noin 15 min sen jälkeen kun tulevat pesulta, mutta eipä tytön tarvi kuin vetää lippis päähän niin hiukset on sekaisin ja hän ei pompuloita pidä :D Pojalla on sama ongelma kuin jollain muullakin tuolla, että runsaasti tulee vaikkua korvista ja onneksi on alaspäin käytävät, ettei sinne korvakäytävään jää aiheuttamaan huonoa kuuloa ja korvakäytäväntulehduksia. Vaatteet laitetaan joka aamu uudet, mutta useinhan ne jo aamupäivästä on sen näköiset kuin ei olis ikinä pesty... en kuitenkaan riennä vaihtamaan, vaikka vaatetta piisais, kun pitää vähän ympäristöarvojakin ajatella... Ja kynnenaluset, tiedän, että ne lähtee puhtaaksi kun pesee usein vaan käsiä, mutta nyt mustikka-aikaan ei omani varmaan kestäisi päivänvaloa näitten kriteerien kanssa... eikä yhdenkään muksumme, samasta syystä. :D
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Tunnustan, lasten korvien putsaaminen on minun heikko kohtani. Se unohtuu aina. Ja tukatkin ovat usein takussa, koska he eivät pidä pampuloista ja pinneistä, ja avoin pitkä tukka menee nopeasti takkuun. Aamulla tuodessa sentään tukka on aika selvä, tosin kuopuksella oli tänäkin aamuna päiväkodissa tukka naamalla, koska hän ehti hukata pinninsä automatkalla... Lyhyt polkkatukka olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta koska tytöt haluavat pitää pitkät tukkansa, en ole väkisinkään leikannut.

Ja niin, toisina aamuina unohdan putsata lasten kasvot aamupalan jälkeen (tänäkin aamuna taisi käydä niin).

Niin ja vielä, minusta ulkovaatteita ei tarvitse olla pesemässä joka päivä eikä edes viikoittain. Pilallehan se kosteussuojavaatteet menevät jatkuvasta pesemisestä, ja minä haluan että voin käyttää niitä kaikilla kolmella lapsella. Pahat ravat voi myös pyyhkiä vaatteen pinnasta pois.
No niin, nyt ymmärrän. Itse en ikinä veisi lastani päiväkotiin (tai yhtään mihinkään kotipihaa kauemmas) ruoantähteet naamalla tai tukka takussa. Ei minunkaan neitini hiusten harjaamista rakasta, mutta hiukset harjataan joka aamu ja ilta (suihkun jälkeen), piste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Tunnustan, lasten korvien putsaaminen on minun heikko kohtani. Se unohtuu aina. Ja tukatkin ovat usein takussa, koska he eivät pidä pampuloista ja pinneistä, ja avoin pitkä tukka menee nopeasti takkuun. Aamulla tuodessa sentään tukka on aika selvä, tosin kuopuksella oli tänäkin aamuna päiväkodissa tukka naamalla, koska hän ehti hukata pinninsä automatkalla... Lyhyt polkkatukka olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta koska tytöt haluavat pitää pitkät tukkansa, en ole väkisinkään leikannut.
No niin, nyt ymmärrän. Itse en ikinä veisi lastani päiväkotiin (tai yhtään mihinkään kotipihaa kauemmas) ruoantähteet naamalla tai tukka takussa. Ei minunkaan neitini hiusten harjaamista rakasta, mutta hiukset harjataan joka aamu ja ilta (suihkun jälkeen), piste.
Niinhän minäkin harjaan.
 
ymmärrän hyvin
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Tiedän varsin hyvin kuinka jotkut niuhot "tädit ja äidit" mulkoilee kun kuljen näiden likaisten mukuloideni kanssa. Ennakkoluuloista johtuen moni varmasti ajjattelee että "tuon näköisellä äidillä ei ole käsitystä lasten hygieeniasta" :snotty:
En kyllä kehtaisi lähteä kauppaan tai "ihmisten ilmoille" lasteni kanssa, jos itselläkin olisi tietoisuus siitä, että lapseni näyttävät likaisilta!
Tuollaiset sottapytyt on just niitä vastenmielisiä ällötyksiä mun mielestä,
ei varmaan saa teidän lapset paljon hymyileviä katseita kanssaihmisiltä ja kommenteja "voi että kun on kaunis lapsi" tai että "tuo ihana hymy pelasti päiväni"...lähinnä tuollaiset tosiaan ohittaa korkeintaan mulkoillen äidin suuntaan, että eikö yhtään ajattele millaisina ihmiset heidän lapsiaan pitää...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Höm...Tuossa AP taisi puhua lapsista, joilla on päivästä toiseen ne likaiset samat vaatteet päällä. Jos se mehu kaatui rinnuksille toissa päivänä, niin kai sen nyt jossain vaiheessa ehtii vaihtaa :whistle:
Mä ymmärsin myös niin, että kyse on tuollaisista lapsista. Niistä, joilla on samat likaiset alkkaritkin jalassa viikon tai kaksi, eikä tukkaa harjata koskaan.

Ei niistä, jotka tulevat hoitoon suht puhtaissa vaatteissa, ja ovat pörröpäitä ulkoilun tai päiväunien jälkeen.

Eli sinänsä ihan täyttä asiaa.
Juu, mutta, kuten sanottua, niissä tapauksissa pitäisi jutella vanhempien tai ääritilanteissa sosiaalitoimen kanssa eikä polemisoida asiaa syyllistävään sävyyn tyyliin pk.SSA ON PALJON LIKAISIA LAPSIA onko sinun lapsesi yksi heistä? Ja satun valitettavasti TIETÄMÄÄN, että lasten, vanhempien ja heidän tapojensa arvostelu jopa ulkopuolisille ei ole harvinaista. Olen terveydenhuoltoalalla ja yhtenään lasta hakiessa minulle valitetaan milloin kenenkin asioista. Samoin ystäväpiirissä muuten tosi kivojen ihmisten asenne on aika ikävä ajoittain lasten vanhempien arvostelmisen suhteen. Jos näitä likaisia lapsia on noin paljon, kuin ap kuvaa, niin huonosti todella on asiat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Ei minunkaan neitini hiusten harjaamista rakasta, mutta hiukset harjataan joka aamu ja ilta (suihkun jälkeen), piste.
Niinhän minäkin harjaan.
Minä myös. Vaikkei sitä tänäkään aamuna ehkä ihan heti uskoisi; sadepäivä, tytöllä voimakkaasti kihartuva tukka, päässä huppu = katastrofi.
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Ei minunkaan neitini hiusten harjaamista rakasta, mutta hiukset harjataan joka aamu ja ilta (suihkun jälkeen), piste.
Niinhän minäkin harjaan.
Minä myös. Vaikkei sitä tänäkään aamuna ehkä ihan heti uskoisi; sadepäivä, tytöllä voimakkaasti kihartuva tukka, päässä huppu = katastrofi.
No juu, meillä kans samaa ongelmaa kikkarapäällä. Tästä syystä harjaankin hiukset vasta päiväkodissa, onpahan ainakin hetken sitten kammatun näköinen tyttö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
No juu, meillä kans samaa ongelmaa kikkarapäällä. Tästä syystä harjaankin hiukset vasta päiväkodissa, onpahan ainakin hetken sitten kammatun näköinen tyttö.
Meidän käkkäräpäällä on myös harja pk:ssa repussaan.

Mutta esim. tänä aamuna lähtivät suoraan sirkukseen, ja jätin hänet eteiseen. En halua edes kuvitella minkä näköinen tukkasotka on vastassa kun hänet haen :D kun on ollut ulkona oloa, kosteaa ilmaa, lippistä ja huppua.

Onneksi pojalla on siilitukka :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän hyvin:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Tiedän varsin hyvin kuinka jotkut niuhot "tädit ja äidit" mulkoilee kun kuljen näiden likaisten mukuloideni kanssa. Ennakkoluuloista johtuen moni varmasti ajjattelee että "tuon näköisellä äidillä ei ole käsitystä lasten hygieeniasta" :snotty:
En kyllä kehtaisi lähteä kauppaan tai "ihmisten ilmoille" lasteni kanssa, jos itselläkin olisi tietoisuus siitä, että lapseni näyttävät likaisilta!
Tuollaiset sottapytyt on just niitä vastenmielisiä ällötyksiä mun mielestä,
ei varmaan saa teidän lapset paljon hymyileviä katseita kanssaihmisiltä ja kommenteja "voi että kun on kaunis lapsi" tai että "tuo ihana hymy pelasti päiväni"...lähinnä tuollaiset tosiaan ohittaa korkeintaan mulkoillen äidin suuntaan, että eikö yhtään ajattele millaisina ihmiset heidän lapsiaan pitää...
Mä en mene kauppaan lasten kanssa siksi että joku kehuisi heitä "kauniiksi lapsiksi"
:snotty:
Enkä todellakaan käänny kauppamatkalla takaisin jos mukula on onnistunut sotkemaan itsensä matkan aikana.
Ja jos me lähetään ostamaan puuttuvaa maitopurkkia suoraan hiekkalaatikolta, niin en todellakaan vie muksua vaatteiden vaihtoon ja pesulle ennen sitä.
Meillä lapset saa olla lapsia, vaikka siihen liittyisikin itsensä sotkeminen pihalla.
Ihan vapaasti ihmiset voi pitää lapsiani "VASTENMIELISINÄ ÄLLÖTYKSINÄ". Itse pidän aivottomina idiootteina aikuisia jotka niin ajattelevat nähdessään suttuisen lapsen.
Mutta meitä on moneen junaan.
 
Mama the strange
Kyllähän näitä likaisia lapsia näkee (ja haistaa) en tosin hoitopaikassa ole törmännyt (pph), mutta tuolla muualla kylläkin. Ja en siis todellakaan tarkoita mitään leikeissä sotkeentuneita lapsia, vaan ihan oikeasti likaisia, joiden liat ovat jo montaa päivää vanhoja. Tosi surullista, eihän se lika ole lapsen vika vaan vanhempien. Ja musta on ihan turha selitellä, että me ei suihkutella/pestä hampaita/kammata hiuksia yms koska lapsi ei TYKKÄÄ siitä. Hei haloo, kuka sellasesta nyt välttämättä tykkäis. Lapsi pitää opettaa huolehtimaan perussiisteydestä, vaikka se ei aina niin mukavaa olisikaan.
 
vieras
ihmettelenpä vaan, että eivätkö nämä, joiden lasten kynsien aluset ovat likaiset, ole koskaan kuuleet kynsiharjasta? meillä ainakin joka ilta suihkussa pestään kynsien aluset kynsiharjalla.
Johan sinne kynsien alle jää vaikka mitä pöpöjä, jos ei niitä pese =(
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ihmettelenpä vaan, että eivätkö nämä, joiden lasten kynsien aluset ovat likaiset, ole koskaan kuuleet kynsiharjasta? meillä ainakin joka ilta suihkussa pestään kynsien aluset kynsiharjalla.
Johan sinne kynsien alle jää vaikka mitä pöpöjä, jos ei niitä pese =(
Varmaan jää. Olen yrittänyt pestä niitä kynsiharjalla, mutta kun on pieni lapsi, niin ei se harja sinne kovin helposti mene/yllä. Ja se lika voi olla esim. mustikkaa (kuten eilen illalla). Ennen mustikkaretkeä olivat ihan siistit.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu ihan pienetkin voivat jo olla likaisia, suorastaan haista aamuisin. Ja kyllä taatusti ehtii lapselle laittamaan puhdasta ylle, vaikka kuinka pitäisi tälläytyä jakkupukuun itse. Tuo selitys ei mene läpi. Kun ei me pk:n täditkään nyt ihan virttynessä villapaidassa olla töissä, vaikka joku niin epäili.Ja jos on kiire aamuisin ettei ehdi lasta pukemaan ja huolehtimaan puhtaudesta niin sitten herää aikaisemmin.
Eikö päiväkodin täti oo törmännyt ikinä siihen, että se lapsi saattaa kotona vaikka kaataa maitolasin päälleen juuri ennen lähtöä, siihen ei riitä aikaisemmin ylösnousu, että katastrofi on valmis.

Meidän lapset eivät käy pesulla joka päivä, elleivät ole likaisia, atooppisen ihon kanssa ei ole hyvä ideakaan. Käsiä ja kasvoja pestään kyllä päivittäin ja hygieniasta huolehditaan. Yhdellä pojalla tulee valtavasti vaikkua, vaikka korvat putsataan monta kertaa viikossa, äitiä välillä hävettää, kun huomaa korvien kunnon. Meillä muovaillaan muovailuvahalla ihan joka ikinen päivä, se lika ei lähde kynsiharjalla, ainoastiin esim. hammastikulla. Pieni lapsi ei nyt kauhean innoissaan anna kynsien alusiaan kaivella. Kynnet leikataan kyllä joka viikko, leikkaamalla kynsien aluset saa kaikkein siistimmäksi.

Niin ja meillä lapset syövät aamupalan kotona, tietysti jos se maitolasi kaatuu paidalle, paita vaihdetaan, mutta siinä välissä ei kyllä enää ehdi pesulle.

Minä kuljetan kolmea lasta, kaikkia eri paikkohin, aamuisin noustaan riittävän ajoissa, ja lähdettävä on tiettyihin aikoihin, koska kaksi koululaista eri kouluissa eivät voi olla koulun pihalla esim. tuntia ennen koulun alkua.

Vaatteet ovat ehdottomasti ja varmasti puhtaat, pesukone laulaa joka ikinen ilta. Jos huomaan päälle laittaessa, jonkin vaatteen olevan pieni se vaihdetaan. Vaihtovaatteksi on päiväkotiin saattanut jäädä jotain jo pieneksi jäänyttä, ja siitä toivon palautetta, samoin jos esim. kumpparit tai kurikset ovat pieniä - meillä kun on kotona toiset, kurikset kyllä vien välillä kotiin pestäväksi. Ja joskus esim. uusien tossujen hankkiminen vierähtää, kun iltaisin ei tunnu olevan aikaa mihinkään, ja tossuja ei esim. viime talvena tuntunut olevan oikein missään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Meidän lapset eivät käy pesulla joka päivä, elleivät ole likaisia, atooppisen ihon kanssa ei ole hyvä ideakaan.
Mun atoopikoille lääkäri taas suositteli jokapäiväistä pesua. Kuulemma vesi ja rasvaus on hyvä juttu, rasvaa ei saisi vanhan rasvan päälle laittaa.
 

Yhteistyössä