Päästin lapseni 6v. kärryttelemään ulos vauvani 2kk kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja Mamma 28v.
  • Ensimmäinen viesti
Liian aikainen lapsen itsenäistäminen kuten esimerkiksi vastuunsiirto tai yksin jättäminen rikkoo lapsen perusturvallisuutta. Mutta toisaalta eihän voikaan vaatia että joku kouluttamaton juntti voisikaan tietää sellaisista asioista.Ja niitä tällä palstalla riittää.
Minä taidan olla sellainen "kouluttamaton juntti" koska pidän ap:n toimintaa asiallisena mutta tätä siteeraamaani kommenttia typeränä.
Se, että saa kärrytellä pikkusisaruksen kanssa hetken ei todellakaan riko lapsen perusturvallisuutta, mutta moisen kieltäminen äidin omien traumojen vuoksi voi sen tehdä...
 
[QUOTE="Arwen";25612143]No ei sen ikäinen ole valmis kantamaan vastuuta sisaruksestaan se on varma. Jos viranomaiaet saa tietää niin se on kyllä TOSI vakava paikka. Se on heitteillejättö, siinä ei paljon kasvatukselliset mutinat auta.[/QUOTE]

Omituinen käsitys viranomaisista.
Ja kaiken lisäksi vielä valheellinenkin.
 
Kamala ajatus
Se, mikä tuossa menee totaalisen väärin, on se, että mitä sitten, jos jotain sattuu. Mä en tarkoita sitä, etteikö se lapsi ole ihan fiksu ja niin poispäin, vaan sitä, että entäpä jos vastaan tulee vaikka rattijuoppo ja ajaa niiden vaunujen päälle. Miten sä sille kuusivuotiaalle selität, että ei se ollut sen vika?
Ja mä olen ollut viiden vanhana vastuussa useamman tunnin kerrallaan alle vuoden ikäisestä sisarestani, ihan kaksin kotona kun äiti kävi tuntiopettajana. Mä en ikinä tekis sellasta omalle lapselleni, en, vaikka silloinkaan mitään ei sattunut.
 
Se, mikä tuossa menee totaalisen väärin, on se, että mitä sitten, jos jotain sattuu. Mä en tarkoita sitä, etteikö se lapsi ole ihan fiksu ja niin poispäin, vaan sitä, että entäpä jos vastaan tulee vaikka rattijuoppo ja ajaa niiden vaunujen päälle. Miten sä sille kuusivuotiaalle selität, että ei se ollut sen vika?
Ja mä olen ollut viiden vanhana vastuussa useamman tunnin kerrallaan alle vuoden ikäisestä sisarestani, ihan kaksin kotona kun äiti kävi tuntiopettajana. Mä en ikinä tekis sellasta omalle lapselleni, en, vaikka silloinkaan mitään ei sattunut.
Jos rattijuoppo ajaa vauvan päälle niin se ON kamala ajatus ihan siitä riippumatta kuka vaunuja työntää. Ajatteleppa jos se sen tekeekin kun lapsi ei vaunuja työnnä vaan äiti. Uskooko lapsi koko ikänsä sitten, että jos hän olisi työntänyt niin vauvalle ei olisi käynyt mitenkään? Tai mitä jos meteoriitti osuu taloon niin miettiikö lapsi loppuikänsä, että jos olisi vahtanut sängynpaikkaa vauvansängyn kanssa niin...

Kuinka pitkälle jossittelu on tervettä ja milloin voidaan puhua jo jos-viirauksesta?
 
"vieras"
elikkä siis toisinsanoen sinulla "KAMALA AJATUS" on nimenomaan oma trauma ja siksi et voi ymmärtää edes normaalia toimintaa!!!!!!!!!!!!!!!! Mene siis hoitoon! Ja "MUMMELIISA" olen täälä kanssa nauranu tolle kommentille mites maito :D :D Ja monelle muullekki nauranu tai melkein kyllä jo itkenyt ku ihmisten typeryydellä ei ole mitään rajaa !
 
hehhh
[QUOTE="vieras";25612384]elikkä siis toisinsanoen sinulla "KAMALA AJATUS" on nimenomaan oma trauma ja siksi et voi ymmärtää edes normaalia toimintaa!!!!!!!!!!!!!!!! Mene siis hoitoon! Ja "MUMMELIISA" olen täälä kanssa nauranu tolle kommentille mites maito :D :D Ja monelle muullekki nauranu tai melkein kyllä jo itkenyt ku ihmisten typeryydellä ei ole mitään rajaa ![/QUOTE]

Sori vaan, mutta en tajua miksi nauratte "mitesmaito" kommentille? 2kk lapsi on vielä imeväisiässä :D
 
"vieras"
Mummeliisa pelastit mun päivän...mä olen niiiin sun kanssa samalla linjalla nii ja olihan täälä tosiaan tämä anatolikin joka on ihan fiksusti ajatteleva =)))))) Ja musta tuntuu,että melkein kaikilla täälä on toi josviiraus :D
 
Jos rattijuoppo ajaa vauvan päälle niin se ON kamala ajatus ihan siitä riippumatta kuka vaunuja työntää. Ajatteleppa jos se sen tekeekin kun lapsi ei vaunuja työnnä vaan äiti. Uskooko lapsi koko ikänsä sitten, että jos hän olisi työntänyt niin vauvalle ei olisi käynyt mitenkään? Tai mitä jos meteoriitti osuu taloon niin miettiikö lapsi loppuikänsä, että jos olisi vahtanut sängynpaikkaa vauvansängyn kanssa niin...

Kuinka pitkälle jossittelu on tervettä ja milloin voidaan puhua jo jos-viirauksesta?
Samaa mietin...missä vaiheessa jossittelu menee jo överiksi? Mikä on todennäköistä ja mikä ei ole?

Ja uskon/toivon että jos niin ikävästi kävisi että rattijuoppo ajaisi vaunujen päälle kun lapset vauvaa kärryttelevät, niin pystyisin yhdessä ammattiauttajien kanssa kyllä selittämään lapsille että vika ei ollut heissä, vaan joskus tällaisia kamalia asioita vaan tapahtuu.
 
"Arwen"
Omituinen käsitys viranomaisista.
Ja kaiken lisäksi vielä valheellinenkin.
No ei todella ole. Noin pienten lasten jättäminen keskenään on heitteillejättö, se on aivanselvä. Ei ton ikäistä nähdä lapsen hoitajana viranomaisten silmissä.
Tää käsittämätön juttu, pitää kyllä laittaa tästä linkki omalle perhetyöntekijälle että osaavat varautua näihin äitien tempauksiin.
 
Sori vaan, mutta en tajua miksi nauratte "mitesmaito" kommentille? 2kk lapsi on vielä imeväisiässä :D
On joo imeväisiässä, omani toivottavasti ihan täysimetyksellä vielä tuolloin ja pitkään sen jälkeenkin, mutta mä ainakin ajattelisin että se kotinsa lähellä vauvaa kärräävä sisarus tuo vauvan kotiin jos tämä alkaa itkemään, eikä ala tätä ruokkimaan. Ei vauva ihan samalla nanosekunnilla sentään maitoa tarvitse!
 
[QUOTE="Arwen";25612417]No ei todella ole. Noin pienten lasten jättäminen keskenään on heitteillejättö, se on aivanselvä. Ei ton ikäistä nähdä lapsen hoitajana viranomaisten silmissä.
Tää käsittämätön juttu, pitää kyllä laittaa tästä linkki omalle perhetyöntekijälle että osaavat varautua näihin äitien tempauksiin.[/QUOTE]

Ehkä todella olisi aiheellista näyttää ketju " omalle perhetyöntekijällesi."
Voi olla hyvä, jos hän saa käsityksen ajatuksistasi ja pystyy sitten ehkä kohdistamaan saamanne avun paremmin.

:)
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
koulutettu kasvattaja
Ei todellakaan 6-vuotiaan homma ole työnnellä yksinään vauvaa vaunuissa. Surullista, niin surullista. Jos joku tuttuni tekisi vastaavaa, kysyisin varmasti lastensuojelun ja neuvolan mielipidettä asiaan.
 
koulutettu kasvattaja
Jos rattijuoppo ajaa vauvan päälle niin se ON kamala ajatus ihan siitä riippumatta kuka vaunuja työntää. Ajatteleppa jos se sen tekeekin kun lapsi ei vaunuja työnnä vaan äiti. Uskooko lapsi koko ikänsä sitten, että jos hän olisi työntänyt niin vauvalle ei olisi käynyt mitenkään? Tai mitä jos meteoriitti osuu taloon niin miettiikö lapsi loppuikänsä, että jos olisi vahtanut sängynpaikkaa vauvansängyn kanssa niin...

Kuinka pitkälle jossittelu on tervettä ja milloin voidaan puhua jo jos-viirauksesta?
Jokaiselle ajattelevalle aikuiselle on ihan ilmiselvää, että KUUSIVUOTIAAN ja AIKUISEN kyvyt hallita lastenvaunuja ovat hyvin eri luokkaa jo pelkästään fyysisistä lähtökohdista katsottuna. Myös onnettomuusriski (esim vaunujen kaatumiselle, kun niitä lumessa työntää/kiskoo) on ihan eri luokkaa näiden kahden välillä. Vai jossain matkarattaissako se 6v sitä vauvaa tuolla lumessa työntelee?

Näinhän niitä lapsia hoidetaan hyvin. Not.
 
"vieras"
Se on kuule hieno asia,jos isosisko/veli haluaa osallistua vauvan hoitoon ja vie häntä vaunulenkille! Ja aivan mahtavaa,että joissain perheissä vielä käytetään maalaisjärkeä! Näköjään silti suurin osa tulevasta sukupolvesta on ihan tumpeloita jotka ei pärjää missään....siis niiiiiin surullista :( Ja juuri nämä äidit jotka haukkana vieressä lapsiaan vahtivat niin kasvattavat näitä tulevaisuudentoivoja jotka ei mitään osaa kun ei ole annettu tehdä ja osallistua!
 
Jokaiselle ajattelevalle aikuiselle on ihan ilmiselvää, että KUUSIVUOTIAAN ja AIKUISEN kyvyt hallita lastenvaunuja ovat hyvin eri luokkaa jo pelkästään fyysisistä lähtökohdista katsottuna. Myös onnettomuusriski (esim vaunujen kaatumiselle, kun niitä lumessa työntää/kiskoo) on ihan eri luokkaa näiden kahden välillä. Vai jossain matkarattaissako se 6v sitä vauvaa tuolla lumessa työntelee?

Näinhän niitä lapsia hoidetaan hyvin. Not.
Huterilla kärryillä umpihangessahan tuo ap:n lapsi varmaan vauvaa työnsi, kilometrien päässä kodistaan - lisäksi toki tien vieressä tai peräti tiellä, toisella puolella syvä oja joka jostain ihme syystä ei ole nyt jäässä.

Joku raja hei hysteriallakin & kauhuskenaarioilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
riippuu lapsista
No en minäkään, mutta itse kyllä työntelin pikkusiskoani vaunuissa, olin silloin 6½ nuorimmillani. )-vuotiaana hoidin jo täysin lomalla äidin työajan. Samoin oli tehnyt kanssani 6 vuotta vanhempi isosiskoni.
Omat lapseni 11.14 ja 18-vuotiaat suorastaan kilpailivat pikkusisaruksen hoidosta. Myös 11-vuotias oli jo taitava syöttämään, viihdyttämään ja vaihtamaan vaippaa.
Ei kukaan tehnyt ls-ilmoituksia
 
[QUOTE="jaa";25611750]Mun äiti kertoi, että kun syntyi 1951 (toukokuuta) niin vanhempansa tekivät kesällä heinätöitä pellolla. Ja hän ite nukkui pellonreunalla lähellä ojaa vaunuissa noin kilometrin päässä paikasta jossa vanhempansa tekivät töitä. Ei ollu tietoa mistään ls ilmoituksista.[/QUOTE]

Mä oon syntyny myöhemmin mutta olen myös nukkunut vaunuissa pellonreunassa.
Musta se on ihan hyvä paikka vauvan nukkua, ei eroa siitä että vauva nukkuu pihalla vaunuissa ja äiti sisällä.
 
riippuu lapsista
Maito??
Olipa omituinen kommentti.""

Minä hymähdin tuolle kommentille. Mihin sitä maitoa tarttee lyhyellä vaunulenkillä? Eivät kait tunnikseiksi lähde, eikä kauas.
 
Mä "hoidin" pikkuveljiä lapsena useastikin, siis esim. ulkoiltiin ja käytiin rattailla kävelyllä ym. Ikäeroa meillä on toisen kanssa 8v ja toisen kanssa 9v.

Mun mielestä aika paljon ratkasee myös sen (vanhemman) lapsen luonne, että uskaltaako jättää. Ite uskallan hetken antaa olla pikkusiskoni "vahtimassa" omaa lastani esim. ulkoillen rattailla tai leikkien sisällä jos pitää käydä esim. hakemassa posti tai jotain. Pikkusisko on nyt 7v ja oma lapsi täyttää 2v keväällä. Mutta esim. tielle tai veden äärelle en päästäisi, omassa pihassa tms kyllä.
 
"zenn"
En tällä tiedon lähtisi arvioimaan mihinkään suuntaan. Nykyisessä asuinympäristössä ei tulisi mieleenikään päästää 6v:tä kärryttelemään vauvan kanssa, se olisi aivan liian suuri vastuu, mutta jossain hiljaisella maaseudulla tai omakotialueella voisi olla mukavaa. Typerää kuvitella, että kaikki asuisimme samanlaisella alueella toistemme klooneina.
 
"vieras"
No ei täälä kukaan kuvittelekkaan,että kaikki on samanlaisia ja asuu samanlailla. Kyllähän me muutama järkevä ihminen (esim. anatoli ja mummeliisa) ymmärrettiin ettei ap mihkään maantienvarteen sitä lasta ollut pistänyt vauvaa työntämään...mutta nämä jotka on heti tekemässä lastensuojeluilmoa ni ne ei ymmärtäny tätä juttua :D Ja edelleekin sitä maalaisjärkeä saa käyttää ;)
 
...ja mikä ihme on ko äidille niin tärkeetä, ettei ite menny lasten mukaan ulos?

6-vuotias ei todellakaan voi olla vastuussa toisesta lapsesta!

eikä varsinkaan millään kävelylenkillä. 6v vasta ite opettelee turvallista liikkumista liikenteessä ja tarvitsee kaiken huomiokykynsä siihen (ei rattaisiin)

ja kyllä, jatkan jossitteluketjua: miten ko äiti meinaa selvitä tunnontuskistaan jos lapsille sattuu jotain kun ovat ulkona ilman aikuista? vai onks tää kans niitä jotka jättää kaikki "herran haltuun"? jos kuolevat niin sitt oli niin tarkoitettu? vai niitä jotka jälkikäteen väittää, ett kaikki onki laiskan naapurin syytä ku ei huolehtinu, vaikka ite oli ulkona omien lastensa kanssa? en todellakaan käsitä ja olen samaa mieltä lastensuojeluilmoituksesta... varmasti teen lastensuojeluilmon jos vastaavaan törmään!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä