Päästin lapseni 6v. kärryttelemään ulos vauvani 2kk kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja Mamma 28v.
  • Ensimmäinen viesti
9lapsen äiti
En kyllä päästäisi omaa 6v. poikaani vaunuttelemaan vauvan kanssa. Poika ainakin voisi hyvin työntää vaunuja juosten ja sitten kun johonkin törmäisi, niin nurin mentäis vauhdilla.
 
"vieras"
Ei voi muuta sanoa ku,että sulla on pikkasen jälkeenjäänyt 6 vuotias kun ei vaunuja osaa työntää :D Meillä kyllä jo kolme vuotias osaa työntää vaunuja ;) Ehkäpä täällä palstamammoilla on tyhmiä lapsia sitten....
 
"Jeera"
Ehkä kannattaisi olla provosoitumatta, mutta 6-v. ei ole vielä valmis varaäidiksi vaikka osaisi kuinka hoivata sisarustaan. Usein näkee koululaisiakin hukassa kun ikätoverit kiusaa (päivittäin), saati jos eskarilapsi on yksin avuton vauva mukanaan. Ja 2 kk-vauva ei saisi koskaan olla ilman aikuisen hoivaa.
 
"Veera"
[QUOTE="vieras";25619341]Ei voi muuta sanoa ku,että sulla on pikkasen jälkeenjäänyt 6 vuotias kun ei vaunuja osaa työntää :D Meillä kyllä jo kolme vuotias osaa työntää vaunuja ;) Ehkäpä täällä palstamammoilla on tyhmiä lapsia sitten....[/QUOTE]

Oh! Todella vastuuttomia ja hemmoteltuja nykyajan nuoret. Eräs ystävättäreni joutui jo 6v kantoliinalla kantamaan pikkusiskoaan reppuselässä kun samalla oli etsimässä ravintoa kaatopaikalta...
 
sossu
Emme ole koskaan olleet lastensuojelun asiakkaita.
Sijaisperheenä ja tukiperheenä olemme toimineet.

Ja se, jos sisarus kuljettaa vauvaa vaunuissa lyhyen lenkin ei ole heitteillejättöä. "Sossuna" esiintyminen ja moisen valehtelu on edesvastuutonta (ja eettisesti kuvottavaa) etenkin tällaisella palstalla.
Miksi luulet että esiinnyn? Luulenpa että olette itse lastensuojelun asiakkaita ja että sinun jutuistasi on aika iso osa valheita.Sinulla tuntuu olevan melkoisen vastuuttomat kasvatusmenetelmät. Kertoisitko millaisia sinun isommat lapsesi ja jo aikuiset(?) lapsesi ovat? Miten olet heidät kasvattanut, oletko liian aikaisin antanut heille vastuuta? millaisissa asioissa se on näkynyt, ovatko lapsesi tunteneet turvattomuutta tai onko heillä vaikeuksia elämässään normaalia enemmän?
 
"vieras"
Liikaa vastuuta minunkin mielestäni. Mut jätti äiti pikkuveljeni kanssa, kun oli 9 v ja hän vauva, kauppareissun ajaksi kahdestaan kotiin. Veli rupesi itkemään, enkä saanut sitä millään loppumaan. Hätäännyin ja yritin laittaa tuttia suuhun varmaankin turhan kulmikkain ottein ja veli meni entistä enemmän paniikkiin. Ei siinä mitään käynyt, paitsi sain itse sellaiset syyllisyystraumat, että olen kantanut niitä mukanani aikuisikään asti. Oli jopa pakko pyytää veljeltä anteeksi joitain vuosia sitten, vaikka syy ei todellakaan ollut minun, vaan mutsin joka antoi liikaa sitä saamarin vastuuta lapselleen.

Eli eihän siitä välttämättä mitään kamalaa satu, mutta pienetkin pieleen menneet jutut voivat vaivata sitä vastuunkantajaa pitkään. Ja tahtoo minunkin kolmevee kantaa vauvaa ja vaikka viedä sen Lintsille, mutta eipä ole järkeä toteuttaa kaikki lasten haluja, ei.
 
Miksi luulet että esiinnyn? Luulenpa että olette itse lastensuojelun asiakkaita ja että sinun jutuistasi on aika iso osa valheita.Sinulla tuntuu olevan melkoisen vastuuttomat kasvatusmenetelmät. Kertoisitko millaisia sinun isommat lapsesi ja jo aikuiset(?) lapsesi ovat? Miten olet heidät kasvattanut, oletko liian aikaisin antanut heille vastuuta? millaisissa asioissa se on näkynyt, ovatko lapsesi tunteneet turvattomuutta tai onko heillä vaikeuksia elämässään normaalia enemmän?
Minä taas "luulenpa" että sinä valehtelet, mutta sallin sen sinulle, jos siitä itsellesi apua on.

Isommat lapseni voivat hyvin - vaikka heillä toki on ollut vaikeuksia elämässään. Esimerkiksi isänsä kuolema ja minun sen jälkeen sairastamani syöpä samoin kuin lapsenlapseni (esikoiseni tyttären) kuolema. Terveen, vahvan alun, turvallisen kodin ja enen kaikkia omien luonteidensa ansiosta he ovat kuitenkin selvinneet vallan mainiosti. Jopa yllättävänkin hyvin, kun miettii miten monet nuoret nykyään hajoavat elämän paljon pienempiinkin paineisiin.

Neljä vanhinta asuu omillaan. Kolme heistä on valmistunut ammattiinsa (yksi tosin jatkokouluttaa itseään) ja yksi opiskelee viimeistä vuotta ammattikorkeassa. Kolme elää parisuhteessa ja yksi sinkkuna. Kellään ei ole tunne-elämän vaurioita ainakana vielä näkynyt missään eikä kellään ole vaikeuksia elämänhallintansa kanssa. On työpaikat, omakotitalot (yksi tosin asuu vielä 24-vuotiaana vuokralla mutta se ei liene opiskelijoiden keskuudessa kovin harvinaista?)
Lapsilleen ovat hyviä vanhempia.

Millaisia vaikeuksia heille "odotit"?

:D
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Lapset ovat näissäkin asioissa ykslöitä. Toiset kypsyvät nopeammin kuin toiset. Kyllä minäkin jätän 4kk pojan nukkumaan ja isoveljen (5v) vahtimaan kun vien pyykit pyykkitupaan. Hyvin pärjäävät.
 
"Arwen"
Lapset ovat näissäkin asioissa ykslöitä. Toiset kypsyvät nopeammin kuin toiset. Kyllä minäkin jätän 4kk pojan nukkumaan ja isoveljen (5v) vahtimaan kun vien pyykit pyykkitupaan. Hyvin pärjäävät.
Aika eri juttu jättää vauva nukkumaan esim omaan sänkyyn ja veli omiin puuhiin sisälle turvaan kun taas lykätä lapset ulos keskenään, ei ei ei.
 
muumu
Kivat iltanaurut sai taas näistä panikoivista ylisuojelevista äideistä jotka luulevat että vauvat menevät kosketuksesta rikki. Vauvat ei ole mitään lasivitriinin koriste-esineitä. Vauvat EIVÄT MENE RIKKI! Suurin osa äideistä on niin panikoivia hölmöjä etteivät anna 6v pitää vauvaa edes sylissä. Voi pyhä sylvi sentään. Saako isosisarus hoitaa pikkusisarusta vasta kun on täysi-ikäinen? vai sillonkaan? Totta helvetissä vastuuntuntoinen 6v saa työntää yksin vauvaa rauhallisessa pihapiirissä. Tässä tuskin nyt kuitenkaan 6v työnsi vauvaa yksin helsingin ydinkeskustassa! Ei mikään ihme että joidenkin lapset on niin sairaalloisen mustasukkasia kun eivät saa edes tikulla koskea sisarusvauvaan! Vihaan ylihuolehtivia äitejä jotka panikoivat KAIKESTA!
 
"Arwen"
Ja siis mun mielestä isosisarusten pitää saada osallistua pienten hoitoon niin paljon kuin haluavat mutta vanhempien ollessa saatavilla, eli kotona koko porukka!
Vaipat, ruoat, nukutus ja kärryttely sisätiloissa ok mutta ulos ei ikinä ton ikästä.
 
  • Tykkää
Reactions: mlvm äiti
"vieras"
Kuten sanoin, kyse ei ole siitä, että vauva menisi rikki tai jotain superkauheaa tapahtuisi. Ilmeisesti palstalaisille on liian vaikea käsite tuo vastuunkanto ja se, minkä ikäiselle voi minkäkinlasta vastuuta sälyttää. Mut hei, antakaa lastenne tehdä mitä itse haluatte. Tuskin mitään hirveää tapahtuu, tai jos, niin huonoa tuuriahan tuo. Yritin rautalangasta vääntää, että harmittomatkin asiat saattavat jäädä jäytämään sitä vastuunkantajaa. Eli jos nyt vaikka sanotaan vaunut kaatuisivat, niin vaikka vauvalle ei mitään kävisi, niin se isosisarus saattaa kantaa siitä syyllisyyttä aikuisuuteen. Kokemusta on, kun sitä broidin halusin ja sain sen kauppareissun (tai mikälie pyykkitupa olikaan) ajan hoitaa, eikä se mennyt ihan putkeen. Valehtelematta tunsin syyllisyyttä siitä asiasta pari vuosikymmentä, kunnes joku sanoi, ettei se sun syysi ollut. Ja huom, mitään kamalaa ei siis tapahtunut, vaan vauva alkoi hysteerisesti itkeä ja menin paniikkiin. Sellasta.
 
"xxxxxx"
Meillä ei 6v tiedä riittävän hyvin liikennesääntöjä, että päästäsin itse omin päin tielle. Eikä muuten näy tietävän naapureidenkaan saman ikäiset, vaikka heidän vanhempansa tuntuvat kuvittelevan heidän olevan riittävän osaavia liikenteeseen. Huitelevat jopa fillareilla teitä menemään ilman vanhemman valvontaa, mutta menevätkin sitten tien laidasta toiselle taakseen vilkaisematta ja ajavat tuon tuosta väärää puolta tietä. Sama kouluun kulkevien ekaluokkalaisten kanssa. Juoksevat tiellekin vielä ihan yhtäkkiä. Mieheni joutui tekemään sykysllä rajun äkkijarrutuksen omat lapsemme kyydissä kun koulusta kotimatkalla ollut tyttö syöksyi aivan yllättäin tielle ilman, että oli suojatietä lähimaillakaan.

Päästäisinkö sitten 6 vuotiaan kärryttelemään? No EN jos on pienikin mahdollisuus, että lähellä liikkuu autoja. Lapselta puuttuu vanhemman "kolmas silmä", eli vaisto reagoida. Hän ei varmastikaan tahallaan satuttaisi vauvaa, mutta hän voi kaatua ja kärryt karata käsistä juuri pahassa paikassa. Tai hän voi jäädä juttelemaan tutun lapsen kanssa ja olla huomaamatta kun naapurin kissa on hypännyt kärryihin. Hän voi pysähtyä juttelemaan ja jättää kärryt seisomaan lukitsemattomina jolloin ne voivat valua vaikka katuojaan. Ei 6v voi tajuta miten kärryt voi pahimmassa tapauksessa toimia jos niitä ei lukita. Lisäksi 6v ei ole vielä sen ikäinen, että hänen sopisi olla vastuussa toisesta ihmisestä.

On ihan tyhjää sanoa, että ennenvanhaan sitä ja tätä. Ajat olivat toiset. Liikennettä oli toisin ja lapset kasvatettiin pienestä pitäen kantamaan enemmän vastuuta itsestään kuin nykypäivänä. Meillä 4 ja 6 v tytöt voivat leikkiä hetken pihalla omin päin ja luotan kyllä heihin. Meillä on myös pihaportit, joilla voi sulkea ulosmenotiet. En toki jätä lapsia valvonnatta pitkäksi aikaa, mutta ei minun tarvi olla huolesta sekaisin jos käyn mutkan sisällä. Kyllä he ovat sen verran oppineet ja rajansa ymmärtää. Mutta on ihan eri juttu päästää tuon ikäisiä porteista ulos liikenteeseen omin päin, saatika sitten työntämään lastenrattaita vauva kyydissä. Minustakin tuo on ihan älytön ylilyönti. Hyväksyttävää vain, jos kyseessä pieni tovi ja alue, jossa ei liikennettä.
 
"minna"
Meidän 6v. hihkuis onnesta jos pääsisi työntämään pientä vauvaa vaunuissa ulkona. Tosin mä olen sen verran hysteerinen, että pääsisi tuohon takapihan tielle, missä ei kulje autoja ja mistä näen hänet koko ajan. meilä vaan ei ole vauvaa, vaan 2v. Ja tuo 6v. tyttö haluaa pukee, nukuttaa ja auttaa häntä. Oikeastaan mun täytyy yrittää hienovarasesti toppuutella joskus, ettei hän koe sitä velvollisuudeks. Mutta oikeasti on luonteeltaan niin "pikkuäiti", että tykkää tehdä kotitöitä ja auttaa pikkusiskojaa. Ja en todellakaan näe, että hän joutuu kantamaan vastuun heistä. 6-vuotiaitakin on erilaisia.Mä olen monesti huomannut, että monillakaan palstalaisilla ei ole maalaisjärkeä missään asioissa, tai sit halutaan yrittää päteä täällä. Lastensuojelu ei puuttuisi puoleenkaan palstalle kirjotetuista asioista, vaikka te aina sillä uhkailette :D
 
"essi"
Siis jos tää oli jotenkin reaaliaikainen kertomus, niin ihmettelen vielä enempi.
ja kyllä mäkin olen suht varma, ihan sillä maalaisjärjellä ajatellen, että jos 6 vuotias viuhtoo, jossain leikkipuistossa 2kk ikäisen vauvan kanssa, niin todellakin olisi lastensuojelu sitä mieltä, ettei asia ole ok.
 
  • Tykkää
Reactions: mlvm äiti
"vieras"
nämä ihmiset jotka uhkailevat lastensuojelulla ovat niin yksoikeita että huh huh ! Pitää päteä mutta ei ole mitään muuta sanottavaaa. Ja ehkä heitä ottaa päähän kun joillain on niin fiksuja pieniä lapsia ja omat on niin vähä-älyisiä---onhan se kyllä aika kadehdittavaa ;)
 
"minna"
Ja kukaan ei edes tiedä minkälaisessa paikassa ap asuu ja vaikka se leikkipuisto olis vieressä, johon näköyhteys koko ajan tms. Kyllä muaki kauhistuttais jos ajattelisin vaan meidän asuinympäristöä. Joutuisi kävelemään melko kauan ja ylittämään pari kertaa autotienkin.
 
Sori, en voi ymmärtää. Jos 6v haluaa kärrytellä 2kk pikkusisaruksen kanssa, on äidin mentävä mukaan.

Jos perheen esikoinen on 6v ja perheeseen syntyy vauva, voi äkisti se 6v tuntua jo tosi isolta ja kypsältä lapselta. Näin ajattelin joskus itsekin vaan nyt myöhemmin kun vanhimmat lapset on jo teinejä, niin tuntuu todella vastuuttomalta ajatukselta että 6v vahtisi hetkeäkään pientä vauvaa.
 
"mmm"
[QUOTE="Jeera";25619100]Elävästä elämästä esimerkki: Annoin 6-v eskarilapselleni vastuun työntää vauvan kärryjä kaupassa kun itse työnsin ostoskärryjä. Ei mennyt kuin kaksi minuuttia niin esikoiseni oli saanut vauvan vaunut kaadetua törmättyään tolppaan! Onneksi mitään ei käynyt, mutta sen jälkeen eskarilapsi työnsi ostoskärryjä ja itse työnsin vauvan vaunuja...[/QUOTE]

Vinkki: Jos vaunut menevät nurin törmättyään tolppaan, harkitsisisn uusia vaunuja...
 
sir
Mielestäni on merkittävästi eri asia ottaa 6-vuotias mukaan lastenhoitoon tämän niin toivoessa kuin päästää tätä vaunulenkille yksin vauvan kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä maalaisjärjen tai nykyajan tai jossittelun kanssa. Kuusivuotias voi osallistua lastenhoitoon ja työntää kärryjä kun aikuinen on mukana. Kuusivuotias ei voi lähteä yksin kävelylle vauvan kanssa, sehän on aivan selvä. Ja miten niin on jossittelua spekuloida riskeilllä? Toivon että lapsillenne ei tapahdu mitään ikävää.
 
  • Tykkää
Reactions: mlvm äiti
"vieras"
ja kyllä 6 vuotias saakin tuntua isolta alle vuoden ikäseen nähden...olishan se jo vääryys jo lastakin kohtaan,jos niin isoa vauvana pidettäisiin! Niin ja meillä ainakin 6 vuotias on iso ja osaava vauvan rinnalla...ja meillä on myös näitä vieläkin isompia ja osaavampia meidän perheessä eli teinejä =) Mutta jos te hyysääjät haluatte hyysätä ja passata tikunnokkaan näitä teidän avuttomia pentujanne niin siitä vaan antaa mennä! Meillä ainakin kasvatetaan tasapainoisia ja pärjääviä lapsia...ja vastuuta pitää kyllä lapsellekki jossainmäärin suoda ja lisätä sitä sitten aina ikätason ja lapsentason mukaisesti!
 
[QUOTE="vieras";25618843]Ei todellakaan ole heitteillejättö jos sisaruskin hoitaa...ja mitä enemmän vauvalla on rakastavia "hoitajia" lähellä sitä mahtavampi asia se on! On ihan tervettä antaa koko perheen osallistua...näin sisaruksillekkin syntyy hyvä side joka kantaa läpi elämän =) Kyllä me mummeliisan kanssa tiedetään nämä asiat ;)[/QUOTE]

totta kai on hienoa, että sisarukset haluavat hoitaa ja tietysti näin saavat tehdäkin, mutta aina aikuisen vastuulla ja aikuisen läsnäollessa. ei niinkuin ap; kännykällä tavoitettavissa olevan aikuisen luvalla! 6v voi toki yksin harjoitella liikkumaan ja hyvä jos on känny mukana "turvana", mutt vauva ei oo 6v:n leikkikalu! 2kk vauva tarvitsee aina läsnäolevan aikuisen.
 
[QUOTE="minna";25620260]Ja kukaan ei edes tiedä minkälaisessa paikassa ap asuu ja vaikka se leikkipuisto olis vieressä, johon näköyhteys koko ajan tms. Kyllä muaki kauhistuttais jos ajattelisin vaan meidän asuinympäristöä. Joutuisi kävelemään melko kauan ja ylittämään pari kertaa autotienkin.[/QUOTE]

no jos ois näköyhteys niin mihin sitä kännykkää tarttetaan?
 

Yhteistyössä