Päästin lapseni 6v. kärryttelemään ulos vauvani 2kk kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja Mamma 28v.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No mitäs sanotte tästä nipot...minun pikkuinen mutta erittäin fiksu lapseni jolla on ikää 1v.4kk jää pihalle YKSIN odottamaan,jos mä käyn esim. sisältä hakemassa jotakin tai jää yksin oottamaan ja katsomaan ikkunasta kun vien roskat tai haen postin...ikkunasta aina iloisena vilkuttaa! Näin ne lapset oppii ettei ole mitään hätää vaikka hetken yksin odottaa ;) Voi teitä jotka ette lapsia osaa kasvattaa viisaiksi! Minä ainakin haluan ja olenkin opettanut kaikista lapsistani omatoimisia ja pärjääviä...ja sekin on aloitettava pienestä pikkuhiljaa,jos meinaa että se onnistuu. Ja lapsellekkin on annettava mahdollisuus oppia!
 
liian aikainen
Liian aikainen lapsen itsenäistäminen kuten esimerkiksi vastuunsiirto tai yksin jättäminen rikkoo lapsen perusturvallisuutta. Mutta toisaalta eihän voikaan vaatia että joku kouluttamaton juntti voisikaan tietää sellaisista asioista.Ja niitä tällä palstalla riittää.
 
[QUOTE="vieras";25611770]No mitäs sanotte tästä nipot...minun pikkuinen mutta erittäin fiksu lapseni jolla on ikää 1v.4kk jää pihalle YKSIN odottamaan,jos mä käyn esim. sisältä hakemassa jotakin tai jää yksin oottamaan ja katsomaan ikkunasta kun vien roskat tai haen postin...ikkunasta aina iloisena vilkuttaa! Näin ne lapset oppii ettei ole mitään hätää vaikka hetken yksin odottaa ;) Voi teitä jotka ette lapsia osaa kasvattaa viisaiksi! Minä ainakin haluan ja olenkin opettanut kaikista lapsistani omatoimisia ja pärjääviä...ja sekin on aloitettava pienestä pikkuhiljaa,jos meinaa että se onnistuu. Ja lapsellekkin on annettava mahdollisuus oppia![/QUOTE]
Sama juttu meillä. Ja ei, eivät kuitenkaan ulkoilleet yksin taaperoina taikka olleet varsinaisesti yksin kotona, vaikka odottivatkin pihassa jos käväisin sisällä/odottivat sisällä kun kipaisin viemään roskat tai hakemaan postin.

Mulle oli oikeasti iso yllätys, että jotkut eivät päästä tyyliin alle 4 v lapsia hetkeksikään silmistään kotosalla tai muuallakaan. Suihkuunkaan eivät mene jos lapsi on hereillä, tai sitten ottavat lapsen mukaan suihkuun. Eikö sillä lailla saa lapsiperheen arjesta kamalan stressaavaa? Ymmärrän, jos lapsi oikeasti on sitä sorttia että karkaa, purkaa talon tai tappaa sisarustaan/lemmikkiä jos silmänsä hetkeksi toisaalle kääntää, mutta muuten en ymmärrä, enkä aio sellaiseen lähteä.
 
eräs äiti tokas lapsellensa 9v että "et koske vaunuihin, minä lykin tee oma vauva" :(
Törkeetä :|

Mulle varmaan tulee alussa sama tuttu emovietti mikä kahdesta ekastakin; sellainen, ettei mun ja vauvan väliin mahdu mitään tai ketään. Mutta pakkohan isosiskon ja -veljenkin on antaa osallistua! Niin ja isänkin tietty :D mutta hän aikuisena ymmärtää mitä hormonit mulle tekee, lapsilta samaa ei voi olettaa.
 
"Ami"
[QUOTE="vieras";25611770]No mitäs sanotte tästä nipot...minun pikkuinen mutta erittäin fiksu lapseni jolla on ikää 1v.4kk jää pihalle YKSIN odottamaan,jos mä käyn esim. sisältä hakemassa jotakin tai jää yksin oottamaan ja katsomaan ikkunasta kun vien roskat tai haen postin...ikkunasta aina iloisena vilkuttaa! Näin ne lapset oppii ettei ole mitään hätää vaikka hetken yksin odottaa ;) Voi teitä jotka ette lapsia osaa kasvattaa viisaiksi! Minä ainakin haluan ja olenkin opettanut kaikista lapsistani omatoimisia ja pärjääviä...ja sekin on aloitettava pienestä pikkuhiljaa,jos meinaa että se onnistuu. Ja lapsellekkin on annettava mahdollisuus oppia![/QUOTE]

Sinä et mitenkään voi tietää jääkö lapsi pihaan vai ei. Ja sen kerran kun ei jää, niin voi olla myöhäistä.

Ystävälläni on 1,5 ja 3,5 vuotiaat lapset ja hän päästi vanhemman lapsen edeltä pihalle kun jäi nuorempaa pukemaan. Lapsi lähti sen sileän tien ja loppuilta häntä haettiin poliisien ja naapurien voimin. Onneksi lapsi löytyi muutaman tunnin päästä vihjeiden perusteella rannalta leikkimästä. Pahemminkin olisi voinut käydä.
 
"vieras"
Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi Anatolia! Minäkään en todellakaan ymmärrä miksi nykyajan ihmiset eivät käytä järkeä yhtää...olen myös miettinyt sitä että onko näillä nykyhöyrypäillä jotakin omia traumoja joitten takia sitten toimivat noin typerästi ja tekevät sillä hallaa omille lapsilleen. Oikeesti käyttäkää järkeä...lapsi pärjää kyllä jos pikkuhiljaa opetetaan ja annetaan mahdollisuus(ei tietenkään astetta tyhmemmät lapset pärjää) Kyllä sen lapsen on hyvä myös oppia sen perusturvallisuuden keskellä ettei se turvallisuus mene siitä rikki jos äiti käy hakeen postin :D :D Mua oikeesti naurattaa nyt miten tyhmiä täälä on ihmiset!!!!
 
"Ami"
[QUOTE="vieras";25611859]Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi Anatolia! Minäkään en todellakaan ymmärrä miksi nykyajan ihmiset eivät käytä järkeä yhtää...olen myös miettinyt sitä että onko näillä nykyhöyrypäillä jotakin omia traumoja joitten takia sitten toimivat noin typerästi ja tekevät sillä hallaa omille lapsilleen. Oikeesti käyttäkää järkeä...lapsi pärjää kyllä jos pikkuhiljaa opetetaan ja annetaan mahdollisuus(ei tietenkään astetta tyhmemmät lapset pärjää) Kyllä sen lapsen on hyvä myös oppia sen perusturvallisuuden keskellä ettei se turvallisuus mene siitä rikki jos äiti käy hakeen postin :D :D Mua oikeesti naurattaa nyt miten tyhmiä täälä on ihmiset!!!![/QUOTE]

Eli vaarannat lapsen turvallisuuden koska se on sinusta kasvattavaa.
 
[QUOTE="vieras";25611770]No mitäs sanotte tästä nipot...minun pikkuinen mutta erittäin fiksu lapseni jolla on ikää 1v.4kk jää pihalle YKSIN odottamaan,jos mä käyn esim. sisältä hakemassa jotakin tai jää yksin oottamaan ja katsomaan ikkunasta kun vien roskat tai haen postin...ikkunasta aina iloisena vilkuttaa! Näin ne lapset oppii ettei ole mitään hätää vaikka hetken yksin odottaa ;) Voi teitä jotka ette lapsia osaa kasvattaa viisaiksi! Minä ainakin haluan ja olenkin opettanut kaikista lapsistani omatoimisia ja pärjääviä...ja sekin on aloitettava pienestä pikkuhiljaa,jos meinaa että se onnistuu. Ja lapsellekkin on annettava mahdollisuus oppia![/QUOTE]

On kuiteskin eri asia jos lapsi odottaa muutaman minuutin roskien viennin ajan kuin että antaa täydellisen hoitovastuun pienelle lapselle vielä avuttomammasta vauvasta.
 
Miksi? Mikä tekee 7-vuotiaasta niin vaarallisen omalle sisarukselleen? :O

Meillä jopa 3½ v oli minuutin pari pihassa 1½-vuotiaan kanssa, kun mä käväisin hakemassa jotain sisältä tai kipitin pyykkituvalle sammuttamaan kuivausrummun.
No me asutaan kerrostalossa. 1,5vee on sellanen että se menee ku juna eteenpäin niin kauan ku tietä riittää ja 7vee vaan hihkuu onnessaan perässä.Elikkä muutaman minuutin päästä se todnäk painaa tuola tiellä autojen keskellä tuo 1,5vee 7vuotias perässään.

Niin ja toinen esimerkki toissapäivältä.Mun piti laittaa auto lämmittäjään.Otin 1,5veen ja 7veen mukaan ja käskin 7veetä painokkaasti että oottaa 1,5veen kanssa tossa alhaalla sellases isos "tuulikaapis". 7vee lupas.No, mulla meni sen johdon laittamiseen ehkä about 2,5minuuttia, kun tulin takas nii kumpaakaan ei näkyny missää.LÄhdin katteleen niin parvaljakko oli menossa toka kerroksessa portaita pitkin ylös. 7vee vaan totes mulle huolettomana "me jo lähdettiin edeltä ylös." joo, entä jos se 1,5vee ois horjahtanu ja tullu rytinällä portaat alas? :kieh:

että niitä 7vuotiaita on hyvin erilaisia. Tämä parivaljakko on liian vaarallinen olemaan ees kahta minuuttia ilman valvontaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
kyllä 6-vuotias osaa jo hoitaa ja vaunuja työntää( ja taas laitettava tähän,että fiksu sellainen) Ja kun ne puhelimetkin on edelleen keksitty! Ja vaunuja nyt fiksu lapsi menee kaatamaan eikä ne ny kovin helposti kaadu! Ja varmasti jokainen neuvoo sille 6 vuotiaalleen,että minkä lenkin voi kiertää ja varmasti jokainen järkevä äiti neuvoo reitin missä ei ole vaaroja!!!! Siiis järki nyt käteen...MAALAISJÄRKI!
 
"vieras"
ja tähän on pakko laittaa että tämä mun 1,5 v. kyllä osaa odottaa eikä ole ikinä lähtenyt mihinkään omasta pihasta kun mä oon käynyt sisällä! Että en mä sellasta 1,5 vuotiasta laittaskaan joka ei osaa odottaa/malta odottaa hetkeä paikallaa. Meillä on tätä odottamista kyllä aika paljon reenattu...jo sieltä vauvasta lähtien ;)
 
No me asutaan kerrostalossa. 1,5vee on sellanen että se menee ku juna eteenpäin niin kauan ku tietä riittää ja 7vee vaan hihkuu onnessaan perässä.Elikkä muutaman minuutin päästä se todnäk painaa tuola tiellä autojen keskellä tuo 1,5vee 7vuotias perässään.

Niin ja toinen esimerkki toissapäivältä.Mun piti laittaa auto lämmittäjään.Otin 1,5veen ja 7veen mukaan ja käskin 7veetä painokkaasti että oottaa 1,5veen kanssa tossa alhaalla sellases isos "tuulikaapis". 7vee lupas.No, mulla meni sen johdon laittamiseen ehkä about 2,5minuuttia, kun tulin takas nii kumpaakaan ei näkyny missää.LÄhdin katteleen niin parvaljakko oli menossa toka kerroksessa portaita pitkin ylös. 7vee vaan totes mulle huolettomana "me jo lähdettiin edeltä ylös." joo, entä jos se 1,5vee ois horjahtanu ja tullu rytinällä portaat alas? :kieh:

että niitä 7vuotiaita on hyvin erilaisia. Tämä parivaljakko on liian vaarallinen olemaan ees kahta minuuttia ilman valvontaa.
Oorrait, nyt ymmärrän. Tee ensin, mieti vasta sitten- tyylinen lapsi jonka "jalat ja kädet tekee ennen kun pää tajuaa", kuten eräs tuntemani vilpertti (ekaluokkalainen) itseään kuvaili :)
 
Oorrait, nyt ymmärrän. Tee ensin, mieti vasta sitten- tyylinen lapsi jonka "jalat ja kädet tekee ennen kun pää tajuaa", kuten eräs tuntemani vilpertti (ekaluokkalainen) itseään kuvaili :)
Just! Tätä kyseistä poikaa oon uskaltanu jättää yksin ulos ilman valvontaa vasta eskaritalvena. Ei se pahaa tarkota, niinku ei pikkuveljellekään mitään pahaa tarkoittanu esim tolla portaisiin menolla, mutta kun se on sellanen että se toimii ensin ja vasta sitte miettii että oliko se toiminta järkevää. samoin sillä on tosi myöhään vasta kehittyny itsesuojeluvaisto ja vaarantaju. Mun tyttö täyttää tänä vuonna 5v ja se on tossa sisäpihalla leikkimässä ilman aikuista. se on luotettava eikä koskaan oo menny siitä mihinkään eikä tehny mitään ylimääräistä. isoveljeään en ois samassa iässä voinu kuvitellakaan jättäväni hetkeksikään pihalle yksin.
 
"Arwen"
[QUOTE="vieras";25612084]joo munki mielestä on vähän hullua puhua 6-vuotiaasta ihanku sen ikänen ei osais mitään!!! Aliarvioidaan lapsi täysin![/QUOTE]

No ei sen ikäinen ole valmis kantamaan vastuuta sisaruksestaan se on varma. Jos viranomaiaet saa tietää niin se on kyllä TOSI vakava paikka. Se on heitteillejättö, siinä ei paljon kasvatukselliset mutinat auta.
 
ap........
Tervemenoa vaan kaikille! Se meidän lapsi 6v. ja lapsi 2kk tuli ihan ehjin nahoin kotiin. Oli kuulemma sujunut hyvin kärryttely ja leikkipihan vierestä kulkiessa oli tullut pari muutakin pihan lasta kärrylenkille mukaan. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä