Pääseekö eläimet taivaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maatushka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä miten joku voi vetää herneet siitä nenään, että jonkun kissan tai marsun haudalle on laitettu risti. Saa olla aika tylsä elämä, jos ihan seurakuntaan asti pitää asiasta lähteä valittamaan.

Mistä sitä kukaan tietää onko ne ihmisetkään olleet oikeasti uskovaisia joiden hautakivissä risti omaisten laittamana komeilee. Pitäiskö tätäkin sitten tutkia tarkemmin ja valittaa jonnekin?!

Itse ajattelen, että eläimillä on hyvin monenlaisia luonteita ja jokainen on oma persoonallisuutensa.

En myöskään oleta, että sillä kuka on kaiken elämän luonut, olisi tahtoa tuhota luomaansa turhanpäiväisenä. Joko kaikki lakkaa olemasta armeliaan unohduksen tilaan tai jatkaa olemistaan, muodossa tai toisessa. Taivaasta en tiedä, se joko on tai ei ole.

[QUOTE="Maatushka";26775833] Meillä on ainakin minun lapsuudessa (ja puhun omille lapsilleni), että eläimet menevät eläinten taivaaseen. Olen ilmeisesti ollut väärässä...
[/QUOTE]

Jatka vain sanomalla, että eläimet menevät taivaaseen. Lapsen on helpompi käsitellä, että lemmikki on poissa. Sama pätee kyllä useimpiin aikuisiinkin.

Tai voihan sitä sanoa totuudenkin kylmästi: "Musti on kuollut ja se mätänee tuolla montussa".

Jos ylipäätään kertoo lapsille tarinat taivaasta, niin kyllä eläintenkin voi hyvin sanoa sinne päätyvän. Taitaa raamattu tosin jotakin puhua siitä, ettei eläimillä ole sielua tms. ja siksi eivät taivaaseen pääsisi, mutta kuinka tiukasti nyt siihen kirjaan itse kukin haluaa uskonsa perustaa...

Siksi ne ristit on tarkoitettu vain ihmisille, koska ihminen on ainoa olento maan päällä, joka on tietoinen omasta tulevasta kuolemastaan ja hän on voinut eläissään itse päättää ja valita mihin uskontokuntaan haluaa liittyä ja kuulua. Johonkin uskontoon kuuluminen vaatii älyllistä ymmärrystä ja sitä ei eläimellä ole. Se marsu ei ole tehnyt itsenäisesti päätöstä et ahaa, päätämpä kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon ja näin ollen tulkoon hautakiveeni risti. Onko tarpeeks yksinkertaisesti selitetty, et sinäkin ymmärrät, miksi ne uskonnon symbolit haudoilla on vain ihmisiä varten? Mielestäni se on suorastaan rienausta jos eläimen haudalla on risti tai joku muu uskonnollinen tunnus. Kyllä se kertoo vain siitä, että eläimen omistaja on vieraantunut todellisuudesta aikoja sitten. Sitä en tiedä pääseekö eläimet tai ihmiset taivaaseen, koska en tiedä onko sitä olemassa.

[QUOTE="mette";26776012]Siksi ne ristit on tarkoitettu vain ihmisille, koska ihminen on ainoa olento maan päällä, joka on tietoinen omasta tulevasta kuolemastaan ja hän on voinut eläissään itse päättää ja valita mihin uskontokuntaan haluaa liittyä ja kuulua. [/QUOTE]

Niinku lapset esimerkiksi. :snotty:

[QUOTE="mette";26776012]Siksi ne ristit on tarkoitettu vain ihmisille, koska ihminen on ainoa olento maan päällä, joka on tietoinen omasta tulevasta kuolemastaan ja hän on voinut eläissään itse päättää ja valita mihin uskontokuntaan haluaa liittyä ja kuulua. Johonkin uskontoon kuuluminen vaatii älyllistä ymmärrystä ja sitä ei eläimellä ole. Se marsu ei ole tehnyt itsenäisesti päätöstä et ahaa, päätämpä kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon ja näin ollen tulkoon hautakiveeni risti. Onko tarpeeks yksinkertaisesti selitetty, et sinäkin ymmärrät, miksi ne uskonnon symbolit haudoilla on vain ihmisiä varten? Mielestäni se on suorastaan rienausta jos eläimen haudalla on risti tai joku muu uskonnollinen tunnus. Kyllä se kertoo vain siitä, että eläimen omistaja on vieraantunut todellisuudesta aikoja sitten. Sitä en tiedä pääseekö eläimet tai ihmiset taivaaseen, koska en tiedä onko sitä olemassa.[/QUOTE]

No en mä kyllä ymmärrä miksi ihmiset vetää herneet nenäänsä, vaikka se risti sen eläimen haudalla nököttäisikin. En ole itse aiemmin edes tullut ajatelleeksi että se olisi väärin siihen laittaa, ennen kuin luin tuon jutun.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26776025:
Niinku lapset esimerkiksi. :snotty:

Tahallaanko sotket asioita vai oletko oikeasti noin yksinkertainen? Tietääkseni raamattu opettaa, et lapset ovat aina autuaita, siis ihmislapset ja eläimellä ei ole sielua.

[QUOTE="mette";26776067]Tahallaanko sotket asioita vai oletko oikeasti noin yksinkertainen? Tietääkseni raamattu opettaa, et lapset ovat aina autuaita, siis ihmislapset ja eläimellä ei ole sielua.[/QUOTE]

Tietääkseni raamattu on satukirja.

[QUOTE="mette";26776067]Tahallaanko sotket asioita vai oletko oikeasti noin yksinkertainen? Tietääkseni raamattu opettaa, et lapset ovat aina autuaita, siis ihmislapset ja eläimellä ei ole sielua.[/QUOTE]

En sotke asioita tahallani, mutta täältä olen oppinut, että olen tosiaan yksinkertainen ja tyhmä. Tuon eläinten sielu -asian jo itse aiemmin kirjoitinkin - kukin uskoo miten ja mihin tahtoo; joka sanaan, sanaan, johonkin sanaan tai jotenkin aivan toisin. Todella tuossa lapsi-asiassa kommentoin vain sitä, kuinka merkittävää nyt sitten onkaan se, että uskon saa valita. Kuka saa, kuka ei.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory

Riippuu kenen raamattua luet. Täältä opin että jos lasta ei kasteta eli liitetä jumalaan seurakunnan jäseneksi ottamisella mukula joutuu ev.lut. kirkon mukaan helvettiin.

[QUOTE="Maatushka";26776048]No en mä kyllä ymmärrä miksi ihmiset vetää herneet nenäänsä, vaikka se risti sen eläimen haudalla nököttäisikin. En ole itse aiemmin edes tullut ajatelleeksi että se olisi väärin siihen laittaa, ennen kuin luin tuon jutun.[/QUOTE]

No varmaanki siks, et se on typeryyden ja moukkamaisuuden huippu laittaa ristiä tai jonkun muun uskonnon tunnusta eläimen haudalle ja kertoo siitä kuinka kauas sivistyksestä on tultu.