Pa-niik-ki. Paniikki. Apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enää hapsut jäljellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enää hapsut jäljellä

Vieras
On mulla ihan oikeakin paniikkihäiriö, mutta tällä kertaa olen aivan paniikissa hiusteni takia. Katselin reilun vuoden takaisia kuvia ja totta se on: tukkani on karissut puoleen entisestä. Multa lähtee aivan älyttömästi hiuksia. Hiusten pesun jälkeen saa joka päivä kerätä lattialta pienen lankakerän kokoisen vyyhdin hiuksia. Musta tulee kalju! Apua. Hiukseni ovat alkujaankin ohuet, mutta nyt ne ovat todella, todella ohuet. Ponnari on enää vajaan kahden lyijykynän paksuinen.

Hiusten lähtöön syitä voivat olla mm. e-pillerien lopettaminen ja sitten tuo paniikkihäiriö (tai ahdistus ja alakuloisuus), joka on ollut viimeisen vuoden niin pahana, että ruokahalu on täysin poissa. En ole pystynyt syömään juurikaan. Varmastikin olen syönyt alle 1000 kilokaolria päivässä. En siis ole laihduttanut tarkoituksella, olen 160 cm ja painan nyt noin 51 kg, puoli vuotta sitten painoin 53,5.

Tilannetta vaikeuttaa se, että olen kasvissyöjä, joten proteiininlähteet eivät ole kovin monipuolisia. Syön kylläkin munia ja maitotuotteita, mutta en ole jaksanut syödä esim. purkillista maitorahkaa päivässä, että saisi proteiinia enemmän.

Apua. Sanon sen vielä kerran. Musta tulee kalju. Saanko enää hiukseni takaisin?

Olen suunnilleen samankokoinen kuin sinä ja sama ongelma. Paitsi että syön terveellisesti ja riittävästi, siihen päälle vielä priorinit, E-epat ja kalkkitabletit, mutta ei tunnu auttavan minua. Sulla on kuitenkin semmoinen mahdollisuus, että kunnon syöminen ja lisävitamiinit auttaa. Tuo vahva kalakapseli (E-epa) voisi auttaa myös paniikkihäiriöön/ahdistukseen.

Mie tein niin, että leikkasin hiukseni lyhyeksi ja otin lihan ruokavalioon mukaan. Kävin kolmisen kuukautta sitten lääkärissä ja se totes, että hiuspohja on hirveen herkkä, eikä uusia hiuksia näy kasvavan. Ja minäki panikoin hiustenlähdön takia tosi paljon, oli kamalan masentavaa käydä suihkussa ja sen jälkeen selvitellä hiuksia, kun niitä lähti ihan älyttömästi. Nyt olo on jo parempi, saan tarpeeksi proteiinia ja ainakaan hiustenlähtö ei häiritse niin paljon kun ne on paljon lyhyemmät.

Koeta ap saada ruokavalio kuntoon, voisitko ottaa vaikka jotain proteiinilisää tai jotain? :hug:

Yhteistyössä