Hiusepätoivo: ponnari puolet entisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiusepätoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiusepätoivo

Vieras
Katselin jälleen alakulon vallassa parin-muutaman vuoden takaisia valokuvia, ja totta se on: hiukseni ovat ohentuneet alle puoleen entisestä. Minulla on parin kolmen vuoden takaa kuvia, joissa hiukseni ovat ponnarilla, ja tukkani näyttää niissä aivan erilaiselta kuin nykyään.

En tiedä mitä tehdä. En tiedä, mihin tämän hiustenlähdön yhdistäisin. Lopetin e-pillerit 11 kuukautta sitten, mutta jo sitä ennen hiuksia oli alkanut lähteä runsaasti niitä pestessäni. Lattiakaivon ritilällä on aina iso läjä hiuksia hiusten pesun jälkeen.

En tiedä, pitäisikö lopettaa maitotuotteiden käyttö, kun näkee erinäisillä keskustelupalstoilla usein kirjoitettavan, että maitotuotteet aiheuttavat hiustenlähtöä. Ehkä tämä hiustenlähdön alkaminen voisi ajoittua jotakuinkin niihin aikoihin kun aloin syödä maitorahkaa.

Stressiäkin on ollut muutamia vuosia, kun on ollut elämänmuutoksia ja paniikkihäiriö. Ahdistuneisuus on sitten aiheuttanut huonon ruokahalun, eli syöminen on ollut aika kehnoa parin kolmen vuoden ajan. Samaten vedenjuonti on ollut vähäisempää kuin vaikkapa 4 vuotta sitten.

Hiukseni eivät ole koskaan paksut olleetkaan, mutta nyt ponnari on ohuempi kuin etusormeni, ja minulla on vieläpä tosi pienet, kapeat sormet. Katselen ulkona kulkiessani muiden hiuksia, enkä ole kellään nähnyt yhtä ohuita.

Epätoivo. Onko joku noussut tällaisesta hiustenlähtösuosta? Millaisia muutoksia minun kannattaisi alkaa tehdä?

Hmm, mulla ei vielä ole lapsia. Söin e-pillereitä 2008-2011, muita lääkkeitä ei ole ollut säännöllisessä käytössä. Hormonimuutokset vois lähinnä liittyä tohon e-pillerien lopetukseen.

Yksi muutos, joka ajoittuu noin kahden vuoden taakse on uuden shampoon käyttöönotto. Käytän tuota shampoota edelleen. Siinä on silikonia, voisiko hiustenlähtö mitenkään johtua tästä?

Jotkut sanovat, että sillä olisi vaikutusta. En tiedä pitääkö paikkansa. Käytä syväpuhdistavaa shampoota ja siirry silikonittomiin shampoisiin. Sillä sen huomaa. Muutenkin silikonikerros hiuksissa saa ne ohuen ja rasvaisen oloisiksi ja syväpuhdistavan shampoon säännöllinen käyttö on tärkeää.

Ok, lopetan tuon silikonishampoon käytön. Taidan kokeilla Erisanin shampoota, koska muistan joskus kokeilleeni ZX-shampoota ja se sai hiukseni latteiksi ja sähköisiksi.

En ole koskaan käyttänyt syväpuhdistavaa shampoota, joten olisiko jotakin tuotesuoituksia antaa?

Mulla alkoi hiukset lähteä, kun vaikean suolistosairauden vuoksi syöminen meni hankalaksi ja laihduinkin vuoden aikana aika paljon. Hiusten lähtö jatkui vielä jonkun aikaa sen jälkeen, kun oikea dignoosi ja sitä myöten hoito löytyi. Hiukset alkoivat tuuheentua vasta pitkän ajan kuluttua.
Epäilen siis tuota, jos syöminen on ollut huonoa. Elimistö keskittyy ravinnonpuutteessa "tärkeämpiin" toimintoihin ja hiuksiin ei riitä voimaa. Ehkä näin?

mulla alkoivat hiukset lähteä rajun laihdutusjakson aikana. huolestuin ja aloin syödä prionin-kapseleita. ja ihme ihme, ne tepsivät. hiukseni ovat lähes ennallaan. suosittelen!
alkuun otin kaksi kapselia päivässä, nykyisin vaan yhden kapselin.

Kyllä minulla saattaa olla jotakin lieviä puutoksia, kun tosiaan ruokahaluttomuuden takia syöminen ei ole ollut kovin monipuolista tai runsasta pariin vuoteen. Syön kuitenkin raskaus- ja imetysmonivitamiinia, vaikken raskaana olekaan. Käytän sitä siksi, että siinä on myös rautaa (en kuitnekaan saa liikaa, koska syön lähestulkoon pelkästään ovo-lakto-kasvisruokaa) ja muitakin vitamiineja ja hivenaineita enemmän. Olen alkanut harkita, pitäsikö yrittää ottaa kana ruokavalioon... Kalaa syön nykyään ehkä kerran kahdessa kuussa. Jos yrittäisi alkaa syödä kalaa suositellut 2 kertaa viikossa ja kanaa söisi kerran viikossa.

Syväpuhdistavasta shampoosta vielä: kannattaako/tarvitseeko sellaista käyttää, jos ei käytä muotoilu- ja muita hiustuotteita juuri koskaan eikä hiuksia ole värjätty?

Mulla on aika paljon noin 3-7-senttisiä hiuksia joka puolella päänahkaa, joten toivon, että ne olisi e-pillerien lopetuksen takia tippuneita hiuksia, jotka olisi kasvamassa täyteen mittaansa. Hiukseni ovat polkkamalliset ja ulottuvat leuan ja hartioiden välille.

Olen miettynyt myös Priorinin aloittamista, mutta olisiko se vähän tårta på tårta, kun syön jo tuota yhtä ravintolisää?

En ole laihtunut sinä aikana kun hiuksia on alkanut tippua, koska kompensoin vähäisehköjä ruokamääriä syömällä aika paljon esim. pähkinöitä ja kuivahedelmiä ja käyttämällä leivällä usein oliiviöljyä.