Mulle sattu se eka kätilö sellanen, joka tiuskas, ku kysyin että eikö vois laittaa jo puudutusta, olin tosi kipeä. Tuli vaan, että "nämä käyrät on mitattava ensin" ja lähti siitä, tuli aika orpo olo, mies oli vaihtamassa vaatteita. Sit heti vaihtu ja toinen oliki mukava.
Mulla meni muuten peffalleen se, istukan poisto, 5 litraa meni verta ja kauheen huono olo kun sitten 12h päästä heräsin heräämössä. Osastolla eräs tokaisi, että "kyllä sun on hoidettava vauva yölläkin, pitäähän sun kotonaki pärjätä". No joo, mutta jos mä en pysty edes nostamaan vauvaa ku oon niin kipeä (ei alapää mutta kantapäät, jotka halkes tosi pahoiksi, ku olin niin turvoksissa, kädet ihan pistelty ohi suonesta, koko kroppa turvoksissa ja sen jälkeen vielä kipee, tippa oli kyynärvarressa, jota en pystyny taittamaan ku eivät saaneet sitä kämmenen selkään ku olin tosiaan niin turvoksissa). No hoida siinä lasta, ku et pysty. Ei mulle sanottu, että voin painaa kelloa, kun vauva herää, jotta joku nostas syömään.
2pv synnytyksestä otin kyllä lapsen syliin ja alko kädet niin täriseen, että oli pakko sanoa miehelle, että ota äkkiä, olis tippunu muuten. Ei ollu voimaa. Imetin vaan makuullaan. Kyljen kääntö oli pari päivää kauheeta tuskaa. Olin niin järkyttyny tuosta istukan poistosta, joka ei menny yhtään niinku olis pitäny ja todettiin kakssarvinen kohtu ja siinä sitten näin painajaisia läpi yöt. Kuumetta oli, tulehdusarvot yli 200 ja itkeskelin. Olin huonokuntonen joten olin omassa huoneessa.
Mulle jäi kamala kuva, koska oikeestaan kukaan ei kunnolla vissiin tajunnu kuinka "shokissa" olin tuosta veren menetyksestä ja kaikesta, eka synnytys sekä siitä, että tottakai mulla on äitinä, tuoreena sellasena, paha olo, ku mulla ei ole voimia yhtään hoitaa lasta, hemoglobiinikin alle sata vaikka verta laitettiinkin. Muuten kyllä muistan myös kivoja hoitajia sieltä, harmi vaan, että ne oli öisin töissä, joten heidän kanssaan vähemmän olin tekemisissä.
Imetyksestä vielä, omituiset 5 minuutin säännöt oli miten imettää ja antaa sit pullosta "niin paljon kuin syö". Mulle ei sanottu missään vaiheessa, että on normaalia imettää vaikka neljä tuntia putkeen alussa. Maitohan nousi vasta melkein 4vk iässä niin että uskalsin pullosta luopua.
Kuopus synty Kysissä ja sieltä ei ole mitään pahaa sanottavaa, toisaalta ohjeitakaan ei niin paljon annettu kun oli jo toinen. Mutta kaikki kätilöt oli mahtavia. Lastakaan ei viety lämpökaappiin niinku esikoista, vaikka samat pisteet saivat ja kumpikaan ei juuri itkeny ja olivat sinisiä. Tarjottiin vaan heti rinnan päälle ja laitettiin peittoa.
Eikä pidetty epänormaalina sitä, kun hoitaja tuli ja kysyi millon on vauva syöny edellisen kerran ja katto sitä kellotaulua. Siinä oli aika neljä tuntia sitten, sanoin, että samaa syöntiä mennään edelleen. Ei sanonu siihen mitään sen erikoista.