Oysissa hoidoissa olevat!

Me ainakin aloitetaan hoidot ilman mitään hoitajalla käyntiä (ei kukaan ole puhunut meille,että pitäisi käydä ) . Ohjeet/aikataulu ja reseptit tuli postissa. Ja meillähän on matkaa jo parisataa lähimpään sairaalaan ja OYS:iin viellä enempi,että ei ihan haluta lähteä ajeleen pelkän hoitajan juttuhetken vuoksi =) Asioista ollaan puhuttu ja kyselty jo silloin inssiaikaan paljon.
 
Toivoton88 Minun tietääkseni hoitoa jossa ei päästä alkion siirtoon ei lasketa siihen korvattaviin hoitohin.
Ei me käyty hoitajan kanssa juttelemassa ennen hoitoa vaikka lähistöllä asutaankin. Meille oli tosiaan heti selvää et hoito on IVF. Lääkäri puhui siitä sillon yhteisellä pariskunta ajalla, mikä oli ennen hoitojen aloitusta.
Aika paljon hain itse tietoa netin kautta.
 
Toivoton Myös mulla on sama käsitys kuin Millillä, jos alkion siirtoon asti ei pääse, niin sitä ei lasketa niihin kolmeen korvattavaan hoitoon. Me asutaan kaukana OYS:sta, joten meillä ei ollut mitään keskusteluja hoitajan kanssa. Tosin meillä oli omassa keskussairaalassa keskusteluaika lääkärin kanssa IVF/ICSI-hoidoista. IVF-aikataulut ja reseptit tuli postissa kotiin.

Vaikka itelle lupasin, että kesä otetaan rennosti eikä murehdita syksyä. Kummasti täällä jo kuitenkin odotellaan, että tulisi jo syksy ja pääsisi hoitoihin. Tänään kp 8, vielä yhdet menkat pitää odottaa ja niiden jälkeen voin soittaa OYS:iin :LOL:. Insseistä mulla jäi clomeja yli, joten olen niitä nyt käyttänyt näiden kesäkiertojen aikana. IVF-hoidosta jäi lugejakin, kai nekin voisi käyttää. Eikö ne kuitenkin PAS:ia varten anna uuden reseptin?
 
Tiesin että kestää kauan tuo odotus, mutta toivottavasti on odotuksen arvoista. Yritin varata aikaa Oysiin mutta sanoivat että soittaa elokuun alussa kun palaavat lomilta. Eli sitten vasta pääsen varaamaan aikaa. Arvelinkin että noin puoli vuotta menee kun päästään edes suunnitteluvaiheeseen.

Jag78 Meille lääkäri kirjoitti jo silloin kun oli toinen ulkopuolinen sinne oysin papereihin että lokakuussa katsotaan jatkot jos en raskaudu. En saanut mitään virallista lähetettä, kirjoitti vaan paperille että jatkossa jatkot joko vl tai oys.
 
Huh, nyt voi rentoutua. Olen viime päivät jännännyt, että milloin menkat alkavat ja pelännyt, että joudunkon taas soittamaan OYS:in uutta hoitosuunnitelmaa. Mutta nytten, kun seuraavien päivien aikana ne todennäköisesti alkavat, menee se 23. päivä juuri sen suunnitelmaan laitettujen päivien sisään. Eli seuraavassa kierrossa alkaisi sumuttelu ja elokuun puolen välin jälkeen onkin eka ultra. =)

Todella sekavat tuntemukset taas tuon hoidon suhteen. Toisaalta toivoo, että tämä kesä on nyt viimeinen, kun me olemme kahden ja näinkin unta, että meillä oli pieni poika. Mutta toisaalta pelkään, että joudun taas pettymään yhtä pahasti kuin viime kerralla. :/
 
Mitenkäs muuten,jos menkat alkaakin päivää paria ennen sitä hoitosuunnitelmassa olevaa päivää?? Eli , jos hoitosuunnitelmassa se 23.pvä pitäisi sattua 4.8.-10.8. pvä ja se sattuuki vaikka 2.8.????? Meneekö homma silloin uusiksi seuraavaan kiertoon??
 
Katjuska-79, minulla kävi juuri noin ekassa hoidossa, eli sumujen aloitus ja hoitosuunnitelma meni uusiksi, aikaistui viikolla. Soittelin heti menkkojen alettua OYS:iin ja he antoivat uudet ajat siinä puhelimessa. Kyllä ne saavat sinne sopimaan poikkeustapauksetkin.
 
Laskeskelin tuossa ja jos mulla pysyy kierto tuossa 28:ssa päivässä (niinku on ollut nyt tasan sen) ,niin hoitosuunnitelma menisi uusiksi ja aikaistuisi... Hoidothan meillä alkaa vasta syyskuussa,mutta ainahan jostain pitää ressata :LOL:
 
Mitä kuuluu OYSlaisille? Oletteko saaneet kesän ajaksi ajatukset pois hoidoista?

Mä olen yrittänyt saada ajatukset muualle, mutta kummasti sitä tulevia hoitoja odotellaan. Eilen alkoi kolmas vuoto IVF:n jälkeen. Osaako joku sanoa, että jos PAS tehdään lääkkeelliseen kiertoon, niin mones kp lääkkeet aloitetaan? Mietin vaan sitä, että pitäiskö mun sitten soitella OYSiin jo tämän kierron loppupuolella.
 
Eihän tuo hoito koskaan pääse kokonaan unohtumaan. Tänäänkin piti soittaa OYS:iin, kun kierto taas lyheni kolmella päivällä aikaisemmasta. Hoitosuunnitelmaan oli laitettu 29 päivän kierron mukaan 23. päivä sumuttelun aloittamispäiväksi. No, viimeksi kierron pituus oli 26 ja soitin sitten, että jos aloittaisin jo päivää aikaisemmin sumuttelun, että kerkiäisi sumutella sen 5 päivää ennen menkkoja. No, hoitaja oli sitten sitä mieltä, että aloittaisin sumuttelun jo 21. päivä eli torstaina ja ultrat ja punktio siirtyivät viikolla aikaisemmaksi. :) Nyt sitten jännittää, että miten saan laitettua rauhassa ne sumutteet, kun olen vanhempieni luona kylässä, eivätkä he tiedä näista hoidoista. Tätikin tulee loppuviikosta ja mökillä luultavasti joudun nukkumaan hänen kanssaan samassa huoneessa, joten siellä en voi rauhassa sumutella varsinkin aamulla. :/
 
En muistanut enää edes salasanaani tänne :LOL:

Hoidot pyörii mielessä melkein kokoajan,ainakin jollainlailla. Nyt olen tarkastellut kalenteria ja laskeskellut päiviä,että milloin pitäisi hoidot alkaa =) Enää nämä tulevat menkat ja seuraavasta sitten alkais. Jeeeeee :D
Mullakin taitaa kyllä mennä aikataulut uusiksi,kun hoitosuunnitelma on tehty 30 mukaan ja nykyään kierto on ollut 28.

Minulla huolestuttaa kaikista eniten nuo piikkien pistot. Pelkään piikkejä jo muutenki ja sitten niitä pitäisi itse pistää ja monta!!! Hui kauhea!! :x
 
Meillä sumut alkavat parin kuukauden kuluttua. Tsemppiä sinulle sumutteluihin Katjuska-79! Meillä sekoilujen jälkeen tehdäänkin OYS:n kaikki hoidot ensin ja sopeudumme nyt siihen. :/
En oikein osaa odottaa koko hoidosta mitään, kun viimeksi meni niin penkin alle. Tätä tämä nyt vain on. Katsotaan, mihin elämä vie.
 
Moi kaikille B) (vaikka täällä sataakin vettä =) )
Nyt sitten odotellaan menkkojen alkamista,jotka saisivat alkaa vasta perjantaina tai hoitosuunnitelmat menee uusiksi!! Toisaalta olis kiva,jos ne suunnitelmat aikaistuisi ;)
Kesä tauot taitaa alkaa olemaan ohitte....
 
Heippa.
Täällä on kaksi viikkoa nyt sumuteltu ja keskiviikkona on eka ultra ja ehkä sitten alkaa piikitys. Sumuttelusta ei ole tullut juuri mitään oireita, helpolla mennyt. Kiva kun muillakin alkaa tapahtumaan tällä saralla.
katjuska-79 Piikittäminen itseä tarvitsee kyllä vähän rohkeutta, mutta nopeasti siihen tottuu. Toivottavasti sinulla alkaa menkat oikeaan aikaan ja pääset sit sumuttelun saloihin :/ Aina hetken päästä sumuttelusta pahamaku suussa.
 
Täällä on myös sumuttelu alkanut ja keskiviikkona eka ultra. Vuodon takia vähän jännittää, mutta toivottavasti se ei haittaa. Laskin, että viimeksi sumuttelun aikana varsinainen vuoto kesti 5 päivää ja sen jälkeen vielä 5 päivää tiputtelua, toivottavasti nyt olisi vähän lyhyempi aika. Viimeksi minulla oli paljon pidempi sumuttelu aika ja vuotokin kerkesi kokonaan loppua, joten tää juttu on nyt uutta.

Onko teillä muilla mitään muistutusta puhelimessa, koska pitää ottaa sumute? Mie laitoin itselleni ja hyvä, että laitoinkin, koska muuten olisin varmaan unohtanut koko jutun. :ashamed:

Piikittäminen mietityttää myös. Aikaisemmilla kerroilla en ole pystynyt pistämään ja mies on joutunut siihen hommaan, mutta nyt ajattelin kokeilla. Tein jo mielikuvaharjoituksiakin. Ensin luulin, että joudun pakosta oppimaan sen pistämishomman, mutta miehellä muuttuikin työajat vähän ja nyt voin kokeilla, mutta jos piikkikammo iskee taas, niin mies voi jatkaa. :whistle:
 
Mitenkäs Sannulilla ja Pepillä menivät ultrat?

).( Menkat alkoivat tänään eli alkuperäisellä IVF-hoitosuunnitelmalla mennään. Pitikö OYS:iin ilmoittaa kun menkat alkaa ja hoitoihin pääsee vai pitikö sinne vaan ilmoittaa,jos menkat alkoki ihan eri aikaan, kuin suunnitelmassa on???? Aina pitää jostakin ressata :headwall:

 
katjuska-79 , Hyvä kun menkat alkoivat oikeaan aikaan. Minun tietääkseni vain oys:n soitetaan jos menkat ei alkaisi oikeaan aikaan. muuten ei tarvitse soittaa tai minä en ainakaan soittanut. Aloitin sumuttelen ohjeen mukaan kp23.

Täällä tosiaan oli keskiviikkona ultra ja kaikki näytti hyvältä sumuttelu oli tehonnut eli menopurin 225 iu pitämisen aloitin ke iltana. Tänään tulee illalla jo neljäs piikki. Tiistain ultraa odotellaan mielenkiinnolla.

Peppi1981 Miten siellä menee?
 
Keskiviikon ultra meni hyvin. Kaikki oli ok ja jotain 7 lääkäri laski kummaltakin puolen, en tiedä sitten mitä, koska en hoksannut kysyä. Mutta lääkäri muutti samantien soitosuunnitelmaa sen verran, että nostikin annostusta 50 iu, joten nyt sitten pistetään 200 iu kerralla. Pahemmin ei ole vielä tullut oireita, kuumia aaltoja on välillä ja ehkä olen vähän herkempi, kun tuntuu, että monet asiat saaa melkein itkemään, mutta saa sit nähä miltä tuntuu loppuviikosta. Yritin itse keskiviikkona pistää,mutta sitten meni pupu pöksyy ja mies joutui taas hommiin. No, nyt kuulin, että maanantaina miehellä meneekin myöhempään töissä, joten on sitten pakko itse pistää. :/ Ei pitäisi ajatella, mutta kun minulle tekee paha katsoa, kun se piikki painuu ihoon. Jos ei tarvitsisi katsoa, niin sitten se varmaan menisi paremmin.
 
Onko muilla viivästynyt hoidot luvatusta? Mulle lupailtiin toukokuussa, että pääsen ivf:ään lokakuussa, kun soitin myöhemmin kiertojen kulkua lupasivat marraskuulle ja nyt sitten tuli kirje kotiin että hoidot siirtyneet JOULUKUULLE. Huoh, on kyllä odotttavan aika pitkä.... Miten muuten kun tuosa kirjeesä oli kolme aikaa, ilmeisesti niitä seurantaultra juttuja niin miten ne ovat voineet nuo ajat jo nyt määrätä kun mula ihan epäsäännöllinen kierto? Miten pitäsi toimia?
 
Elli82: Kannattaa soitella sitten, kun viimeinen kierto ennen ivf-aikaa alkaa. Silloinhan tiedät parhaiten, miten se kierron 23. päivä sijoittuu ja voitko aloittaa sumuttelut sillä aikavälillä.
Onpas kiireistä heillä, kun joudutte odottelemaan niin kauan!
 
Mä nostan meidän ketjun kuiteskin eka sivulle =) Kirjoitella kait pitäis ahkerammin.
ON: täällä menopuria pistellään 7 päivää ja pieniä oireita jo masu on alkanut sanomaan ihan hyvä niin. Tiistain ultrassa muniksia oli kasvamassa noin. 10 kpl. pienempiä oli kait myös, mut nuo kymmenkunta oli jo melko isoja. Limis oli 8mm. Punktio näillä näkymin maanantaina. Perjantaina vielä ultra.



Peppi1981 Miten sinulla menee? Ja mitkä on ollut ultra kuulumiset? Ja milloin on punktio? Mennäänkä samoissa =)
 
Ihan hyvin menee. Mitä nyt huonoa oloa on ollut pari päivää ja alavatsa vähän turvoksissa. Vettä ja mehua olen yrittänyt juoda kunnolla ja aina vain kuin malttaa, niin makoilen sohvalla. Tiistain ultrassa todettiin, että oikea puoli on ollut vähemmän aktiivinen. Onneksi sentään vasemmalle puolen oli jotain tapahtunut ja nyt oli yhteensä noin 5 ihan hyvin kasvaneita, mutta ultran tulos sentään muuten ok. Lisättiin pariksi päiväksi annostusta. Olenkin ihmetellyt, että ei ole pahemmin ollut vielä oireita, vähän vain nipistellyt. Toisessa inssissä jouduttiin oikean puolen aktiivisuuden vuoksi tyhjentämään yksi follikkeli ja nyt se on sitten pistänyt jarrun päälle, kun munasoluja tarvittaisiin. No, toivotavasti vasemmalta puolen saadaan hyviä munasoluja tarpeeksi. Huomenna kuulen, miten munasolut ovat kasvaneet ja koska on ultra.
 
Heips kaikki!

Yli vuoden olen tainnut pysyä palstalta poissa ja keräilly hermoja kasaan. Meillä siis takana kaksi inssiä ja yksi ivf, nyt menossa 2. ivf siinä vaiheessa, että huomenna siirretään jotain kyytiin, mikäli soittoa ei tänään oys:sta tule. Varsinaista syytä lapsettomuudelle ei ole, mutta ensimmäisessä ivf:ssä tumavikaisia soluja tuli tosi paljon - liekö siinä syy siihen ettei oikein onnistu.

Nyt punktiossa saatiin kasaan 15 munasolua, olivat kuulemma tosi isoja. Hyperin vaara taitaa olla vaan ei oo kovin huono olo ollu ainakaan vielä. Ensimmäisen ivf:n punktio 1 1/2 vuotta sitten sattui aivan saakelista :$ ja odotin tosissaan maailmankaikkeuden kauheinta kokemusta tästä toisesta kerrasta. Toisin kuitenkin onneksi kävi ja suurimmilta kivuilta vältyttiin.

Tsemppiä vaan kaikille, joilla jotain aktiivista päällä tällä hetkellä :flower:
 

Yhteistyössä