Oysissa hoidoissa olevat!

Mahtuuko mukaan? Me ollan yritetty reilu vuosi ja nyt on TK:ssa käyty ja ekoihin labroihin menossa, jonka jälkeen (ehkä) TK-lääkäri kirjoittaa lähetteen OYSiin. Osaatteko kertoa miten homma tästä eteenpäin menee?
 
KaapoOnko teillä ollut puhetta viellä millaisilla hoidoilla alotatte? Meillä nuo inssi hommat meni tosi sukkelaan,mutta niistä ei toivottua tulosta ja nyt jonotellaan IVF:ään pääsyä syksyllä.
Inssit järjestyi meillä ainakin heti,kun päätettiin niihin hoitoihin alkaa ja kaikki kokeet oli tehty. Me tultiin LKS:n kautta,eli kaikki ultrat ja tutkimukset tehtiin siellä ja OYS:ssa sitten itse toimenpiteet.
 
Ei me olla vielä päästy edes Oysiin saakka. Ollaan vaan nähty kerran TK-lääkäri, joka lähetti meidän labraan ja aikoo näiden läbratulosten perusteella todennäköisesti laittaa lähetteen labraan. Näihin labroihin ei kuulunut kuin perusverenkuva, kilpirauhaskokeet ja sukupuolitaudit. Mieheltä ei edes vaadittu spermanäytettä. Tänään kävin labrassa, ja tuloksia lupailtiin 1-2 viikon päästä. :eek:

Meillä ei ole mitään ongelmia minkään suhteen paitsi, että lasta ei kuulu. Kiertokin on jo tasaantunut pillereiden lopetuksen jälkeen. Ja kierto on ihan normaali (28 kp, luteaalivaihe 13 päivää). Mä en yhtään tiedä miten tästä eteenpäin homma etenee.

Onko kellään muulla tietoa kuinka kauan lähetteestä kestää ennen kuin päästään tarkempiin tutkimuksiin?
 
Jatkan itse tässä pulinoita. Miehelle oli TK-lääkäri just soittanu ja kertonu, että labrat olis ok ja se on laittanu jo lähetteen OYSiin. Täytyy varmaan soitella sinne ja kysyä miten homma jatkuu. Ehkä tämä lähtee tästä etenemään.

-kaapo
 
En ole kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun ja haluaisin kysyä neuvoa / kokemuksia tällaisesta asiasta. Ensin vähän taustoja:

Eli olen saamassa omalta lääkäriltäni lähetteen OYS:iin ensi viikolla. Olen PCO:lainen ja nyt olen tässä clomitellut jonkun aikaa, ja lääkäri lupasi kirjoittaa OYS:iin lähetteen jos tämäkin clomikierto menee pieleen. Niin kuin sitten menikin. Diagnoosi tähän mennessä on ollut PCO ja sen myötä täysi ovuloimattomuus, mutta clomeilla olen ovuloinut oikein hyvin. Raskaus ei ole silti alkanut. Miehen siittiöt tutkittu, hyvät ovat. Minulle ei ole tehty aukiolotutkimusta.

Ja sitten se kysymys: mietin vaan, että voisikohan OYS:iin varsinaisiin hoitoihin pääsyä jotenkin nopeuttaa sillä tavalla, että kävisi jonotteluaikana Väestöliiton puolella hoitamassa esim. tuon aukiolotutkimuksen (jonka ne OYS:issa varmaan vaatii joka tapauksessa ennen hoitojen aloittamista) pois alta? Ja jos kävisi vaikka inssejäkin tekemässä Väestöliitolla odottaessa? Niin sitten pääsisi suoraan OYS:ssa IVF:ään tai mitä ne sitten tekeekin. Vai mahtaisiko tuolla noiden muutamien asioiden "alta pois" hoitamisella olla siihen jonotusaikaan mitään vaikutusta? Kun täällä sanotaan, että jonotus on noin 6 kk niin tarkoitetaanko sillä sitä, että jonotus 6 kk että ne alkaa OYS:ssa tehdä yhtään mitään, vai 6 kk siihen että tekevät IVF:n? Kyllä minulla olisi varaa aukiolotutkimukset ja parit inssitkin Väestöliitolla tehdä, mutta IVF on liian kallis siellä.

Lähinnä siis haluaisin kysyä että onko mitään ideaa mennä jonotteluaikana Väestöliitossa käväisemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hlemmur:
kaapo80 joo, mutta surullista että oma lapsettomuustilanne on edennyt niin pitkälle että joutuu tällaisista asioista ylipäätänsä juttelemaan :(
Siinä olet Hlemmur kyllä ihan oikeassa. Nyt vasta uskaltaiduin ylipäätään tänne puolelle. En olisi ikinä uskonut, että tännekin tulen.

No mutta hyvä, että meitä on ainakin me kaksi, joilla on mahdollisuus jakaa kokemuksia :)

-kaapo
 
Hlemmur :wave: Tuo 6kk jono on tuonne IVF-hoitoihin. Minulla on sellainen muistikuva,että OYS:ssa tehdään ensin nämä muut hoidot,ennenkuin pääsee edes tuohon jonoon (olisi paljon mukavampaa tehdä nämä muut hoidot siinä jonossa odotellessa). Mutta meillä ainakin meni tosi sujuvasti noi inssit ja niihin päästiin kokeiden/tutkimuksien jälkeen heti kun haluttiin. nyt tosiaan ootellaan syksyä ja IVF-hoitoja.

Tämä pino on kovasti hiljentyny,keväällä oli sentään monta kirjoittelijaa,mutta ovat tainneet plussailla ja mennä muihin pinoihin....
 
Hlemmurille: Tottakai muualla tehdyt tutkimukset nopeuttavat hoitoja Oys:ssa. Meilläkin oli kaikki tutkittu etukäteen, tosin jo vuosia aiemmin. Kävin Gynekossa aukiolotutkimuksissa. En tiedä, kummassa paikkaa on halvempi, Gynekossa vai VL:ssa.
 
Heippa kaikille.

Aika hiljaista täällä on, mut ei oikeen ole mitä kirjottaa täältä päin ku kirjettä vain odotellaan oys:sta. Pitäs varmaan tulla ihan pian. Hoito kuitenkin on syys-lokakuussa, siis eihän siihen enää ole kovinkaan kauan. Kesä menee tosi nopeesti.
Syksyllä aika monella alkaa hoidot oys:ssa, mukava kun saa vertaistukea täältä. Uskon että syksyllä taas tämäkin ketju heräähenkiin, nyt kesä menee ilman mitään hoitoja. Minusta on ihanaa vain olla eikä tarvitse ajatella hoitoja.

 
Hlemmur Meillä meni hommat siten että lähete oysin lapsettomuus polille taisi lähteä joskus vuosi sitten toukokuun puolivälin tienoilla. Reilun kk päästä tuli kirje oysista, ensimmäinen lääkäri aika oli 9.11 jota ennen tehtii mulle aukiolotutkimus, se varattiin erikseen kierron mukaan. Eli 5kk meni ennen kuin pääsi edes lääkäriin. Tuota aikaa ei varmaa pysty nopeuttaan.
Sitten taas hoidoista, insseihin pääsee ilmeisesti hyvin nopeasti, ei varsinaista jonotusta ( en oo ihan varma kun meillä suoraan ivf)
Tuon marraskuun lääkäri käynnin jälkeen ivf jonoon, eka hoito aloitettiin sumuilla 30.3 ja punktio oli viikolla 17. Eli käytännössä vaikka kaikki olisi selvää IVF varten pitää silti jonottaa.. Tää on julkisella vaan tälläistä :/ tosiaan jos ei "vikaa" löydy tehdään inssejä 2-4kpl ennen ivf hoitoja.

Tsemppiä teidän hoitotaipaleelle ja toivotaan että inssit tuottaisi tulosta!

muoks.
Niin kyllähän nuo lääkäri käynnit ja inssit hoituvat nopeampaa yksityisellä eli jos käytte tutkimukset ja inssit siellä puolen saattaa se nopeuttaa hoitoja muutamalla kk
 
Syksyllä on toivottavasti vuorossa ensimmäinen pas. onko kenelläkään tietoa, että tehdäänkö oys:ssa ne yleensä lääkkeelliseen vai luonnolliseen kiertoon? entä käytetäänkö siirron jälkeen lugesteroneja?
 
tuulia84: mulla ainakin on kaikki passit tehty luonnolliseen kiertoon, tosin mullahan sellainen oli. Jos sulla on suht säännöllinen kierto, niin varmaan luonnolliseen tehdään. Ainut lääkitys on passeissa ollut tuo lugesteron.
 
tuulia84: mulla on epäsäännöllinen kierto, joten mulle kaikki passit tehty lääkkeelliseen kiertoon. Ensin lääkityksenä ollu Meimono (tabletti) ja siirron aikoihin alotettu lugetki. Merimonojen käyttö jatkuu siirrron jäläkeenki, tosin eri annostuksela. Lugeista ei ole koskaan ees puhuttu lääkärisä, ne on määränny ne vähän niin ku automaattisesti.
 
Minä sit eilen aloin soittelemaan oys:n ja kysymään meidän ivf ajankohdasta. Ja ilouutisia tuli kerrankin, viikolla 34 punktio eli sumutelu alkaa jo heinäkuun lopussa =) Kivan nopeasti päästiin, johtuu ehkä meidän taustasta. Tämä tuleva ivf siis meidän jo 4.ivf, kolme aikasempaa on tehty väestöliitossa. Yksi plussa 3.ivf tuoresiisto joka meni kesken. Siirtoja taitaa olla yhteensä kuusi. Nyt toivotaan parasta!

Onnellinen Sannuli
 
Pääsitte sittenkin Sannuli enne meitä IVF:ään :) Ihme,että he eivät olleet ilmotelleet teille mitään ja hoidot kuitenki alkaa reilun kuukauden päästä :/ Meillä menossa nyt ensimmäinen kierto ilman mitään lääkkeitä piiiiiitkään aikaan (puoli vuotta lääkkeillä tuntuu todella pitkältä ajalta :) ), ja nyt yritetään sitä luomu ihmettä.
 
Katjuska-79, Ne oli just postittamassa meille niitä reseptejä ja muita ohjeita. Mut kuitenkin aika myöhään tulee ilmoitus, kun minulle sanottiin aika vasta kun soitin et kesän jälkeen alkaa hoidot. No ne nyt kyl minusta jo alkaa kesällä, mut hyvä näin.
Nauti tästä ajasta kun ei tarvitse mitään lääkkeitä napsia, se tekee tosi hyvää. Mulla taitaa elokuussa tulla vuosi kun en ole mitään lääkkeitä käyttänyt, paitsi passissa luge palluroita. Ihanaa aikaa tämä kyllä ollut. Mut odotan kuitenkin heinäkuun loppua jo innolla.
Millä lääkkeillä teille tehdään ivf ja milloin sulla alkoi sumuttelu?
 
Joka kerta,kun uusi kierto alkaa,sitä lupaa ja vannotta itselle,että ei "yritä" lukea omaa kroppaa ja jokaista nippasua. Ja nyt.... reilu viikko ovulaation jälkeen aloin kuvitteleen taas kaikenlaista ja herätteleen toiveita jokaisesta nippasusta!!!!!!! :headwall: Kyllä tulee p.... :x pitkät päivät menkkoja odotellessa!! Eihän se ole tähänkään asti tärpänny,niin miksi nytkään??? :headwall: :headwall:
 
ToivotonToukokuun loppupuolella tuli laput ja jonoon mentiin siinä joskus loppupuolella maaliskuun...Piti luntata tuolta aiemmista jutuista,kun ei vaan enää muista kaikkea :LOL: Hoidot aloitetaan syyskuun alussa ja punktio suunniteltu viikolle 40. Joten kyllä siinä se puolivuotta menee jonossa notkuen =) Joko te ootte jonossa? Onko hoitosuunnitelmia?
 
Katjuska-79, Tutulta kuulostaa tuo sun viimeisin viestisi. Aina sitä alkaa ovulaation jälkeen kummasti elättelemään toivoa, et jospa nyt. Mut sieltähän ne menkat aina oikeaan aikaan alkaa, harmikseni. No en enää kyl pety edes kun menkat alkaa kun teitää et ne alkaa joka ikinen kuukausi. Odotan innolla jo heinäkuun loppua et pääsen aloittamaan taas pitkästä aikaa hoidot.
 
Katjuska-79 Toukokuun alussa päästiin jonottamaan. Jätettiin se suunnittelu/keskustelukerta odottamaan lääkärin suosituksesta lähemmäs hoitoa. Sinulle vissiin tehtiin aukiolotutkimus ihan ilman omaa pyyntöä? Itse sain sitä melkoisesti ruikuttaa ja eilen se tehtiin. Ei onneksi ollut tukosta. Odottaminen on ainakin itselleni kaikkein vaikeinta aikaa..
 
Toivoton Meille tehtiin kaikki testit jo ennenkuin mihinkään hoitoihin edes alettiin. Yritystähän kun oli jo pari vuotta takana. Ja itse asiassa me yritettiin viellä luomusti melkein vuosi,kun mitään vikaa ei kummastakaan löytynyt (paitsi kysta/endo toisessa munasarjassa roikkumassa ,mutta sitä vaan ei kukaan ota vakavasti!!)
Sannuli no sieltähän ne menkat taas tänään tuli kuin nakutettu: kp28 =) Kummasti sitä vaan aina toivoo,että "mitä jos nyt ois tärpänny?". Ja testinki tein viikonloppuna ihan vaan varmuuden vuoksi ;)
 

Yhteistyössä