En ole kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun ja haluaisin kysyä neuvoa / kokemuksia tällaisesta asiasta. Ensin vähän taustoja:
Eli olen saamassa omalta lääkäriltäni lähetteen OYS:iin ensi viikolla. Olen PCO:lainen ja nyt olen tässä clomitellut jonkun aikaa, ja lääkäri lupasi kirjoittaa OYS:iin lähetteen jos tämäkin clomikierto menee pieleen. Niin kuin sitten menikin. Diagnoosi tähän mennessä on ollut PCO ja sen myötä täysi ovuloimattomuus, mutta clomeilla olen ovuloinut oikein hyvin. Raskaus ei ole silti alkanut. Miehen siittiöt tutkittu, hyvät ovat. Minulle ei ole tehty aukiolotutkimusta.
Ja sitten se kysymys: mietin vaan, että voisikohan OYS:iin varsinaisiin hoitoihin pääsyä jotenkin nopeuttaa sillä tavalla, että kävisi jonotteluaikana Väestöliiton puolella hoitamassa esim. tuon aukiolotutkimuksen (jonka ne OYS:issa varmaan vaatii joka tapauksessa ennen hoitojen aloittamista) pois alta? Ja jos kävisi vaikka inssejäkin tekemässä Väestöliitolla odottaessa? Niin sitten pääsisi suoraan OYS:ssa IVF:ään tai mitä ne sitten tekeekin. Vai mahtaisiko tuolla noiden muutamien asioiden "alta pois" hoitamisella olla siihen jonotusaikaan mitään vaikutusta? Kun täällä sanotaan, että jonotus on noin 6 kk niin tarkoitetaanko sillä sitä, että jonotus 6 kk että ne alkaa OYS:ssa tehdä yhtään mitään, vai 6 kk siihen että tekevät IVF:n? Kyllä minulla olisi varaa aukiolotutkimukset ja parit inssitkin Väestöliitolla tehdä, mutta IVF on liian kallis siellä.
Lähinnä siis haluaisin kysyä että onko mitään ideaa mennä jonotteluaikana Väestöliitossa käväisemään.