OYS/OULASKANGAS ketkä tietää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuori_aiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuori_äiti:
Ok, eli oulu vois olla... koska 2 tuttavaa on ollu oulaskankaalla 5-6vrk vaik kaikki ok...

Oulusta laitetaan minusta joskus vähän turhankin aikaisin kotiin. Siellä on yleensä aika tungosta osastoilla.
Oulaisissa on vähempi väkeä ja olen kuullu et siellä olis vähän yksilöllisempää se hoitokin.
Mietiskele ja käy vaikka tutustuun molemmissa :)

Kyllä ainakin minun aikana riippui ihan täysin vauvan kunnosta että missä vaiheessa meidät kotiutettiin oyssista. Meitä pidettiin 5 vrk, koska vauvalla ei paino noussut.

MinäÄiti, muuten kyllä oon koko ikäni kulkenut syystä sun toisesta molemmissa sairaaloissa et sillee tuttuja paikkoja paitsi noi äitiyspuolet.. toki oulaskankaal äippäpuolella käyny ku omat sisarukset synty ;)

Siellä synnärilläkin voi käydä tutustuun etukäteen:) Et jos ajat täsmää niin mä suosittelen.

Niin ja OYS:iin ei saa enää käydä tutustumassa. Se kiellettiin viime keväänä.

Aijaa... Miks on kielletty? Pöpöjen leviämisen takia? Eli sieltä ei voi itsekään päästä liikahtamaan mihinkään jos vauvalla ei kaikki ok.. siis esim painon tai muun takia...

Alkuperäinen kirjoittaja oululainen:
MinäÄiti, muuten kyllä oon koko ikäni kulkenut syystä sun toisesta molemmissa sairaaloissa et sillee tuttuja paikkoja paitsi noi äitiyspuolet.. toki oulaskankaal äippäpuolella käyny ku omat sisarukset synty ;)

Siellä synnärilläkin voi käydä tutustuun etukäteen:) Et jos ajat täsmää niin mä suosittelen.

:o onko tuo tosi?

Minulla on tehty ultra 6+3, 6+6, 9+0 ja kaikki aina päältä. Ei todellakaan ole pakko alakautta. Kunhan pitää sen virtsarakon ihan täynnä niin päältäkin näkee. Ja minulla on vielä taaksepäin kallistunut kohtu. Jos jostain syystä päältä ei saa näkymään saattavat katsoa alakautta. Ja tietysti on sitten eri ultraajia, voihan se olla että joku haluaa suoraan vaan katsoa sieltä alakautta eikä edes kokeile päältä.

Ultrat tosiaan riippuu paikkakunnasta, mutta jos nyt on vasta raskautunut, niin ihan oululainenkin saa rakenneultran. Se nimittäin tulee ensi vuonna se laki voimaan, että täytyy tarjota tuo varhaisempi JA rakenneultra.

OYSiin ei varmastikaan saa käydä tutustumassa nyt epidemioiden aikana, mutta en ole kuullut, että olisi kokonaan kielletty. Itse kävin tutustumassa syksyllä 07 että siitä tietysti on jo aikaa.

Mulla on myöskin taakse päin kohtu.. en tiedä edes mitä se tarkoittaa?? Tuli vaan kerran ilmi kun pillereitä varten aikoinaan NLA:ssa otettiin papa...

Se on yleensä vähän vaikeampi nähdä ultrassa ja kuulla sydänääniä jne. Mutta jossain välissä se taaksepäinkin kallistunut kohtu pullahtaa sieltä hyvin esiin niin ei sillä mitenkään hirveästi mitään käytännön merkitystä olekaan.

Oulaskankaalla perhehuoneeseen pääsee yleensä kaikki haluavat, vähintään yhdeksi yöksi. Tutustumaan voi mennä kunhan sopii siitä etukäteen. Ensisynnyttäjät ovat 3-4 pvää, uudelleensynnyttäjät 2-3 pvää. Halutessaan synnyttänyt äiti voi levätä osastolla vaikka 5 päivää vaikka kaikki olisi ihan kunnossa. Päiväaikaan on vierihoito, öisin voi oman harkinnan mukaan tuoda vauvan vauvalaan lastenhoitajan hoivaan.

Me asutaan reilun sadankilometrin päässä Oulusta eikä mulla ole kyllä tietoa että saataisiinko edes valita minne mennään synnyttäämään, muuta kuin Kokkola tai Oulaskangas ja Oulu siinä tapauksessa että raskaudessa on jotain ongelmaa. Oulussa jouduin kulkemaan viime raskauden aikana kun vauvalla oli ongelmia jotka vaativatkin leikkaus- ja tehohoitoa heti syntymän jälkeen. Kolme lasta olen synnyttänyt Oulaskankaalla ja sinne menen vastakin ellei vauvan tila muuta vaadi. Oulussa ei mua ainakaan synnytyksen jälkeen huomioitu mitenkään, vauva oli teholla ja itse olin osastolla. Synnytyksestäkin jäi vähän liukuhihna meininki, Oulasisissa taas on hyvin lämminhenkinen tunnelma ja hoitajat ns. lähellä (pystyy keskustelemaan paremmin).

Ja noista ultrauksista, niin riippuu toki siitä näkyvyydestä että mistä ultrataan. Minulta ei ole koskaan ultrattu alakautta ja hyvin on näkynyt, mutta vatsanpeitteissä ei olekkaan ollu sitä ylimääräistä. :)

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ensi vuodesta lähtien kuntien pitää tarjota se kaksi ultraa. Eli kyllä ap myös ensi vuonna sen rakenneultran saa, ainakin minäkin saan.

Alkuperäinen kirjoittaja oululainen:

:o onko tuo tosi?

On totta, ei mekään oltaisi päästy tutustumaan. Ei tosin oltaisi mentykään, mutta kuitenkin. Ja tuosta Oysista mulla kokemusta sen verran, että jouduin synnytyksen jälkeen viettämään siellä 5päivää, vauvalla vähän sokerit heitteli ja sai kerran sinivalohoitoa. Kunpa ei seuraavasta tarvitsisi niin pitkään olla.

Ok, eli oulu vois olla... koska 2 tuttavaa on ollu oulaskankaalla 5-6vrk vaik kaikki ok...

Ei Oulaskankaalla pidetä yhtään sen kauempaa kuin tarve vaatii. Todennäköisesti tuttavillasi tai heidän vauvoillaan on ollut jotain, miksi heidät on haluttu siellä pitää noinkin kauan. Tai sitten he ovat olleet siellä omasta halustaan opettelemassa uuden perheenjäsenen tavoille :D

Oas vai OYS.. mä valitsin OAS, vaik meidän alueen äidit "kuuluu" Oys:n. Valitsin lähinnä koska meillä lyhyempi matka OAS:n ja oon kuullu sieltä paljon positiivista palautetta. Esikoinen syntyi siellä, ja eipä mitään konkreettista moitittavaa.. tämä toinen on tarkoitus myös synnyttää OAS:ssa.
Minulla tuo tärkein kriteri oli tosiaan matka.. alku + rakenne ultran oon käyny OYS:ssa.

Yhteistyössä