* OYS 2011 hoidot *

Nipa-> ei kannata jännittää turhaan :) itse kans jännitin tuota aukiolotutkimusta aivan suotta mutta se tuntui suunnilleen samalta kuin normaali papakoe (on tietysti yksilöllistä) Itse olin sitten inseminaatiossa tiistaina ja se oli niin nopea ja täysin kivuton toimenpide että huolet pois :wave:
Nyt täällä jännitän että saadaanko loppu kuusta testiin plussaa vai miinusta. Nämä piinapäivät on muuten toooodeeeella pitkiä
 
Nipa-> meillä on syynä minun epäsäännöllinen kierto ja ovuloimattomuus. Nyt sain alkukiertoon ensin clomit, sitten puregon pistoksia kahtena päivänä ja inssin jälkeen pregnyliä irroittamaan munasolua. Minulla takana yksi tuulimuna ja yksi kohdunulkoinen ja nyt näiden koettelemuksien jälkeen yritystä n.2 vuotta takana. En uskalla edes toivoa sitä plussaa kun jännittää aivan älyttömästi :ashamed:
 
oys käynti takana ja aukiolotutkimuksessa ei näkyny neste kulkevan joten lapraskopiaan lokakuun alussa ja koeputkihoidosta alettiin puhua.. onko kellään käyny nii että ois jännittäny tuota aukiolotutkimusta nii paljo ettei sen takia ois neste kulkenu,mutta että paikat kuitenki ois ollu auki?
 
Moikka!

En viitsi edes katsoa milloin viimeks olen täällä käynny ja onko täällä enää ketään "vanhaa" palstalaista:) Mullahan keskeyty viime vuoden lopulla hoidot just kun sain ivf:n ajan käteen, kilpirauhasen liikatoiminnan sekä basedowin taudin takia.
Sisäelintautien erikoislääkäri oulaskankaalla laitto näköjään vauhtia töppösiin hoitojen takia ja nyt jatketaan siihen mihin jäätiin(kilppari arvot toistaiseksi kohdillaan), ei näköjään tehdäkään kolmatta ja neljättä inssiä, niinkuin oli aluks puhe (koska kukaan ei tiedä mistä asti kilpirauhanen on vaikuttanut asiaan).
Eilen tuli Oys:ista kuukautiskysely ja tänään se lähti sinne takas.
Onneks ei enää tarvi odottaa toistamiseen puolta vuotta kun oltiin "aktiivisena jonossa" :D

Elikä listan päivittäjälle: 1.IVF lähitulevaisuudessa
 
täältä päivitystä, miehen simpat oli laatukuntoisia ja tänään sain s-prog arvon joka kp 23 otettu, tulos oli 27 ja gyne soitti ja kertoi, että munasolu siis irronnut, LH-huippu digillä oli kp 18, hieman on clomit kiertoja pidentäneet.. elikkäs dpo7 menossa ja jännäillään, vähän tuikkii alamahaa ja turvotusta, jospa siellä olis yllätys :D Polille aika viiminen päivä, vähän sekin jännittää. Mitähän suunnittelevat mun kohdalle. Ens kierto pitää olla sitten puhdas jos ei tärppää nyt.

nipa_ mitäs muuta siellä ekalla käynnillä oli, kävittekö läpi historiaa tai muuta, vai oliko vaan ultra ja sait ajan aukiolotutkimukseen? mulel varmaan kans se tutkimus tehdään, kun viimeksi tutkittu asia laparoskopiassa syyskuussa, joten voi olla jo tilanne muuttunut. Yksityinen gyne olis tehnyt inssin, mutta kun kerran nyt päästään kunnalliseen, niin päätettiin, että jaksetaan odottaa.. tseppiä sullekkin koitokseen!
 
eka käynnillä oyssissa oli vaan se ultra ja puhe siitä että jos paikat auki nii inssi ens kuussa, mutta suunnitelmiin tuliki muutos ku ei näyttäny se neste kulkevan siinä aukiolotutkimuksessa :( jotaki osasin odottaaki ku ei monen vuoden yrityksestä huolimatta ole vauvaa tullu, mutta kyllä se mielen pahotti ku pahin pelko sillä hetkellä kävi toteen. lokakuulle sai ajan siihe laparoskopiaan ja pelkään sitä jo nyt!!! pelkään koko toimenpidettä ja sitä mitähän sieltä sitten löytyy... koitti se lääkäri lohutella sillä koeputkihoidolla...
 
nipa_ mulle on endon takia tehty laparoskopia 5 kertaa, ensimmäinen pelotti mua kans ihan hirveesti, nyt menee jo rutiinilla. Kun menet ennen operaatiota käymään osastolla ota anestesialääkärin kanssa puheeksi pelko, hän voi helpottaa oloasi oikealla lääkityksellä, syö kevyesti viikko ennen toimenpidettä, niin palautuminen on helpompaa.

Mulla on kaikki operaatiot viimeistä lukuunottamatta menneet hyvin ja ja viimeksi suuresta kipulääkemäärästä johtuen toipuminen hidastui, mutta muuten kaikki meni hyvin ja mulla kuitenkin kyseessä endon hoito. Itse täällä jännäilen tulevaa ja toivon, että putket olisivat vielä auki, uskon että aukiolo tullaan testaamaan, koska viime syksynä viimeksi testattiin ja silloin kaikki oli ok, mutta endon takia kaikki voi muuttua hujauksessa.. :/ paljon tsemppistä sulle!

Täällä dpo10 ja huomenna jos testailis, että kävikö tärppi :D
 
haamuhaamulainen tuli testiin, testaan seuraavan kerran muutaman päivän päästä, jolloin oikeasti on virallinen testauspäivä.. oloja ei kyllä ole mihinkään suuntaa, hieman juili aamulla kohtua mutta eipä sen kummempaa..taitaa polikäynti toteutua.
 
nipa mulle kanssa tehty tuo lapraskopia ja siellä sitten selvisi että tuubat on täysin tukossa. Itseä se tieto jotenki lohdutti suunnattomasti kun vika vihdoin löytyi mutta pelotti samalla kun jäljelle ei jäänyt enää muuta hoitokonstia kuin koeputkihedelmöitys. Raskauduin kuitenkin ensimmäisen koeputkihedelmöityksen ensimmäisestä pakastealkioiden siirrosta ja nyt onnellisena odotan kaksosia. Lapraskopian jälkeen maha oli aika kipeä, mutta äkkiä siitä toipuu. Tsemppiä tutkimukseen, eikä se maailma siihen kaadu vaikka tuubat olisivatkin tukossa, ainakin sitten osataan tehdä oikeanlaisia hoitoja! :)

*muoks* mua kanssa hirveesti pelotti tuo toimenpide ja nukutus etukäteen, enkä oikeen mistään löytäny tietoa miten hommat etenee, jos haluat niin voin yksärinä kertoa miten toimenpide eteni yms. jos se helpottais jännitystäsi...
 
Viimeksi muokattu:
polilta tultu pistoskynä mukana. Ens kiertoon inssi puregon 75 annoksella 4-7kp ja lisäksi pregnyl, 2-3 kertaa kokeillaan sitä ja sitten IVF. PCO-kriteerit munasarjojen osalta täyttyivät. Ei tarvi tehdä aukiolo tutkimusta, koska syksyllä kaikki ollut kunnossa L-skopiassa. nyt kp 7 menossa ja jos hyvin käy ja kierto pysyy ennallaan, niin syyskuun puolella olis sit inssi.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mariq
nipa_ tuosta aukiolotutkimuksesta. Mun gyne polilta sano, että oys lopettaa aukiolotutkimusten teot, koska todella harvoin on paikat tukossa. Se sano, että se auikolotutkimus on niin epävarma, että ei ole hyötyä sitä tutkia, riippuu niin olosuhteista näkeekö nesteen kulkevan vai ei..joten voihan olla että sulla ei edes ole tukossa putket. Että helpompi lähteä vain kokeilemaan inssiä se 2-3 krt ja jos mitään ei tapahdu niin siirtyä IVF:n tai muuhun hoitoon!
 
Heippa

Ekaa kertaa kirjottelen tänne.Kaipaisin teidän kokemuksia!Olemme yrittäneet lasta noin 2vuotta,sitäkin ennen ehkäsy on ollut mitätötön ainakin 7vuotta.Vihdoin ja viimein menin lääkäriin ja molemmista munasarjoista löytyi endoa,vasemmalla puolen 4cm kokoinen,oikeilla pienempiä.Nyt ensikuussa olisi oyssiin ensinmäinen aika niimpä kiinnostaisi tietää minkälainen ensinmäinen aika on ja onko edessä endon poisto vai hoidot??Ikää kuitenkin löytyy jo 30v

Kiitos teille jo etukäteen
 
se lääkäri ei enää es puhunu inssistä mitää ja väitti ettei ivf jonoon pääse helpolla ellei oo laparoskopia tehty, kovasti epäili että joku paikka ois tukossa..jotenki jäi sen lääkärin puheista semmone olo ettei se nää es muuta vaihtoehtoa ku sen ivf. lokakuun eka viikolla on se toimenpide ja alan päivä päivältä pelätä sitä enemmän.
 
Kyllä sun Nipa kannattaa mennä siihen laparoskopiaan ja voit mennä ihan hyvillä mielin. Mä olen ollut kahdesti ja kaikki mennyt hyvin. Leikkauksen jälkeen olen ollut ihan kivuton ja endokin helpottui moneksi kuukaudeksi. Harmi, ettei leikkausten aikaan yritetty vielä vauvaa, koska joillakin raskautuminen onnistuu laparoskopian jälkeen. Toki ensimmäisellä kerralla diagnoosi oli shokki, kun endometrioosiksi varmistui, vaikka sitä oltiin epäilty jo pitkään. Meille ei ilmeisesti inseminaatiota edes yritetä vaan heti mennään ivf-hoitoon. Toisaalta se on ihan hyvä niin, koska eipä tuossa inseminaatiossa kovin hyvät onnistumisprosentit ole eikä mene turhaa aikaa niihin.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!Nyt tuli reseptit ja muut Oulusta,mutta hiukka epäselvät ohjeet lääkityksestä.Joten viisaammat vastatkaapa.Suprecur nenäsumute 4per/päivä tämän ymmärsin,mutta Puregonin annostusta ei ollut reseptissä,mutta stimulaatio ohjelmassa lukee,Gonad annos 300 voiko siis annos olla 300iu/pvä.Kuulostaako aika paljolta????
 
tänään pistetty ensimmäiset 75iu puregonia. Mahduttiin siis inseminaatio-listalle. Pistelen nyt kp 4-kp7 joka päivä ton 75iu puregonia ja ens perjantaina on sit seurantaultra, jossa päätetään jatkuuko pistely vai tehdäänkö inseminaatio, inssipäivänä pistetään sit se pregnyl myös. Kyllä nyt jännittää. Pistäminen oli ihan ok, mies kyllä hoitaa sen puolen :) oli pakko kertoa kaikki yksityiskohdat, vaikka tiedän että täällä on konkareita.. :D

Joku_rajamulla on agressiivinen endometrioosi jota operoitu useita kertoja, sekä PCO tyyppiset munasarjat ja kyllä meille ihan alkuun inssit tehdään ja sit vasta IVF.. meille lääkäri sanoi, että inssit kannattaa kokeilla, siis 2-3 krt. ja sit mennä IVF:aan, ennen ens kesää sinne pääsis jos ei insseillä tärppää.. lääkäreillä oys:ssa on vissiin hieman eri ajatukset asioista ;)
 
Joku_rajamulla on agressiivinen endometrioosi jota operoitu useita kertoja, sekä PCO tyyppiset munasarjat ja kyllä meille ihan alkuun inssit tehdään ja sit vasta IVF.. meille lääkäri sanoi, että inssit kannattaa kokeilla, siis 2-3 krt. ja sit mennä IVF:aan, ennen ens kesää sinne pääsis jos ei insseillä tärppää.. lääkäreillä oys:ssa on vissiin hieman eri ajatukset asioista ;)
Tämä ei ollut oyssin lääkärin ajatus vaan mun oman paikkakunnan gynen. Meidät siis laitettiin suoraan ivf-jonoon lähetteen perusteella ja ainakin nyt nuo mun saamat laput viittaisi siihen, että tosiaankin juuri ivf-jonossa ollaan eikä muita hoitoja ole suunniteltu. Sitä en tiedä, voiko suunnitelma vielä jossain vaiheessa muuttua. Mulla siis kaikki muu hoito, paitsi punktio ja siirrot, toteutetaan omalla paikkakunnalla. Mitään suunnittelukäyntejä oyssiin ei meille tule vaan suoraan reseptit ja ohjeet kotiin.
 
joku_rajaaa, okei. varmaan aika yksilöllisesti katsovat noita juttuja. Me vissiin ollaan kans jo siinä IVF jonossa, mutta odotusaika insseillä. Toivon kyllä kovasti, että tärppää insseillä tai vaikka luomuna ;)
 

Yhteistyössä