Ovatko mielestäsi alle 18-vuotiaat teinit liian nuoria hankkimaan tarkoituksella lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
No kertokaas mulle, että mikä ihmeen rajapyykki tuo 18 on :) Kun on päivän yli 18 niin onko sitä sitten jotenkin erityisesti kypsempi ;)

Mä olin kuukauden yli 18 kun tyttö syntyi. Äärimmäisen kypsä äidiksi siis. Hyvin suunniteltu. *onnittelee itseään* :flower: B)

Mä oon lukenut jostain ja kuullut koulussa että 20-25 vuotiaana on parhaassa lapsensaanti -iässä.. biologisesti ja henkisesti.. näin ihan vaan teoreettisesti ajatellen..

Ja sosiaaliministeri Liisa Hyssäläkin patistaa opiskelijoita eli nuoria lapsentekoon. Hänen mielestä 29-v. ensisynnyttäjät on liian vanhoja :D Tutkimusten mukaan kun joka kolmas lapsi jää korkean aloitusiän takia tekemättä, vaikka lasta toivottaisiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkahattutäti:
Mä oon lukenut jostain ja kuullut koulussa että 20-25 vuotiaana on parhaassa lapsensaanti -iässä.. biologisesti ja henkisesti.. näin ihan vaan teoreettisesti ajatellen..

Ja sosiaaliministeri Liisa Hyssäläkin patistaa opiskelijoita eli nuoria lapsentekoon. Hänen mielestä 29-v. ensisynnyttäjät on liian vanhoja :D Tutkimusten mukaan kun joka kolmas lapsi jää korkean aloitusiän takia tekemättä, vaikka lasta toivottaisiinkin.

Joo, näin on. Biologinen kello....

Asenne kysymys se on, kuka on liian nuori ja kuka ei. Lähinnä ilmeisesti niiden, jotka ovat mielestään sopivan ikäisiä olemaan vanhempia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Eipä taas kannata yleistää. Ja taustaja tietämättä ja tuntematta turha tuomita ketään 17+ äitiä! Tiedän moniakin 16-18 vuotiaita jotka ovat rutkasta kypsempiä ja fiksumpia kuin monet 30-kymppiset...

Kypsiä tai ei niin he ovat saaneet elää itseään varten yli 10v vähemmän kuin kolmikymppiset :(. Heti kun oma lapsuus on ohi, joutuu ottamaan vastuuta lapsesta, missä vaiheessa on tarpeeksi aikaa elää itsekkäästi ihan vain itselleen? :( Jokaisella on oikeus olla oman elämänsä päähenkilö/tärkein henkilö muutenkin kuin lapsuuden ja varhaisnuoruuden ajan.

Miksi ihannoidaan itsekästä elämää? En voi tajuta sitä, miksi on niin tärkeää elää itsekkäästi vain itselleen välittämättä tippaakaan kenestäkään muusta. Miksi maailma onkin mennyt niin, että hyvin monet ajattelevat vain omaa napaansa ja harmittelevat niitä ihmisiä, jotka saavatkin ilon siitä, että näkee toisten ihmisten iloa? Eivät siis vain ymmärrä niitä ihmisiä. Ei kaikki halua elää vain itselleen! On ihmisiä, jotka eivät halua elää vaan itsekseen vaan haluavat elämää ympärilleen. Jotkut syntyvät oikein kukkaan, kun SAAVAT hoitaa ja nähdä lapsensa kasvun. Ei he murehdi sitä, etteivät nyt kykenekään sairaanlapsen takia meneen kaupungille/baariin/lenkille. He ottavat vastuuta SUREMATTA "menetettyä" aikaa. Oli sitten 15v tai 18v tai jopa 30v.

Jos olet vain itsellesi elänyt 30v, katsellut vain omaa napaasi, niin on tosi vaikeaa alkaakin vastuuntuntoiseksi äidiksi. Toki voi hyvin suoritua siitä, ei siinä mitään, mutta hyvin monet "surkuttelevat" kun eivät enää voikaan elää niin itsekseen. Jos olet luonteeltas itsekäs niin et sää siitä lapsen myötäkään muutu. Ehkä velvoitteen takia lapsen laittaa itsensä eteen, mutta se niin hirveesti harmittaa silti.

Ja siis vastaus kysymykseen on, että riippuu henkilöstä onko liian teinejä vai ei. ELi ihan hyvin voivat olla kypsiä tulemaan äideiksi/isiksi. Riippuu aivan tapauskohtaisesti henkilöstä oli sitten 15v tai 30v.

Kyllähän alle 18v vanhempi kuulostaa nuorelta, mutta...

Itse olin 17v, ja en minä sen kummallisempi vanhempi ole kun kukaan muukaan.

Aina se lapsen saaminen kumminkin suuri muutos on eikä kukaan sitä äitiyttä/isyyttä voi harjoitella ennenkuin äidiksi/isäksi tulee.

minunkin on ihan pakko tänne tulla kommentoimaan..

itse olen 1987 syntynyt äiti, ja avomieheni on saman ikäinen, olimme kummatkin opiskelijoita kun aloimme seurustella ja ihan suunnitellusti, lopetimme ehkäisyn ja tulin raskaaksi alkuvuonna 2006.
tyttömme syntyi lokakuussa 2006, 2 viikkoa ennen kuin itse täytin 19v. hyvin pärjäsimme, vaikka välillä olikin tiukkaa (sitä en kiellä, kun kumminkin opiskelijoita olimme).
avomieheni valmistui nyt maaliskuussa 2008 ammattiiinsa, ja siinä sitä ennen oli muutto toiselle paikkakunnalle, jossa mieheni sitten valmistui, samantien pääsi töihin ja hyvin on mennyt.
itse valmistuin toukokuussa 2008 ja olen vieläkin kotona tytön kanssa.
olen ollut kotona siitä lähtien kun äitiyslomani tytöstä alkoi, tänä keväänä kävin 12viikkoa työharjoittelua ammattiini ja oma äitini katsoi sen aikaa tyttöä kotona.
ja tulen olemaan kotona vielä ainakin vuoteen 2011 ellen 2012, koska meidän toisen lapsen laskettu aika tulee olemaan helmikuun alussa 2009.
maksamme autolainamme ja avomieheni opintolainan pois, nyt kun hän on töissä ja omakotitalo on haaveilla, jos sen saisimme ostettua 4vuoden sisällä, sen jälkeen naimisiin. ja vielä parilasta jos siunautuisi..

en sano että alle 18v ovat huonompia äitejä, mutta omasta mielestäni mieluiten ehkä täysi-ikäinen on "hyvä" ikä äidille, itse olen potenut vauvakuumetta jo riparia ennen, eli siitä 12-14 vuotiaasta, mutta kumminkin asia mietti päässi ja jaksoin kumminkin odottaa täysi-ikäisyyteen asti..

mutta kukaan ei ole huono-äiti, jos ei juo tai ole narkkari ja muuten pystyy pitämään perheestään ja lapsestaan huolta ja ymmärtää sen lapsen tuoman vastuun!!!!

Ikään en niin ota kantaa, mutta kyllä se ammatti ja työpaikka (edes työkokemusta) olisi hyvä olla ennen. Sitten kun osaa ottaa itse vastuuta (myös taloudellista!!!) itsestään ja vauvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja 24v:
Mutta en menisi kyllä mitenkään puolustelemaan sitäkään, että kovin iäkkäänääkään lapsia tehdään... Sitten, kun lapsi saa aikanaan omia lapsia, on mummot ja papat jo melkein haudassa.. ei kiva. Äiti on saanut mut 20v ja nyt ootan itse esikoista ja on ihanaa, kun mummot ja papat on vielä pitkään olemassa lapselle. :)

Tästä mä kanssa tykkään. ITse sain esikoisen 19 vuotiaana ja tyttö on nykyäänkin hoidossa ja tapaa silloin tällöin myös ISO mummoillansa, eli mieheni mummolla ja minun iso-mummolla! :) (tosin mieheni on mua kyllä 7 vuotta vanhempi mutta kuitenkin)

MUOKS, muotoilen uudestaan!

Mä olen jo 35 vuotias ja mun lapsilla iältään 8-10 on elossa 5 mummoa. Kaksi isoäitiä ja kolme isoisoäitiä, ettei niitä tartte alle kaksikymmpisenä vääntää että heillä olisi isoisovanhempia