Ovatko mielestäsi alle 18-vuotiaat teinit liian nuoria hankkimaan tarkoituksella lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ehdottomasti:
Mun mielestä on. Jos ei minkään muun takia niin sen että eivät ole edes lain silmissä lapsensa huoltajia. Eli alle 18v kun saa lapsen sille pitää merkata yli 18v huoltaja, yleensä isovanhemmat.

HÖPÖ HÖPÖ! Sinähän vitsin murjaisit :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja :DDD:
Mun mielestä on. Jos ei minkään muun takia niin sen että eivät ole edes lain silmissä lapsensa huoltajia. Eli alle 18v kun saa lapsen sille pitää merkata yli 18v huoltaja, yleensä isovanhemmat.

Tuo on paskapuhetta!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Eipä taas kannata yleistää. Ja taustaja tietämättä ja tuntematta turha tuomita ketään 17+ äitiä! Tiedän moniakin 16-18 vuotiaita jotka ovat rutkasta kypsempiä ja fiksumpia kuin monet 30-kymppiset...

Kypsiä tai ei niin he ovat saaneet elää itseään varten yli 10v vähemmän kuin kolmikymppiset :(. Heti kun oma lapsuus on ohi, joutuu ottamaan vastuuta lapsesta, missä vaiheessa on tarpeeksi aikaa elää itsekkäästi ihan vain itselleen? :( Jokaisella on oikeus olla oman elämänsä päähenkilö/tärkein henkilö muutenkin kuin lapsuuden ja varhaisnuoruuden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja :DDD:

Tuo on paskapuhetta!!!!!

Ai mun kirjoitus vai tämän "ehdottomasti" ... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Eipä taas kannata yleistää. Ja taustaja tietämättä ja tuntematta turha tuomita ketään 17+ äitiä! Tiedän moniakin 16-18 vuotiaita jotka ovat rutkasta kypsempiä ja fiksumpia kuin monet 30-kymppiset...

Kypsiä tai ei niin he ovat saaneet elää itseään varten yli 10v vähemmän kuin kolmikymppiset :(. Heti kun oma lapsuus on ohi, joutuu ottamaan vastuuta lapsesta, missä vaiheessa on tarpeeksi aikaa elää itsekkäästi ihan vain itselleen? :( Jokaisella on oikeus olla oman elämänsä päähenkilö/tärkein henkilö muutenkin kuin lapsuuden ja varhaisnuoruuden ajan.

Mie sain tuon ekan 20kymppisenä, enkä ole vieläkään kovin paljoa vanhempi. Omaa elämää kerkesin elämään paljonkin ennen sitä, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Lapsen kanssa ei tarvitse nauliutua seuraavaksi 18-vuodeksi kotiin, sitä elämää pystyy elämään itselleen ja lapselleen ihan samalla tavalla tässä nytkin.
Eiköhän jokainen tiedä itse milloin sitä on kypsä äidiksi ja mitä elämältään haluaa =) :flower:

Mä olen sitä mieltä että paras (ei siis ainoa oikea) ikä on siinä kultaisessa keskitiessä. Eli n. 20-30-vuotiaana. Alle 20 on liian vähän ja yli 30 on liian paljon.

Se ei tietenkään tarkoita etteikö sekä nuorissa että iäkkäissä äideissä olisi hyviä vanhempia. Nuorissa on vastuuntuntoisia ja vanhoissa nuorekkaita ja vetreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se on niin yksillölistä, joku on vielä 25 ihan kakaramainen, tiedän 17 vuotiaana äidiksi tulleita ja tosi hyvin pitänyt lapsensa,
Jos mun tyttärestäni olisi tullut 17-vuotiaana äiti, varmasti hän olisi hoitanut lapsen hyvin. Silti hän olisi ollut mielestäni liian nuori ottamaan sellaista vastuuta. Ei sen takia, etteikö olisi siihen pystynyt, vaan sen takia, että hänellä oli aivan toisenlaiset nuoruuden suunnitelmat ja niiden kariutuminen - tai siirtyminen jonnekin tulevaisuuteen - olisivat olleet hänelle sen ikäisenä aika kova menetys.

Pakko vielä kysyä, oli niin hauska mutu. Heh.. Että kun olet noinkin fiksusti ajatellut, että adoptoiko tää äiti kun täyttää 18 oman lapsen itselleen vai mitä olet kuvitellut? Hitto :D

Löyty muunmuassa tällainen:

Alle 18-vuotias mies ei voi vahvistaa omaa isyyttään itse, vaan tarvitsee siihen oman huoltajansa.

http://www.teiniperheet.fi/huoltajuus.htm

Alkuperäinen kirjoittaja aika mielenkiintoinen:
Löyty muunmuassa tällainen:

Alle 18-vuotias mies ei voi vahvistaa omaa isyyttään itse, vaan tarvitsee siihen oman huoltajansa.

http://www.teiniperheet.fi/huoltajuus.htm

Äitiyttä nyt harvemmin vahvistetaan? Tuon minäkin olen tiennyt, mutta näyttäisitkä minulle tekstin jossa lukee etten ole ollut lapseni huoltaja kun lapseni sain? Ja jos sulla on ihan omakohtaistakokemusta (niinkuin minulla on) voit kertoa myös siittä. Vastaisitko myös pariin kysymykseeni?

1. Miksi minä päätin lapseni asioista, miksi minun piti allekirjoittaa kaikki lastani koskevat paperit, miksi minulta kysyttiin kaikki lapseeni kohdistuvat päätöset?

2. Kuka lapseni huoltaja siis oli? Ei, ei todellakaan minun omat vanhempani silloin, en edes koskaan ennen tätä ketjua ole kuullut tuollaista väitettä.

Onhan se silti ihan erilaista. Kun lapsi syntyy, ei ole enää koskaan niin vapaa ja se oma elämä on väkisinkin erilaista kuin ennen. Etkä sitten ole itse enää tärkein henkilö itsellesi vaan lapsesi..eikös kaikki äidit rakasta enemmän lasta kuin omaa elämäänsä?

Tietysti, mutta miten tämä liittyy siihen ettei voi enään elää normaalia elämää? Ei lapsi itseään kotiin sido, jos ei aikuinen itse itseään sido.

Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä vapautta mikä suurimmalla osalla 18 vuotiaista on, sitä kun saa tehdä lähes ihan mitä haluaa kun siltä tuntuu ajattelematta ketään muuta kuin itseään, sitä kun ei ole stressiä lähtiessä vaikkapa baariin, että kuinka lapsi pärjää silläaikaa, miten hoitajan kanssa menee . Voi päättää että tänään lähtee vaikka jonnekin etemmäs ystävän luo ja mennä ja olla, tulla kuin huvittaa. Voi käydä ihan milloin vain kaupungilla yksin, ilman että tarvitsee suunnitella kun lapsi on mukana missä välissä lapsen syöttää ja vaipattaa, milloin nukkuu ja kuinka viihtyy.

Ja kyllä, minullakin on myös tukiverkosto, mutta minä olen jokatapauksessa se äiti tytölle, minulla on vastuu. Eikä periaatteisiini kuulu antaa lasta joka kerta hoitoon kuin itse saan päähänpiston tehdä jotain, kyllä sitä nykyään tulee harkittua pitkään milloin raaskii lapsen hoitoon antaa ja mihinkä itse silloin menisi kun tilaisuus järjestyy, muutoin lapsi on mukana. Menemistä lapsi ei estäkään, enhän minä niin ole sanonutkaan mutta vapaus onkin ihan eri kuin jollakin toisella nuorella jolla ei lasta ole. Mutta edelleenkään, en kadu lastani enkä vaihtaisi häntä mihinkään, olisin vain toivonut olevani ehkä sen 25 vuotta hänet saatuani (kun olin 18) olisin kerennyt elää vain itselleni hieman kauemmin.

Liian nuoria. Tunnen näitä teiniäitejä montakin ja poikkeuksetta melkein hoidattavat lapsensa mummoloissa kun tekee mieli baariin joka viikko. On jäänyt nuoruus elämättä ja lapsi jää mieskuvioiden, uusien vaatteiden ja ryyppäämisen varjoon.

sori mutta on tullut nähtyä miten se alle kakskymppinne jok auseamman vuoden uhoaa että näättekö, mä pystyn hoitamaan lapset ja itteni eikä tee mieli mennä baariin niin muuttuu huomaamattaan...vääjäämättä jossain vaiheessa sitä menetettyä nuoruutta aletaan elämään...turha uhota että en mä ainakaan ennenkuin laspet on lähteneet kotoa ja elää itse tyytyväisenä ajatellen että olinpa fiksu enkä kadu yhtään vielä siinä vaiheessa. kyse ei ole pelkästään siitä kuinka hyvin lapset hoitaa ja tekeekö mieli baariin vaan siitä että jokainne haluaa jossain vaiheessa elää vapaana...vaikka vaanvähän aikaa...mun äiti onhyvä esimerkki teiniäidistä...niin kauan kaikki meni hyvin kunnes musta tuli teini...silloin sillä poksahti ja viimeiset 18 vuotta se on etsinyt itseään ja valittanut kuinka hän ei saanut elää nuoruutta silloin kun piti....hänellä oli kyllä varaa valita silloin j aomien vanhempien ja sukulaisten tuki takanaan...voin kertoa että mä kärsin siinä samalla kun äiti päätti viettää nuoruutta samalla kuin minä maristen kokoajan kuinka mun on niin hyvä kun saan tehdä kaikkea eikä oo lpaset kokoajan jaloissa...no joo...ehkä hieman negatiivinen kirjoitus mutta oon nähnyt tuon saman kuvion niin useasti myös muutamien ystävieni kohdalla :ashamed:

Miksi te kaikki puhutte baareilusta? On ihmisiä jotka ei edes juo alkoholia! Itse oon elämäni aikana käynyt 1 kerran baarissa ja aivan sama mitä sanotte toista kertaa en mene ikinä!

Mutta toki jos baareilu on teille elämää niin sitten ymmärrän mietteenne. Musta on niin älyttömän typerää sanoa mitä kukakin tuntee sisällään ja vielä typerämpää sanoa kuinka joku tuntematon ihminen tulee käyttäytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja niko06:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Todellakin. Ihan kakaroita vielä. Niinku 2-kymppisetkin.

50 kymppisenäkö ne pitäs tehä?

t.1.kuollu 20, 2.poika 23

kahdenkympin ja viidenkympin välissä on aika monta vuotta... mun mielipide on, että siihen väliin vois olla ihmisestä riippuen sopiva lapsia sitten yrittää jos niitä haluaa (20 - 50 ikävuoden välissä on aika monta vuotta enemmän kuin 14 ja 20 välissä, tai 18 - 20 välissä, vai mikä se sitten onkaan sinun mielestäsi sopiva ikä lapsenteolle).
Ja anteeksi vaan kamalasti, tää oli vaan mun mielipide - ja sitä mielipidettä tässä käsittääkseni ap kysyi.