Ovatko mielestäsi alle 18-vuotiaat teinit liian nuoria hankkimaan tarkoituksella lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja niko06:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Todellakin. Ihan kakaroita vielä. Niinku 2-kymppisetkin.

50 kymppisenäkö ne pitäs tehä?

t.1.kuollu 20, 2.poika 23

kahdenkympin ja viidenkympin välissä on aika monta vuotta... mun mielipide on, että siihen väliin vois olla ihmisestä riippuen sopiva lapsia sitten yrittää jos niitä haluaa (20 - 50 ikävuoden välissä on aika monta vuotta enemmän kuin 14 ja 20 välissä, tai 18 - 20 välissä, vai mikä se sitten onkaan sinun mielestäsi sopiva ikä lapsenteolle).
Ja anteeksi vaan kamalasti, tää oli vaan mun mielipide - ja sitä mielipidettä tässä käsittääkseni ap kysyi.

sai vaan käsityksen etten oikeen pidä 20 paikkeilla olevista äideistä...
mutta väsyneenä saatan päästellä sammakoita :D

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mielestäni ovat. Itse olen 19 enkä vieläkään ole valmis äidiksi, todellakaan.

sinä oletkin lapsellisempi kuin useimmat 19 vuotiaat. luulet olevasi päteväkin mutta et ole.

esim minä sain kyllä elää "hurjaa nuoruutta" 12 vuotiaasta 16 kesäiseksi.. sitten sain lapsen ja en todellakaan kaipaa sellaista elämää että saa tehdä ja mennä ja olla vaan. rakastan tätä elämää lapseni kanssa, en ikinä vaihtaisi siihen että saan istua illat baarissa. miksi se on pakko kokea ennenkuin tekee lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Mude:
Mielestäni ovat. Itse olen 19 enkä vieläkään ole valmis äidiksi, todellakaan.

sinä oletkin lapsellisempi kuin useimmat 19 vuotiaat. luulet olevasi päteväkin mutta et ole.

esim minä sain kyllä elää "hurjaa nuoruutta" 12 vuotiaasta 16 kesäiseksi.. sitten sain lapsen ja en todellakaan kaipaa sellaista elämää että saa tehdä ja mennä ja olla vaan. rakastan tätä elämää lapseni kanssa, en ikinä vaihtaisi siihen että saan istua illat baarissa. miksi se on pakko kokea ennenkuin tekee lapsia?

Kuka on puhunut baareissa käymisestä? Sillä nyt ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Sanotaan vaikka niin, että en toivo omien lapsieni lisääntyvän alle 20 vuotiaana.
Itse olen saanut esikoiseni 16 vuotiaana ja ensi vuonna olen "jo" 30, enkä ole koskaan muunlaista elämää kaivannut, mutta toivon että omat lapseni pääsevät helpommalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se on niin yksillölistä, joku on vielä 25 ihan kakaramainen, tiedän 17 vuotiaana äidiksi tulleita ja tosi hyvin pitänyt lapsensa,
Jos mun tyttärestäni olisi tullut 17-vuotiaana äiti, varmasti hän olisi hoitanut lapsen hyvin. Silti hän olisi ollut mielestäni liian nuori ottamaan sellaista vastuuta. Ei sen takia, etteikö olisi siihen pystynyt, vaan sen takia, että hänellä oli aivan toisenlaiset nuoruuden suunnitelmat ja niiden kariutuminen - tai siirtyminen jonnekin tulevaisuuteen - olisivat olleet hänelle sen ikäisenä aika kova menetys.

Näin ajattelen myös omalla kohdallani. Jos tässä iässä tulisin raskaaksi, pitäisin kyllä lapsen ja olen varma, että pärjäisin ja huolehtisin hänestä parhaani mukaan. Haluan kuitenkin itsenäistyä, asua yksin, hankkia koulutusta ja ammatin, kokea kaikenlaista ja nauttia nuoruudesta ja vapaudesta ensin. Ja tärkein: ennen perheen perustamista minulle on tärkeää, että olen ollut sen tulevan isän kanssa pitkään parisuhteessa, ennen kuin hänen kanssaan alan lapsia hankkia. En toivoisi tulevani äidiksi ainakaan muutamaan vuoteen, mutta en myöskään kovin vanhana toivoisi lisääntyväni. Olen nyt 19 ja mielestäni hyvin nuori vielä, on vielä paljon aikaa nauttia äitiydestä, en halua pitää mitään kiirettä. :)

se on niin yksillölistä, joku on vielä 25 ihan kakaramainen, tiedän 17 vuotiaana äidiksi tulleita ja tosi hyvin pitänyt lapsensa,
Jos mun tyttärestäni olisi tullut 17-vuotiaana äiti, varmasti hän olisi hoitanut lapsen hyvin. Silti hän olisi ollut mielestäni liian nuori ottamaan sellaista vastuuta. Ei sen takia, etteikö olisi siihen pystynyt, vaan sen takia, että hänellä oli aivan toisenlaiset nuoruuden suunnitelmat ja niiden kariutuminen - tai siirtyminen jonnekin tulevaisuuteen - olisivat olleet hänelle sen ikäisenä aika kova menetys.

näin ajattelen myös minä =)

Näin ajattelen myös omalla kohdallani. Jos tässä iässä tulisin raskaaksi, pitäisin kyllä lapsen ja olen varma, että pärjäisin ja huolehtisin hänestä parhaani mukaan. Haluan kuitenkin itsenäistyä, asua yksin, hankkia koulutusta ja ammatin, kokea kaikenlaista ja nauttia nuoruudesta ja vapaudesta ensin. Ja tärkein: ennen perheen perustamista minulle on tärkeää, että olen ollut sen tulevan isän kanssa pitkään parisuhteessa, ennen kuin hänen kanssaan alan lapsia hankkia. En toivoisi tulevani äidiksi ainakaan muutamaan vuoteen, mutta en myöskään kovin vanhana toivoisi lisääntyväni. Olen nyt 19 ja mielestäni hyvin nuori vielä, on vielä paljon aikaa nauttia äitiydestä, en halua pitää mitään kiirettä. :)

kai sä joskus semmosen elämäs nörtin löydät..sitä odotellessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja aa-a:

Nääh, en mä mitään nörttiä toivo löytäväni. :D Olen jo itse tarpeeksi nörtti, silloin meitä olisi kaksi jatkuvasti koneen ääressä. :whistle:

aika harvalla vielä tuossa iässä on talous vakaalla pohjalla ja tulevaisuus varmaa. mutta ihan miten vaan miten kukin elämänsä elää ja suunnittelee kunhan pääasiallisesti itse aikoo lapsensa hoitaa ja myöskin elättää.
oma 21 v ei vielä aio lapsia tehdä ennen kuin opiskelut suoritettu loppuun ja minusta ehtii vallan hyvin näin. toki jos ei ole opiskelupaikkaa eikä työpaikkaa.... MUTTA .....

Alkuperäinen kirjoittaja aa-a:
Mitäs vikaa nörteissä on? Kotona viihtyviä, yleensä ihan hyväpalkkaisissa töissä olevia, töissä hyvät etenemismahdollisuudet ja hyvät mahdollisuudet työskennellä vaikka ulkomailla. Mun mielestäni ei perheen perustamisen kannalta ollenkaan huonoja vaihtoehtoja.

Niin no monella ei ole talous kunnossa...
Tossakaan asiassa ei kannata yleistää...
Mulla oli 17 vuotiaana talous ihan kunnossa ja asuin omassa rivitalo kaksiossa kun vauva syntyi...
Nyt olen 20 ja meillä on omakotitalo...
Lapselta ei koskaan ole puuttunut mitään...

Tekeehän monet vanhemmatkin ihmiset lapsia,vaikkei talous ole kunnossa..naurettaavaa tohon vedota:D

Tuosta "kokea kaikenlaista ja nauttia nuoruudesta ja vapaudesta ensin." Omasta mielestäni lapsi ei ole este sille että ei voisi nauttia nuoruudesta, se saattaa olla hidaste, mutta se ei kyllä todellakaan tapa koko nuoruutta. :o Kaikilla omat mielipiteet, mutta sen mitä tunnen alle 18vuotiaita äitejä, kaikki ovat juuri unelma äitejä enkä voisi toivoa yhtään mitään pahaa heille, hattua nostan kun ovat ottaneet niin ison asian kontolleen niin nuorena! Jos ollut vahinko niin ovat ottaneet vastuun teoistaan, se riippuu niin henkilöstä! Itse olen 19v ja odotan esikoistani, olen onnellinen että juuri nyt saan itselleni oman rakkaan pikkuisen, parempaa ajankohtaa tälle en olisi osannut kuvitellakaan. Jaksetaanpa ainakin paremmin kun ollaan nuoria. :) :heart:

Mikä tämä juttu nyt " omaan napaan tuijottelusta " , " itselleen, itsekkäästi elämisestä " on? Miksi se olis nuorelle tärkeätä? Sillonhan yleensä just alkaa ne aikuisuuden vastuut lisääntyä rutkasti, pitää päättää tulevaisuudestaan ( koulutus ) sekä opetella pikkuhiljaa vastaamaan omasta elämisestään... Ei siinä vietetä kovin rietasta elämää itsekkäästi jos aikoo hoitaa koulunsa hyvin ja mahdollisesti jo suunnata omaan elämään ja omaan kotiin vanhempien huomasta. Mulla meni tuon vastuun itsestäni opettelun mukana myös vastuu toisista opettelu samassa. 20v:nä olin jo kahden pienen äiti ja kolmatta odotin. Enkä mitään ole kokenut menettäneeni, se oli/on mun elämää ja olen nauttinut täysin rinnoin. Nyt olen yli 30v, neljä lasta joista isoimmat jo koululaisia, saman miehen kanssa edelleen naimisissa, oma koti, molemmilla meillä vanhemmilla hyvä työ.

kokemuksen perusteella, mitä mulla on alle 18-vuotiaista, niin sanon, että todellakin ovat liian nuoria hankkimaan lapsia. Säännöistä tosin aina löytyy poikkeuksia, joten en sano, että kaikki alle 18-vuotiaat ovat liian nuoria. Mutta pääsääntöisesti siis ovat.

Kyllä on. Mutta sen ikäinen voi olla silti tyytyväinen ratkaisuunsa ja olla hyvä äiti. Silti alle 18v ei ole vielä aikuistunut, eikä välttämättä vielä tunne itseäänkään (ei sillä, ei kaikki vanhemmatkaan tunne). Psyykkinen kehitys on todellakin vielä kesken tuossa iässä.