Ovatko mielestäsi alle 18-vuotiaat teinit liian nuoria hankkimaan tarkoituksella lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mielestäni ovat. On jotenkin surullista, että jo niin nuorena joutuu asettamaan jonkun toisen tarpeet omiensa edelle ja olemaan esim. vasta 15-16v lapsena vastuussa toisesta ihmisestä. Jokaisella pitäisi olla oikeus ainakin ensimmäiset 20 vuotta elää ihan vain itselleen, mielellään muutama vuosi enemmänkin. Lapsia ehtii hankkia myöhemminkin ja huolehtia heistä loppuelämän...lapsen saatua elämä muuttuu väkisinkin, kun ei ole enää oman elämänsä tärkein henkilö, vaan lapsi menee kaiken edelle. On jotenkin surullista, että 15-16v lapsi/nuori joutuu ajattelemaan kaikessa ensin lastaan, vaikka on itsekin vielä melkein lapsi..siinä iässä pitäisi saada vielä ajatella omaa napaansa ja keskittyä itseensä.

Minusta ovat liian nuoria. Kannattaisi hoitaa opiskelut (peruskoulu + lukio tai amis) ennen lasten hankintaa. Jatkokouluttaa voi sitte itsensä lasten ohellakin. Tuossa iässä persoonakin vielä muovautuu ja mielipiteet voivat muuttua rajustikin. Parisuhteet eivät välttämättä ole kestäviä.

Tämä on vain yleistystä. Poikkeuksiakin toki löytyy.

En todellakaan toivoisi että omat lapseni saisivat lapsia alle 18v, toivottavasti ei edes 25v :) näin jälkikäteen sitä vasta itsekin ymmärtää miten lapsia vielä 18v ovat!! vaikka silloin omalla kohdalla luuli olevansa jo aikuinen ihan täysillä... vasta n 30 on alkanut ajatella asioita niinkuin aikuistenoikeesti :)

Kyllä alaikäiset ovat aina alaikäisiä ja siksi liian nuoria vanhemmiksi! Ei sillä etteikö myös alaikäinen voisi olla fiksu ja hyvä äiti tai isä mutta kyllä minunkin mielestä heidän kuuluisi vielä elää "omaa" elämää :) eihän alaikäiset saa itse edes tiliä lapselleen aukaistua :whistle:

on ne aika nuoria. Moni kyllä selittää olevans asen tyyppinen ja niin edelleen mutt akysytään asiaa uudestaan kun ne omat lapset on teini-iässä...satun tuntemaan muutaman oman ikäiseni joillanyt teinejä ja olen siis 33v...kyllä se pistää vähän hiljaiseksi kun pitäis tuollaisen 15-17 vuotiaan kanssa tulla toimeen....aika monella tulee sikäkriisi tuossa vaiheessa eli ollaan sitten lapsen kaveria ja pukeudutaan samaan tyyliin....onhan niitä poikkeuksiakin kai jossain....

mielestäni poikkeuksettä kyllä :(
jos vahinko sattuu on aina omassa päätäntävallassa mutta harvemmin osaa nuori tuossa vaiheessa vielä tietää mitä tuleman pitää..
on varhaiskypsiäkin nuoria aikuisia mutta harvassa :)

mun kolme serkkua sai vauvan keväällä ja raskausaikana kun heitä näin, niin kaikista rauhallisin/tyynein/äidillisin oli lähemmäs 18v serkku. sit tää melkeen 20v serkku poltti röökiä ja oli vähän silleen "no joo, oonhan mä raskaana" tyylillä ja 23v serkku poltti myös ja seki oli vähän samalla tyylillä, toki odotti jne. mutta tämä mun lähes 18v (synnytti vielä ollessaan 17v) oli kaikista eniten sen olonen ja sellanen ihminen ja rauhottunut jo, että hänestä tuntus "olevan eniten äidiksi".

Entäpäs jos ehkäisy pettää tuossa iässä? Miten sitten pitää toimia nuoren? Kyllä, luin tässä oli kysymys jos tuon ikäinen tarkoituksella lapsen tekee, mutta jos lapsen päättää tuon ikäisenä pitää niin onhan se lapsi silloinkin tarkoituksella tehty.

Ja vielä sellainen kysymys, miksi esimerkiksi ammattikoulun jälkeen "pitää" jatkokouluttautua.

Mielestäni ovat siltikin liian nuoria, vaikka olisivat kuinka kypsiä ja vastuuntuntoisia, koska lapsen saannin jälkeen ei voi enää koskaan keskittyä vain itseensä ja sen takia lasten hankkimisessa ei ole mitään kiirettä: on hyvä hankkia erilaisia kokemuksia, kasvaa ja nauttia itsestään ennen kuin perustaa perheen.

Kyllä ovat. Yleensä teiniraskaudet ovat vahinkoja (tavalla tai toisella) eikä ymmärretä kuinka paljon vastuuta vanhemmuus tuo mukanaan. Iästä monesti huomaa senkin ettei ole vielä riittävän vastuuntuntoinen huolehtimaan itsestään, toimeentulostaan ja ehkäisystä, kuinka sitten pienestä lapsesta. Se, että tykkää hoitaa tuttavien lapsia tai pitää lapsia ihanina, ei vielä riitä ottamaan 24/7 vastuuta pienestä vauvasta. Vauvakuumetta voi hyvinkin olla jo 15 vuotiaalla, mutta ehkä sillä pikemminkin koitetaan täyttää rakkauden/läheisyyden kaipuuta ja ajatusta "kerrankin joku rakastaisi minua pyyteettömästi ja olisi minusta riippuvainen". Vaikka lapsia hankittaisiin tarkoituksella teininä, vahinko tapahtuukin siinä tiedon puutteessa: ei oikeasti tiedetä mitä on kantaa vastuu kokonaan itse - maksaa laskut, käydä töissä, hoitaa kotityöt ja lapsia 24/7.

Mutta en menisi kyllä mitenkään puolustelemaan sitäkään, että kovin iäkkäänääkään lapsia tehdään... Sitten, kun lapsi saa aikanaan omia lapsia, on mummot ja papat jo melkein haudassa.. ei kiva. Äiti on saanut mut 20v ja nyt ootan itse esikoista ja on ihanaa, kun mummot ja papat on vielä pitkään olemassa lapselle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 24v:
Mutta en menisi kyllä mitenkään puolustelemaan sitäkään, että kovin iäkkäänääkään lapsia tehdään... Sitten, kun lapsi saa aikanaan omia lapsia, on mummot ja papat jo melkein haudassa.. ei kiva. Äiti on saanut mut 20v ja nyt ootan itse esikoista ja on ihanaa, kun mummot ja papat on vielä pitkään olemassa lapselle. :)

Tästä mä kanssa tykkään. ITse sain esikoisen 19 vuotiaana ja tyttö on nykyäänkin hoidossa ja tapaa silloin tällöin myös ISO mummoillansa, eli mieheni mummolla ja minun iso-mummolla! :) (tosin mieheni on mua kyllä 7 vuotta vanhempi mutta kuitenkin)

MUOKS, muotoilen uudestaan!