Outoa käytöstä(kö), miten itse toimisit?

• Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="lahja";24796886]:D
Ja johan se on aikamoinen summakin mikä menee lahjaan jos jokaiselle 6 lapselle alan ostamaan vähintään 20e lahjaa.
[/QUOTE]
Puhumattakaan siitä, että vanhemmat hukkuu siihen krääsään, jota vieraat tuovat. Jos jokainen vieras tuo 6 lahjaa, niin siitä kertyy melkoinen röykkiö. Ei ole ollenkaan kestävän kehityksen mukaista käytöstä. Jätevuori vaan kasvaa.

"Milla"
Voi kauhea, miten hankalia tilanteita me ollaankaan varmaan järjestetty ystävillemme... (not)

Meidän oma tytär on syntynyt samana päivänä (kahden vuoden ikäerolla) kuin todella läheisen ystäväperheen tytär (meidän kummityttö)

Ollaan muutamana vuotena järjestetty näille kahdelle tytölle yhteiset synttärit. Kutsuttuina molempien kavereita, sukulaisia ynnä muita. Sekalainen sortin sakki.

Ihanat lettukestit kesämökillä uimisen ja saunomisen lomassa.

Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että ihmisillä olisi vaikeuksia miettiä kenelle pitää tuoka lahjaa.Osa on tuonut molemmille tytöille (lähinnä ihmiset, jotka tuntevat molemmat tytöt), osa vain toiselle. Ei ole KOSKAAN ollut minkäänlainen ongelma.

päivän pelastus
[QUOTE="Milla";24797027]Voi kauhea, miten hankalia tilanteita me ollaankaan varmaan järjestetty ystävillemme... (not)

Meidän oma tytär on syntynyt samana päivänä (kahden vuoden ikäerolla) kuin todella läheisen ystäväperheen tytär (meidän kummityttö)

Ollaan muutamana vuotena järjestetty näille kahdelle tytölle yhteiset synttärit. Kutsuttuina molempien kavereita, sukulaisia ynnä muita. Sekalainen sortin sakki.

Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että ihmisillä olisi vaikeuksia miettiä kenelle pitää tuoka lahjaa.Osa on tuonut molemmille tytöille (lähinnä ihmiset, jotka tuntevat molemmat tytöt), osa vain toiselle. Ei ole KOSKAAN ollut minkäänlainen ongelma.[/QUOTE]

Mutta onneksi tajusit nyt kertoa sen meille palstalaisille jotta saimme tämänkin ongelmaksi :D :D

"vempula"
[QUOTE="Milla";24797027]Voi kauhea, miten hankalia tilanteita me ollaankaan varmaan järjestetty ystävillemme... (not)

Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että ihmisillä olisi vaikeuksia miettiä kenelle pitää tuoka lahjaa.Osa on tuonut molemmille tytöille (lähinnä ihmiset, jotka tuntevat molemmat tytöt), osa vain toiselle. Ei ole KOSKAAN ollut minkäänlainen ongelma.[/QUOTE]
Tällaisen järjestelyn ymärrän aivan täysin ja ei niitä lahjoja mitenkään tarvii laskeskella. Itse en edes synttäreiden jälkeen välttämättä muista mikä tuli keneltäkin ja kuka toi lahjan ja kuka ei.

"Milla"
Alkuperäinen kirjoittaja päivän pelastus;24797045:
Mutta onneksi tajusit nyt kertoa sen meille palstalaisille jotta saimme tämänkin ongelmaksi :D :D
Sanopa muuta... Olemme varmasti olleet tietämättämme palstan kauhistelun kohteena heinäkuussa. Mutta onneksi emme silloin itse olleet netin ääressä, vaan siellä kesämökin laiturilla nauttimassa kesästä.

"vieras"
[QUOTE="vempula";24796756]Eli jos aapee pitäisi juhlat erikseen, niin teidän mielestä olisi ihan ok olla tuomatta toisen synttäreille lahjaa koska on sen toisen kummi?? Ei ymmärrä logiikkaa...

[/QUOTE]

Ei, vaan olisi ihan ok ettei hän tulisi ollenkaan sen 1v lapsen synttäreille jolloin ei tarvita sitä toista lahjaa.
Kuka pahus kutsuu kissat ja kumminkaimat aina lapsiensa synttäreille - aikuiset ja lahjojen toivossa

No, minä ajattelisin tässä tapauksessa, ettei kummitäti ole tullut edes ajatelleeksi asiaa, josta ap. on nyt kovin tuohtunut. Voisin kuvitella itseni 23-vuotiaana (vähän muutkin asiat mielessä tuon ikäisenä kuin lastenkutsujen tuplalahjat..) jolloin menisin kummilapseni synttäreille - ehkä jo aiemmin lahjan hankkineena, jonka vien KUMMIlapselleni. En näe tässä mitään outoa / kummallista / ongelmaa. Sen sijaan jos tuplasynttärit olisivat tiedossa kauan ennen h-hetkeä ja toinen synttärisankari suunnilleen sen ikäinen että ymmärtää lahjoista, saattaisin muistaa vaikkapa karkkipussilla.

Ap:lle - anna olla, ei ole mitään ongelmaa, sinä teet tästä asiasta suuremman kuin se on..

"Kummitäti"
Minun kummitytölle ja tämän veljelle on pidetty monena vuonna yhteissynttärit. Kun lapset oli ihan pieniä, niin vein molemmille lahjat (pojalle ihan pienen). Mutta nyt jo monena vuonna olen vienyt vain kummitytölleni. Minusta on turha opettaa lapsia siihen, että kaikki saa aina kaikilta lahjoja ja niitä tulee sitten ihan älytön määrä. Ja minusta on aivan hölmöä viedä pieniä nimellisiä krääsälahjoja lapsille. En toivo sellaisia meillekään paikkoja täyttämään.

"aloittaja"
No, minä ajattelisin tässä tapauksessa, ettei kummitäti ole tullut edes ajatelleeksi asiaa, josta ap. on nyt kovin tuohtunut. Voisin kuvitella itseni 23-vuotiaana (vähän muutkin asiat mielessä tuon ikäisenä kuin lastenkutsujen tuplalahjat..) jolloin menisin kummilapseni synttäreille - ehkä jo aiemmin lahjan hankkineena, jonka vien KUMMIlapselleni. En näe tässä mitään outoa / kummallista / ongelmaa. Sen sijaan jos tuplasynttärit olisivat tiedossa kauan ennen h-hetkeä ja toinen synttärisankari suunnilleen sen ikäinen että ymmärtää lahjoista, saattaisin muistaa vaikkapa karkkipussilla.

Ap:lle - anna olla, ei ole mitään ongelmaa, sinä teet tästä asiasta suuremman kuin se on..
Miten olen tästä tehnyt suuremman kuin se on, kysyin vain teidän mielipidettä miten te itse toimisitte ja sanoin että itse veisin tässä tapauksessa lahjat molemmille kerta yhteissynttärit on. Ei toi 1v vielä tajuakkaan kuka toi lahjan ja kuka ei mutta entäs muutaman vuoden päästä?

[QUOTE="aloittaja";24797577]kutsussa luki että tyttöjen 6v ja 1v yhteissynttärit.[/QUOTE]

Ehkä hänen ajatuksensa olivat silti siinä että hän on menossa kummilapsensa synttäreille. Kummit on joskus kummallisia :D.

Mutta oikeasti, jos tämä on sinulle näin kova paikka niin ei kannata jatkossa pitää yhteissynttäreitä tai ainakin kannattaa infota kaikkia vieraita selkeästi siitä kenelle heidän odotetaan tuovan lahjat. Ihan vaan että itsellesi jäisi hyvä mieli, lapsille en usko tuolla olevan merkitystä.

meillä
kin vietetään tuplasynttäreitä, vieraat suunnilleen samat joten sama pitää yhtäaikaa. synttäripäivätkin niin lähekkäin. mutta en odota että kummit muistaisivat molempia lapsia koska ovat erit eri lapsille. sukulaiset saattavat muistaakin (ja jos muistavat niin olen kiitollinen ja iloinen siitä), mutta kummit eivät ole meille sukua, en oleta että muistaisivat molempia lapsia, enkä itseasiassa muista ovatko niin tehneet!

toivon vaan että kaikki kutsutut pääsevät paikalle juhlistamaan sankareita ja se siitä. kukin tuokoon lahjan tai olkoon tuomatta, lapset saa kuitenkin meiltä vanhemmilat jotain mieluista, kaikki muu on ekstraa.

"kärpänen"
[QUOTE="aloittaja";24797615]Miten olen tästä tehnyt suuremman kuin se on, kysyin vain teidän mielipidettä miten te itse toimisitte ja sanoin että itse veisin tässä tapauksessa lahjat molemmille kerta yhteissynttärit on. Ei toi 1v vielä tajuakkaan kuka toi lahjan ja kuka ei mutta entäs muutaman vuoden päästä?[/QUOTE]
tjaa.. mietitäs kuinka monta sivua tätä keskustelua on jo nyt ja aina jaksat vastata ;) joten kyllä teet kärpäsestä härkäsen.

lisäys vielä
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24797692:
kin vietetään tuplasynttäreitä, vieraat suunnilleen samat joten sama pitää yhtäaikaa. synttäripäivätkin niin lähekkäin. mutta en odota että kummit muistaisivat molempia lapsia koska ovat erit eri lapsille. sukulaiset saattavat muistaakin (ja jos muistavat niin olen kiitollinen ja iloinen siitä), mutta kummit eivät ole meille sukua, en oleta että muistaisivat molempia lapsia, enkä itseasiassa muista ovatko niin tehneet!

toivon vaan että kaikki kutsutut pääsevät paikalle juhlistamaan sankareita ja se siitä. kukin tuokoon lahjan tai olkoon tuomatta, lapset saa kuitenkin meiltä vanhemmilat jotain mieluista, kaikki muu on ekstraa.
että itse varmaan veisin lahjan molemmille, tai muistaisin toistakin lasta jotenkin, ihan vaan muistamisen ilosta, tuskin vanhempien tunteet siinä painais. varsinkin jos vieraita tulossa vähän ja lapset "huomaisi" että toinen saa mut toinen ei. mun mielestä se ois kohteliasta et huomiois jotenkin molemmat. tosin varmaan kummina laittaisin jotain arvokkaampaa kummilapselle, se myönnettäköön.

[QUOTE="aloittaja";24797615]Miten olen tästä tehnyt suuremman kuin se on, kysyin vain teidän mielipidettä miten te itse toimisitte ja sanoin että itse veisin tässä tapauksessa lahjat molemmille kerta yhteissynttärit on. Ei toi 1v vielä tajuakkaan kuka toi lahjan ja kuka ei mutta entäs muutaman vuoden päästä?[/QUOTE]

Minusta jo koko aloituksen tekeminen oli sitä "numeron tekemistä". Normaali suhtautuminen olisi sitä ettet olisi edes huomioinut koko asiaa.

Mitä tulee muutaman vuoden päähän niin hyvässä lykyssä lapsesi ovat jo heti alusta asti tottuneet siihen että jossain tilanteessa toinen saa enemmän lahjoja kuin toinen eivätkä näe siinä mitään ongelmaa. Osaavat viettää hauskat synttärijuhlat ilman että heidän tarvitsee laskeskella paketteja ja pahoittaa mieltään jos toinen saikin sen lahjan enemmän. Täysin tasapuolista kohtelua et pysty heille tässä kuitenkaan tarjoamaan, vaikka molempien kummit ostaisivat lahjat vain omille kummilapsilleen, toisen lahjat voivat olla huomattavasti kalliimpia ja hienompia kuin toisen jne.

älä narise
ap olet kyllä säälittävä. Opeta lapsillesi että aina ei tule molemmille lahjaa tai pidä erikseen synttärit joihin kummit tulee. Sukulaisille yhteiset. Kehtaatki valittaa. Itse ehkä ostaisin toisellekin jotain mutta ei tulis mieleenkään valittaa jos kummi muistais vain kummilastansa.

"momma"
Meillä on tuplasynttärit tulossa ja en todellakaan odota,että toisen lapsen kummit ostavat toiselle lahjan. Ostavat omalle kummilapselleen ja sillä hyvä.

Miksi pitäisi ostaakaan sille lapselle,jonka kummi ei ole?

aann
no mulla kaksi kummilasta jotka ovat kaksosia. en ole muistanut tätä toista lasta sen takia, koska mulla ei kertakaikkiaan ole varaa. en pysty ostamaan edes itselleni kaikkea mitä tarvitsen, jopa pesuaineiden kanssa pitää miettiä ostanko tässä vai ensi kuussa. ja mulla on sitäpaitsi 7 kummilasta, niissä on tarpeeksi muistettavaa ilman heidän sisaruksiaankin. en muista heitä jouluna, koska ei ole rahaa. oletan että kaikkien heidän vanhempansa ymmärtävät tämän sanomattakin.

"aloittaja"
no mulla kaksi kummilasta jotka ovat kaksosia. en ole muistanut tätä toista lasta sen takia, koska mulla ei kertakaikkiaan ole varaa. en pysty ostamaan edes itselleni kaikkea mitä tarvitsen, jopa pesuaineiden kanssa pitää miettiä ostanko tässä vai ensi kuussa. ja mulla on sitäpaitsi 7 kummilasta, niissä on tarpeeksi muistettavaa ilman heidän sisaruksiaankin. en muista heitä jouluna, koska ei ole rahaa. oletan että kaikkien heidän vanhempansa ymmärtävät tämän sanomattakin.
No tämä onkin eri asia, tämä tiina ei todellakaan ole mikään köyhä ja muutenkin ollaan hyviä kavereita ja sukulaisia, mainittakoon vielä että kun tuli tätä 1v:tä vauvana katsomaan meille niin toi lahjan. Enkä mä tässä murehdi sitä ettei nyt tuonu lahjaa synttäreille vaan ihmettelen sen käytöstä, koska itse en kehtaisi toimia noin.

Yhteistyössä