Outoa käytöstä(kö), miten itse toimisit?

• Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
[QUOTE="vempula";24796166]No siis mun mielestä on nyt ihan se ja sama onko kummi vai mummi tai vaikka naapuri, jos nyt synttäreille kutsutaan niin noin yleisesti ottaen tapana tuoda lahja. Ja jos kahden synttärit samalla niin en mä toista jättäs lahjatta, vaikka tässä tapauksessa onkin niin pieni ettei vielä ymmärrä.

Mun mielestä kummit erottuu siinä kohtaa että voidaan tuoda sille kummilapselle joku spesiaali lahja, ja vaikka reissusta tuliaisia jota ei sille toiselle tuoda.[/QUOTE]

Tätä juuri hain takaa.. En pidä yhteissynttäreitä lahjojen toivossa tai siks että sais kalliita lahjoja, vaan se muistaminen jollain tapaa.. Ja siks yhteissynttärit koska tytöt on niin lähekkäin syntyny että on edes tyhmää järjestää eri päivinä..

jjt
[QUOTE="vesimeloni";24796635]Kyllä mä koen, että jos mut kutsutaan kahden lapsen yhteissynttäreille, niin on kohteliasta viedä lahja molemmille sankareille. olin sitten kummi tai en. Ymmärrän, että kummilapselle annetaan arvokkaampi lahja, mutta kyllä kai molempia sankareita kuuluu muistaa? Meillä tuttavaperheessä lasten synttäreillä on eroa muutama päivä (ikäeroa heillä 2 vuotta) ja ovat aina pitäneet yhteissynttärit ja molempia lapsia olen muistanut. Heillä vanhemman lapsen kummit tuovat lahjan kummallekin lapselle, mutta nuoremman lapsen kummi (joka on lasten isän veli) tuo lahjan aina vain nuoremmalle. Tätä on monet kummastelleet ja vanhempi lapsi on tästä pahoittanut mielensä joka vuosi. Kyseessä on nyt 12- ja 14-vuotiaat lapset.[/QUOTE]

Kyllähän se lapsi pahoittaa mielen jos vanhemmat ja muut aikuiset kovaan ääneen päivittelee muka puuuttuvaa lahjaa.
Joskus kun vaan niiden pikku mussukoiden kun on hyvä oppia että nyt sinä et saa ja nyt on tuon juhlat ja tämä on vain tuon kummi ei sinun.
Toki jos annetaan kaikki lapsille periksi niin sitten kannattaa itse jo hankkia säkillinen lahjoja jemmaan ettei kukaan jää ilman ja ettei kelleen tule paha mieli.

"aloittaja"
jos jatkossa pidät jokaiselle tenavallesi omat juhlat niin ei äiti pahoita mieltään. älytöntä vaatia jotain toisen lapsen vierasta muistamaan myös toistakin.
Niinku mä tossa yritin sanoa niin tämä tiina on sukulainen ja mun hyvä ystävä, toisin ku tää mun miehen kaveri joka on tän 1v kummi niin muisti myös 6v:tä vaikka se ei ole mun nykyisen miehen lapsi.. Meinaan kyllä jatkossakin pitää yhteissynttärit.

"vempula"
[QUOTE="vieras";24796667]Onks teillä näillä yhteissynttäreillä tuplasti tuplahyviä tarjoamisia, kerran lahjojakin odotatte tuplasti?[/QUOTE]
Miten niin lahjoja tuplasti? Meillä aikaslailla samat vieraat lasten synttäreillä, kaverisynttärit sitten erikseen. Eli lahja määrä ihan sama, oli miten päin vaan.

"aloittaja"
[QUOTE="mii";24796278]No kyllä mä nyt ajattelisin ostaa lahjan molemmille jos kyseessä on yhteissynttärit. Kutsuttu siis tietää että sankareita on kaksi ja vaikka toinen onkin hänen kummilapsensa niin kyllä toiselle sentään jotakin voisi ostaa... En kestäisi ajatella tilannetta jossa 1v lapsesi olisikin ollut isompi ja tajunnut jäävänsä ilman lahjaa :(
Meillä jos mennään lapsen synttäreille ja tiedän että siinä perheessä on muitakin lapsia vien heille suklaapatukat vaikka niillä ei synttäreitä olisikaan... mutta mulla onkin sydän paikallaan <3[/QUOTE]

Samaa mäkin ajattelisin.. Ja tää tiina ei todellakaan ole varaton niinku täällä joku mietti ettei olis rahaa ostaa lahjaa, edes sitä pientä.

Jos mut kutsuttais vaikkapa Annikan ja Anniinan synttäreille, ostaisin molemmille lahjat. Ovathan ne molempien synttäritkin.

Meillä tulee olemaan yhteissynttärit koska tytöt on syntyneet samassa kuussa, en nää järkeä kahvittaa samaa porukkaa kahta kertaa about viikon välein kun muutenkin ovat kiireisiä ihmisiä. En ole edes miettinyt kenen pitäis tuoda lahja ja montako... Ihan sama vaikka ei toisi mitään :) Pääasia, että mulle ja lapsille tärkeät ihmiset on samassa paikassa juhlistamassa pikkuisia.

"aloittaja"
[QUOTE="oliivia";24796311]Mä inhoan näitä yhteissynttäreitä! Meidän asuinalueella on tapa pitää juuri näitä synttäreitä, joissa voi siis yhtä aikaa juhlia pikkusisko 5-v ja isoveli 10-v. Meidän lapsi on sen 5-v pikkusiskon kaveri, niin aina pitää viedä sille isoveljellekin lahja, kun kerran yhteissynttärit on. Ei tunneta tätä isompaa. Ja näitä samanlaisia perheitä on täällä monta eikä me missään oikeasti tunneta sitä koululaista, jonka synttäreitä yhtä aikaa vietetään.

En siis ymmärrä sun valitusta. Ajattele lahjantuojankin kannalta.[/QUOTE]

Siinäpä se kun sinä et tunne eikä lapsesi tunne tätä isoveljeä.. mutta tää tiina on SUKULAINEN ja minunkin hyvä ystävä ja molempien mun lasten pikkuserkku.. ja näin ollen tuntee meidät ja molemmat lapseni, menikö nyt jakeluun? Mä olisinkin ymmärtänyt jos tää tiina olis pelkkä kaveri ja ei tuntis ollenkaan tätä 1v:tä eikä olis ollut sen elämässä mukana, mutta kun näin ei ole.

"vempula"
Eli jos aapee pitäisi juhlat erikseen, niin teidän mielestä olisi ihan ok olla tuomatta toisen synttäreille lahjaa koska on sen toisen kummi?? Ei ymmärrä logiikkaa...

Se on asia erikseen jos on muita syitä olla tuomatta lahjaa, jotkut eivät periaatteesta osta lahjoja, joillain ei rahatilanne salli, se on ihan ok, mutta en ymmärrä syytä olla tuomatta lahjaa koska on toisen kummi.

"lahja"
[QUOTE="aloittaja";24796714]Samaa mäkin ajattelisin.. Ja tää tiina ei todellakaan ole varaton niinku täällä joku mietti ettei olis rahaa ostaa lahjaa, edes sitä pientä.[/QUOTE]

Niin että sinä olet se joka odottaa niitä lahjoja lapsille sinä olet se jolla on ne odotukset nostettu lahjojen toivossa korkealla ja sinä olet se joka pahoittaa mielen jos joku tulee syntymäpäiville mutta ei yksinkertaisesti ole kerennyt/ole varaa hankkia sitä lahjaa eli sinä ajattelet ettei ikinä voi mennä juhliin ilman lahjaa.
Olet varmaan myös sellainen ihminen joka kutsuu ihmisiä juhliin sanoea ei haittaa vaikka ei lahjaa ole mutta heti kun selän kääntää sinä vingut kuinka ei edes lahjaa saanut.
Sitten ihmetellään mistä nämä nykyihmisetkin on mallinsa ottaneet ettei osata iloita siitä että joku muisti tulemalla ja saapumalla itse juhlaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
hanki elämä
[QUOTE="vempula";24796756]Eli jos aapee pitäisi juhlat erikseen, niin teidän mielestä olisi ihan ok olla tuomatta toisen synttäreille lahjaa koska on sen toisen kummi?? Ei ymmärrä logiikkaa...[/QUOTE]

Se toisen kummi tuskin tulisi sitten edes sen toisen päivillekään ja kyllä se on ok.
Mutta aloituksesta päätellen apee pahastuttaa siitäkin mielensä.

[QUOTE="lahja";24796759]Niin että sinä olet se joka odottaa niitä lahjoja lapsille sinä olet se jolla on ne odotukset nostettu lahjojen toivossa korkealla ja sinä olet se joka pahoittaa mielen jos joku tulee syntymäpäiville mutta ei yksinkertaisesti ole kerennyt/ole varaa hankkia sitä lahjaa eli sinä ajattelet ettei ikinä voi mennä juhliin ilman lahjaa.
Olet varmaan myös sellainen ihminen joka kutsuu ihmisiä juhliin sanoea ei haittaa vaikka ei lahjaa ole mutta heti kun selän kääntää sinä vingut kuinka ei edes lahjaa saanut.
Sitten ihmetellään mistä nämä nykyihmisetkin on mallinsa ottaneet ettei osata iloita siitä että joku muisti tulemalla ja saapumalla itse juhlaan.[/QUOTE]

Sä taidat olla sellainen, että tulee synttärijuhliin ilman lahjaa... Mun käsittääkseni synttärisankaria on tapana muistaa lahjalla. Ei sen lahjan tarvitse mikään kallis olla kuitenkaan.

"aloittaja"
[QUOTE="lahja";24796759]Niin että sinä olet se joka odottaa niitä lahjoja lapsille sinä olet se jolla on ne odotukset nostettu lahjojen toivossa korkealla ja sinä olet se joka pahoittaa mielen jos joku tulee syntymäpäiville mutta ei yksinkertaisesti ole kerennyt/ole varaa hankkia sitä lahjaa eli sinä ajattelet ettei ikinä voi mennä juhliin ilman lahjaa.
Sitten ihmetellään mistä nämä nykyihmisetkin on mallinsa ottaneet ettei osata iloita siitä että joku muisti tulemalla ja saapumalla itse juhlaan.[/QUOTE]

Mä en ole missään vaiheessa sanonut että olisin pahoittanut mielen, kysyin vaan miten te toimisitte ja onko outoa käytöstä, koska jos mut kutsuttais yhteissynttäreille, oli se sit naapuri tai ystävä tai kaverien lapset niin ihan kohteliaisuudestakin veisin lahjat molemmille, ehkä sitten kummilapselle erityisemmän/kalliimman.

"Tintti"
jos jatkossa pidät jokaiselle tenavallesi omat juhlat niin ei äiti pahoita mieltään. älytöntä vaatia jotain toisen lapsen vierasta muistamaan myös toistakin.
Mitä järkeä olisi järjestää omat juhlat 4 vuoden ja 8 päivän välein syntyneille sisaruksille. Kun kutsuttujen joukossa kuitenkin on samat mummit, ukit, tädit ja sedät - osa pidemmästäkin matkasta.

Kunhan nuorempikin on sen ikäinen, että juhlille kutsutaan myös lasten omia kavereita, pitää asiaa ehkä miettiä uudestaan.

Sukulaisten osalta synttärit pysyvät yhteisinä varmasti aina.

"vempula"
Huono päivä??

No, ei tuosta nyt kannata isompaa numeroa tehdä. Tuskin 1v edes tajusi siinä jääneensä vähemmälle (jos häntä ei sitten läpi vuosien tulla asiasta muistuttamaan).

Minusta nuo kummilasten yhteissynttärit on vähän tuollaisia rajatapauksia siitä miten toimitaan. Normaalisti jos menen yhteissynttäreille niin hankin lahjan molemmille, mutta on tullut kerran käytyä läpi sellaisetkin yhteissynttärit missä meillä ei ollut lahjaa kuin omalle kummilapselle enkä siitäkään mitään omantunnontuskia saanut. Vaikka siis sukulaisesta tuossakin kysymys, kummilapsi on oma serkkuni ja hänelle pidettiin yhteissynttärit kahden muun sisaruksen kanssa (kaikki ovat syntyneet parin päivän sisään vaikkakin eri vuosina).

"vempula"
Alkuperäinen kirjoittaja hanki elämä;24796795:
Se toisen kummi tuskin tulisi sitten edes sen toisen päivillekään ja kyllä se on ok.
Mutta aloituksesta päätellen apee pahastuttaa siitäkin mielensä.
Lakatkaas nyt jo... Aapee ihan selkeästi on tuonut esille että se on myös heidän tuttava ja perheen ystävä ei VAIN kummi.

Millaset välit teillä on teidän lasten kummeihin? Me ainakin tunnetaan lastemme kummit ja varmasti tulevat kaikkien lastemme synttäreille.

Vai netistäkö oletta kummit tilanneet?

"lahja"
[QUOTE="vempula";24796821]Huono päivä??[/QUOTE]

:D
Olen erään ihanan tytön kummi ja hänellä on 6 sisarusta joista yhdet on kaksoset, ja kuinka ollakkaan kaikki 6 on syntyneet niin uskomatonta kun on
(leikö hyvä ajoitus) ;)
saman kuukauden aikana.
Heillä on aina yhteis synttärit meille aikisemmalle väelle.
Ikinä ei ole tullut mieleeni että loput 5 pahoittaa mielen kun vien omalle kummilapselleni lahjan.
Ja johan se on aikamoinen summakin mikä menee lahjaan jos jokaiselle 6 lapselle alan ostamaan vähintään 20e lahjaa.
Ikähaarukka näillä lapsilla on jonkinmoinen joten ihan sitä tikkaria en viitsi antaa 14vuotiaalle kuin tällähetkellä nuorimmalle 1vuotiaalllekaan.
Ja totta että en kyllä viitsisi ostaa tikkaria kalliimpaa jos jokaista pitäsi muistaa.
Tosin minun kummilapseni äiti aina muistaa ilmoittaa että vaikka on kyse yhteisjuhlasta niin tulen sinne lepsen kummina joten en koe että täytyy itten jokainen lahjoa.

Siksi ajattelin että on varmaan ihan normaalia ja luonnollista jos lapsilla eri kummit että jokaisen lapsen oma kummi muistaa sitä omaa kummilastaan.

[QUOTE="aloittaja";24796808]Mä en ole missään vaiheessa sanonut että olisin pahoittanut mielen, kysyin vaan miten te toimisitte ja onko outoa käytöstä, koska jos mut kutsuttais yhteissynttäreille, oli se sit naapuri tai ystävä tai kaverien lapset niin ihan kohteliaisuudestakin veisin lahjat molemmille, ehkä sitten kummilapselle erityisemmän/kalliimman.[/QUOTE]

Kieltämättä tämä tuntuu kuitenkin sinua vaivaavan, itse tuskin olisin tuollaista edes huomannut.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, olen itsekin ollut vieraana kummilapseni (oma serkkuni) syntymäpäivillä mitkä olivat siis yhteissynttärit kahden muun sisaruksen kanssa eikä meillä ollut lahjaa kuin tälle kummilapselle. Itse en sitä mitenkään outona nähnyt, eikä varmaan lasten äitikään.

Jos jotain selitystä haluat niin meillä oli tuolloin itsellä 2 viikon ikäinen vauva ja reilun vuoden ikäinen esikoinen joiden kanssa oltiin tultu uudesta kotimaastamme sukuloimaan Suomeen ja oltiin siis hyvissä ajoin hankittu lahja kummilapselle jonka synttärit ajoittuivat myös noille ajoin. Luulin että juhlat olisi pidetty jo aiemmin, niin kuin oltiin etukäteen äitinsä kanssa puhuttu, mutta kun sitten soitin ja kyselin koska voitaisiin tulla kylään ja tuomaan samalla lahja niin sainkin kuulla että synttärijuhlat olisivatkin seuraavana päivänä ja oltaisiin tervetulleita mukaan.

Mentiin sinne sitten tyytyväisenä ja itseasiassa vasta paikan päällä tajusin että juu, nämähän olivatkin yhteissynttärit myös kahdelle muulle sisarukselle eikä meillä tosissaan ollut lahjaa kuin omalle kummilapselle. Ehkä muutaman sekunnin ajan harmitti kun ei ollut muille mitään mutta en sitä enempää siinä ajatellut, enkä oikeastaan ole muutenkaan miettinyt koko asiaa ennen kuin vasta nyt kun yli 5v myöhemmin otit tämän puheeksi. :whistle:

Toisaalta, omassa lapsuudessani kahdella sisaruksistani oli sama syntymäpäivä (4v ikäeroa) ja pidettiin yhteissynttäreitä. Kummankin kummit toimivat niin kuin parhaakseen näkivät, joku toi lahjat molemmille ja joku vain toiselle. Vaikka siis olisi kysymys sukulaisistakin. Enkä muista että siitä olisi äiti mitään koskaan päivitellyt tai että jompikumpi sisaruksista olisi loukkaantunut. Toisaalta ei meillä muutenkaan ollut tapana lahjoja laskeskella.

[QUOTE="mama";24796948]kyseinen kummi on sen verran nuori vielä itsekin ettei ehkä tullut ajatelleeksi asiaa.[/QUOTE]

Aivan. Hän on ollut tulossa kummilapsensa synttäreille ja hankkinut tälle lahjan. Voi hyvin olla ettei hän ole tullut siinä edes ajatelleeksi että ne on samalla myös sisaruksen synttärit, saatis itten että hänen kuuluisi(?) ostaa lahja kumamllekin.

"vempula"
[QUOTE="lahja";24796886]:D
Olen erään ihanan tytön kummi ja hänellä on 6 sisarusta joista yhdet on kaksoset, ja kuinka ollakkaan kaikki 6 on syntyneet niin uskomatonta kun on
(leikö hyvä ajoitus) ;)
saman kuukauden aikana.
Heillä on aina yhteis synttärit meille aikisemmalle väelle.
Ikinä ei ole tullut mieleeni että loput 5 pahoittaa mielen kun vien omalle kummilapselleni lahjan.
Ja johan se on aikamoinen summakin mikä menee lahjaan jos jokaiselle 6 lapselle alan ostamaan vähintään 20e lahjaa.
Ikähaarukka näillä lapsilla on jonkinmoinen joten ihan sitä tikkaria en viitsi antaa 14vuotiaalle kuin tällähetkellä nuorimmalle 1vuotiaalllekaan.
Ja totta että en kyllä viitsisi ostaa tikkaria kalliimpaa jos jokaista pitäsi muistaa.
Tosin minun kummilapseni äiti aina muistaa ilmoittaa että vaikka on kyse yhteisjuhlasta niin tulen sinne lepsen kummina joten en koe että täytyy itten jokainen lahjoa.

Siksi ajattelin että on varmaan ihan normaalia ja luonnollista jos lapsilla eri kummit että jokaisen lapsen oma kummi muistaa sitä omaa kummilastaan.[/QUOTE]
Aika harvinainen tilanne että kuudella synttärit samaan aikaan, ja todellakin mielestäni tällaisessa tapauksessa on enemmän kuin ymmärrettävää viedä vain sille kummilapselle lahja. (Ja mun mielestä 20 euron lahja on aika hurja...)

Aapeen kuvailema tapaus mielestäni aivan eri. Jos tämä ystävä Tiina ei olisi kummankaan lapsen kummi ja hän olisi tullut synttäreille niin eikö olisi tuonut lahjoja sitten ollenkaan..?

Ja ei en tarkoita että tarvitsee lahjoja ostella ollenkaan, mutta se että syynä on että on toisen kummi... niin menee multa yli ymmärryksen..

Yhteistyössä