Outoa käytöstä(kö), miten itse toimisit?

• Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Tilanne tämä: Serkkuni lapsi (23v) eli lasteni pikkuserkku Tiina (nimi muutettu) on toisen lapseni kummitäti, tyttöni on 6v toinen tyttö 1v ja siis tämän 6v:n kummi, no pidimme tytöille yhteissynttärit ja tämä tiina ei muistanut mitenkään toista lastani vaan toi kummilapselleen lahjan, en tarkoita että olis pitänyt ostaa joku 40€ lahja mutta ei tuonut mitään.

Mieheni kaveri joka on 1v:n kummi muisti myös 6v:tä vaikka tämä tyttö ei ole nykyisen miehen kanssa vaan edellisestä liitosta.

Oliko ihan ok vai kehtaisitko olla viemättä lahjaa toiselle lapselle vaikka nimenomaan oli yhteissynttärit ja sen kutsussakin mainitsin.

"vieras"
Minun mielipiteeni on, että tilanteisiin pitää sopeutua. Eli muiden tekemisistä ei voi valittaa, mutta itse voi toimia siten kuin itsestä tuntuu parhaalta. Meillä on kaksoset, joilla on eri kummit. Molemmat kummit ovat yhtä läheistä sukua. Toisen lapsen kummit ovat aina ostaneet lahjat molemmille lapsille. Toisilta kummeilta ei olla juurikaan saatu syntymäpäivälahjoja ja jos on saatu, niin lahjan on saanut vain kummilapsi.

Todennäköisesti toisin
Tosiaan toisellekin jonku pienemmän lahjan. Toisaalta ehkä tämä Tiina ajatteli et toinen on vielä niin pieni, ettei osaa olla lahjaa kaikilta vailla ja halusi pikemminkin tehdä tilanteen erityiseksi kummilapselleen, eli ymmärrän tilanteen ja mielestäni ok näinkin. Toisin päin ehkä vaikeampi.

Aino*
No en minä pidä käytöstä mitenkään outona mutta itse olisin muistanut kumpaakin lasta :) mutta jos hänelle ei ollut varaa ostaa kuin kummilapselleen lahjan? tai sitten hän ajatteli, että ei se 1 vuotias vielä edes ymmärrä vaikka hän lahjan jättää hänelle antamattakin....:D

"vieras"
Mä ehkä toisin molemmille. Toki tuo nuorempi on niin pieni että voisin sen varjolla laistaakin tuosta.

Mä olen itse aina henk.koht. inhonnut tapaa kutsua aikuisia lasten synttäreille lahjan toivossa. En mä vie kavereitteni lapsille lahjoja, joten miksi mun pitäisi kummilapseni sisarukselle tuoda mitään?
Ei aikuiset ihmiset ole mitään lahja-automaatteja. Joten toivottavasti pidätte synttärikemut jatkossa erikseen kun pienempi kasvaa ja oppii ymmärtämään vähän enemmän.

jaa no
Tällaisessa on kirjavaa käytöstä. Tuskin lahjan antaja sitä sen kummemmin ajatteli edes, en ottaisi nokkiini.

Meillä on kaksoset. Toisen kummit tuovat aina molemmille omat lahjat. Toisen kummit tuovat vain toiselle (vaikka me kyllä olemme joka ikinen vuosi vieneet heidän kahdelle lapselle lahjat synttäreinään, eivät ole samaan aikaan). Nyt kun lapset ovat isompia, osaavat jo pahoittaa mieltään siitä, että vain toista muistetaan. Se siinä on kurjaa.

Sitten on näitä, jotka tuovat kaksosille yhden lahjan sanoen, että se on yhteinen. Ongelmansa siinäkin. Pienille joku duplo/legopaketti tai vastaava oikeasti yhteinen menee ihan ok, mutta kun sitten 4+ ikäisille alkaa jo tulla kiistaa siitä, kuka lahjan sitten avaa...

Itse vastaavissa tilanteissa ostan aina jokaiselle lapselle oman lahjan. Samoin, kun meidän tuplat menevät yhteisen kaverinsa synttäreille, kumpikin vie oman lahjan. Siis kohtelen lapsia aina yksilöinä, vaikka sattuisi ne synttärit yhtä aikaa olemaankin.

No teidän 1-v. tuskin tilannetta mitenkään noteerasi ;) ettei tainnut pahasti käydä.

pjj
tulkitsinko siis oikein että sillä varjolla pidetään lapsille yhteis syndet että lasten vieraat/kummitkin tuo toisellekin sankarille lahjan?
Siltä tuo meinaa kuullostaa :O
Halutaan kaikilta lahjoja molemmille lapsille.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
-
Miksi noin isolla ikäerolla olevien lasten synttäreitä pitää yhdistää? Ja siihen päälle vielä nipottaa tuollaisesta, ettei sisaruksen kummi muista erikseen myös VAUVAA?
Vaikuttaa kovin keinotekoiselta minusta.

• Tykkää
pjj
tervetuloa Nico-Petterin ja Jessikan synttäreille
muistattehan että pidämme yhteiset juhlat kerralla joten olehan paikalla silloin kun pitää myöhästymisiä ei sallita ja tokihan huomoit että vaikka satut olemaan Nico-Petterin kummi sinun TULEE huomioida myös tyttäremme Jessikan syntymäpäivät jotta ei sitten Jessikalle tule paha mieli
Jos tuntuu että et kykene tähän niin on parempi pysyä poissa juhlista tuottamasta toiselle lapsellemme pahaa mieltä
ja samalla sinunkin on syytä miettiä oletko oikea ihminen olemaan lapseni kummi kun et tajua molempia lahjoa

• Tykkää
"vieras"
Ehkä se ajatteli, että noin pieni ei vielä välitä vaikkei saa lahjaa ja ajatteli, ettei se pieni ilman lahjoja todennäköisesti kuitenkaan jää, vaikka hän muistaisi vain kummilastaan. Mua ihmetyttää, miten nyt tuostakin voi tehdä numeron, mä olisin iloinen siitä että saapui synttäreille ja toi edes sen yhden lahjan!

"vempula"
No siis mun mielestä on nyt ihan se ja sama onko kummi vai mummi tai vaikka naapuri, jos nyt synttäreille kutsutaan niin noin yleisesti ottaen tapana tuoda lahja. Ja jos kahden synttärit samalla niin en mä toista jättäs lahjatta, vaikka tässä tapauksessa onkin niin pieni ettei vielä ymmärrä.

Mun mielestä kummit erottuu siinä kohtaa että voidaan tuoda sille kummilapselle joku spesiaali lahja, ja vaikka reissusta tuliaisia jota ei sille toiselle tuoda.

"mii"
No kyllä mä nyt ajattelisin ostaa lahjan molemmille jos kyseessä on yhteissynttärit. Kutsuttu siis tietää että sankareita on kaksi ja vaikka toinen onkin hänen kummilapsensa niin kyllä toiselle sentään jotakin voisi ostaa... En kestäisi ajatella tilannetta jossa 1v lapsesi olisikin ollut isompi ja tajunnut jäävänsä ilman lahjaa :(
Meillä jos mennään lapsen synttäreille ja tiedän että siinä perheessä on muitakin lapsia vien heille suklaapatukat vaikka niillä ei synttäreitä olisikaan... mutta mulla onkin sydän paikallaan <3

"mii"
jos jatkossa pidät jokaiselle tenavallesi omat juhlat niin ei äiti pahoita mieltään. älytöntä vaatia jotain toisen lapsen vierasta muistamaan myös toistakin.
Taidat olla juuri tälläinen vieras joka "pakosta" muistaa kummilastaan jollakin lahjalla mutta penniäkään ei toisille lapsille anneta kyllä siinä perheessä olis sitten synttärit tai ei!? Kylmää ja julmaa kun on kyse lapsista.
Ja jos ystäväsi pitäisikin jokaiselle tenavilleen omat juhlat niin yllättyisitkö jos sinua ei olisi kutsuttu?!!

"oliivia"
Mä inhoan näitä yhteissynttäreitä! Meidän asuinalueella on tapa pitää juuri näitä synttäreitä, joissa voi siis yhtä aikaa juhlia pikkusisko 5-v ja isoveli 10-v. Meidän lapsi on sen 5-v pikkusiskon kaveri, niin aina pitää viedä sille isoveljellekin lahja, kun kerran yhteissynttärit on. Ei tunneta tätä isompaa. Ja näitä samanlaisia perheitä on täällä monta eikä me missään oikeasti tunneta sitä koululaista, jonka synttäreitä yhtä aikaa vietetään.

En siis ymmärrä sun valitusta. Ajattele lahjantuojankin kannalta.

dfdf
Ihan ok, että antaa vain omalle kummilapselle lahjan. Näin meidän perheessä on aina toimittu. Olen etukäteen jo valmistellut lapsia siiihen, että oma kummi tuo vain omalle kummilapselle lahjan.

Samoin olen pitänyt yhteisi kaverisynttäreitä, koska lasten syntymäpäivillä on vain viikko eroa. Olen laittanut kaverin kutsuun vain hänen kaverinsa nimen, enkä ole edes maininnut, että on kyseessä yhteissynttärit. Lapset tietävät, että vain omalta kaverilta saa lahjan.

"kolmen äiti"
Miksi noin isolla ikäerolla olevien lasten synttäreitä pitää yhdistää?
Omasta puolestani sanon, että meillä lasten sukulaissynttärit yhdistetään siksi, että olisi hassua kutsua samoja ihmisiä (isovanhemmat, meidän vanhempien sisarukset ym) viikon välein.

Keskimmäinen täytti 6v 27.9 ja nuorin täytti 2v 3.10
Molemmille pidettiin juhlat nyt 1.10

Kaverisynttärit sitten isommalle erikseen.

Joskin jokainen kutsuttu tuo lahjan sitten juuri sille kenelle tahtoo. Esim oma kummityttöni (19v opiskelija) toi lahjan vain omalle kummipojalleen eli tuolle 2-vuotiaalle. Ja ihan hyvä niin, ei hänen rahat olisi varmasti riittäneet kahteen lahjaan.

"vempula"
[QUOTE="mii";24796278]No kyllä mä nyt ajattelisin ostaa lahjan molemmille jos kyseessä on yhteissynttärit. Kutsuttu siis tietää että sankareita on kaksi ja vaikka toinen onkin hänen kummilapsensa niin kyllä toiselle sentään jotakin voisi ostaa... En kestäisi ajatella tilannetta jossa 1v lapsesi olisikin ollut isompi ja tajunnut jäävänsä ilman lahjaa :(
Meillä jos mennään lapsen synttäreille ja tiedän että siinä perheessä on muitakin lapsia vien heille suklaapatukat vaikka niillä ei synttäreitä olisikaan... mutta mulla onkin sydän paikallaan <3[/QUOTE]
No tätä en ihan ymmärrä että tuodaan kaikille "lahja" jollei synttäreitä ole.

"vieras"
Miksi noin isolla ikäerolla olevien lasten synttäreitä pitää yhdistää?
Meillä ainakin "sukulais"synttäreitä yhdistellään, kun eivät vieraat viitsi montaa kertaa 400-500 km suuntaansa matkustaa. Silloin tulisivat vain yhden synttäreille ja toisivat lahjat muille samalla käynnillä. Joskus olen yhdistellyt jopa kolmet synttärit, jotka ovat 2½ kk:n sisään toistaan, joista kahdet osuvat vielä kiihkeimpään kesälomakkauteen, jolloin olemme harvoin edes kotosalla itse juhlia viettämässä.

Enkä ottaisi nokkiini, jos yhden lapsen kummit eivät toisille lapsille lahjaa toisi. Olen joskus kutsuunkin laittanut, ettemme järjestä juhlia sen takia, että toisivat kaikille lapsille lahjat.

"vesimeloni"
Kyllä mä koen, että jos mut kutsutaan kahden lapsen yhteissynttäreille, niin on kohteliasta viedä lahja molemmille sankareille. olin sitten kummi tai en. Ymmärrän, että kummilapselle annetaan arvokkaampi lahja, mutta kyllä kai molempia sankareita kuuluu muistaa? Meillä tuttavaperheessä lasten synttäreillä on eroa muutama päivä (ikäeroa heillä 2 vuotta) ja ovat aina pitäneet yhteissynttärit ja molempia lapsia olen muistanut. Heillä vanhemman lapsen kummit tuovat lahjan kummallekin lapselle, mutta nuoremman lapsen kummi (joka on lasten isän veli) tuo lahjan aina vain nuoremmalle. Tätä on monet kummastelleet ja vanhempi lapsi on tästä pahoittanut mielensä joka vuosi. Kyseessä on nyt 12- ja 14-vuotiaat lapset.

"tollo"
[QUOTE="mii";24796278]
Meillä jos mennään lapsen synttäreille ja tiedän että siinä perheessä on muitakin lapsia vien heille suklaapatukat vaikka niillä ei synttäreitä olisikaan... mutta mulla onkin sydän paikallaan <3[/QUOTE]

Oikeaa sädekehän kiillotusta :D
Jos ette kestä sitä että on yhteissyndet ja toisen lapsen kummi muistaakin vain omaa kummilastaan niin kannattaa miettiä jo silloin kun kummeja valikoi että ottaa jokaiselle samat kummit niin ei pikku äidin sydä särjy kun 1v jää ilman lahjaa kun 10vuotiaan kummikin muistaa vaan omaa kummilastaan eikä koko sukua.
Mutta mulla onkin sydän paikallaan ja muistan aina oman kummilapseni ilman erillistä kutsuakaan ;)
Se jos siitä vanhemmat pahoittaa mielen kun äidillään sattuu olemaan myös likellä lapsensa kanssa syntymäpäivät niin ei voi minkään, tuolla periaatteellahan minun pitää koko perheelle ostaa aina lahjat.

Yhteistyössä