Oulunläänin kuumeilijat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos aiheen vierestä hieman, -Oulun läänin kuumeilijoihin kyllä kuulun, mutta lähinnä olisin kiinnostunu kuulemaan kuinka endo ilmeni Pepillä ? Omalla kohdalla olen alkanut epäillä sitä, mutta mitään ei ole tutkittu. Kiitos jos viitsit vastata.

Moi ja sori kun vastaaminen kesti. Kotona toivun skopiasta joka meni ihan hyvin, mutta oli rankempi kuin ajattelin. Tän viikon oon vielä saikulla.

Mut kysymykseen: Mulla endo epäilyt nousi kun joulukuun lopussa menkkakivut meni niin pahoiksi etten kävellä pystynyt. ja lisäksi nousi kuume. Ultrassa näkyi jokin ""paise"" oikean puolen munasarjassa. Kipu oli kuitenkin se suurin syy lääkäriin menoon. Mutta kun ajattelen taaksepäin, niin luulen että tuhrut ennen ja jälkeen menkkojen oli kans oire endosta. Lopullisen varmistuksen sain kuitenkin vasta skopian yhteydessä ja endoahan se on. Aika paljon myllersivät mahassa kun kiinnikkeitä oli paljon. Nyt edessä puoli vuotta keltarauhashormonia surkastuttamaan loput pesäkkeet.

Millasia oireita sulle on ilmesynyt? kannustan menemään gynelle jos yhtään mietityttää. Parempi, mitä nopeammin saat ""varmuuden"".

Kiitos Peppi kun vastasit. Toivottavasti sulla on paremmat ajat nyt edessä. Olen ymmärtänyt, että skopia on melko rankka toimenpide. Oletko syönyt pillereitä aikaisemmin ? Jos olet, kauanko niiden lopettamisen jälkeen endo äityi noin pahaksi ?

Menkkakipujen vuoksi olen miettinyt endon mahdollisuutta. Eli niiden normaalien (?) alavatsakipuilujen lisäksi vihloo jotain osaa (kohtua tms) kun vessassa ponnistelee. Tästä seuraa ummetusta menkkojen aikaan. Tuota viiltävää vihlontaa tuntuu epämääräisesti myös muualla alavatsan alueella ja jopa sisäreisissä. Olen jostain lukenut, että tuon kaltaset oireet vois olla endoa. Jotenki se kipu ei tunnu ""normaalilta"". (Naisena on normaaliaki kipua:) Tai en tiedä mitä se on, jossei endoa ?

Toisaalta, alotin aikoinaan pillerit menkkakipujen vuoksi ja tähän vaivaan ne ei vaikuttanu. Olen ymmärtänyt että pillereiden pitäs helpottaa endon oireita ? Olen syönyt sekä yhdistelmä - että minipillereitä. Kiertoni on pillereiden lopettamisen jälkeen (ja ennen pillereitä) ollut tosi säännöllinen, ei tuhruja ennen eikä jälkeen, eikä välivuotoja.

Aloin tietenki miettiä asiaa, kun raskautta ei ole kuulunut. (Ei kolme kiertoa paljon ole, vikaa varmaan enemmän omissa asenteissa:) Eipä sitä itse päättelemällä diagnoosia saa. Gynelle sain ajan maaliskuun puoleen väliin, eli siihen asti aikaa kuulostella. Tähän mennessä kivut on voimistunu joka kierrolla, mutta kait se voi olla normaalia elimistön heräämistäkin.

Yhteistyössä