Oululaisia kesävauvan odottajia?

pitkästä aikaa!

osalla synnytys lähellä, jännää!

minäki oon sairaslomalla, perjantaina lääkäri ja enköhän ole kesälomaan saakka saikulla. äitipolille sain lähettiin, ku olin niin kipeä ja tk lääkärin mielestä paikat oli jo auennu ja pehmentynyt. kaikki oli kuitenki niinku pitää uudelleen synnyttäjällä ollakkin.

rauhallisesti koitan ottaa ja vaikeeta on.. mut heti kyllä supistelee, jos vauhti kiihtyy. enimmäkseen onneksi kivuttomia ja niiden ei pitäis tehdä kohdunsuulla yhtään mitään, varottavat vain.

aikesemmat raskaudet on ollut niin huolettomia ei mitään ennen synnytystä. tämäki oli tähän asti helppo. liekö sit vaikuttaa tuo pieni väli? kun nuorin täytti vasta vuoden.
sitte tietenki menee yliajalle ku nyt on hankalaa :LOL: mun tuuria olis se!!

ja ihanaa ku on taas lämmintä, nyt nautitaan ilmoista ja otetaan rauhassa!

hyvät yöt

triine 27+0
 
Tipu: Mulla on sokeriarvoissa vähän heittoa niin sen takia katsovat että tuleeko jättivauva. SF on myös ollut koko ajan yläkäyrillä ja väillä ylikin.

Mulle tuli sitten soitto jo aamusta, että pääsisin tänään peruutusajalle sinne kokoarvioon, siellä sit käytiin, poika oli mukana, kun en lapsenlikkaa näin äkkiä saanut.
Vauva oli pää alaspäin ja kuulemma laskeutunut. Rakenteita vähän katseli kanssa ja näytti kuulemma normaalilta. Kooksi sai 3 600g, jos syntyy laskettuna päivänä. Jos menee yli niin vauva kasvaa sen n 200g viikossa! Toivotaan ettei yli menisi.
Nyt ne tarttui sitten mun paastosokeriarvoon, joka oli himpun koholla, ja joudun mittaileen sokereita loppuajan ja sokerirasitukseen puolen vuoden kuluttua synnytyksestä. Paino mulla onkin nyt huippulukemissa, että suunta on vain alaspäin ja enkä todellakaan tieten tahtoen itselleni kakkostyypin diapetestä ota, eli nyt alko vahtaaminen täällä, siis sen vahtaaminen mitä suuhunsa laittaa!!

Mulla on tullut niitä sukkapuikkovihlaisuja alapäähän ja valkovuoto on lisääntynyt, eiköhän se tässä parin viikon sisään ala tuleen ulos :)
Harvat on jäänyt sisään ;)
Mom 38+6 :heart:
 
LukasMomilla alkaa tosiaan olemaan tosi paikka jo lähellä! Vieläkö oot yhtenä kappaleena? Mulla on kans tällä viikolla tullu noita sukkapuikkovihlasuja aikalailla ja valkovuotokin on lisääntyny entisestään. Toivottavasti ei kuitekaan vielä enteilis synnytystä! Vaikka näinhän minä viime viikolla pari unta missä meidän vauva synty toukokuussa...

Minä podin viikonlopun ihan kunnon flunssaa, eikä oikein jaksanut kun maata, mutta onneks nyt on jo olo paranemaan päin. Onneks oltiin poitsun kans minun kotona viikonloppu, kun mies oli kertaamassa, niin sain ite levätä ja mummi ja ukki oli hoitoapuna.

Äh, mutta mulla ei nyt ajatus jotenkin kulje yhtään. Pitkän aikaan oon taas vaan toljottanu näyttöä ja miettiny että mitähän asiaa sitä oli. Parempi siis siirtyä sängylle ja vähän levätä vielä kun poitsukin nukkuu.

Mukavaa aurinkoisen päivän jatkoa kaikille!

Änkkäpöö ja Toivoilona 33+0
 
Nyt sitten minäkin saikulla viikon... Selkä on tosi kipeä. Nuo lonkat ja muut liitoskivut vielä sinnittelin, mutta nyt ku tuo selkäkin alko, niin... Ens viikolla on neuvola-lääkäri, saa nähdä mitä se sitten sanoo, nyt kävin työterveyslääkärillä. Noita sukkapuikkovihlasuja tuntuu minullakin, onneks on ens viikolla tuo lääkäri, niin kuulee taas ton kohdunkaulan tilanteen.

Välillä tuntuu siltä, että liekö oon ennen edes raskaana ollu, ku ei sillon ollu tällasia kipuja tai yleensäkään yhtään mitään "oireita". Oli se niin helppoa. :D Muistelin muutenki tuossa, että sillon ku ootin tyärtä, olin tosi onnellinen tästä mahasta ja oli kiva, ku se kulki mukana, en niinkään odottanu synnytystä. Nyt on kyllä toisin, ootan, että aika menis mahdollisimman nopeasti elokuulle ja saisin Epun ihan oikeasti syliin. =)

Tässäpä tätä taas tuli, ens viikon neuvolaa odotellessa... Ja auringosta nauttien. =)

Tiitu ja Eppu 27+2
 
Ikävää TiituKoo että selkäkivut löysi tiensä sinnekin. Onneks sait sairaslomaa. Mulla on muuten menny nämä kaks raskautta niinku sullaki, edellinen oli tosi helppo enkä tienny mistään kivuista ja oireista mitään, mutta toisin on nyt. Äsken kommin sängystä vessaan ja heti ekana mietin miten saan housut jalkaan kun selkää/lonkkia särkee niin paljon ja pienen supparinkin se sai aikaseks. Joten fiilikset on vähän samat, että kumpa aika menis nopeesti ja synnytys koittais! =)

Mulla on kauhee kriisi kun esikoiselta lähti eilen pitkät hiukset ja niskakikkurat pois, poika siis on. Järellä kyllä tiedän, että olis sillä kesällä ollu kuuma on muutenkin niin kuumakalle, mutta kyllä se silti jotenkin kirpasee nyt kattoo sitä sen päätä, kiitos näiden mun ristikkäisten hormonien (kuten mies sanoo =) )! Ja ehkä niistä tuli vähän liian lyhkäset mun makuun, mutta toivotaan että poika olis periny äidin nopean hiustenkasvuvauhdin =)

Mutta nyt aamukahvin keittoon että saa tämänkin päivän käyntiin. Ja sitten pakkailemaan. Mukavaa loppu viikkoa ja viikonloppua kaikille! Palailen taas alku viikosta kunhan kotiudutaan.

Änkkäpöö ja Toivoilona 33+1
 
Jaksamista teille uudelleen synnyttäjille, joille on ilmenny raskauden vaivoja. Itsellä menee niin kuin teillä ekan kanssa, eli mitään suurempia kipuja ei ole ollut, onneksi. Aamuisin tuntuu välistä pahalta kävellä töihin, sissiin Kuunon pää on alkanut painamaan virtsarakkoon tms, vai olisiko ne vihlaisut niitä sukkapuikko-kipuja, en tiedä. Onneksi huomenna on viimenen työpäivä ja sitten pääsee kesälomalle ja 12.6 alkaa sitten äippäloma, jihuu!!!

Käväisin viikkositten perhevalmennuksessa kun se järjestettiin viimeistä kertaa (ensimmäiset unohdin) ja aiheena oli imetys ja vauvanhoito...Ei kyllä jäänyt yhtään harmittamaan vaikka en niihin edellisiin mennytkään ja tämä ainokainen kertakin oli aivan turha (ja varmasti turha sellaisille jotka on vauvaa joskus hoitaneet ) Ihan käsittämätöntä! Meijän piti mm valita pöydällä olevista vauvan kuvista "oman vauvan näköinen" ja kertoa millaisia luonteen piirteitä sillä tulee olemaan...Täähän on aika olennasita tässä asiassa....Meinasi mennä hermot! Katsottiin siten joku video jossa näytettiin imetystä ja se oli ihan ok..
Sori, kun haukuin koko homman lyttyyn, jos joku ei oo vielä käynyt valmennuksessa, mutta ei kannata potea huonoa omaa tuntoa jos ei sinne pääsekään.

LukasMom täälläkin pidetään peukkuja teille, että kaikki menisi hyvin :)

Muutoinkin, mukavaa päivän jatkoa ja auringonpaistetta kaikille!

Adrian ja Kuunis 32+6
 
Adrian kurjaa että synnytysvalmennus oli teillä mitä oli. Mutta toisaalta kiva että ei nyt jääny harmittaan ne väliin jäneet kerrat =) Meillä sillon esikoista odottaessa oli valmennus ihan ok. Keskusteltiin paljon pienissä ryhmissä omista tuntemuksista ja odotuksista vauva-arjen suhtee ym. Oli tietysti mukana turhaakin asiaa, mutta ei meidän sentään mitään vauvan luonteenpiirteitä pitäny alkaa miettimään tai mikä vauva olis "oman näkönen". Tuo kieltämättä kuulosti vähän oudolta. Meidän valmennuksessa ehkä enemmän keskityttiin just tuohon henkiseen puoleen enemmän kun varsinaiseen hoitoon, vaikka tietysti sitäkin käytiin ihan hyvin läpi. Enemmän mua sitten harmitti ne synnytyksen jälkeen olleet kerrat ja neki vaan sen takia ettei sinne tullut kun kolme vaikka meitä ennen synnytystä oli lähemmäs 20. Mutta onneks me kaikki oltiin sitäkin suulaampia, joten hiljasta ei ainakaan ollut :LOL:

Änkkäpöö taasen
 
Täällähän sitä vielä. Tänään tuli aamiaiset keittiön lattialle :$ En ihan ehtinyt vessaan saakka. Poika vaan tuumas että äidillä paha olo. No nii olikin. Sit kerkesin vessaan ja tuli siletä toisesta päästä tuutin täydeltä. Päälle laitetaan vielä tuo tuhoton häpyliitoksen kipu, kun vauva on jo niin alhaalla niin oi että tätä loppuajan "ihanuutta".
Vitsillä miehelle meinasin, että jospa viikonloppuna kävis pyöräyttään tän laitoksella. Saapi tuon esikoisen mummolle silloin hoitoon (kun hän kulkee töissä). Passar bra.

Mutta katellaan..

Mom 39+2
 
Jokos LukasMom kävit reissun laitoksella? :D Ja toivottavasti sulle ei mitään isompaa tautia ainakaan kehittynyt! Tai jospa ne olikin vaan synnytyksen alkamis oireita??? =)

Toiviskin on jo niin alhaalla että liikkuminen alkaa olla todella tuskasta. Kiinnittynyt ei kuitenkaan ole, joten eiköhän tässä vielä jokun viikko mennä yhtenä kappaleena. Ja hyvä tietysti niin! Masentaa vaan kun oikein mitään ei voi/kärsi enää tehdä, kun heti tuntuu mahassa ja välillä supisteleekin ikävästi. Sukkapuikko kipuilua on myös koko ajan vaan enemmän. Perjantaina onkin se ylimääränen lääkärikäynti, sillon selviää onko mitään enempää tapahtunu. Neuvola oli tänään ja siellä kaikki oli ok. Painookin oli tullu parissa viikossa vaan 500g, kun sama määrä on aikasemmin tullu jo viikossa. Mutta kyllä mulla on syöminenkin vähentyny aika paljon viime aikoina. Ei vaan jotenki maistu.

Jaahas, mutta josko alkasi suunnittelemaan tämän päivän hommia, että ehditään tehdä kaikki tarvittava tämän viikon aikana. Eli mm. laittaa kaikki vauva tarvikkeet valmiiks, verhot pitäis ommella ja pyykkiä pestä tuhottomasti kun kaikki vaipatkin tarttee pesun.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille ja hyviä vointeja =)

Änkkäpöö ja Toivoilona 34+0
 
LukasMom, josko ois käyny vaavin tekeen? vähä nuo masuoireet viittais siihen. jännää!!

mulla sairasloma jatkuu kesälomaan saakka ja parin viikon päästä taas lääkärillä käynti, onki mua härpitty tässä raskaudessa jo ihan tarpeeksi :ashamed: mut hyvähän se on käydä tarkistuttamassa tilanne.

aivan ihanat kelit ollu meillä, näistä on kyllä nautittu täysillä! nahka on kärventynyt kivasti :D

mut nyt yöpuulle. öitä :wave:

triine 28+4
 
Viikko vierähti sairaalassa, ku alko supistelemaan... :/ Olin tiputuksessa ja kortisonitkin pistettiin varmuuden vuoksi, mutta tilanne onneksi rauhoittui ja pääsin kotiin lepäämään. Nyt sitten saikulla äitiysloman alkuun asti ja lepäilyä...

Toivottavasti muiden viikko meni paremmin. :)

Tiitu ja Eppu 28+3
 
Mukava kuulla Tiitu että pääsit vielä kotiin ja vauveli turvallisesti masussa! Nyt vaan sitten otat rauhallisesti että pikkunen siellä vielä jonkin aikaa malttais kölliä. Ja toivotaan että supistuksia ei enää ilmaannu ennen kun oikeasti on niiden aika!

Triinelle kans jaksamisia sairaslomalle ja lepäilyyn!

Mullakin oli tänään ylimääränen lääkärin tsekkaus, kun kuukausi sitten oli jo paikat alkanu valmistautumaan synnytykseen. Nyt tilanne oli onneks sama kuin silloin eli pehmenneet oli, mutta aika hyvin vielä kiinni ja kaulaakin hyvin jäljellä. Raskaammat hommat pitää kuitenkin jättää muille. Ihan kun sitä mitään vois juuri tehdäkään kun vähäinenkin kumartelu ja hieman normaalia isompi rasitus aiheuttaa supistuksia. Kävelylenkiksikin riittää kauppareissu marketissa. Mutta toivottavasti supistukset ym. sukkapuikkokivut saa jotain aikaan sitten kun on tarvis!

Änkkäpöö ja Toivoilona 34+2
 
Tämä mamma sai POJAN, (4040g 52cm) 3.6.2008. Eli tasan rv 40+0, laskettuna päivänä.
Synnytys oli kohtuu nopea, viidessä tunnissa olin homman hoitanut. klo 11:30 menin sisään, käyrille ja poika putkahti kuuden minuutin ponnistuksella klo 13:51. Vointi on ollut mulla erinomainen, vauvalla vaan nousi bilirubiiniarvot, kotiuduimme vasta tänään, viiden sairaalassa olo vuorokauden jälkeen.
Poju on AIVAN ihana, imetys on lähtenyt odottettua paremmin käyntiin. Olen jopa ylpeä miten hienosti maitoa riittää. Tänään on vaan miinuspuolena tullut pakkautumista rintoihin, joten olen joutunut pumppaamaan. Jospa se tästä taas lähtis. Imetys on kyllä ihanaa, kunhan tästä alusta selviää..

T:rouva, rakastunut kahden pojan äiti :) :heart: :heart:
 
Hurjasti onnea LukasMom toisesta pojusta! :flower: :heart:
Ihanaa kuulla että kaikki on lähtenyt sujumaan hyvin ja toivottavasti sama tahti on myös jatkossa. Aattelinkin että lähdit vissiin tosi toimiin kun ei susta muutamaan päivään kuulunu mitään =)
Meillä oli muuten esikoisen la just 3.6. mutta meni melkein pari viikkoa yli, synty vasta 41+5. Toivottavasti tämä toinen olis vähän innokkaampi tulemaan ulos ahtaasta yksiöstään!

Mutta hyviä vointeja teille ja käyhän kertoilemassa kuulumisia!

Änkkäpöö ja Toivoilona 34+3
 
kiitos onnitteluista, Änkkäpöö!

Poju nukkuu, syö ja kakkaa, kuinkas muutenkaan :D
Ihan pelottaa, kuinka kiltti ja ihana hän onkaan... on kuullut kaikkea niin pelottaa milloin se itkeminen alkaa..... Vaikka ei kyllä esikoiseltakaan ollut mitään kummempaa masuvaivaa, mitä nyt D-vitamiinin aloittamisen aikaan oli pintä iltaitkuisuutta, muuta se ei kestänyt kauaa.. pitää nytkin aloittaa ne tipat pikkuhiljaa.

mut nyt syömään itsekin, pikkuinen tuossa tankkasi itsensä maitotranssiin ja hymyilee vaan :heart:

t:Mamma ja pienin 7vrk
 
Ihana kuulla LukasMom että kaikki on lähteny menemään mukavasti ja pikkuinen voi hyvin =) Antaa toisten vaan pelotella noilla itkuilla, eihän ne kuitenkaan välttämättä ala koskaan! Meillä ei esikoinen oikeestaan koskaan oo ollu kiukkunen ja itkunen (ennen kun nyt uhmassa) Edes nuo vitamiinit tai hampaat ei oo saanu mitään aikaan sillä saralla. Ja toisaalta jos itkuja alkaa tulemaan, niin minkäs sille sitten voi. Niitten kans on vaan elettävä ja koitettava keksiä jotain toisen olon helpottamiseks.

Voi kun sitä saisi jo itekin tämän pikkusen täältä masusta ulos! Olo alkaa olemaan aika tuskanen kun toinen puskee pyllyllä kylkiluihin ja yrittää mahasta läpi :/ Supistuksia on tullu tänään taas jokunen, ei kuitekaan mitään super kipeitä. Silti mulla on sellanen olo, että esikoisen tavoin tämäkin "kypsyy" hitaasti ja syntyy reilusti yli la:n. Pidetään kuitenkin peukkuja että toisin kävis! Mun puolesta kun sais syntyä jo vaikka parin viikon päästä (on tässä vielä yks opiskelu homma kesken ja sen haluaisin saada valmiiks ennen synnytystä =) )

Mutta nyt koisimaan että jaksaa taas huomenna! Takana on taas pari huonoa yötä, enkä tänään saanu nukuttua ees päikkäreitä noitten suppareitten takia.

Änkkäpöö ja Toivoilona 34+6
 
Laitampa kuvaa pikkuisesta:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2209074.jpg

Oysissa oli jonkin verran ruuhkaa, sillä siihen 2hengen huoneeseen, missä olin osastolla, tuotiin yhdeksi iltapäiväksi kolmas sänky. Just meikäläisen jalkopäähän! Onneksi mun vierustoveri kotiutui sinä päivänä, eikä sen uuden äipän tarvinnut kauaa kykkiä "varapaikalla". Olivat meinanneet jättää hänet eka käytävälle.......

-Mom-
 
LukasMom oikein paljon onnea minunkin puolesta! Silloin oli tosiaa ruuhkaa OYS:ssa, kun aamuyöstä yksi synnyttäjä tuli minun kans samaan huoneeseen, ku synnytyssalit oli täynnä, elokuussa on kuulemma seuraava ryysis. :) Tietenki sitten ku minun pitäis olla synnyttämässä... Oli siinä kiva ite maata jalat ristissä ettei Eppu syntyis, ku toinen puuskutti viereisellä petillä. :D Onneks yks sali sitten kuitenki vapautu...

Meidän neiti oli kans sellanen helppo vauva ettei se turhia itkeny eikä kitissy, toivottavasti Eppu on samaa maata...

Täällä nyt sitten vaan kotona lepäilen, tyttö on päiväkodissa päivät, että saan ihan oikeasti levättyäkin. Onneksi tilanne nyt ainakin tällä hetkellä tuntuu rauhoittuneen ja supistuksia tulee vain liikkuessa ( ja nekin kivuttomia ). Seuraava neuvola on vasta heinäkuun puolessa välissä, ku äippäpolin kontrolli on just kahden vko:n päästä, meinas neuvola-täti ettei kannata tässä välissä käydä, jos ei mitään sen kummempaa syytä tule.

Aurinkoista päivän jatkoa!

Tiitu ja Eppu 29+1
 
Vähän kyllä jännittä tuo Oysin ruuhkatilanne. Esikoisen kanssa 10/06 oli niin väljät oltavat, kun päästiin kahden hengen huoneeseen, eikä silloin tarvinnut raahata mitään varasänkyjä sinne. Toivottavasti jokainen sais edes rauhassa synnyttää yksin omassa salissaan! Jahka sinne asti nyt päästään...

tipu 38+5
 
Minä oon kans miettiny että mikähän on synnyttäjien määrä sitten heinäkuussa. Kesäkuussa 06 ei onneks ollu kamalaa ruuhkaa ja meitä oli kolmen hengen huoneessa koko viikonlopun vaan kaks makoilemassa. Salista meidät tosin laitettiin muutamaks tunniks pois, kun meidän tilanne eteni niin hitaasti ja kiireellisempi tapaus tuli paikalle. Toivottavasti kuitenkaan kukaan ei joudu salia jakamaan, se vasta inhaa oliskin!

Toivottavasti Lady Di pääset pian tosi toimiin! Aika pian sulla kuitenkin tuo kontrolli ja mahdollinen käynnistys, kun mulla esikoista odottaessa aika annettiin vasta viikolle 41+5! Ja puoitoista tuntia ennen tuota aikaa poitsu sitten päätti tulla maailmaan :D

Änkkäpöö ja Toivoilona 35+0
 
Tämä lepääminen alkaa kyllä käydä jo voimille... ( Ja vielä pitäis aika monta vko:a jaksaa ) :| Tuntuu, että hommaa ois vielä vaikka kuinka paljon. Melkein kaikki vauvan tavarat, siis pinnasänky, rattaat, sitteri jne. on vielä anoppilassa säilössä, ku ei ole viitsiny kiirehtiä niiden kans... Jospa tuossa heinäkuun alussa sais tavarat tänne ja alkais pikku hiljaa laitteleen niitä paikoilleen. :)

Ens viikolla on äippäpolin kontrolli ja ei meinaa sitäkään jaksaa odottaa, tahtois jo tietää mihin suuntaan tuo kohdunkaula on menny. Nyt onneksi yksi etappi taas saavutettu, seuraava etappi onkin sitten 32+0...

Tiitu ja Eppu 30+0
 
Tsemppiä TiiuKoo lepäilyyn! On tämä odottaminen muutenkin aika tuskasta, niin saati sitten kun ei oikein saa edes tehdä mitään!

Minä odotan tällä hetkellä vaan että pääsis pian tosi toimiin! Ja kun en kuitenkaan ihan tosissaan usko, että tämä täältä vielä vähään aikaan mihinkään on tulossa, niin välietappina toimikoot huominen neuvola. Vaikka odotan kyllä sitäkin ihan oikeesti, kun pääsen taas käymään uudessa neuvolassa ja jospa se tällä kertaa olisi vähän mukavempi täti kun se mun "oikee" siellä Oulussa.

Mutta pitänee koittaa alkaa kirjottamaan, että olis hommat tehtynä pikkusen syntymään mennessä. Sitä kun oli loppu keväästä vähän saamaton ja viimeset opiskelu hommat jäi tähän kesälle.

Mitäs muuten Adrianille ja muillekin kuuluu???

Änkkäpöö ja Toivoilona 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Änkkäpöö:
Toivottavasti Lady Di pääset pian tosi toimiin! Aika pian sulla kuitenkin tuo kontrolli ja mahdollinen käynnistys, kun mulla esikoista odottaessa aika annettiin vasta viikolle 41+5! Ja puoitoista tuntia ennen tuota aikaa poitsu sitten päätti tulla maailmaan :D

Änkkäpöö ja Toivoilona 35+0
Jotenki ei usko todeksi että nyt se laskettu aika on. Ja käynnistyskin voi olla pian, jos ei ennen sitä itekseen ala pukkaamaan. Liekö ne tuon juhannusajan takia laittoivat kontrollin niin aikasessa vaiheessa.

=) Di 40+0 :wave:
 

Yhteistyössä