Oululaisia kesävauvan odottajia?

Siitä kokoarviosta en tiedä sen enempää, esikoiselle se tehtiin automaattisesti, mutta nyt kyllä saattais taas kiinnostaa, kun Eppu näyttäis olevan pikkusen isompi.

Muuten tänne ei mitään sen ihmeempää, tytön kanssa pyöräilty ja ulkoiltu. Siinä ohella sitten alko tuntuun ekat harjotussupistukset.

Nyt sitten vaan aurinkoa odotellessa. =) Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Tiitu ja Eppu 22+1
 
TiituKoolle onnea pojasta :heart:
mukavaa ku kertovat sukupuolen :D

Mulla meinaa pikkusen kiirrettä olla :eek: ukon kans vuoronperää töissä, toinen tulee toinen lähtee ja hirvee ralli kotona!! Meinaa välillä supistella ikävästi. th pistikin lääkärille, kaikki oli ok. mut olis heti kirjottanu pari viikkoa sairaslomaa, mut en voinu ottaa :ashamed: työnantaja oli just jäämässä lomalle ja olis mun takia perunut kaikki menonsa.. muutenkin tekee ympäri vuorokautisia päiviä ja tosi reilu.. en kehdannut aiheuttaa sille harmia olis ollu niin huono omatunto mulla! ukko haukku mut pystyyn ku tulin lääkäristä :'( jos olisin esim. kaupungilla töissä, niin olisin jääny heti saikulle. mut niin pieni paikka ja ei mitään tietoo sijaisista.
mut kun pomo palaa takaisin pyydän, että laittaa mulle vähempi tunteja ettei tarvi hullunlailla puskea eteenpäin. minäki oon niin super idiootti etten osaa pysähtyä.

just hoksasin et ollaan tiitukoon kans samoissa menossa. :D

triine ja trinsessa 22+4
 
Vappu meni oikeen mukavasti. Grillattiin pihalla ja käytiin Wanhat autot tsiikaan. Simaa&munkkeja on myös mennyt ihan kiitettävästi B)
Huh, kun äkkiarvaamattomalle tää kesä tuli ihan yllättäen. On meinaan KUUMA, jatkuvasti. Janottaa ja sit yöt saa rampata veskissä. Se siitä nukkumisesta.
Onneksi laskettuun aikaan ei ole enää kuin kuukausi, ei jaksais kunnon helteillä kyllä tän mahan kanssa..
Neuvola onkin ensi viikolla. Myös esikoisen astmakokeet OYSissä. Ohjelmaa riittää, kumpa riittää myös virtaa.

Mukavaa viikonloppua!

mamma rv 35+3
 
triine: Joo, lähekkäin mennään, tiedä vaikka törmätään synnärillä. =)

Mulla on nyt kamala flunssa päällä, eka flunssa vuoteen... Kauan sitä pysykin terveenä, yllättäen tämä iski melkein heti, ku tyttö jatko päiväkodissa. Tai toinen saatto olla nuo pari lämmintä päivää, ei oikein malttanu pitää paljoa vaatetta päällä. :D

Epulla kaikki tuntuu olevan normaalisti, neuvola ois taas ens viikolla.

Tiitu ja Eppu 24+0
 
Mukavaa toukokuuta kaikille mammoille ja tuleville sellaisille :)!

Ajattelin vaan moikata teitä kaikkia, kun ei oo aikoihin tullu kirjoiteltua mitään. Harmittaa, kun helteet loppui lyhyeen :/ Onneksi kuitenkin pihan kerkes haravoimaan mukavilla keleillä.
Viikonloppuna lonittiin vauvanvaatteita isosiskon kanssa (siis hänen lapsiltaan ja kavereiden lapsilta jääneitä vaatteita) ja lajiteltiin ne kokojen mukaan. Oli ihanaa hypistellä pikkuruisia vaatteita :)!
Viikonloppuna lähdetään reissuun mun isän luokse suunnittelemaan hänen 60-vuotis syntymäpäiviä. Mukavaa päästä maalle :)!

Täällä kaikki siis hyvin, ensi ma neuvola taasen. Mukavaa että muillakin raskaus sujuu normaalisti, jotenka muistetaan nauttia ihanasta keväästä :)!

Adrian ja Kuunis 29+4 (kolmee kymppiä lähestytään kovaa vauhtia :)!)
 
Hiphei,

Neuvolassa kaikki hyvin, eipäs tässä kun odotellaan milloin tulee lähtö laitokselle B)
Ens viikolla onkin jo seuraava neuvola, silloin katsotaan kohdunsuun tilanne. Mulla kun on ollut noita supisteluja, kipeitä siis, luvattoman paljon. Ne alkoi kyllä jo rv 27 paikkeilla, rv 28 katsoi viimeksi lääkäri ja antoi saikkua. Silloin ei ollut paikat pehmeet, ulkosuu vain auennut. Saas nähä mitä nyt. Ennen esikoisen syntymää mulla oli kyllä oireita, siis ennen synnyttämistä, ettei ihan salamana kirkkaalta taivaalta alkanut syntymään. Uskotaan, että nyt kävis samoin.

Täytyypä lähteä lepäileen, istuminen alkaa jo ikävästi painaa...

Aurinkoista arkea!

Mamma rv 36+1
 
Tervehdys vaan kaikille pitkästä aikaa! Ollu taas niin kiirusta viime päivät noitten opiskelujen kans, ettei oo kyllä jaksanu yhtään ylimäärästä istua koneella. Vielä pitäis reilu viikko jaksaa tätä tappo tahtia tehdä hommia ja sitten voi huokasta ja unohtaa kaikki joksikin aikaa.

Ihanaa kyllä oli noi lämpimät tuossa välillä. Saisivat vaan tulla pian takasi! Kummasti sitä vaan jaksaa itekin paljon enemmän touhuta kun aurinko paistelee. Ja tällä hetkellä sitä energiaa ja potkua tosiaan tarvitaan!

Eilen oli pitkästä aikaa taas neuvola, tai siis lääkäri. Painoo oli taas tullu sen n. 600g/viikko, minkä kyllä aavistinkin kun turvotus tuntuu lisääntyneen. Verenpaine oli mulle yllättävän korkee, mutta jostain syystä terkka ei noteeranu sitä mitenkään. Luulen että jos olis mitannu uudestaan niin oli ollu siellä normi lukemissa. Ei kyllä tunnu että olis mitenkään "heitteillä". Muutenki alko tympäsemään se terkka, kun ei ees kysyny että miten voin/oon jaksanu!!! Kyllä tuli entistä terkkaa ikävä, jonka kans rupateltiin aina vaikka ja mitä :(
No mut lääkäri onneks oli jo voinnistakin kiinnostunu ja kyseli synnytyspeloista ja että haluanko käydä juttelemassa pelkopolilla. Johtuu vissiin edellisen synnytyksen imukupista että näin kyselevät, siltä ainakin vaikuttaa. Ei mulla kuitenkaan jääny siitä mitään traumoja. Sisätutkimuksen jälkeen sitten totesi, että raskaita taakkoja ei enää nostella/kannella ja levätä pitää. Oli nimittäin paikat lähteny jo aukeemaan aikasta hyvin. Mikä oli mulle aika yllätys kun ei oo suuremmin supistellukaan, ainakaan mitenkään kipeesti. Yläosa oli kuitenki vielä napakasti kiinni, ettei suurempaa huolta kuitenkaan vielä ole. Anto kuitenki ylimääräsen tarkistusajan kuukauden päähän. Hyviä uutisia kuitenki oli se, että Toivis vaikuttais olevan kääntyny oikein päin. Illalla tosin tuntu aika mojovia muksautuksia taas alhaallakin, että liekö kuitenki pyörii siellä vielä. Tänään potkuja tuntunu onneks kuitenki taas pääosin ylhäällä.

Huh, saipas sitä taas juttua aikaseks, vaikka pikaseen vaan piti tulla päivittämään olotilaa tässä ennen kun poitsu nukahtaa ja pitää taas tarttua tenttikirjaan :/ Nyt siellä kuitenki hiljeni, että pitänee oikeesti poistua tästä koneelta.

Hyviä vointeja kaikille!

Änkkäpöö ja Toivoilona, tasan 30 tänään (sitä ollaan sitten viimesellä kympillä jo :eek: )
 
Äitien päivä oli oikein mukava, toivottavasti muillakin =) Aamulla sain kakkukahvit sänkyyn ja poitsu oli miehen kans askarrellu ihanan kortin. Muutenkin päivä oli mukavan lepposa vaikka ilma olikin vähän kökkö.

Perjantain pesin läjän minun ja veljieni vanhoja vaatteita vauvelille ja onneks sain niistä kaiken tunkkasen hajun pois. Ihania retroja potkareita :D Esikoiselle jo koitin saada niitä käyttöön, mutta sillo tuuletin vaatteita vaan meidän parvekkeella eikä se haju ottanu millään lähteekseen. Nyt sitten saivat vähän ilmavampaa kyytiä ja heti autto.

Suppareita tulee vielä jos vähänkään enemmän kumartelen ja aina kun on vessahätä, mutta loppuvat onneks heti levolla eikä mitään pidempiä sarjoja ole ilmaantunu. Äiti tosin tässä viikonloppuna totes, että ihan kun mun maha olis vähän laskeutunu. Minä tietysti heti panikoin, että ei kait se vielä ala laskeutumaan kun tässä aika monta viikkoo vielä mentävänä! No toivottavasti "pysyis paikoillaan" vielä reilun viikon ennen kun on seuraava neuvola. Tänään kyllä vessassa käydessä tuli kamalasti jotain limaa tai vastaavaa ja heti mietin, että ei kait limatulppa. Mulla tosin on koko ajan tullu paljon valkovuotoo ja välillä vähän isompina ryppäinä, että josko olis kuitenki ollu vaan sitä.
Toivis kuitenki jumppailee ahkerasti ja välillä tuntuu että jalka tulee mahasta läpi! Oikeeseen kylkeen popottaa ahkerasti niinku isovelikin.

Mutta nyt katteleen tuolle poitsukalle jotain ruokaa ja ehkä sitä itekin pitää jotain laittaa suuhunsa.

Änkkäpöö ja Toivoilona 30+5
 
Huh, pelottavilta noi Änkkäpöön oireet..Koitahan nyt ottaa ihan rauhallisesti siellä, heinä kuuhun on vielä aikaa :wave:

Itsekin kävin tänään neuvolassa ja kaikki tuntui olevan hyvin, lukuunottamatta sf-mittaa joka oli kasvanut vain 1 cm n. 3 viikon aikana. Osaatteko sanoa johtuuko tämä tosiaan siitä että Kuunis on kääntynyt RT:hen edellisellä mittaus kerralla vauva oli PT:ssä ja mittaajana lääkäri. Jäi vähän huolestuttamaan tilanne...
Kirjotin tonne heinämammoihin tarinaa miten Kuuno kääntyi masussa, joten jos jotakin kiinnostaa sieltä voi lukaista aiheesta :)!

Ja vielä kiusaan teitä toisellakin kysymyksellä: Onko kivuttomat (tunnistaa siis vain koskettamalla mahaa) supparit kuinka yleisiä ja kuinka usein niitä voi/saa tulla? Itse en noita rekisteröinyt suppareiksi edes, mutta neuvolassa sf-käyrää mitatessa neukkari täti käski koskea mahaan ja sanoi, että supistus on menossa (en siis tuntenut mitään) Nyt sitten olen päivän aikaan tarkkaillut tilannetta, niin ainakin 2 kertaa masu on kovettunut saman tuntuiseksi.

Vielä en ole pessyt vauvalle vaatteita, kun ei oikeen oo vielä niille säilytyspaikkaa ...
:| Ollaan odotettu tietoa putkiremontista ja tällä hetkellä näyttää että se toteutuu tänä kesänä, jotenka muutto on edessä jonnekkin... Ahdistaa, kun ei tiedä milloin ja minne. Tosiaan tuo vanhakin ahdistaa kun on niin ahdasta (kokonaiseen 31 m2 mahtuu 2 aikuista ja 2 keskikokoista koiraa) mutta ton mahdollisen tulevan remontin takia ei oo ollut vara muuttaa poiskaan (kämppä on siis mun oma sinkku-boksi) ja maksaaa monen asunnon vuokria/ vastikkeita/ lainoja...Toivotaan että tää asuma tilanne joskus selkeytyy, jotenki vaan koko ajna on tuntunut että ehtiihän tässä, mutta kohta taitaa tulla kiire :D

Adrian ja Kuunis 30+3
 
Adrian-80, mulla on molemmissa raskauksissa tullut nimenomaan niitä kovettavia ja kivuttomia supistuksia. Välillä ne tosin tuntuvat hankalilta ja vaikeuttavat liikkumista, kun vetää mahan niin kovaksi (kramppaa). Mulla nuo kovettavat supistukset myös näkyvät päällepäin, varsinkin nyt raskauden loppupuoliskolla. Osa mahasta siis pullottaa hurjana supistuksen ajan.

Edellisessä raskaudessa supistukset alkoivat jo varhaisessa vaiheessa ja jossain vaiheessa niitä tuli jopa säännöllisinä sarjoina, etenkin autossa istuessani (kuljin pitkää työmatkaa). Kerran kävin lääkärillä ylimääräisellä näytillä, eivätkä supistukset aiheuttaneet kohdunsuulla mitään. Viimeiseen lääkärintarkastukseen asti siis paikat oli kiinni. Vasta synnytyksen käynnistyessä mulle tuli tosi kipeitä suppareita, ja paikat aukenikin sitten vauhdilla! :)

tipu 34+4
 
Adrian-80: Mullakin tuli eka raskaudessa ainoastaan noita kivuttomia supistuksia, kunnes vedet meni ja synnytys käynnisty.

Nytkin niitä tulee varmaan n.2-5krt päivässä, riippuu vähän mitä tekee. Yhtenä päivänä laskin 8krt, kun rehkin ehkä vähän liikaa. Lääkäri tarkisti paikat viime viikolla, kun alkoi itseäkin mietityttään, mutta kaikki oli loistavasti, ei ole pehmentynyt, eikä lyhentynyt. Sanoi, että jatkaa samaa mallia vaan kerta paikat on kunnossa.

Tiitu ja Eppu 25+0
 
Adrian myös mulla ollut noita täysin kivuttomia harjotus suppareita niin ekassa kun tässäkin raskaudessa. Ekassa ei muita ollukaan ennen kun synnytys lähti käyntiin. Nyt onki kyllä ollu niin erilainen raskaus, esikoiselta kun ei ollut vaivan vaivaa koko aikana. Toivottavasti teidän asumisasiatkin selviäis pian. Inhottavaa varmasti elää tuollasessa epävarmuudessa nyt kun vauvakin tulossa samaan syssyyn!
Ei muuten tulis tuossa vauvan kääntymis asiassa heti ensimmäisenä mieleen kääntyä kansanparantajan puoleen. Onneks teilläkin nyt asustellaan oikein päin =)

Niin ja tuosta sf-mitasta vielä. En tiedä onko kääntymisellä vaikutusta, mutta mullakin oli mittaa tullu viidessä viikossa vaan 2 cm. Ja Toiviskin käänty siinä välissä pää alaspäin. Erojahan tosin on mittaajissakin ja minä hoksasin vasta lääkärikäynnin jälkeen, että en ees huomannu mitään kun se lääkäri mittaili! Siinä se sitten vaan koneella pähkäili, että mikähän se mitta oli :/ No, ens viikolla pääsee taas mitattavaks.

Mutta nyt pitää kyllä kaivella noi opiskelu hommat esille kun mies ja esikoinen vartavasten lähtivät anopin luo, että mulla olis opiskelu rauha. Ja sitten minä vaan täällä pyörin :ashamed: Onneks nämä opiskelut ei vaadi fyysistä ponnistelua ja kirjottaa voi vaika sängyllä jos istuminen alkaa rasittamaan. Vaikeeta kyllä tottua isompaan lepäilyyn kun tällanen "epäkuntoisuus" on niin uus tilanne.

Hyviä vointeja kaikille ja nautitaan taas auringosta!

Änkkäpöö ja Toivoilona 30+6
 
Kiitokset vastauksista, ne helpottavat kummasti :)! synnitittekö kaikki ajallanne esikoisenne Tipu, TiituKoo ja Änkkäpööoikeeseen aikaan noista supisteluista huolimatta?
Tosiaan noi ihmeelliset supistukset tihenivät ma iltana ja esim suihkussa ollessani maha kovettui 3 kertaa ja lopen kylkeen alkoi sattumaan...Onneksi kivut kuitenkin loppuivat ja meno jatkuu taas. "kovetuksia" kuitenkin tulee edelleen säännöllisesti kun on liikenteessä. Itseä vaan täytyy toppuutella kokoajan ja muistutella rennosti ottamisesta. Hankalaa tällaiselle ikiliikkujalle, ja neuvolaankaan ei viitsisi joka asiasta soitella...

Mutta nyt taas työn ääreen, piti vaan tulla kiittelee teitä ;)

Adrian ja Kuunis 30+5
 
Adrian-80: Meillä tyttö syntyi 39+0 eli täysiaikaisena.

Just kävin neuvolassa ja kaikki oli ok, sf 23, hemppa 124 ( alussa oli 144 ), ja painoa on nyt tullu yhteensä 7kg, josta olen erityisen onnellinen, ku tytöltä painoa tuli koko aikana n.20kg ja siitä oli ne loput kilot NIIN tiukassa saada pois, vaikka laitokselle jäi 10kg... :D

Käytiin tyären kans pyörillä neuvolassa ja se sai kyllä aikaan taas muutamia supistuksia. Saapa nähdä kuinka monta saan vielä tälle päivälle, ku pitäis alkaa siivoamaan... Plääh... :/

Tiitu ja Eppu 25+1
 
Meillä poika synty 41+5, että ei ne kivuttomat supparit tosiaankaan saaneet aikaan mitään eikä nopeuttaneet toimintaa! Mutta Adrian jos niitä tulee kovinkin usein ja tiheesti ja ne alkaa jo mieltä vaivaamaan, niin siitä vaan neuvolaan soittamaan! Ei siitä haittaakaan ole ja sitä vartenhan ne siellä on että saa kysyä jos jokin askarruttaa =) Ja mulla kans tulivat esikoiselta ja tulevat nyttenki enimmäkseen just vähän vessareissua isommassa rasituksessa, kun on esim. lenkillä (tai aika rauhallista kävelyä se nykyään jo on) tai pian sen jälkeen. Kumartelu ja kyykkäily tekee mulla kans pahaa ja aiheuttaa suppareita monesti.

Nyt pitää iteki kyllä mennä lepäämään. Käytiin poitsun kans kierteleen Zeppeliinissä ja voimat jäi kyllä sille reissulle. Nicky&Nellyssä/Doriksessa oli muuten kaikki mammavaatteet vähintään -30%! Koitin ettiä kesäks vähän ohkasempia housuja kun farkut, mutta ei löytyny sopivia. Harmitti kyllä. Yhen imetystopin sitten löysin kuitenki. Kovin hirveesti ei noita kesävaatteita viiti investoida kun ei tiiä yhtään kauanko tämä kaveri masussa viihtyy. Viime yönä näin unta, meille synty poika nyt toukokuun aikana. Se oliki eka vauvauni tässä raskaudessa, vaikka ite vauvaa siinä ei kyllä näkyny!

Änkkäpöö ja Toivoilona 31+0
 
Adrian-80, meidän esikoinen syntyi rv 37+2 eli hieman ajoissa, mutta valmis paketti kuitenkin! :) Kävin maanantaina neuvolassa, ja terkka ihmetteli, että vauva on jo yllättävän alhaalla, joten tuskin yliaikaiseksi menee tämäkään. Kunhan nyt edes täysiaikaiseksi asti päästäisiin!

tipu 34+6
 
Moro,

Babystylessä on myös Ale, eilen kävin osteleen tarvikkeita valmiiksi ja oli ihan sikana väkeä. Vähän teki tiukkaa odotella kassajonossa, kuumuudessa ja väen paljoudessa tän mahan kanssa!
Mulla esikoisen aikaan ei tullut mitään kipeitä suppareita ollenkaan, vaan niitä kivuttomia kovettumisia ja poika syntyi 39+6. Ei tääkään kuulemma yli mene, sanoi neuvolantäti. On jo pää niin syvällä lantiossa. Porukoilla käytiin tänään pojan kaa niin äitini meinas että maha on jo laskeutunut (tai hän sanoi eka että oonko laihtunut? Hui?). Eilen kyllä oksensin aamiaisen pitkästä aikaa, että josko mulla synnytys lähenee...

Mom rv 37+2
 
Minäki kävin penkomassa babystylessä alessa, löytyi kivoja juttuja! :wave: Pullakahvit tietysti lämmitti mieltä. Olisivat voineet vähän niitä vaunuja ja rattaita vähentää kun tuli todellakin tilanpuutetta...

Nyt on alkaneet supistukset tihentyä ja voimistua, ei vielä kivuliaita. Toivoisin kyllä ettei menis enää kauan, pari viikkoa riittäis ihan hyvin =) Ja god dääm peräpukamat iski! Fakitifak!
:D
Di 35+4
 
Voi turkanen, nyt myrkyn lykkäs... Miehen sukulaisella on lakkiaiset ja nyt pitää löytää mammamekko tms. juhliin. Mistä kannattaa alkaa etsimään? Oon ihan pihalla näistä äitiysvaatteita myyvistä liikkeistä (H&M, Jasminin ja Taikapilven tiedän)... Mistä muualta kannattaa käydä katsomassa?

Tiitu ja Eppu 25+5
 
Tiitukoo: Kandee kattella ihan normaali mallisia juhlamekkoja, jos vaan sellaiseen mahtuu ;) Meillä vietettiin mun isän 60-vuotis juhlia viikonloppuna ja ihan tavalliseen kesämekkoon (oli kyllä kokoa suurempi kuin mun normaali koko) joka oli semmonen "löysä" tosta edestä, mut tällaiselle löytyy varmasti käyttöä myöhemminkin. Nyt kaupat tuntuu olevan pullollaan semmosia tunika-tyylisä "mekkoja" eikä välttämättä tarvi äitiysosastolta etsiä :)

Adrian ja Kuuno 31+3
 
Täällä sitä vielä yhtenä kappaleena. Neuvola oli taas tänään ja kaikki ihan ok. Ens viikolla, jos en synnyttänyt ole, niin keskiviikkona pääsis kokoarvioultraan.

eipä tänne muuta!
Mukavaa viikonloppua!

Mamma rv 38+3
 
LukasMom, minkäs takia sulla on muuten toi kokoarvioultra? Ihan vaan sillä, kun mulle ei ole tehty mitään kokoarvioita. Viime neuvolassa kyllä kysyin terkalta, kun vauvaa kokeili, että osaisko sanoa jotain vauvan koosta, ja sanoi vaan että ei mikään jättivauva. Esikoinen oli kuitenkin n. 3,5-kiloinen vaikka syntyi kolmisen viikkoa etuajassa.

Viikonloput!

tipu 36+0
 

Yhteistyössä