Ottaisitteko kylään perheenäidin, jonka mies ja lapsi flunssassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pienen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pienen äiti"

Vieras
Meille olisi siis tulossa serkkuni kylään katsomaan 2 viikkoa vanhaa vauvaamme, mutta sain tietää, että serkun mies ja lapsi ovat flunssassa. Olenko ylivarovainen, jos perun kyläilyn?

Ottaisin kylään. Itse pesen aina kädet kun menen pientä vauvaa katsomaan. Jos serkkusi ei tajua sitä tehdä, niin sanot vaan että käy pesemässä kädet ennen kuin kosket vauvaan. Ei sellaisesta kehoituksesta voi loukkaantua, kun hänen perheessään on flunssaa ja teillä vastasyntynyt.

Jos itse on terve, niin mielestäni kyllä voi tulla. Kunhan pesee kädet ennen vauvaan koskemista. Meillä oli käsidesi pöydällä esillä, vähintään sitä kyllä tajusi jokainen vieras ottaa kun vastasyntynyttä tulivat katsomaan...

mutta aika hyvän vastustuskyvyn vauva saa kyllä jo äidinmaidosta, onneksi.

[QUOTE="vieraana";30543253]Mielummin en, olen itse niin infektio herkkä.[/QUOTE]

Johtuiskohan siitä, että sinua on pienenä käsitetteet ihmiset jotka lutranneet käsidesin kanssa?'

Itse ottaisin vastaan. Liiallinen hygienia ei ole hyväksi.

[QUOTE="vieraana";30543305]Johtuu lääkityksestä joka alentaa vastustuskykyä. Mulle ei myöskään ole sellaista käsitettä kuin perusflunssa, sairastun joka kerta vakavasti jos jonkun pöpön saan.[/QUOTE]

Ap:lla ei taida kuitenkaan olla tämä tilanne.

En ottanut äitiä jonka kaikki lapset olivat korvatulehduksessa.

Ja nyt sinä alat opettelee avaamaan suusi, tuli teille sitten anoppi tai naapurin lapsi, nii heti ulkovaatteiden poisoton jälkeen sanot että ja sitten käsien pesulle. Myös ristiäisissä!

Tähän vielä sellanen pointti että mulla kävo ton nuorimman kans niin jotta komiviikkoisena mittasin siltä kuumeen ku tuntui lämpöseltä. Tulos oli muistaakseni 37, 7 tai jotain sen suuntaista kuitenkin. Sattu oleen yö joten soitin sairaalan päivystykseen ja kysyin mitä teen. Hoitaja kävi kysyyn lääkäriltä ja lääkäri käski tulla näytille. (Ja täälä ei sairaalan päivystykseen tahdo päästä ku vasta sitte ku on pää kainalos.) Mittasivat sielä uudestaan ja sit oli lämpö 37. Ottivat myös verikokeita. Ja lääkäri sanoi et jos alle kuukauden ikäisellä lämpö nousee 38:n niin alotetaan antibiootti... Lähettiin kotia mut lekuri käski parin tunnin välein jonku aikaa mittailla lämpöä ja jos siinä nousua ois yhtään tullu niin ois pitäny mennä heti takas.

En ottaisi flunssaisia kyläilemään, mutta oireeton voisi tulla. Vietin 3kk ikäisen esikoisen kanssa viikon lastenosastolla kun kyläileen tulleella pappalla oli "vain" flunssa. Ja äidinmaidon piti suojella tuon ikäistä. No eihän se äidinmaitokaan viruksia vastaan pahemmin suojaa. Kyseessä oli siis RS-virus, jonka sitten sairastimme lastenosastolla :(

EN EN EN en missään tapauksessa huolisi mahdollista flunssakantajaa meille tuossa tilanteessa. Isomman ihmisen perusflunssa voi olla vaikka RS-viruksen aiheuttama ja pienen se sitten viekin sairaalaan, pahimmillaan hautaan.

Flunssa tartuttaa jo ennen oireita, ja ystäväsi ei voi tietää onko hän sairastumassa.

Minulla on 9 lasta, joista 3 nuorinta on sairastanut hankalan infektiokierteen. Meille niitä tauteja tulee joka kolosta, kun isot on olleet koulussa ja muualla. Jos voisin, niin ehdottomasti suojelisin vauvaa vähintään 1kk-6vko mahdollisilta tartuttajilta. Sitten lapsi on jo vahvempi kestämään mahdolliset flunssatkin.

En ottaisi.
Sitten tosin on näitä jotka tulee kylään ja ilmoittava eteisessä että meillä on sitte ollu vähän kuumetta ja oksennustautia, ja vielä vähän maha löysällä, ei kai haittaa? Joo, no ei kai se siinä vaiheessa auta enää sanoa että haittaa.
Toiset sairastuu helpommin, niin mä oon sitä mieltä et sairaana ollaan kotona ja pari tervettä päivää väliin ennenkuin kyläilemään lähtee.

Ap voisi kohteliaasti sanoa serkulle että jos tiiät ettei flunssa tartu niin tuu käymään, mut jos et oo varma niin ootelkaa viikko. Ei siitä kenenkään pitäsi loukkaantua...

Kumma juttu että en ole koskaan ostanut pulloakaan käsidesiä, joten sitä ei ole meillä kenenkään tarvinnut lotrata ja en ole vaatinut vieraiden pesevän käsiäänkään, kun aikanaan tulivat vauvaa katsomaan ja kummasti on lapset varsin terveinä pysyneet ja etenkin jos sairastuvat perusflunssaan, niin se flunssa menee myös nopeasti ohi.

En ehkä huolisi kylään.
Itse kyllä vastaavana vierailijana ollessani ilmottaisin oma-aloitteisesti kyläpaikkaan, että tulen joku toinen kerta, kun ei tiedä olenko saamassa saman taudin kuin muu perhe.

Erään lähisukulaiseni vauva oli alle 1,5kk, kun sairastui rs-virukseen ja se vei heidät osastolle. Olivat pari viikkoa aiemmin olleet mm. meillä lapsen synttäreillä ja vaikka kukaan vieraista ei ollut silloin flunssassa ja vauvalla oli isompia sisaruksia joilta tauti saattoi tulla, olen potenut huonoa omatuntoa asian suhteen. Vaikka itsehän he halusivat tulla ja itseasiassa lapsemme kummi jättäytyi siksi vapaaehtoisesti pois noista juhlista,kun heidän lapsellaan oli ollut jotain kuumeilua ja muuta lähiaikoina, ettei vain tartuttaisi vauvaa.

Yhteistyössä