Rakastajatar sai vauvan, vaimo ei tiedä mitään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vo vinyyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rinna:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos isä ei ole lainkaan ollut vapaaehtoisesti yhteydessä lapseensa ja pakolla suostunut dna-testeihin niin hänen eväänsä huoltajuus- ja tapaamissioissa ovat varsin heikot.
Äidin on turha pelätä, että joutuisi taipumaan vuoroviikkosysteemiin isän ollessa lapselle vieras. Hyvä jos isä ensialkuun saisi valvottuja tapaamisia muutaman tunnin kerrallaan.

Kuitenkin lapselle olisi ehkä positiiivistakin tavata isäänsä, vaikka tämä ei maailman ihanin tyyppi olisikaan.
Tilanteessa, jossa isyys selvitetään vasta myöhemmin, isä voi vedota siihen, että hänellä ei ole aiemmin - koska isyyttä ei oltu selvitetty - ollut mitään juridisia oikeuksia olla yhteydessä lapseensa. Eli ne eväät ei ole ollenkaan huonot vaan perustuvat ihan lakiin, ettei hänellä ole ollut siihen asti oikeuttakaan olla lapsensa huoltaja tai tavata lastaan.

Sukulaismiehellä on sellainen tilanne, että hän tapailee lastaan vain vähän aikaa kerrallaan nyt tämän vuoden. Sitten alkaa saada vaikka päiväksi kerrallaan.

Viikonlopputapaaminen olisi toiveajattelua.

Mulla taas oli se tilanne että isä sanoi ettei haluis kuulla koko asiasta että tuskin haluis tavata lasta vaikka sen selvityksen tekisin. Lapsella ikää jo kohta 4v.

Sukulaismiehellä on sellainen tilanne, että hän tapailee lastaan vain vähän aikaa kerrallaan nyt tämän vuoden. Sitten alkaa saada vaikka päiväksi kerrallaan.

Luonnollisesti tapaamisissa pyritään etenemään lapsen ehdoilla. Ei kai kukaan lapselle ventovieraalle tosta noin lasta viikonlopuksi anna? Mutta tarkoitus on se, että kun lapsi isäänsä tutustuu, siirrytään normaaliin tapaamissysteemiin. Mutta ei se isän oikeuksia millään tavalla heikennä, ettei hänellä ole aiemmin - lapsen äidin päätöksestä - ollut edes lain suomaa oikeutta tavata lastaan. PÄinvastoin.

Eikös tämä lapsi voittanut tässä kaupassa aika paljon.

Hänhän sai isän.
Lapi kyllä voitti, mutta tuttavani oli raivoissaan. Hän kun halusi vain sen elatusmaksun, ei mitään tapaamisia. Mä tästä häntä varoitin, mutta ei uskonut. Onneksi aika tekee tehtävänsä ja nämäkin vanhemmat ovat jopa jo puheväliessä toistensa kanssa. Lapsi nyt 19 v.

Luonnollisesti tapaamisissa pyritään etenemään lapsen ehdoilla. Ei kai kukaan lapselle ventovieraalle tosta noin lasta viikonlopuksi anna? Mutta tarkoitus on se, että kun lapsi isäänsä tutustuu, siirrytään normaaliin tapaamissysteemiin. Mutta ei se isän oikeuksia millään tavalla heikennä, ettei hänellä ole aiemmin - lapsen äidin päätöksestä - ollut edes lain suomaa oikeutta tavata lastaan. PÄinvastoin.

Eli eiköhän se olisi sitten lapsen kannalta ideaali tilanne.

Hän saa molemmat vanhemmat.

En käsittänyt mikä tuossa ystävättäresi jutussa olisi mennyt huonosti. Vikka tokihan se ystävättärestä tuntuu ensiksi oudolta totaaliyksinhuoltajuuden jälkeen alkaa jakamaan lasta.

En käsittänyt mikä tuossa ystävättäresi jutussa olisi mennyt huonosti. Vikka tokihan se ystävättärestä tuntuu ensiksi oudolta totaaliyksinhuoltajuuden jälkeen alkaa jakamaan lasta.
Ideaalitilanne on, jos se isä ihan oikeasti sitten kanssa sitä lastaan tapaa. Mutta jos on veemäinen, niin lupaa vaan ei lasta haekaan. Se voi olla lapselle aika rankkaa. Hakee joskus, mutta ei aina luvatessaan. Kyllähän vanhemmat voivat toisilleen tehdä kiusaa varsin paljonkin ja se kärsijä siinä on aina se lapsi.

Testeihin voi vaatia ihan jokaisen, jonka kanssa väittää olleensa sukupuoliyhteidessä kyseiseen aikaan. Vaikka Matti Vanhasen. Siitä voi kyllä tulla sitten muita ikäviä seurauksia, jos ei ole koskaan Vanhasen kanssa nusaissut eikäainakaan lapsensa siittämisen ajankohtana. Että ihan valehdellakaan ei kannata.

:attn:
Vaan jos ainoa joka on ollut sukupuoliyhteydessä, eli äiti, sanoo että ei ole ollut kenenkään muun kanssa... Eli jos lapsella on todella vähän tietoja potentiaalisesta isästä? Ei edes nimeä, vain esim asuinkaupunki ja tiedot missä on opiskellut ja milloin. Kyseessä voi kuitenkin olla monta sataa ihmistä. Kuka esim maksaa nuo testit, ei kai sentään valtio, varsinkin jos aikuinen kyseessä? Tosin onhan laissakin perintöoikeus, joten pitäisi eka tietää kenet perii (vai periikö ollenkaan).

Ideaalitilanne on, jos se isä ihan oikeasti sitten kanssa sitä lastaan tapaa. Mutta jos on veemäinen, niin lupaa vaan ei lasta haekaan. Se voi olla lapselle aika rankkaa. Hakee joskus, mutta ei aina luvatessaan. Kyllähän vanhemmat voivat toisilleen tehdä kiusaa varsin paljonkin ja se kärsijä siinä on aina se lapsi.

Niin mutta jos se hivuuttamalla alkaa tavata niin jos sitä isää ei oikeasti kiinnosta ei se kauan jaksa niissä tapaamisissa roikkua. Eikä se lapsi sitten sitä isämiekkosta ole niin paljon nähnytkään, että olisi muodostunut tärkeäksi arkipäivän ihmiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vo vinyyli:
Testeihin voi vaatia ihan jokaisen, jonka kanssa väittää olleensa sukupuoliyhteidessä kyseiseen aikaan. Vaikka Matti Vanhasen. Siitä voi kyllä tulla sitten muita ikäviä seurauksia, jos ei ole koskaan Vanhasen kanssa nusaissut eikäainakaan lapsensa siittämisen ajankohtana. Että ihan valehdellakaan ei kannata.

Vaan jos ainoa joka on ollut sukupuoliyhteydessä, eli äiti, sanoo että ei ole ollut kenenkään muun kanssa... Eli jos lapsella on todella vähän tietoja potentiaalisesta isästä? Ei edes nimeä, vain esim asuinkaupunki ja tiedot missä on opiskellut ja milloin. Kyseessä voi kuitenkin olla monta sataa ihmistä. Kuka esim maksaa nuo testit, ei kai sentään valtio, varsinkin jos aikuinen kyseessä? Tosin onhan laissakin perintöoikeus, joten pitäisi eka tietää kenet perii (vai periikö ollenkaan).

Kyllä hiukan tarkemmat teidot pitäisi noin vahasta jutusta olla. Esimerkiksi ihmisen nimi.

Sanoisin että mahdotonta tuossa tapauksessa kun äitikään ei tietojaan kerro on tuo selvittäminen

Hänhän sai isän.
Lapi kyllä voitti, mutta tuttavani oli raivoissaan. Hän kun halusi vain sen elatusmaksun, ei mitään tapaamisia. Mä tästä häntä varoitin, mutta ei uskonut. Onneksi aika tekee tehtävänsä ja nämäkin vanhemmat ovat jopa jo puheväliessä toistensa kanssa. Lapsi nyt 19 v.

Ikävää, että näitäkin äitejä on jotka ajattelevat vain itseään, eikä lasta ollenkaan. No, moisia kusipäitä kyllä löytyy molemmista sukupuolista.

Se lapsi ei kyllä voi vaatia kaikkia turkulaisia miehiä isyystesteihin. Pitää olla jotain näyttöä siitä, että mies saattaisi olla potentiaalinen isä. Aikuisen kohdalla ne testit maksaa tietenkin aikuinen itse. Alaikäisen kohdalla lienee kuntakohtaista, miten monta isäkandidaattia edes alettaisiin tutkia. Koska tietenkään kunnan intresseissä ei ole alkaa selvittämään 10 isäkokelasta, jos kunta joutuisi maksamaan enää parilta vuodelta elatusmaksuja. Mitä pienemmästä lapsesta kyse, sitä suuremmalla todennäköisyydelä kunta on halukas isyyden selvittämiseen. Mutta ei silloinkaan ihan summamutikassa vaan pitäisi olla jotain näyttöä isyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ee:

Kyllä hiukan tarkemmat teidot pitäisi noin vahasta jutusta olla. Esimerkiksi ihmisen nimi.

Sanoisin että mahdotonta tuossa tapauksessa kun äitikään ei tietojaan kerro on tuo selvittäminen

No jos lastenvalvojankautta nuo testit tehdään ni valtio kait ne maksaa! Samanlailla kait maksoi senkin kun kerran sinne voi ketä vaan itsensä isäks tunnustaan että 4 kertaa verikokeitten maksuja on kunta maksanut vaikka itse sanoin ettei ole mahdollista!

No entä jos saadaan selville sukunimi (tai sen alku) ja sanotaan että todennäköisessä kaupungissa proifiiliin sopivia on 50? Saako muuten laitokset, esim. juuri yliopistot antaa tuollaisia tietoja?
"Hei me etsitään mahdollista isää, opiskeli täällä biologiaa vuosina 1965-67, sukunimi alkaa K:lla", saataisko tiedot? Tai sanotaan nyt ihmisten etunimet, onko tuollaiset tiedot julkisia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jos lastenvalvojankautta nuo testit tehdään ni valtio kait ne maksaa! Samanlailla kait maksoi senkin kun kerran sinne voi ketä vaan itsensä isäks tunnustaan että 4 kertaa verikokeitten maksuja on kunta maksanut vaikka itse sanoin ettei ole mahdollista!

Hei joo kunta tutkii yliopistollisen miehiä. Laittaa varmaan lehteen ilmoituksen, että kaikki vuonna -64 siellä ja siellä opiskelleet penikselliset nyt kunnan isyystesteihin jonossa mars.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Hänhän sai isän.

Ikävää, että näitäkin äitejä on jotka ajattelevat vain itseään, eikä lasta ollenkaan. No, moisia kusipäitä kyllä löytyy molemmista sukupuolista.

No mulle isä kertoi ettei halua olla isä!

Alkuperäinen kirjoittaja heh heh:
Hei joo kunta tutkii yliopistollisen miehiä. Laittaa varmaan lehteen ilmoituksen, että kaikki vuonna -64 siellä ja siellä opiskelleet penikselliset nyt kunnan isyystesteihin jonossa mars.
Aivan :D Jos sanoo, että isä saattoi olla Pera Oulusta tai Kake Tampereelta, niin lastenvalvoja ei tee mitään asian eteen =)

Alkuperäinen kirjoittaja heh heh:
Aivan :D Jos sanoo, että isä saattoi olla Pera Oulusta tai Kake Tampereelta, niin lastenvalvoja ei tee mitään asian eteen =)

Oispa kyllä vähän kätevää jos olis järjestelmä jossa kaikkien DNA:t valmiina. Ja pelottavaa... Tuleekohan noin koskaan olemaan...?

Jaahas. Sain sitten tietää että kaverin kaveri, jonka olen myös tavannut, ihan mukava ihminen, hänellä on vauva jonka isä on tietoinen vauvasta, mutta joka on naimisissa (meni 2 viikkoa sen jälkeen kun sai tietää että vauva tulossa) ja vaimo ei tiedä kasoiselämästä mitään. Ei siis pidä paljoa yhteyttä tähän naiseen jonka kanssa lapsi, ja ilmeisesti ei myöskään ole tunnustanut lasta, eikä nainen ole sitä vaatinut. Eipä taida lapsikaan saada paljon yhteyttä isäänsä... Että haluaisinko tietää jos oma mies on suhteemme aikan laittanut jonkun paksuksi, tietää siitä itse, mutta ei minulle kerro... Arvatkaa vaan haluaisinko tietää...
Menivät siis viime vuonna naimisiin (2007), ja asuvat Etelä-Suomessa.

...elävässä elämässä sattui niinkin päin, että aviovaimo teki' ylitöitä' sen verran ahkeraan että pikkuihminen ilmoitti tulostaan... Jostain syystä nainen ja wirallinen puolisonsa jatkoivat yhdessä.

So?? Näitä tosielämän tilanteita on maailma pullollaan!! JOKA kylästä, toisista enemmän ja toisista vähemmän, löytyy näitä tapauksia. Ei siinä mitään uutta ole. Mä olen kyllä pettämistä vastaan, mutta uutisena tämä ei ollut uusi tai ihmeellinen. *huoh*

Alkuperäinen kirjoittaja ria:
Ni9in mulla on sisar puoliakin kolme.Mutta tekevätkö enää dna testejä kun asia on jo yli 30v vanha..

eikös se dna voida ottaa esim. oletetun isän sukulaisilta silloin...?
En ole koskaan jaksanut ruveta selvittämään tuota asiaa. Mutta sen tiedän, että v 1986 syntyneen lapsen kohdalla isyyttä ei enää selvitetä. Sitä ei voitu selvittää silloin eikä sitä selvitetä nytkään. Ellei ole erittäin hyvää syytä sen selvittämiseen.

NO mitä noita sivuja oon lukenut niin ne selvitetään jos mahdollista vaikka se lapsi olisi 50v.

Mun siskolle selvisi äidin kuoltua virkatodistuksesta että isämme 'tunnustanut' hänet vai miten se meni.
Tiedossa oli äidin entinen mies jonka kanssa vielä asui isämme tavattuaan.
Mietti jos se ekamies onkin hänen isänsä kun tyttärensä sen miehen näköinen.
Olisi halunnut selvittää isyyden mutta miehen lapset eivät oikein halunneet kun vanhemmat jo dementoituneita.

Alkuperäinen kirjoittaja ria:
Ni9in mulla on sisar puoliakin kolme.Mutta tekevätkö enää dna testejä kun asia on jo yli 30v vanha..

eikös se dna voida ottaa esim. oletetun isän sukulaisilta silloin...?
En ole koskaan jaksanut ruveta selvittämään tuota asiaa. Mutta sen tiedän, että v 1986 syntyneen lapsen kohdalla isyyttä ei enää selvitetä. Sitä ei voitu selvittää silloin eikä sitä selvitetä nytkään. Ellei ole erittäin hyvää syytä sen selvittämiseen.

NO mitä noita sivuja oon lukenut niin ne selvitetään jos mahdollista vaikka se lapsi olisi 50v.

Mun siskolle selvisi äidin kuoltua virkatodistuksesta että isämme 'tunnustanut' hänet vai miten se meni.
Tiedossa oli äidin entinen mies jonka kanssa vielä asui isämme tavattuaan.
Mietti jos se ekamies onkin hänen isänsä kun tyttärensä sen miehen näköinen.
Olisi halunnut selvittää isyyden mutta miehen lapset eivät oikein halunneet kun vanhemmat jo dementoituneita.

Mitä, vikaa? Mä oon pohtinu tuon tekeväni itse kun haluan lapsen mut ei oo vakituista suhdetta, vaan oon kakkosnainen. ei lapsen kasvatus miestä tarvi jos, sille on kuitenkin saatavilla miehen rooli -malli joksi myös käy vaari tai pappa. varsinkin kun tietää et ympärillä on hyvä tukiverkosto, en näe mitään väärää. moraalisesti se on väärin, mut mikä tässä maailmassa on oikein.

Yhteistyössä