Ottaisitko viideksi vuodeksi velkaa, vai muuttaisitko vuokralle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Björn

Aktiivinen jäsen
15.03.2009
17 686
5
36
Jos äidille olisi annettu elinaikaa sellaset noin viisi vuotta, sen jälkeen iso perintö tulossa, kysymys kuuluu: Ottaisitko lainaa vai muuttaisitko vuokrakämppään?

Omituinen kysymys. Mä en tee päätöksiä sen mukaan, että kuoleeko joku tietyn ajan päästä. Luultavasti ottaisin lainaa mutta ihan siitä syystä, että mun mielestä vuokralla asuminen on rahan hukkaan heittämistä.

Luin tarkemmin ja jos ymmärsin oikein niin en silti näe miten äitini kuolema tai perintö liittyisivät minun asumiratkaisuihini. Mut on kasvatettu sillein, että jos jotain haluat tässä elämässä niin tee itse se työ sen eteen. Mun vanhemmilla on täys oikeus jättää tai olla jättämättä mulle jotain, koska se on niiden omaisuus ja ne voi käyttää sitä juuri niin kuin haluvat. Mua on aina ällöttänyt ihmiset jotka tekevät suunnitelmia mitä tulevat tekemään perinnöllä ennen kuin kukaan on edes vielä kuollut.

Ja vastaus: ottaisin lainaa ja sen verran mikä oma maksukykyni olisi.

Asunto on jo maksettu joten perintöä ei tarvii odotella. Enkä perinnön varaan rakentaisi asumisjärjestelyjä muussakaan tilanteessa.

Tosin mun vanhemmilta ei taida jäädä mtään perittävääkään.

Mun mielestä todella törkeä kysymys. Pärjää ominesi, miksi lasket jotain perinnön varaan? Jos menet vuokralle niin kuitenkin odotata, että milloin sen oman asunnon saat. Eli sitten kun äitisi kuolee niin olet varmasti surullinen, mutta oman asunnon toivossa ehkä myös iloinen. Aika outo olet!

En käsitä kysymystä. Miten noi lainat jne liittyvät siihen äidin elin ikään?

En koskaan ikinä voisi järjestää mitään sen varaan, että joku toinen kuolee. Mistä sitä tietää, kuinka moni on tehnyt käänteisen asuntolainan tai testamentannut rahansa vaikka kulkukissoille?

En käsitä en. Meillä on pieni vaatimaton koti, itse tehty. Noin 200 000 maksoi ja sitä ennen säästettiin pitkään asumalla kaksiossa lasten kanssa, joten lainaa ei tarvinnut noin paljon ottaa. lähellekään.

Ottaisin normaalin asuntolainan ja ostaisin kivan kämpän, jos sellaisen saisin. Muuten muuttaisin vuokralle. Ei kukaan pysty varmaksi sanoa, miten kauan joku "kuolemantuomion" saanut elää (jotkut voivat esim. sinnitellä 10 vuotta syövän kanssa, vaikka elinaikaa olisi luvattu vain yksi vuosi, ihmeellisiä parantumisiakin tapahtuu joskus) ja muutenkin elämässä voi tapahtua vaikka mitä. Mistäs tiedät vaikka äidilläsi olisi salainen testamentti, eikä jättäisi ahneille lapsilleen mitään..? Äitisi pystyisi myös antamaan teille ennakkoperintöä jos haluaisi, mutta ilmeisestikään ei halua.

[QUOTE="vieras";22454607]Mun mielestä todella törkeä kysymys. Pärjää ominesi, miksi lasket jotain perinnön varaan? Jos menet vuokralle niin kuitenkin odotata, että milloin sen oman asunnon saat. Eli sitten kun äitisi kuolee niin olet varmasti surullinen, mutta oman asunnon toivossa ehkä myös iloinen. Aika outo olet![/QUOTE]

Kiitos kysymästä meillä on omistusasunto ja omalla äidilläni toivottavasti elinvuosia vielä paaljon jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22454867:
Kiitos kysymästä meillä on omistusasunto ja omalla äidilläni toivottavasti elinvuosia vielä paaljon jäljellä.

No mitä sitten kyselet tyhmiä jos tilanteesi ei ole tuo. Vai onko jollakin tuttavalla toi tilanne?

[QUOTE="vieras";22454934]No mitä sitten kyselet tyhmiä jos tilanteesi ei ole tuo. Vai onko jollakin tuttavalla toi tilanne?[/QUOTE]

Päin vastoin koen saavani typeriä vastauksia täysin asialliseen kysymykseen. Enkä viittaa halaistulla sanallakaan että itselläni olisi sellainen tilanne. Otsikossakin kysyn "ottaisitko", "muuttaisitko". Ja ehkä tuttavalla on tuollainen tilanne, ehkä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22455022:
Päin vastoin koen saavani typeriä vastauksia täysin asialliseen kysymykseen. Enkä viittaa halaistulla sanallakaan että itselläni olisi sellainen tilanne. Otsikossakin kysyn "ottaisitko", "muuttaisitko". Ja ehkä tuttavalla on tuollainen tilanne, ehkä ei.

No on sairasta että tuollainen tulee edes mieleen. Jos jollekin annetaan 5 vuotta, se voi oikeasti olla 30 vuotta. Rikkaiden länsimaalaisten elintasosairauksien tutkimiseen laitetaan paljon rahaa.
Taudit voidaan parantaa. Ehkä haluaa kustantaa itselleen parhaan hoidon yksityisellä, ja mitään perintöä ei jää.
Monet suurista ikäluokista ovat itsekkäitä ja haluavat kuluttaa perimänsa maatilat ja perinnöt itse. Ottavat käänteisia asuntolainoja ym.
Ei kannata rakentaa elämäänsä kenenkään perinnön varaan. Jos vanhemmat haluavat auttaa, he auttavat silloin kun elävät.

Jos ihmisten keskimääräinen elinikän on noin 80 vuotta, niin silloinhan näiden lapsetkin ovat jo vanhoja ja omat lainat on maksettu ja lapset lähteneet kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22454291:
Jos äidille olisi annettu elinaikaa sellaset noin viisi vuotta, sen jälkeen iso perintö tulossa, kysymys kuuluu: Ottaisitko lainaa vai muuttaisitko vuokrakämppään?

En luottaisi tuohon 5 vuoteen... Eli eläisin kuten tähänkin asti ja iso perintö jossain vaiheessa tulossa, mutta en miettisi, että milloin. Vaikka siis olisi omistusasunto niin en vaihtaisi esim. isompaan perinnön toivossa. Eli oman varallisuuden mukaan sitä on elettävä reaaliaikaisesti.

Enpä laskisi elämääni mahdollisen perinnön varaan. Mistä sitä tietää, vaikka äitimuori keksisi viimeisenä elinvuotenaan myydä koko omaisuutensa ja lahjoittaa sen kodittomille kissoille.

Monet suurista ikäluokista ovat itsekkäitä ja haluavat kuluttaa perimänsa maatilat ja perinnöt itse. Ottavat käänteisia asuntolainoja ym.
Ei kannata rakentaa elämäänsä kenenkään perinnön varaan. Jos vanhemmat haluavat auttaa, he auttavat silloin kun elävät.

On sinullakin näkemys, se on itsekästä, jos vanhemmat käyttävät omalla työllään hankkimat rahansa omiin tarpeisiinsa:O Ymmärrän kyllä, että se harmittaa, kun sinä olisit epäitsekkäästi valmis auttamaan vanhempiasi niiden rahojen tuhlaamisessa:D

Yhteistyössä