Ottaa niin päähän kun ihmiset eivät tunnu ostavan villasukkia yms.

• Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti
"Lähettäjä"
Saan silloin tällöin anopilta ja joskus vaimoltakin heidän tekemiään villasukkia lahjaksi, mutta ostelen silti ns. ammattilaisten tekemiä sukkia läheisestä käsityökaupasta. 47 jalkaan sopiva pitkävartinen sukkapari maksaa 35 euroa ja on joka euron arvoinen. Kestävät lukemattomia metsä- ja pilkkireissuja maihareissa ja kumisaappaissa, eikä tule vilu varpaaseen. Noita sukulaisten tekeleitä voi sitten käyttää kotona muiden mieliksi. "Kotisukan" ja kunnon sukan eron huomaa jo sukan painosta.

Ostin viime talvena kahdet villasukat, 15€ pari, tai 20. En muista niin tarkkaan. Toiset pidin itsellä ja toiset annoin lahjaksi. Itse pitämäni ovat aivan ihanat, kirjava monimutkainen kuvio :) En osaa neuloa.

"vieras"
Mä olen etsinyt kivoja villasukkia mutta sellaisia ei vaan tahdo löytyä. Vikana on aina malli, ei hinta, jolla sukkia nykyään tehdään, eli sukkaosa on ruma leveä säkki, nilkkaosaan tulee iso ruttu ja varsi kireä. Onko jossain opetettu tällainen malli? Tuollaisia en osta.

Mustien tilaaja
[QUOTE="vieras";29002520]Mä olen etsinyt kivoja villasukkia mutta sellaisia ei vaan tahdo löytyä. Vikana on aina malli, ei hinta, jolla sukkia nykyään tehdään, eli sukkaosa on ruma leveä säkki, nilkkaosaan tulee iso ruttu ja varsi kireä. Onko jossain opetettu tällainen malli? Tuollaisia en osta.[/QUOTE]

Tämä neulova tuttavani tekee juuri päinvastaisella mallilla eli kapea sukkaosa ja nilkka, vain varsi menee hiukan ruttuun. Istuu ainakin minun jalkaani hyvin ja pitsikuvio kruunaa kaiken :)

Sukan varren pituus tuntuisi monelle olevan aika olennainen, itse pidän vähintään puolisääreen ulottuvasta, pidempikin käy. Onpa mulla olemassa yhdet isomummon aikaiset REITEEN asti ulottuvat villasukat, joissa on vieläpä nappi yläreunassa että saa sukkanauhaliiviin tai korsettiin kiinni. Aivan loistavat moottorikelkkailussa ja pilkillä käytettäväksi, ja viis siitä että mies, tosin pilke silmäkulmassa, kutsuu niitä seksintapposukiksi... :)

törkyhinnat
No kyllä niissä itsetehdyissä on monesti aika luotaantyöntävä hinta. Porvoon käsityöpuodeissa niitä katselin - hinta 28,50 - sekä aikuisten että lasten sukissa! Torilla mummelit pyysi 35€ /pari?! Ja kyseessä ihan perussukkia 7 veljeksestä tms.

Itse ostin juuri kerän, 3,90€ ja siitä neuloin itselleni sukat. Monivärisestä kerästä, 7€, neuloin sekä itselleni, että kahdelle lapselleni sukat. Enpä osta noilla hinnoilla en, vaan mielummin kulutan pari iltaa neulomiseen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja törkyhinnat;29002845:
Enpä osta noilla hinnoilla en, vaan mielummin kulutan pari iltaa neulomiseen.
Niin, sinä osaat neuloa, minä en ja siksi minä mieluusti maksankin hyvän hinnan niistä kauniista, osaavan tekijän neulomista sukista :)

törkyhinnat
[QUOTE="vieras";29002857]Niin, sinä osaat neuloa, minä en ja siksi minä mieluusti maksankin hyvän hinnan niistä kauniista, osaavan tekijän neulomista sukista :)[/QUOTE]

Toki, mutta nuo oman esimerkkini hinnat olivat mielestäni kohtuuttomat. Ja sitä se hintaluokka on täälläpäin - se vastauksena ap:n kysymykseen miksei ihmiset osta.

Tuo 15€ olisikin ihan ok - jos siis kyseessä perus 7 veljestä tms.

Mustien tilaaja
[QUOTE="Vieras";29001778]Onko tuo OLGA sukka sellanen mistä tykkäät?[/QUOTE]

Olga on tosiaan kaunis, omaan makuuni saisi varsi olla tehty alkuperäistä pidemmäksi.

HippuTAR
Mun täti oli just ostanu meidän likalle (jalan koko 42) kolmet villasukat sellasesta käsityöpuodista jossa myydään eri tekijöidn tuotteita. Pitkävartiset sukat joissa varsi oli sellainen erikoinen makso 15€, pitsikuvioiset sukat 16e.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja törkyhinnat;29002845:
No kyllä niissä itsetehdyissä on monesti aika luotaantyöntävä hinta. Porvoon käsityöpuodeissa niitä katselin - hinta 28,50 - sekä aikuisten että lasten sukissa! Torilla mummelit pyysi 35€ /pari?! Ja kyseessä ihan perussukkia 7 veljeksestä tms.

Itse ostin juuri kerän, 3,90€ ja siitä neuloin itselleni sukat. Monivärisestä kerästä, 7€, neuloin sekä itselleni, että kahdelle lapselleni sukat. Enpä osta noilla hinnoilla en, vaan mielummin kulutan pari iltaa neulomiseen.
Kauan sulla niiden sukkien tekemiseen menee (tunteina)? Jos menee useampi tunti ja työn hinnaksi jää vaikka 30e (ja myyjä maksaa siitä vielä verot?) niin halvallahan ne silloin menee. Tosin nykyään käsitöitä myymällä on varmasti vaikea päästä asiallisille tuntipalkoille. Mä olen haaveillut, että opettelen joskus neulomaan, mutta ei mulla nyt ole niin paljon kiinnostusta siihen kun on niin paljon muitakin käsitöitä ja harrastuksia mitä haluan tehdä, ja aika ei millään riitä kaikkeen, ja ajattelen, et mun on kannattavampaa maksaa niistä sukista ja käyttää säästynyt aika vaikka sienestykseen tai käydä ongella :D

Pärjätäkseen käsitöiden myynnillä asian eteen pitää tehdä paljon muutakin, kuin sitä itse tuotetta. Näin se vain on.

Montaa tuotetta myydään sille luodun mielikuvan avuin- vrt jokin vintagetyylinen putiikki vastaan 'suoraan kotoa'.

"harmaa"
Mitäpä se silnulle kuuluu mtä ihmiset jaloissaan pitävät, jos arvostavat mielummin kaupan koneellisesti tehtyjä villasukkia niin anna arvostaa.
Tosin en minäkään ostasi ;) Äiti on tehnyt meidän perheellemme villasukkia varmaan meidän lapsenlapsillekin :D löytyy oikeasti monta kassillista sukkia jotka olen nakannut käyttämättöminä säilöön kun ei vaan kerkeä käyttää.

p.s Kyllä minäkin arvostan ja tykkään käyttää hiihtäessä kuin luistellessa kaupasta ostettuja merinovillasukkia jotka on lämpimämpiä ja mukavempia silloin jalassa ;)

Eipä noilla tuntipalkoille pääse, varsinkaan hitaampi neuloja. Siksi en viitsisi edes yrittää.

Neuloin joku aika itselleni kirjolangasta ihan kivat sukat. Lanka maksoi n.10€ ja puikkokoko 3 (tiukka käsiala, vastaa 2,5). Oli niissä kuitenkin hommaa sen verran -näin muiden päivän/illan hommien ohessa tehtyinä että en jaksaisi 15€ hinnasta valittamista kuunnella, saati sitä että asiallinen hinta olisi 7-8€. Siksi en suostu kenellekään noita maksua vastaan tekemään. Läheisille voin sitten tehdä lahjoiksi silloin kun aikaa riittää ja mukavia lankoja löytyy. Muuten riittää kun pidän oman pesueen sukissa. :)

"tietämätön"
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;29001643:
Veikkaisin sinne 30-50€ välille, riippuen käytetystä langasta ja värien määrästä
Minä ajattelin yksivärisiä, joko sileitä tai joustinneuletta, ei siis mitään kuviointeja. En vain löydä sellaisia mistään. Ei tunnu olevan edes neuleleggareita.

"vieras"
Olen mukana isossa joulutapahtumassa ja vastaan joulutorista. Siellä on aikaisemmin ollut ongelmana se, ettei muita käsityön osaajia ole kuin villasukkien kutojia. Nyt on pakko laittaa villasukkamyyjille kiintiö ja koettaa löytää muita käsityöläisiä. Ei kyse ole siitä etteikö villasukkia arvostettaisi, mutta yleisön pyynnöstä halutaan vaihtelua ja niinpä vain pari kojua villasukille.

Tosi harvoin näkee vanhan kansan sukkia perinnekuvioineen ja ohuella langalla. Osaatko sinä tehdä niitä? NIistä voisi joku jo maksaakin. Tai kehitä omia kuvioita, mutta ne ihan perussukat eivät vaan innosta. Mullakin joka toinen tuttu on höyrähtänyt villasukkiin ja sitten niitä saa lahjoiksi- ja kivoja lahjoja ovatkin. Ei tarvitse ostaa.

miekin
Itsekään en osta villasukkia, kun osan neuloa niitä itsekin. Ja RAKASTAN neuloa niitä, joten kyllä niitä sitten tuleekin. Tämän syksyn saldo kun taitaa olla jo kymmenisen paria :D Neulon siis vuosittain monet kymmenet sukat..... Ja pidän lähisuvun ja kaveripiirinkin sukissa. Tietyt perheet tilaavat minulta vuosittain jouluksi jokaiselle sukat. Käytän paljon muitakin lankoja, kun Novitan, esim. Dropsia ja muita lankakauppojen ihanuuksia. Nykyään kun saa merinoakin vaikka missä väreissä :) Ja teen myös kuviosukkia, pitsisukkia, pitkiä sukkia. Yleensä aika ohkaisesta lankasta, ovat mielestäni kivemmat jalassa (paitsi veljet haluavat aina vähintään 7veikasta tehtyjä paksuja saapasukkia)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kunnon varsi kunniaan!
Ihan mielenkiinnosta kävin vilkaisemassa Huutiksen villasukkatarjontaa. Paljon olisi ollut ihania värejä ja kuvioita mutta suurimmassa osassa sukista on auttamatta aivan liian lyhyt varsi, ylettyy nippanappa nilkan peittämään...

"nuuh"
Minä ostaisin heti noilla hinnoilla jos vaan on kunnon varsi. Mummot ei jaksa enää kutoa :( ja täti teki aivan ihania villatossukoita muutei enää hänkään pysty tekemään. Torilla kun viime vuonna sukkeja ihastelin niin en nyt kuitenkaan 40€ parista maksaisi. Paitsi jonkun niistä sukkanauhaversioista :D kuulostaa ihanilta.

Yhteistyössä