otanko yhteyttä poliisiin vai lastensuojeluun vai mihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä väliä on, onko pojalla joku oireyhtymä? Ei se todellakaan oikeuta silti käyttäytymään tuolla tavoin!

Ap, jos kaikki muut keinot on käytetty niin ota yhteys sinne soskuun/poliisiin. Tai ensin pyydä sitä opettajaa välittämään sinun yhteystietosi pojan vanhemmille ja laita mukaan uhkaus siitä, että mikäli yhteydenottoa ei tule lähtee ilmoitus sossuun. On hienoa, että yrität pitää lapsesi puolia! Oikein puistattaa lukea välillä niitä juttuja, että koulukiusaaminen on mennyt niin pahaksi, että lapsi puhuu jo itsensä tappamisesta tms. Vanhemman tehtävä on puolustaa lastansa!

Mä oon jo aiemmin laittanu opelle että jos tilanne ei muutu niin laitan asian eteenpäin poliisiin tai sossuun. Näin täytynee vissiin tehdä. Ja lapseni puolia pidän ja olen myös ehdottomasti sitä mieltä että MINUN lapseni ei ole se, joka vaihtaa koulua vaan tämä häirikkö vaihtaa koulua! Pojallani on luokallaan sekä ylemmillä luokilla runsaasti kavereita eikä kukaan muu kiusaa sitä kuin tämä yksi. JOs olisi niin että koko luokkayhteisö kiusaisi poikaa niin silloin olis viisainta että poikani vaihtais koulua mutta koska kyseessä on vain yksi häiriintyny poika niin sen pojan kuuluu vaihtaa koulua! Samainen poika on nimittäin ajoittain myös muiden luokkalaistensa kimpussa, ei pelkästään poikani. Katsotaan mihin asia etenee, mutta tarvittaessa otan yhteyttä vaikka mihin että tämä loppuu. Joko niin että poika lopettaa kiusaamisen taikka niin että poika laitetaan jonnekin muuhun kouluun. Mun mielestä hän kuuluis jonnekin erityisluokalle käytöksineen ja sinne saisivat siirtää.

en jaksa enää kirjautua mutta sen verran asiasta että otin yhteyttä koulukuraattoriin ja sovimme heti tammikuun eka viikolle palaverin asiasta. Sinne tulee ainakin minä, kuraattori, poikani ope ja koulun rehtori. En tiedä tulevatko kiusaajan vanhemmat sitten, sen näkee tammikuussa. Jos tämä ei auta mitään niin ´sitten asia menee suoraa poliisille tai lastensuojeluun.

Jos koulu ei toimi, ottaisin yhteyttä lastensuojeluun ja koulutoimenjohtajaan (tai joku tuollainen).

Vanhempiin en aikaani tuhlaisi. Olen melko varma, että se olisi vain ajanhukkaa. Minusta tällaiset asiat on parasta selvittää ns. virallista tietä, eikä ottaa suoraan vanhempiin yhteyttä - parhaassa tapauksessa vääristelevät asioita ja sanomisia ja pian olet itse hullun, lasta uhkailevan akan maineessa :|

Kerroin aijemmin täällä kun mun pojan koulussa oli puukko tapaus. Eli 5 luokkalainen oli heilunut ja uhkaillut toisia poikia. Tämä asia on nyt sosiaalihuolossa ja koulu on hoitanut erittäin hyvin nyt pieniäkin kiusa tapauksia. Eli ensin kouluun ja jos on jotain vakavaa tapahtunut niin yhteys lastensuojeluun. Tässäkin oli polisiin otettu yhteyttä ja he ottivat yhteyttä sitten sossuun. Pojat jotka olivat silminnäkijöitä ja paikalla (myös uhattuille pojille) on kouluun järjestetty ylimääräiset psykologin tapaamiset jos on tarve.

Koulun tulisi hoitaa asia kyllä juurta jaksain jos noinkin vakavaa on tapahtunut. Onhan heillä tai pitäisi olla työryhmä joka miettii mihin toimiin ryhdytään.

Meillä oli aivan vastaava tilanne, mutta häiriköinti alkoi jo päiväkodissa. Ekalla luokalla meno oli aivan hirveää, poikani tuli usein koulusta kotiin mustelmilla, kun tämä häirikkö sai riehua välitunnilla. Pari kertaa olin itse todistamassa tätä raivokohtausta, silmitön potkiminen alkoi aivan vähäpätöisestä asiasta. Itse sain kuulla olevani h*ora, kun puutuin asiaan. Siis 7 vuotias poika kutsui vierasta aikuista h*oraksi!

Monet kerrat olin yhteydessä opettajaan ja rehtoriin ja häirikköä luvattiin pitää silmällä. Lisäksi kehoitettiin sanomaan omalle pojalleni ettei provosoisi tätä häirikköä. No eipä siitä kuitenkaan ollut apua, koska tätä poikaa ei tarvinnut edes provoisoida hakkaamaan ja välituntivalvontaa ei voitu lisätä resurssipulassa.

Viimeinen tikki oli kun hain itkevän poikani iltapäiväkerhon pihalta. Hän oli paennut sinne riehuvaa häirikköä. Poikani oli ihan mustelmilla ja vaatteet ja reppu olivat jääneet sisälle, koska hän ei uskaltanut hakea niitä. Lähetin rehtorille kuvan poikani mustelmista ja kerroin seuraavaksi ottavani yhteyttä poliisiin, jos häirikköä ei saada kuriin. Rehtori otti onneksi asian vakavasti ja ei mennyt kauaakaan kun tämä häirikkö sai luokkaan henkilökohtaisen avustajan, joka pystyi seuraamaan hänen tekemisiään koko koulupäivän. Ei se häiriköinti kuitenkaan ihan seinään loppunut, mutta mahdollisti kuitenkin omalle pojalleni suht normaalin koulunkäynnin. Nyt pojat ovat jo neljännella ja aika on tehnyt tehtävänsä. Häiriköinti on nyt melkein loppunut, lukuunottamatta pieniä välikohtauksia silloin tällöin.

Tiedän kuinka ikävä tilanne ap:lla on, tsemppiä! Kannattaa tosiaan olla rehtoriin yhteydessä ja tietysti myös poliisiin, jos asia ei sitä kautta selviä.

POikani luokalla on poika joka on ollut harmina vähän koko luokalle mutta mun poikani se on ottanu silmätikukseen. On lyönyt, töninyt, haukkunut, kuristanut kurkusta jne. Tänään tuli opelta viesti että kyseinen poika oli sanonu aamulla mun pojalle että se tappaa sen :O asia kuulemma on selvitetty mutta mielestäni se kyllä ei todellakaan ole selvitetty. Sanoin jo silloin kuristamisjutun jälkeen että jos vielä jotain tapahtuu niin asia lähtee eteenpäin mun toimestani kun ei kerran ope saa mitään aikaan. Mun mielestä jos 7v jakelee tappouhkauksia niin kaikki ei kyllä oo ihan normaalisti. Joko pojassa ja/tai sen perheessä on pakko olla jotain vikaa. Ja todellakaan en aio sietää tätä enää yhtään. Joten, mihin otan yhteyttä? ONko tämä lastensuojelu- vai poliisiasia?

kuristat? Itse tiedän mutta se pitää selvittää muidenkin kanssa?

[QUOTE="minä";25266385]Meillä oli aivan vastaava tilanne, mutta häiriköinti alkoi jo päiväkodissa. Ekalla luokalla meno oli aivan hirveää, poikani tuli usein koulusta kotiin mustelmilla, kun tämä häirikkö sai riehua välitunnilla. Pari kertaa olin itse todistamassa tätä raivokohtausta, silmitön potkiminen alkoi aivan vähäpätöisestä asiasta. Itse sain kuulla olevani h*ora, kun puutuin asiaan. Siis 7 vuotias poika kutsui vierasta aikuista h*oraksi!

Monet kerrat olin yhteydessä opettajaan ja rehtoriin ja häirikköä luvattiin pitää silmällä. Lisäksi kehoitettiin sanomaan omalle pojalleni ettei provosoisi tätä häirikköä. No eipä siitä kuitenkaan ollut apua, koska tätä poikaa ei tarvinnut edes provoisoida hakkaamaan ja välituntivalvontaa ei voitu lisätä resurssipulassa.

Viimeinen tikki oli kun hain itkevän poikani iltapäiväkerhon pihalta. Hän oli paennut sinne riehuvaa häirikköä. Poikani oli ihan mustelmilla ja vaatteet ja reppu olivat jääneet sisälle, koska hän ei uskaltanut hakea niitä. Lähetin rehtorille kuvan poikani mustelmista ja kerroin seuraavaksi ottavani yhteyttä poliisiin, jos häirikköä ei saada kuriin. Rehtori otti onneksi asian vakavasti ja ei mennyt kauaakaan kun tämä häirikkö sai luokkaan henkilökohtaisen avustajan, joka pystyi seuraamaan hänen tekemisiään koko koulupäivän. Ei se häiriköinti kuitenkaan ihan seinään loppunut, mutta mahdollisti kuitenkin omalle pojalleni suht normaalin koulunkäynnin. Nyt pojat ovat jo neljännella ja aika on tehnyt tehtävänsä. Häiriköinti on nyt melkein loppunut, lukuunottamatta pieniä välikohtauksia silloin tällöin.

Tiedän kuinka ikävä tilanne ap:lla on, tsemppiä! Kannattaa tosiaan olla rehtoriin yhteydessä ja tietysti myös poliisiin, jos asia ei sitä kautta selviä.[/QUOTE]

kysyny kuka ja luodu hyvin vihasen katseen! Väkivalta ei auta mutta selvitys vanhempien kanssa pitäs auttaa. Paitsi jos vanhempi sanoo toista?

[QUOTE="Jep";25270073]Menet ip kerholle ja odotat pojan hakijaa. Mä ainaki selville saisin. Seuraat poikaa kotiin jos muu ei auta.[/QUOTE]

No toi menee jo stalkkaamisen puolelle ja luultavasti tosta ei ole mitään apua. JOS vanhempia kiinnostais pojan käytös niin olisivat jo tehneet asialle jotain. Ja ap kertoi jo että heillä on palaveri sovittuna koululle eli asia on edennyt edes jonkin verran.

Joo meillä on palaveri sovittu heti ekalle kouluviikolle, lisäksi sain opettajalta kyseisen pojan äidin puhelinnumeron ja pyysin opea antamaan myös omani tämän kiusaajan äidille. ILmeisesti pojalle on kotona eilen pidetty kunnon puhuttelu koska se oli ihan paineissa nähdessään mut kun hain tänään poikaani koulusta. Pyöräili täysillä ohi ihan paniikissa kun näki mut. No, katsotaan miten asia etenee. Mulle riittää että poika jättäis omani rauhaan vastedes, pojallani on kyllä koulussa kavereita joten ei mua haittaa vaikkei tämä kiusaaja sen kanssa leikkisikään kunhan jättää hänet rauhaan. Opettaja vielä laittoi sähköpostia siitä eilisestä ja kertoi pitäneensä pojalle erittäin ankaran puhuttelun asiasta.

Yhteistyössä