Osu sitten omalle kohdalle...Anoppi from hell.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surusilmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surusilmä"

Vieras
Ensinnäkin taustoja.
Avomieheni on asunut ns. vanhanapoikana kotonaan miltein 40v, hän on pitänyt kotipaikkaa kunnossa ainoana sisaruksistaan sillä olettamuksella, että hän ostaisi kotitilan, mutta kun isänsä kuoli jokunen vuosi sitten, niin äitinsä puolelta alkoi sellainen, että "teen talonpaperit keväällä...tulevana syksynä...sitä seuraavana keväänä" jne. Lisäksi vaatii lisäehdon, että hänelle jää elinikäinen asumisoikeus taloon (=mieheni ei pystyisi omaa elämäänsä elämään/perustamaan perhettä jne. koska anopin kanssa yksinkertaisesti ei pystyisi saman katon alla yksikään toinen nainen asumaan).

No sitten kun mieheni tapasi minut ja aloimme odottamaan vauvaa niin anopin puolelta riemu repesi. Kiristys alkoi "En tee talonpapereita ennen kuin lapsesta tehdään kokeet, että on edes sinun lapsi!"
Kaiken lisäksi anoppi väen väkisin väittää, että lapsi syntyy tulevana marraskuussa ja kyllä hän tietää mikä minä olen naisiani eikä lapsi voi olla mieheni.
Ei usko vaikka mieheni sanoo, että lapsen laskettu aika on helmikuussa ja hän kyllä sen 100% tietää kun on ollut mukana neuvolakäynneillä, ultrassa jne.

Anoppi ei ole oikeastaan koskaan edes halunnut minuun tutustua, itse en ole hänelle ainuttakaan pahaa sanaa sanonut vaan niellyt kaiken paskan mitä sieltä on tullut ja todellakin sieltä on tullut todella pöyristyttävää tekstiä mm.minun edellisistä lapsistani. Anopin mielestä kun hänen poikansa puolisolla ei saisi olla aikaisempia lapsia koska se kertoo siitä miten nainen jakaa vähän kenelle vain.

Mieheni sitten kyllästyi totaalisesti tähän tilanteeseen ja koska hän todellakin haluaa perustaa perheen ja tosiasia on, että vauva tulossa helmikuussa niin ostimme talon vähän aikaa sitten muualta.

Todellakin luulimme, että tilanne rauhoittuu, mutta nyt tuntuu, että tilanne vain pahenee...

Eilen oli esim.sellainen välikohtaus, että anoppi oli soittanut miehelleni töihin "Nyt tuot sen koiran heti takaisin tänne kotiin! Minulle soitettiin sieltä päin, että se koira juoksentelee vapaana kaupan pihassa ja on meinannut jäädä auton alle."
Kun mieheni oli koittanut kysyä, että kuka soitti ja mihinkä aikaan jne. niin anoppi ei pystynyt tähän vastaamaan.

Kun mieheni pääsi sitten kotiin niin kysyi minulta, että onko koira karannut johonkin? ..ja koira ei todellakaan ole kotipihasta mihinkään lähtenyt eilen. Tiedän sen varmasti sillä koira ei juoksentele yksinään pihassa koskaan vaan olen itse aina myöskin pihalla tuolloin (emme ole vielä ehtineet tähän uuteen kotiin aitaa rakentamaan..olisi tulevan viikonlopun projekti).

Mieheni sitten soitti äidilleen ja kysyi, että mikä homman nimi kun täällä kotona sanotaan asiat toisin ja nyt kyllä kertoo kuka tälläistä on väittänyt. No aikansa kun kinusi tietoa, niin anoppi sanoi, että kuulemma kyseessä on ollut hänen lähinaapurinsa...ainut että tämä naapuri on vanha mummo joka ei koskaan käy tässä kylän pikkukaupassa vaan käy asioimassa kaupungissa, eikä poistukkaan kotoaan kun erittäin harvoin koska alkaa olemaan jo huonossa kunnossa, lähes sokea jne.

Eli sen tietää, ettei kukaan ole soitellut anopille vaan hän valehteli koko asian ja koitti vissiin jotenkin saada miestäni minulle suuttumaan kun olen tämän rakkaan koiran päästänyt melkein auton alle.

Sitten kun anoppi itsekkin puhelimessa tajusi, että jäi valheesta kiinni, niin suuttui ja lopetti puhelun sanoilla "Koita nyt tajuta jättää sellainen nainen!"

Tämä on ihan ihmeellinen tilanne enkä käsitä miten joku voi käyttäytyä noin mielipuolisesti ja koittaa ylimielisesti hallita muiden elämää ja saada pahaa aikaiseksi.

Itse olen ilmoittanut jo jokin aika sitten etten ole missään tekemisissä anopin kanssa. Se on parempi niin. Tiedän itse, etten ole hänelle mitään pahaa tehnyt enkä sanonut eli minulla on kyllä ns.puhtaat jauhot pussissa ja se on ihan turha edes yrittää tulla toimeen kun toinen vääntää kaikki asiat päälaelleen.

Kaikki sanoo minulle ja tiedän sen itsekkin, ettei kannata välittää ja antaa olla koko asian, mutta onhan se vaikeaa kun ikinä ei tiedä mitä tuleva päivä tuo tullessaan anopin osalta.
Mieheni sitä mieltä, että hänen äitinsä on väärässä ja hokee minulle ettei anna periksi ja haluaa olla minun kanssani...hän ei välitä äitinsä puheista.

Mieheni on siinä mielessä hankalassa välikädessä, että äidillänsä kun ei ole itsellään ajokorttia ja asuu puskan keskellä niin tätä on pakkokin käyttää kaupoille, käydä kantamassa sisälle lämmityspuita jne.
Kotipaikkaansa on täältä muutama km matkaa ja mieheni käy siellä huushollaamassa kolmisen kertaa viikossa.

Mihelläni on kaksi sisarusta, toinen asuu kauempana ja toinen asuu kyllä samassa kaupungissa, mutta ei ole ollut äitiinsä kanssa vuosiin tekemisissä. Hänellä meni äitinsä kanssa välit isän kuoleman jälkeen.

Että sellainen avautuminen. huoh.

Tosi cool anoppi :-(
Jos tuo tuosta pahenee, niin puhelin numerot vaihtoon teiltä ja salaisiksi. Äidin avut kokonaan poikki. Yhteydenotto muihin lapsiin ja tilanteen selitys heille. Anoppihan voi nuo hommat pyytää joltain muulta ja maksaa niistä.
Entäs sitten, kun hän ei pysty enää siivoomaan itse, tekemään ruokaa, peseytymään jne? tilanne vaan pahenee. Valitettavasti. Keskusteleppa nyt jo tulevasta miehesi kanssa.
Miehen perhe on nyt te, ei enää äitinsä kanssa.

Lisäyksenä vielä, että tiedän kyllä että aikansa kun anoppi jatkaa tuota, niin mieheni suuttuu myös ja sitten saa anoppi pärjäillä yksinään siellä talossaan.

Itse olen vaan jotenkin niin herkkänahkainen ja ehkä kilttikin, että elättelen toivoa kaikesta huolimatta, että anoppi rauhoittuisi kun ei provosoida häntä vaan mieheni käy hoitamassa kotipaikkansa asiat ja käyttämässä tätä kaupassa jne.
En halua itse laittaa miestäni välikäteen sillä, että alkaisin vaatimaan, ettei saa käydä auttamassa äitiään kun tämä on sellainen ja tälläinen. Koitan vaan jotenkin niellä kaiken ja olla välittämättä..mutta onhan se vaikeaa. ;(

Jos äiti on asunut miehesi (eli poikansa kanssa) 40 vuotta, niin totta kai haluaa pitää tämä "omana pikkupoikanaan" aina, eikä antaa pois toiselle naiselle.

Kaikki äidit varmaan omalla tavallaan kokee sen vaikeaksi etteivät enää olekaan poikansa elämän ykkösnaisia (?), teillä on tuo tilanne kärjistynyt kun mies asui kotona niin pitkään.

Onneksi mies on sinun puolellasi, ei kai tuota muuten jaksaisikaan! Ehkä asiat muuttuvat kun lapsenlapsi syntyy,..? Tai sitten teette niin kuin toinen lapsi on tehnyt ja katkaisette välit. Kertoo kyllä jonkin verran tuosta anopista jos yksi lapsi jo niin tehnyt :(

Voimia!! :) Onneksi sulla on hyvä mies.

Ehkäpä anoppisi on niitä "kuuluisia" narsisteja....eihän semmoinen ihminen muutu miksikään. Ja todella, kuka pystyisi äitinsä "hylkäämään" vaikka olis kuinka v-mäinen tapaus.....

Voimia koko perheelle!

"Miehelläni on kaksi sisarusta, toinen asuu kauempana ja toinen asuu kyllä samassa kaupungissa, mutta ei ole ollut äitiinsä kanssa vuosiin tekemisissä. Hänellä meni äitinsä kanssa välit isän kuoleman jälkeen. "

Onko anoppi alkanut kamalaksi isän kuoleman jälkeen? Ehkä sitten syystäkin toinen sisarus laittanut välit poikki.. Ei kenenkään tarvitse kestää anopin käytöstä.

Meillä ei myöskään oltaisi tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa. Miehesi auttaa äitiään, ja äitisi antaa kiitokseksi siitä nuhteita sinusta, miehesi rakastetusta.
Miehen ei tarvitse kuunnella sellaista puhetta. Ongelma on vaan, että kun anoppi on kuitenkin hänen äitinsä.. Eihän äitiäkään voi hylätä. Mutta äidillekkin voi sanoa suoraan, että mies ei halua kuulla paskapuhetta sinusta. Ja äitiä voi myös uhkailla. Mikäli puheet ei lopu ja suoranainen valehtelu, niin silloin mies voi itse valita, että ei näe eikä ole puheyhteydessä äitiin, jos puheet ovat vain huonoa puhetta sinusta.

meillä ei mies kyllä olisin tuollaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä, vaikka kuinka olisi äiti. Pärjätköön yksin kun kerta väkisin pitää siellä korvessa asua!

Mieheni tuntien hommahan menee loppujen lopuksi näin jollei äitinsä yhtään rauhoitu. Hän ei hyväksy äitinsä toimintaa millään muotoa.
Hän yrittää ja minä samaten pysytellä asiallisina asian suhteen...mutta jos ei tähän mitään tolkkua tule niin eihän siinä muuta voi kun tehdä niin, että anoppi saa itsekseen pärjätä.
Onhan hän niin itse uhonnut ja sanonut miehelleni, että "Minä kyllä pärjään, mutta sinä et!"

Kyllä me ollaan tulevasta puhuttu, että pakostakin anoppi jossain vaiheessa menee siihen kuntoon ettei enää kotona yksin pärjää, niin edelleenkin mieheni haluaa ostaa kotipaikkansa...vaikka sitten perikunnalta aikanaan.
Tämä meidän nykyisen talon voi sitten myydä/vuokrata.

Kurja tilanne sinulla! Minkä ikäinen anoppi on? Nimittäin nuo oireet voisi olla merkki myös alkavasta dementiasta. Anoppi on kuvitellut, että saa pitää poikansa siinä apurinaan maailman tappiin asti ja nyt kun ei niin käykään niin anoppiparalle on iskenyt paniikki. Tuollaiset ihmiset eivät muutu vaikka ne voissa paistaisi, mutta yritä elää niin kuin koko anoppia ei olisi, äläkä vaivaa päätäsi sen kotkotuksilla. Sieltä voit odottaa ihan mitä vaan. Mutta kannattaa myös muistaa, että kyse voi olla myös sairaasta ihmisestä sillä esimerkiksi dementia voi aiheuttaa vastaavanlaisia "oireita". Esimerkikis tuo koirajuttu. Parasta olisi kun miehesi kanssa pysytte yhtenä rintamana hänen äitiään vastaan ja ehkä pystyisitte jopa nauramaan sen touhuille. Kannattaa myös selvittää mitä apuja anopille voisi saada kunnan puolelta, jos tosiaan tarvitsee päivittäistä apua niin ettei kaikki jää teidän niskoille.

Minä en ottaisi miestä, joka on 40 vuotta elänyt mamman helmoissa eikä tiedä todellisesta elämästä saatika parisuhteesta mitään. Taisi olla poikuuskin tallella? Yök, varmaan aikamoinen pullapoika! :x

[QUOTE="äiti";24682615]no en hyväksyis minäkään poikani puolisoks jotain naikkosta jolla jo muillekin lapsia[/QUOTE]

Kannattaa sit muistaa pitää huoli myös siitä, ettei poikaskaan käy tekemässä muille naikkosille lapsia =)

[QUOTE="vieras";24682524]Kurja tilanne sinulla! Minkä ikäinen anoppi on? Nimittäin nuo oireet voisi olla merkki myös alkavasta dementiasta. Anoppi on kuvitellut, että saa pitää poikansa siinä apurinaan maailman tappiin asti ja nyt kun ei niin käykään niin anoppiparalle on iskenyt paniikki. Tuollaiset ihmiset eivät muutu vaikka ne voissa paistaisi, mutta yritä elää niin kuin koko anoppia ei olisi, äläkä vaivaa päätäsi sen kotkotuksilla. Sieltä voit odottaa ihan mitä vaan. Mutta kannattaa myös muistaa, että kyse voi olla myös sairaasta ihmisestä sillä esimerkiksi dementia voi aiheuttaa vastaavanlaisia "oireita". Esimerkikis tuo koirajuttu. Parasta olisi kun miehesi kanssa pysytte yhtenä rintamana hänen äitiään vastaan ja ehkä pystyisitte jopa nauramaan sen touhuille. Kannattaa myös selvittää mitä apuja anopille voisi saada kunnan puolelta, jos tosiaan tarvitsee päivittäistä apua niin ettei kaikki jää teidän niskoille.[/QUOTE]

Olen minä miehelleni tästäkin asiasta puhunut, että jos kyseessä onkin alkava sairaus (ehkä me molemmat sen takia juuri koitammekin tätä asiaa kestää ja koitetaan pysyä asiallisella linjalla ja seurata mihin homma kehittyy).

Se on varma, että kunnanapuja anoppi ei suostuisi ottamaan vastaan, ikää hänellä reilu 70v. Fyysisesti hyvässä kunnossa vielä, mutta tosiaan tuo henkinen puoli nyt mietityttää...mielestäni ei selity ihan täysin alkavalla dementiallakaan vaan myös jonkin sortin mielenterveydellistä häikkää on pakostakin oltava.
Olen kysellyt mieheltäni millainen äitinsä oli ennen isänsä kuolemaa ja mieheni sanonut, että kyllä tilanne paheni isän kuoleman jälkeen, mutta äiti on aina ollut ns.kovaluontoinen eikä esim.ole koskaan pystynyt antamaan kenellekkään positiivista palautetta.
Haukkuu ja moittii kaikki ihmiset, jopa julkisuuden henkilötkin.
Itseään kyllä kehuu minkä kerkeää...

Yksi aika hyvä esimerkki anopin kylmäkiskoisuudesta on siltä ajalta kun miehensä oli soittanut viimeisenä iltana sairaalasta ja kertonut vaimolleen, että hänestä tuntuu siltä, että taivaskoti kutsuu ensiyönä.
Anoppi oli sanonut tälle vain "No hyvää matkaa sitten!"
Hoitohenkilökunta oli sitten kysynyt myös, että hyvin todennäköistä, että loppu on lähellä ja jos näin käy yöllä niin haluaako anoppi, että hänelle ilmoitetaan heti vaiko vasta aamulla.
Anoppi oli ilmoittanut, että haluaa nukkua ja ei tartte yöllä soitella.
Näin on mieheni kertonut minulle kun oli itse vieressä kuunnellut kyseistä puhelua.

Anoppi on lisäksi monesti minulle sanonut, että hänen harteiltaan suuri taakka lähti pois kun miehensä kuoli. Yhtään hyvää sanoo ei miehestään ole kyllä sanonut.

[QUOTE="surusilmä";24682693] ...

Anoppi on lisäksi monesti minulle sanonut, että hänen harteiltaan suuri taakka lähti pois kun miehensä kuoli. Yhtään hyvää sanoo ei miehestään ole kyllä sanonut.[/QUOTE]

Onkohan sun anoppi sukua mun äidille ja sen äidille? Molemmat ihan samanlaisia ja voit vaan kuvitella millaista on kun oma äiti on tuollainen ja mummo vielä päälle. Siinä ei auta muu kun sanoa ihan suoraan vaan, sinäkin voit sanoa. Varsinkin jos anoppi on tottunut siiihen ettei kukaan koskaan häntä kyseenalaista.

Ymmärrän ihan täysin tilanteesi. Mieheni isä on se peräkammarin poika, jota mummo hyysää. Ukilla ei voi olla naisystvää, ei saa muuttaa pihapiirin omasta asunnostaan muualle, mummo pesee pyykit, laittaa ruuat jne. Mummo vain haluaa pitää siitä anokaisestaan kiinni. Vaatii mieheltä tosin paljon vahvuutta ja jämäkkyyttä saattaa teidän tapauksessa anopille tietoon, että nyt kuule tilanne on tämä ja hänellä on OMA perhe. Ei anoppia tarvi hylätä, mutta etäisyyttä tulisi ottaa ja selvät sanat nykytilanteesta. Se kuuluu miehesi harteille!

Anoppisi pelkää vanhenemista ja yksin jäämistä. Siltä lähti jo mies ja nyt poikakin on menossa. Sehän on kohta ihan yksin - omasta mielestään. Ei sillä mitään dementiaa vielä tarvi olla, se vaan haluaa, että joku on kiinnostunut siitäkin ja että joku pitää huolta. Se testaa, miten poika suhtautuu rumiin yhteydenottoihin, tulevan vaimon haukkumiseen ja turhaan juoksuttamiseen. Se testaa, rakastaako oma poika.

Mieti nyt vähän. Mitä saat jos katkaiset välit lopullisesti? Paha mieli on itelläs ja miehelläsikin aivan taatusti. Ajatukset kiertää anopissa joka tapauksessa.

Älä lähde samalla linjalle kuin anoppisi. Vastaa töykeyteen ystävällisyydellä. Välttele seuraa, jos et voi olla kiva vaan menet mukaan inhottavaan leikkiin. Sun ei tarvi olla yhtä typerä.

Ja vielä yks juttu. Itse en tätä tajunnut ajoissa, mutta sulle sen kerron: älä ratkuta miehellesi anopista. Etsi joku kaveri, jolle sen voit tehdä. Miestäs rassaa taatusti äidin käytös jo muutenkin, ilman että sä korostat sitä kotona.

[QUOTE="äiti";24682615]no en hyväksyis minäkään poikani puolisoks jotain naikkosta jolla jo muillekin lapsia[/QUOTE]
Mutta se ei tietty haittaisi jos pojalla olisi jo jonkun kanssa lapsia,kunhan uudella puolisolla ei....

Kaikenlaisia tilanteita tulee eteen,joten tuollaistakin mahdollisuutta kannattaa pohtia myös siltä kantilta,että entäs jos se poika löytää puolison jolla jo on lapsia/lapsia ja ehdottomasti tahtoo hänen kanssaan olla? Onko se "en hyväksy tuollaista" sitten sen arvoista että menee välit eikä näe sitten omia lapsenlapsiaankaan?

Anoppisi pelkää vanhenemista ja yksin jäämistä. Siltä lähti jo mies ja nyt poikakin on menossa. Sehän on kohta ihan yksin - omasta mielestään. Ei sillä mitään dementiaa vielä tarvi olla, se vaan haluaa, että joku on kiinnostunut siitäkin ja että joku pitää huolta. Se testaa, miten poika suhtautuu rumiin yhteydenottoihin, tulevan vaimon haukkumiseen ja turhaan juoksuttamiseen. Se testaa, rakastaako oma poika.

Mieti nyt vähän. Mitä saat jos katkaiset välit lopullisesti? Paha mieli on itelläs ja miehelläsikin aivan taatusti. Ajatukset kiertää anopissa joka tapauksessa.

Älä lähde samalla linjalle kuin anoppisi. Vastaa töykeyteen ystävällisyydellä. Välttele seuraa, jos et voi olla kiva vaan menet mukaan inhottavaan leikkiin. Sun ei tarvi olla yhtä typerä.

Ja vielä yks juttu. Itse en tätä tajunnut ajoissa, mutta sulle sen kerron: älä ratkuta miehellesi anopista. Etsi joku kaveri, jolle sen voit tehdä. Miestäs rassaa taatusti äidin käytös jo muutenkin, ilman että sä korostat sitä kotona.

Et tainnut lukea tekstiä oikein/kaikkia tekstejäni..päinvastoin korostin sitä, että koitetaan olla kaikesta huolimatta asiallisella linjalla.
Kuten sanoin, niin en ole lähtenyt mukaan anopin juttuihin vaan nimenomaan en ole sanonut hänelle ainuttakaan pahaa sanaa...enkä myöskään valita ja mäkätä miehelleni hänen äidistään jatkuvalla syötöllä.

Tosin voin sanoa kyllä, että tuo "vastaa töykeyteen ystävällisyydellä" ei toimi tässä tapauksessa...olen sanonut, etten ole itse missään tekemisissä anopin kanssa koska vaikka teen mitä tahansa, vaikka olisin pelkästään ystävällinen niin anoppi repii siitä negatiiviset puolet ja kääntää asiat päälaelleen.
Sitä paitsi mä tiedän että jos menisin anopin tontille, niin tämä varmaan soittaisi poliisit, en yllättyisi yhtään (hän on itse sanonut miehelleni, että "sen akan ei tartte tulla tänne")

Mun mielestä on tosi outoa, että jos tuo sun kantas on oikeesti noin kuin sen ilmaiset, niin miksi ihmeessä sä tilität täällä? Jos se mies on sun tosirakkautes, niin hanki elämä hyvä nainen, äläkä revi pelihousujas yhden vanhan naisen takia. Maailmassa on ollu anoppeja ennen sua, ja tulee olemaan sun jälkeeskin. Lue joku hyvä kirja tai hanki muuten jotain mukavaa ajateltavaa. Keskity perheesees, lapsees, miehees ja ystäviis. Se anoppis ei mikään sairas ole, vaan ihan tyypillinen nainen. Kuten sinäkin. Ethän sä nyt muillakaan tympeillä ihmisillä mieltäs vaivaa, vai vaivaatko? Täytyykin googlata.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vätyksille!;24682662:
Minä en ottaisi miestä, joka on 40 vuotta elänyt mamman helmoissa eikä tiedä todellisesta elämästä saatika parisuhteesta mitään. Taisi olla poikuuskin tallella? Yök, varmaan aikamoinen pullapoika! :x

Voi kiesus. :D Itse en tiennyt tästä vanhapoika asiasta vasta kuin jonkin aikaa kun oltiin tapailtu ja se tuli minulle yllätyksenä sillä mieheni käyttäytyi niin eritavalla kun tälläiset stereotypiset "vanhapoika mammanpojat".
Olisin lyönyt pääni pantiksi, että hänellä takana pitkäaikainen parisuhde/suhteita. Sen nyt toki tiesin ettei hänellä lapsia ole entuudestaan.

Vaikka mieheni onkin asunut kotonaan, niin hänellä kuitenkin on ollut omaakin elämää muualla esim.harrastuksien ja ystävien suhteen. Ettei ole vaan kotona nysvänyt mamman helmoissa.
Hänen ystävänsä ovat olleet nyt hyvin mielissään ja kannustavia kun mieheni löytänyt kumppanin.

Muutenkin miehessäni on paljon sellaisia piirteitä joita arvosta esim.ei tupakoi, alkoa kohtuudella/niukasti, tulee lasten kanssa hyvin toimeen, on hellä ja huolehtiva,luotettava, ahkera ja hoitaa asiansa hyvin. Ulkonäöllisestikkin varsin mukiin menevä.

Toki on asioita joista huomaa, että ei ole omaa huushollia pyörittänyt, mutta ne lähinnä sellaisia melko harmittomia juttuja tyyliin "voiko pyyhkeet ja sukat laittaa samaan koneelliseen ja mikä ohjelma pitää valita?" :D
Kun taas parisuhteellisesti ja lasten kanssa toimiessaan voisi helposti luulla, että hän on joku eronnut perheenisä tms.

Tiedän, että minulla on sellainen saalis josta en aio päästää irti!

Mun mielestä on tosi outoa, että jos tuo sun kantas on oikeesti noin kuin sen ilmaiset, niin miksi ihmeessä sä tilität täällä? Jos se mies on sun tosirakkautes, niin hanki elämä hyvä nainen, äläkä revi pelihousujas yhden vanhan naisen takia. Maailmassa on ollu anoppeja ennen sua, ja tulee olemaan sun jälkeeskin. Lue joku hyvä kirja tai hanki muuten jotain mukavaa ajateltavaa. Keskity perheesees, lapsees, miehees ja ystäviis. Se anoppis ei mikään sairas ole, vaan ihan tyypillinen nainen. Kuten sinäkin. Ethän sä nyt muillakaan tympeillä ihmisillä mieltäs vaivaa, vai vaivaatko? Täytyykin googlata.

Kyllähän se pakostakin ahdistaa ja tuntuu kurjalta kun tilanne tälläinen. Siksi tilitän täällä anonyymina.
Saa jotenkin asiaa pois mielenpäältä kun kirjoittaa.

Huh, mikä anoppi. Tämä vaikuttaa todellakin mielenterveysongelmaiselta, jolloin on ihan turha odottaa, että "vihaan vastaaminen ystävällisyydellä" auttaisi yhtään mitään. Mutta kaikella todennäköisyydellä v-mäisyyskään ei auttaisi mitään.

Minä katkaisisin välini anoppiin, mutta ilman mitään dramatiikkaa tai riitaa. En yksinkertaisesti enää kävisi siellä, en vastaisi puheluihin. Sopisin miehen kanssa, että anoppi ei tulisi yhteiseen kotiimme.

Lisäksi sopisin, että tuleva lapsi ei näkisi mummoaan, ellei tämä tulisi tolkkuihinsa. Ties mitä sontaa anoppi yrittäisi tälle selittää. Ja vaikka lapsi olisi pieni, eikä vielä ymmärtäisi puhetta, anoppi ei nyt vain vaikuta tarpeeksi luotettavalta.

Miehen antaisin käydä auttelemassa äitiään niin paljon kuin haluaa. Mies vaikuttaa kuitenkin sen verran fiksulta, että tämä ymmärtää kyllä olla antamatta anopille liikaa aikaa oman perheensä kustannuksella. Lisäksi kannattaa jutella miehen kanssa ja yrittää pysytellä tilanteesta kärryillä: Jos mies uupuu liikaa tai anoppi menee vielä sekavammaksi, on tälle haettava muuta apua - halusi tämä sitä tai ei.

Yhteistyössä