Ostokset jäi tänään kaupan kassalle kun kortti lakkasi toimimasta :-/

Mulle on käynyt noin Lidlissä joskus. Alle puoli tuntia aikaisemmin olin maksanut kortilla Prismassa ilman ongelmia, ja ihan ongelmitta se toimi automaatilla heti sen jälkeen kun Lidlin kassatyttö ilmoitti kortin olevan rikki. Ja on toiminut muuten kaikkialla muuallakin.

Oli se hiukan ärsyttävää. Etenkin kun olen varma, että vika oli jossain, mitä se kassatyttö teki :D

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja Wolt
[QUOTE="Helsky";27823447]Sanoko pankis vai jossain muual, et riippuu koneista ja kauppiaasta. Eli toi citymarket on mulla ollut ainoa joka on sanonut ettei voinut juovaa käyttää. Mut ksupermarketis ja ässäs on käynyt.[/QUOTE] Ok eli jossain voi käyttää juovaa ja jossain ei, tuolla ilmeisesti ei.

Mulle on käynyt vuosia sitten useasti sama juttu, silloin ovat vaan näpytelleet korttini numeron koneelle, en ole edes tiennyt ettei niin voi enää tehdä, sitä tietty kysyin kaupasta eikä voinut. No, nyt tiedän. :D

Muta loppu hyvin kaikki hyvin, miehellä oli lompakossa rahaa, hain häneltä rahaa ja ajoin takaisin kauppaan hakemaan ostokset, ja poikakin ilostui kun tajusi lopulta että saa kuin saakin Angry Birds-lelunsa. :D

"vieras"
Ensinnäkin, korttia ei ole saanut mankeloida vanhaan tapaan enää muutamaan vuoteen. Toiseksi, kassa voi käyttää juovaa mikäli sellainen mahdollisuus on ja JOS kauppa on antanut luvan siihen. Aina kun kassa ohittaa pin-koodin, maksutapahtuma menee kaupan vastuulla. Siksi monissa liikkeissä on ihan ohjeistus ettei pin-koodia ohitella.

[QUOTE="vieras";27823567]Ensinnäkin, korttia ei ole saanut mankeloida vanhaan tapaan enää muutamaan vuoteen. Toiseksi, kassa voi käyttää juovaa mikäli sellainen mahdollisuus on ja JOS kauppa on antanut luvan siihen. Aina kun kassa ohittaa pin-koodin, maksutapahtuma menee kaupan vastuulla. Siksi monissa liikkeissä on ihan ohjeistus ettei pin-koodia ohitella.[/QUOTE] Ok, eli siksi esim. sitä vanhaa mankelisysteemiä ei voi enää käyttää. Eli sökö mikä sökö. kokeilen vielä huomenna automaatilla, sitten uskon, ja maanantaina haen pankista käteistä ja tilaan uuden kortin.

Foortti harmaana
Mulla kävi kerran just pahimpaan "pyhät tulossa, ostetaan kaikki kauppa tyhjäksi- ruuhkaan" niin,
että pankkin yhteys pätki, ja kauppa veloitti mun tililtä KOLME kertaa sen summan + lisäksi jouduin hakee käteistä ja maksamaan sillä, koska kassapääte väitti, että virhe mitä lie, ja tiliä ei veloitettu, vaikka maksoin siis loppupeleissä ostokset neljään kertaan.

Hiton kivaa. Sain rahat takaisin 3 pankkipäivää myöhemmin...

Loppakorva
Mulle on käynyt kerran niin että koko pankkikortti oli kotona, kassa sanoi että vie ostokset kotiin ja tule maksamaan vielä tänään. Meninkin kyllä. Ja toisella kertaa unohdin tunnusluvun, silloin sama kassa ohitti sen ja otti allekirjoituksen vaan.

Se vähän riippuu. Jos olit shoppaillut samana päivänä enemmänkin, voi olla, että korttisi turvaraja ylittyi. Silloin kortilla ei voi maksaa saman päivän aikana, vaikka rahaa tilillä olisi kuin roskaa. Jos makselet lelu-electronilla, niin sitä ei voi näpytellä. Se on tarkoitettu vain elektroniseen käyttöön. Jos siru ei toimi, käytetään EMV-varajärjestelyä. Sirukortinlukijassa lukee tällöin "Anna kortti myyjälle" tai muuta vastaavaa. Lukiko?

Summa summarum en käsitä, miksi aikuinen ihminen on yhden kortin varassa ja joutuu raahautumaan kotiin anelemaan mieheltä rahaa tai peräti pankkiin jonottelemaan, kun sitten se ainoa kortti ei toimikaan. Ei luulisi olevan iso vaiva esim. avata nettipankissa uutta tiliä, johon tilaa yhdistelmäkortin (credit/debit). Eipä ole minulla jäänyt ostokset ikinä kauppaan, kun ainoa korttini ei ole lapsille tarkoitettu visa electron, joka vaatii muumitikkarinkin ostoon varmennuksen.

Se on kyllä hupaisa ilmiö, että ruvetaan epäilemään myyjän kykyä rahastaa, kun on itse sössinyt omat korttiasiansa. "Kyllä minä tiedän, minä olen mankeloinut kansallis-osake-pankin kortteja 80-luvulla, kun niitä oli viidellä suomalaisella..."

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27823872:
Se vähän riippuu. Jos olit shoppaillut samana päivänä enemmänkin, voi olla, että korttisi turvaraja ylittyi. Silloin kortilla ei voi maksaa saman päivän aikana, vaikka rahaa tilillä olisi kuin roskaa. Jos makselet lelu-electronilla, niin sitä ei voi näpytellä. Se on tarkoitettu vain elektroniseen käyttöön. Jos siru ei toimi, käytetään EMV-varajärjestelyä. Sirukortinlukijassa lukee tällöin "Anna kortti myyjälle" tai muuta vastaavaa. Lukiko?

Summa summarum en käsitä, miksi aikuinen ihminen on yhden kortin varassa ja joutuu raahautumaan kotiin anelemaan mieheltä rahaa tai peräti pankkiin jonottelemaan, kun sitten se ainoa kortti ei toimikaan. Ei luulisi olevan iso vaiva esim. avata nettipankissa uutta tiliä, johon tilaa yhdistelmäkortin (credit/debit). Eipä ole minulla jäänyt ostokset ikinä kauppaan, kun ainoa korttini ei ole lapsille tarkoitettu visa electron, joka vaatii muumitikkarinkin ostoon varmennuksen.

Se on kyllä hupaisa ilmiö, että ruvetaan epäilemään myyjän kykyä rahastaa, kun on itse sössinyt omat korttiasiansa. "Kyllä minä tiedän, minä olen mankeloinut kansallis-osake-pankin kortteja 80-luvulla, kun niitä oli viidellä suomalaisella..."
En ollut shoppaillut kuin kirppiksellä 9 eurolla sinä päivänä. Ja joo, luki jotain että anna kortti myyjälle.

Joo tosiaan, täytyykin ottaa toinen kortti . Mulla on OP-pankin kortti jossa on debit ja Credit.Mulla onkin jo toinen tili, muttei ole siihen korttia. En vaan tullut ajatelleeksi kun ei ole koskaan aiemmin käynyt noin.

Kiitos hyvistä neuvoista, mielestäni kyllä kerroit ne jotenkin ärsyttävän syyllistävällä ja kaikkitietävällä tavalla. Livenä inhoan juuri kaltaisiasi ihmisiä, en sitten tiedä oletko IRL myös samanlainen. Jos olet, toivottavasti et koskaan tule samaan palstatapaamisen. En siis tarkoita olla ilkeä, oikeasti mulla rupeaa mittari vipottamaan punaisella ihan alta aikayksikön, jos joku oikeasti tulisi selittämään tuohon tyyliin livenä mulle.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja Phoebsi
"jepajepa"
Kiitos hyvistä neuvoista, mielestäni kyllä kerroit ne jotenkin ärsyttävän syyllistävällä ja kaikkitietävällä tavalla. Livenä inhoan juuri kaltaisiasi ihmisiä, en sitten tiedä oletko IRL myös samanlainen. Jos olet, toivottavasti et koskaan tule samaan palstatapaamisen. En siis tarkoita olla ilkeä, oikeasti mulla rupeaa mittari vipottamaan punaisella ihan alta aikayksikön, jos joku oikeasti tulisi selittämään tuohon tyyliin livenä mulle.
Tuosta kannata välittää. Hiekkaa pillussa ja koittaa olla palstalla veemäinen, kun tosielämässä on taatusti pullukka arka harmaahiirulainen, joka ei uskalla suutaan avata :)

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja abeena
[QUOTE="jepajepa";27824287]Tuosta kannata välittää. Hiekkaa pillussa ja koittaa olla palstalla veemäinen, kun tosielämässä on taatusti pullukka arka harmaahiirulainen, joka ei uskalla suutaan avata :)[/QUOTE]

Joo jotain tuollaista varmaan on. Tosin tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Itse vältän sellaisia kuin ruttoa.

vierass
No siis mikä järki korteissa on, jos täytyy ruveta kaiken varalta kantamaan mukanaan sen verran käteistä, kun meinaa käyttää? :D

Mitä siitä sitten, jos kortti ei toiminut? Ei ole maailman loppu ja varmasti olet tuhansia kertoja korttiasi käyttänyt ja näin nyt kävi. Ei sen takia tarvitse ruveta kauheisiin varotoimenpiteisiin :)

"tii-"
Pitäisköhän itekin opetella S-Pankin kortin pin-koodi... eihän ne useat kortit auta ku ei muista ku yhden kortin koodin. :D Onneksi härö-tilanteissa mulla on ollut käteistä, mutta aina ei ole sitäkään tarpeeksi.

"tii-"
Niin, ja ei tuo nyt ole noloa, varmaan monelle siinä jonossa takanasi on joskus kortti ollu epäkunnossa. Omasta mielestäni noloa oli se, kun menin kauppaan ja vasta kassalla tajusin ettei mulla ole edes lompakko mukana. :D Kassa oli ymmärtäväinen (en varmaan ollu eka) ja lompakon haettuani sain ostokseni.

Joo jotain tuollaista varmaan on. Tosin tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Itse vältän sellaisia kuin ruttoa.
Samaa mieltä. Ikävä kyllä Björnin kaltaisten on vaikea käsittää että joskus se voi olla ihan oikeesti kassan moka kun joku ei onnistu. Että kassalla voi olla joku "keltanokka pimatsu" joka ei osaa duuniaan.

Ja tommosessa kortti ei toimi tapauksessa erässä Prismassa asioidessa palkkapäivänä rupesi juurikin tämmöinen keltanokka muiden asiakkaiden kuullen syyllistämään että onkohan mulla rahaa/kortilla katetta kun kortti ei toimi.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
[QUOTE="tii-";27824318]Niin, ja ei tuo nyt ole noloa, varmaan monelle siinä jonossa takanasi on joskus kortti ollu epäkunnossa. Omasta mielestäni noloa oli se, kun menin kauppaan ja vasta kassalla tajusin ettei mulla ole edes lompakko mukana. :D Kassa oli ymmärtäväinen (en varmaan ollu eka) ja lompakon haettuani sain ostokseni.[/QUOTE]

Auts, tuon pelkään joskus käyvän itsellenikin, pitää usein varmistella laukkua tonkimalla, ennen kuin kärry on ihan täynnä, että lompakko varmasti on mukana :)

"vieras"
Samaa mieltä. Ikävä kyllä Björnin kaltaisten on vaikea käsittää että joskus se voi olla ihan oikeesti kassan moka kun joku ei onnistu. Että kassalla voi olla joku "keltanokka pimatsu" joka ei osaa duuniaan.

Ja tommosessa kortti ei toimi tapauksessa erässä Prismassa asioidessa palkkapäivänä rupesi juurikin tämmöinen keltanokka muiden asiakkaiden kuullen syyllistämään että onkohan mulla rahaa/kortilla katetta kun kortti ei toimi.
Tarviiko niitä myyjiäkään kuitenkaan pimatsutella ja keltanokitella?

[QUOTE="vieras";27824336]Tarviiko niitä myyjiäkään kuitenkaan pimatsutella ja keltanokitella?[/QUOTE]

keltanokka= aloittelija /alkuvaiheessa oleva / kokematon
pimatsu = nykyteinimäinen ihqudaa look ja käytös

tarvitseeko? hmm :xmas::popcorn:

[QUOTE="vieras";27824352]Näköjään tarvii. Oot se sinäkin joskus ollut nuori.[/QUOTE]

Nuorehko olen vieläkin mutta ei ole koskaan tullut mieleen että alkaisin muiden asiakkaiden kuulleen syyttämään asiakasta varattomuudesta yms hyökkäävästi ja epäasiallisesti kassalla työskennellessä.

Tollasta sattuu. Älä turhaan välitä mitä muut aatteli tai oli ajattelematta. En mä ainakaan ekana ajattele et aha, tolla ei ole rahaa jos kortti ei toimi. Ajattelen et yhteyksissä jotain vikaa.

Ja mä olen maksellut vuosikausia ihan lapsien lelu-electronilla, hyvin on toiminut enimmäkseen, joskus jopa paremmin kuin aikuisten kortit kun ollut pankkiyhteyksissä jotain häikkiä.

Joo aika montaa kertaa jouduin ikeassa sanomaan "sori, ei toimi" kun ei saa näpytellä korttinumeroa eikä pysty vetää juovasta. Sitten ne ihmiset yritti ite siitä pinpadista vetää kun siru ei toimi :/ Harmillinen tilanne, varsinkin jos on isot ostokset kysessä ja tullut vähän pidemmältä, mutta ei siinä kassalla ihmeisiin pysty aina.

Yhteistyössä