Se vähän riippuu. Jos olit shoppaillut samana päivänä enemmänkin, voi olla, että korttisi turvaraja ylittyi. Silloin kortilla ei voi maksaa saman päivän aikana, vaikka rahaa tilillä olisi kuin roskaa. Jos makselet lelu-electronilla, niin sitä ei voi näpytellä. Se on tarkoitettu vain elektroniseen käyttöön. Jos siru ei toimi, käytetään EMV-varajärjestelyä. Sirukortinlukijassa lukee tällöin "Anna kortti myyjälle" tai muuta vastaavaa. Lukiko?
Summa summarum en käsitä, miksi aikuinen ihminen on yhden kortin varassa ja joutuu raahautumaan kotiin anelemaan mieheltä rahaa tai peräti pankkiin jonottelemaan, kun sitten se ainoa kortti ei toimikaan. Ei luulisi olevan iso vaiva esim. avata nettipankissa uutta tiliä, johon tilaa yhdistelmäkortin (credit/debit). Eipä ole minulla jäänyt ostokset ikinä kauppaan, kun ainoa korttini ei ole lapsille tarkoitettu visa electron, joka vaatii muumitikkarinkin ostoon varmennuksen.
Se on kyllä hupaisa ilmiö, että ruvetaan epäilemään myyjän kykyä rahastaa, kun on itse sössinyt omat korttiasiansa. "Kyllä minä tiedän, minä olen mankeloinut kansallis-osake-pankin kortteja 80-luvulla, kun niitä oli viidellä suomalaisella..."