Osaimetys ja kiinteiden aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klaara80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Klaara80

Vieras
Osaisiko joku neuvoa, mikä järkevintä vauvan kannalta. Vauva nyt viikkoa vaille 5kk ja imetyksen lisäksi saanut korviketta max 400ml päivässä,koska oman maidon määrä ei ole lisääntynyt vaikka mitä tekisi. Neuvolan mukaan kiinteiden aloituksen kanssa ei ole kiirettä?! Ilmeisesti koska kasvu hyvää näinkin. Eikös pientä masua olisi kuitenkin parempi täytellä soseilla eikä korvikkeella kun energiantarve kuitenkin kasvaa koko ajan pikkuhiljaa?

Kyllä minusta ainakin ihan hyvin voisi hiljakseen maistella jo vähän soseitakin. Sillä tavallahan se kaikista helpointa on, kun ei ole mitään kiirettä eikä pakkoa. Rauhassa kun saa vähän kerrassaan tutustua, niin ei mahakaan mene jumiin.
Meitä kehotettiin neuvolassa aloittelemaan kiinteiden varovainen maistelu jo vauvan ollessa 3kk, että 4kk vanhana voisi sitten jo alkaa syöttää ihan kunnolla. Tämä siitä syystä että kasvu on ollut hurjaa ja jatkuvasti sai olla imettämässä kun energiaa kului. Periaatteessa maito olisi vielä riittänyt mutta kun toinen on koko ajan tississä kiinni, niin eihän siitäkään mitään tule. Korviketta tai velliä olisin varmaan antanut lisäksi, mutta kun ei tuo pullosta huoli mitään, niin se ei sitten onnistunut.

Itse olen kuullut, että kun vauvalla rupeaa olemaan ikää enemmän kuin tuo 4 kk:ta ja vauvaa imetetään ja alkaa vaikuttamaan siltä, että äidin maito ei riitä niin mieluummin annettaisiin kiinteitä kuin lisämaitoa, kun kuulemma lisämaidon antaminen vähentää äidin omaa maidon tuotantoa kun lapsi huomaa saavansa helpommin maitoa. Tämän olen kuullut neuvolan tädiltä. Mutta kai eri tädeillä on eri mielipiteet.

Minä kanssa osittaisimetin vauvaa ja rupesin 4kk ikäisenä antamaan kiinteää. alle puoli vuotiaana kävikin niin ettei vauva tarvinnut enään lisämaitoa ollenkaan vaan kiinteä ruoka korvasi lisämaidon ja oma maito kiinteiden rinnalla riitti hyvin. Näin sitten mentiin yksivuotiaaksi asti kunnes lopetin imetyksen.
Oli ihanaa huomata että oma maito riittääkin :)

Miten hitsissä sitä lisämaitoa edes annetaan, jos vauva ei suostu syömään pulloa?!? Ihmettelen sitä, että aina varoitellaan pullon antamisesta sillä verukkeellaa että vauva muka alkaisi vieroksua tissiä. Vielä en ole yhteenkään sellaiseen tapaukseen törmännyt, mutta useampi vauva tuntuu vieroksuvan pulloa. Ja siihen en ainakaan minä osannut varautua!

Alkuperäinen kirjoittaja Töhtö;10343376:
Miten hitsissä sitä lisämaitoa edes annetaan, jos vauva ei suostu syömään pulloa?!? Ihmettelen sitä, että aina varoitellaan pullon antamisesta sillä verukkeellaa että vauva muka alkaisi vieroksua tissiä. Vielä en ole yhteenkään sellaiseen tapaukseen törmännyt, mutta useampi vauva tuntuu vieroksuvan pulloa. Ja siihen en ainakaan minä osannut varautua!

No niinpä! Ei mulla esikoisen kanssa ollut mitään ongelmaa pullojen eikä tuttien kanssa, mutta tämä kakkonen ei ole missään vaiheessa suostunut pullosta syömään yhtään mitään. Kokeiltu on Nukit, Ainut, silikoonit, luonnonkumit, anatomiset, nännin malliset, vellitutit ym. härpättimet sekä "nälässä pitäminen" eikä auta. Nyt tulee neiti jo kohta 5kk ja ostin sitte uuden nokkamukin ja kunhan oppii istumaan tuettuna, niin sitä aletaan opettelemaan. Riitti mulle pullorumba ja vauvan itkettäminen, kun kaappi on täynnä jos jonkinlaista tuttipulloa ja sinnehän ne nyt jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Töhtö;10343376:

Mulla on kotona yksi tissiä vieroksuva vauva. Vauva oli jo sairaalasta asti epäkiinnostunut imetyksestä, huusi, nukahteli tai käytti tissiä vain huvituttina. Vauva on ollut tosi epäkiinnostunut imemisestä ja maidosta alusta asti. Eikä ole ainoa vauva laatuaan. Täällä on viime päivinä pyörinyt keskustelu, kuinka imetys onnistui toisen kohdalla jos ensimmäisen kanssa meni pieleen ja siellä on useampi äiti jolla on ollut samankaltainen vauva, joilla on ollut ongelmana saada vauva kiinnostumaan rinnan imemisestä... Mielestäni suurempi ongelma kuin saada vauva pullolle, joka ei ole edes mitenkään pakollista. Olkaa onnellisia, että teidän lapsenne ovat imeneet rintaa. Olette säästäneet pitkän pennin rahaa ja äidin maito on lapselle parempi suoja kuin vastikkeet. Ainakin minun mielestäni. Mieluusti olisin imettänyt, jos olisi onnistunut. Mutta jokainen tekee oman valintansa.

"Mutta jokainen tekee oman valintansa."

Tällä nyt ei valinnan kanssa yleensä ole mitään tekemistä, kun harva kuitenkaan haluaa sitä imetystä kokonaan pullolla korvata. Joskus vaan tulee sellaisia tilanteita, että se imettäminen on hankala toteuttaa, tai jos joku muu hoitaa vauvaa, tai jos oma maito ei ihan riitä ja tarvisi lisäksi korviketta, tai jos sairastun itse ja joudun lääkekuurille enkä voi imettää, niin olisihan se kiva jos vauva osaisi syödä pullostakin, silloin voisi itsekin olla levollisin mielin.
Tällä hetkellä meidän ongelma on se, että tämä kakkonen taitaa siinä suhteessa olla samanlainen kuin tuo ensimmäinenkin, että heti kun alettiin antamaan soseita, niin kiinnostus tissiä kohtaan on huomattavasti vähentynyt. Tämä taas ennakoi sitä että kun kohta aletaan antamaan soseita viisi kertaa päivässä, niin lopettaa imemisen kokonaan. Esikoinen lopetti 6,5kk ikäisenä, ei vaan enää huolinut tissiä. Maitoa kuitenkin pitäisi saada menemään yli puoli litraa päivässä, että Kalsiumin saanti olisi riittävää. Miten se toteutetaan, sitä en tiedä.

Yhteistyössä