vauvan kiinteiden aloitus, nla ja ketutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kehtaa kirjautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en kehtaa kirjautua

Vieras
Aloitin 2,5 kk ikäiselle lapselleni kiinteät jokunen viikko sitten koska hän söi pääasiassa 2-3 tunnin välein 150-200 ml korviketta ja jos oli 4 tuntia välissä niin sitä ennen söi velliä 100 plus maitoa 150 ml, on siis suursyömäri ja määrät tiedän sen vuoksi koska en voi lääkityksen vuoksi imettää. Velliä ei suostu enempää syömään kerralla ja on aina maitoa lisäksi vailla.

Nyt kun annan aamupäivällä ja illalla kiinteää ruokaa niin välit ovat pidentyneet ja lapsikaan ei ole niin kiukkuinen.

Neuvolan täti on sitä meiltä että pitää lopettaa kiinteiden ja vellin anto :( Arvaappa vaan lopetanko, no en kun lapsi on paljon iloisempi ja nukkuu pidemmät yö- ja päiväunet eikä ainoastaan katkonaisia 15 min- 2 tunnin unia.

*Avaan jo valmiiksi sateenvarjon*

Tiedän kyllä muitakin jota ovat aloittaneet kiinteät ennen 3kk, ja ihan terveitä lapsia niistäkin on tullut. Sitäpaitsi silloin kun nykyajan äidit olivat vauvoja kiinteät aloitettiin (lähes) kaikille 2-3kk iässä, mm. banaanilla ja appelsiinimehulla. Joten kukin tyylillään. Itse olen imettänyt lapsia 6kk, joten marginaali ilmiö sekin, toisesta laidasta vain.

Toisellekin lapselle aloitettiin suurinpiirtein samassa iässä kiinteät ja se oli ok, mutta se olikin eri paikkakunnan neuvola. Tasan ei käy onnen lahjat ja tietäähän sen itsekin että on kiukkunen kun on nälkä.

Ei ole kovin pitkä aika, kun suosituksetkin kiinteiden aloittamiseen olivat aikaisempia. Samoin aloitin aikaisin isokokoiselle pojalleni kiinteät. Etköhän lapsesi tunne ja tiedä kokemuksen kautta sen, mikä hänelle on parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja he:
Ei ole kovin pitkä aika, kun suosituksetkin kiinteiden aloittamiseen olivat aikaisempia.

No tuo nyt on vahan outo kommentti. Siksihan niita suosituksia muutettiin kun todettiin, etta parempi aloittaa myohemmin. Samahan se on tapahtuiko tama 30 vai 3 vuotta sitten kun asiaa koko ajan tutkitaan.

Periaatteessahan suositukset on tehty vauvaojen parhaaksi, mutta tiedan kylla etta joskus juuri itselle sopii paremmin joku toinen tapa. Neuvolatati ei ole mikaan yksityinen taho, vaan edustaa virallisia suosituksia, siksi joutuu niita "tuputtamaan". Jotkut osaa tehda sen natisti, jotkut ei.
Mun mielesta tuo mainitsemasi syomisvali ei kylla kuulosta mitenkaan mahdottomalta ja olisin viela kokeillut maidolla. Mutta jos kerran tilanne nyt paljon parempi kuin ennen niin mistas mina tiedan, mika sinun vauvallesi toimii.

Minulla on sellainen käsitys ettei sitä korvikettakaan voi määräsä enempää antaa:oOlikohan se nyt litra päivälle? Hassua ettei se neukkatäti sitä tajunnut.

Yhteistyössä