Osaako teidän 4-vuotiaat...

Honostooppari

Aktiivinen jäsen
20.04.2005
6 661
0
36
syödä haarukalla ja veitsellä? Pukeutua alusta loppuun?

Meidän sälli ei ja alkoikin ketuttamaan kun seurakunnalta tuli pojalle synttärikortti jossa luki, että olet 4-vuotias osaat syödä jo haarukalla ja veitsellä, pukeutua itse paitsi väsyneenä saatat tarvita jo apua jne. Siinä oli paljon muutakin.

Poika pyysi lukemaan sen tekstin kahteen kertaan ja totesi surkeena, äiti, en mä osaa noita tehdä kuin ihan pikkusen :/

Voi rehveliä! Meillä on hyvin taitava 4-v. tyttö monessa asiassa, mutta ei hänkään osaa haarukalla ja veitsellä syödä. Onkohan tullut joku kämmi tuohon lappuseen.
Tyttö kyllä pukeutuu itse, lähes aina.

osaa kyllä pilkkoa pehmeät ruuat esim makkaraa, mut ei pihviä. Annan kyllä veitsen jos pyytää mutta harvemmin pyytää.

vetoketjujen kanssa on joskus ongelmia mutta osaa kyl laittaa ite. Kengännauhoja ei osaa kun ei oo edes reenattu.

Ei mun kohta 4v osaa syödä haarukalla ja veitsellä... ja tytön syöminenkin muutenkin aika sotkevaa, johtuen motorisista pulmista mitä tytöllä on.
Ja mitä pukemiseen tulee- tarvitsee apua vetskareissa, napeissa, nurinpäin kääntyvissä sukkahousuissa jne.

Toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän. Mutta yleensä pukeminen on sellaista haahuilua,jota saa vähintään olla hoputtamassa.

Meillä osaa, söi jo haarukalla ja veitsellä alle kolme-vuotiaana. Kotona syö aina haarukalla ja veitsellä ja vissiin hoidossakin, en ole kysynyt. Minä en ole koskaan patistanut opettelemaan, mutta poika on innostunut itse, kun meillä on paljon hyviä ja kivannäköisiä lastenaterimia, lapsen veitsi pitää olla sen verran terävä, että sillä pystyy oikeasti leikkaamaan.

Poika myös pukee itse ihan kaikki vaatteet. Kurahousut ja saappaiden lenksut ja kaikki hankalemmat jutut oppi viime keväänä, eli juuri siinä kynnyksellä kun täytti 4.

Kyllä mun poika osas syödä 4-vuotiaana jo, mutta olihan se vähän tutisevaa - lähinnä vaan annoin sen sille kouraan, että ei sitetn joskus tule järkytyksenä. Viikonloppuisin joskus viitsin kattaa veitsenkin, ja kyllä hän sitä hiljalleen ihan mielellään käyttääkin. Vaatteet ei menen päälle ikinä.. tai ehkä menis jos jaksais ja ehtis odotella.. huoh. Mutta tosi outo kortti tuollainen.

Meillä ei 5-vuotias osaa vielä oikein syödä haarukalla ja veitsellä. Tosin, ei olla hoksattu antaa niitä sille syömisen yhteydessä. Hyvin 5v ja 3v ovat auttaneet mua keitettyjen perunoiden pilkkomisessa kyllä, eli vois varmaan jo antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Meidän likka syö sormilla, jonsei sitä vahdi koko ajan :snotty:

Tää on niin totta täällä myös... Äiti kiehuu kun likalla on aina sormet suussa!! Osaa kyllä syödä haarukalla ja leikkaa veitselläkin jonkun verran, mutta sitten pitää närpsiä aina kun silmä välttää. Ja istuu ihme kyykkyasennossa tuolissa! Joo, täällä on yhtä taistelua nuo ruokailut. Äiti yrittää pitää yllä edes jotain ruokailutapoja. Huoh.

En ole opettanut vielä haarukalla ja veitsellä syömään, haarukalla syö, mutta oppis varmasti veitsen jos opettaisi. Pukenut on jo pitkään kaikki vaatteet itse, käynyt wc-asiat itse, kirjoittaa sanoja ynnä muuta. Pikkuveli pian 2-vuotta riisuu kaikki vaatteet itse, löytää tiensä potalle ja saa housut takaisin jalkaan, on syönyt yli vuoden kaikki ruuat itse ja niin edelleen.

Mun 4 v osasi. Päiväkodissa olivat opetelleet haarukan ja veitsen käyttöä, eli kiitos siitä ei kuulu mulle :snotty:
Pukeutua tyttö osasi jo kaksivuotiaana. Oli pakko opettaa, koska talossa oli vauva. Mutta nyt liki viisivuotiaana pukeminen on joskus tosi vaikeaa :kieh:

Poika 2 v 10 kk osaa myös pukea alusta loppuun asti ihan itse, JOS haluaa. Nauhoja ei toki osaa solmia, eikä ihan kaikkia nappeja laittaa kiinni/avata.

Meillä on poika 2.5v ja VAATII, että hänelle laitetaan sekä haarukka että veitsi. Myös servetti pitää olla, jos muillakin... Haarukalla on syönyt 1.5v alkaen ja veitselläkin on söhinyt noin 2v alkaen.

Mutta joo, ruokailu menee niin, että alussa jaksaa teurastaa haarukalla ja veitsellä sitä ruokaansa. Aina silloin tällöin sitä palojakin irtoaa veitsen voimasta. En nyt kehu, että osaa syödä hienosti sekä haarukkaa että veistä käyttäen. Haarukalla syö toki hienosti.

Meillä on käytössä ihan normaalit aikuisten ruokailuvälineet - savonian voileipähaarukka ja veitsi ovat lapsen käteen sopivan kokoiset.