Oppisopimus pulmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oppari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oppari"

Vieras
Minulle olisi tiedossa oppisopimustyöpaikka ja haluaisinkin ensin saada tietoa täsät vaihtoehdosta :)

1. saako oppisop.opiskelija tehdä töitä yksin?
2. saako oppisop.opiskelija tehdä ylitöitä?
3. jos tekee ylitöitä, eli enemmän mitä siihen työsopimukseen laitetaan tuntimääräksi, miten sen kanssa kuuluu toimia? saako niiltä palkkaa, vai miten? oppisopimustoimistoko maksaa vai työnantaja?

jos jollain tietoa tästä asiasta olisin tosi innokas kuulemaan kaikki mahdollinen, kiitos :)

Samat säännöt sulla on oppisopimusopiskeliana kun muilla työpaikan työntekiöillä. Saman työehtosopimuksen mukaan maksetaan sun palkka ja ylityötkin jos niitä tulee. Oppisopimustoimisto maksaa jonkun pienen summan työnantajalle ja työnantaja maksaa sulle palkan ihan samojen sääntöjen mukaan mitä se maksaa muillekkin.

eli työnantaja saa laittaa minut yksin esim. iltavuoroon? voi käskeä minun pitää liikettä auki iltaisin yms.? onko sellainen sallittua vai pitääkö minun kanssa aina jonkun olla liikkeessä toisin sanoen joku minua opettava henkilö?

Soita paikkakuntasi oppisopimus asiantuntijoille, esim koulutuksen valvojille ja kysy. Siis jos sinua on ohjattu oppisopimukseen niin siitä varmaan löytyy joku numero josta kysyä.
Joko saat palkaa tai työmarkkinatukea, riippuen millaisen sopimuksen "alle" menet.
Mutta hyvä ihminen , soita ja kysy.

mua kiinnostaa kans :)

paljonko sulla on koulua työpäivien lisäks? Vai saatko hoitaa hommat kotona? entäs joudutko teinien sekaan vai saatko käydä tarvittavat tunnit aikuispuolella?

Oliko helppo saada paikka? Monesta kysyit? Monennestako tärppäsi?
Mitä alaa? :)

samaa sunnitteleva.

Ainiin ja kuinka paljon aikaisemmin kysyit ennen kuin aloitat?

Mun mielestä saa laittaa sut yksin vuoroon heti kun uskoo että pärjäät. Noi yksinolo kiellot on vaan työharjoittelioita varten. Oppisopimuksessa olet työsuhteessa ja teet samoja töitä kun muutkin. Käyt vaan siinä ohessa ehkä koulussa ja työnantaja opettaa sinulle ammattitaitoa.

Mutta musta voi laittaa yksin iltavuoroon

Uusimmat

Yhteistyössä