Opiskelu ja lapsi

Olen kohta 22-vuotias amk opiskelija. Vauvakuume on tällähetkellä huipussaan, mutta yritys ei ole vielä alkanut. Etenkin miestä epäilyttää lapsen ja opiskelun yhdistäminen. Molemmilla vasta ensimmäinen vuosi takana ja mulla 3 ja miehellä 2,5 vuotta jäljellä. Kyselisinkin, että löytykö sielunkumppaneita ja onko muilla minkälaisia kokemuksia opiskelun ja lapsen yhdistämisestä.

Toiveissa olisi touko-kesä 2010 vauva, jolloin mun opintojen ei välttämättä tarvisi keskeytyä lankaan, koska voisin koko ensi lukukauden opiskella täysipäiväisesti (jos siis terveys antaa myöden) ja mahdollisesti jatkaa heti seuraavana syksynä ainakin osa-aikaisesti opiskeluja. Olen miettinyt myös aikuisopintoja, jolloin opiskelu rajoittuisi muutamaan päivään viikossa.
 
Meillä on 2 lasta, 2v ja 4v ja olemme kumpikin miehen kanssa opiskelijoita. Minä olen täysipäiväinen opiskelija ja mies opiskelee työnohessa, noin joka toinen viikonloppu kuussa. Helppoa ei ole, sen voin myöntää. Varsinaiseen opiskeluun, tenttiin lukuun, tehtävien tekoon ei jää juurikaan aikaa tai sitten joutuu vähän väliä keskeyttämään tekemisensä kun joku on vailla jotain. Keskittyminen on vaikeaa, lapset kipeinä vähän väliä....Yhden lapsen kanssa voisi ehkä jotenkin onnistuakin ja jos meillä ei olisi yhtään lasta ennestään, olisin varmaan sortunut jo yrittämisen puolelle, itselläkin siis vauvakuume mutta yritän nyt pitää pään kylmänä ja käudä koulun loppuun ennekuin kolmosta aletaan yrittämään.

Itse olen ainakin sitä mieltä kumpa että olisin silloin aikoinani käynyt kouluni ajallaan ettei tarvitsisi kituuttaa opintotuella ja olisi enemän aikaa perheelle.

Jokainen tietenkin itse tietää oman tilanteensa parhaiten. :)
 
Mä aloitin opiskelut kaksosten ollessa 1,5 vuotta ja ihan hyvin meni. Opiskelut joustaa paremmin kuin työelämä, esim. jos tulee sairastapauksia yms.. Itse olen ollut tyytyväinen siihen, että kun valmistuin ja lähdin työelämään, mulla oli 5,5 vuotiaat lapset. Omalla kohdalla toimi hyvin opiskelu-lapset kuvio, mutta toki arvosanat olisivat vähän paremmat olleet jos olisin päntännyt enemmän mutta ei mun alalla papereita katota vaan sitä mitä tekee. Ja siis ihan hyvillä papereilla ulos pääsin.
 
Lisään vielä, että se on ihan omasta tahdosta ja motivaatiosta kiinni miten onnistuu. Esim.luokallani oli lapsettomia sinkkuja, joilla valmistuminen viivästyi "koska ei ollut aikaa opiskella.." Vastaavasti meillä oli tapaus, joka synnytti lapsen ja oli poissa koulusta noin 10kk, suoritti ahkeraan kursseja ja valmistui vain 6kk myöhemmin kuin luokka, jolla aloitti.
Jokaisen tarvii pohtia mielessään "millainen opiskelija olen" ja muutenkin omaa organisaatiokykyä kannattaa miettiä ja tavoitteita opiskeluajan suhteen.. Tsemppiä!
 
MML
Täytyy sen verran kommentoida, että aika tarkkana saatte olla, että vauva syntyy juuri sunnittelemananne ajankohtana :) Eli kannattaa miettiä varasuunnitelma, jos meneekin muutamalla kuukaudella huti tuo raskautuminen.

Itse olen syksyllä aloittamassa opinnot ja vauva haave on ollut nyt reilun vuoden. Yritystä on ollut, mutta vauvaa ei olla syliin saatu. Aijon jatkaa yrittämistä myös syksyllä ja katsoa sitten mitä tuuli tuo, kuitenkin muutaman lukukauden poissaolo ei maailmaa kaada. Voittehan vuorotella miehen kanssa luku- ja läksyhommissa, toinen opiskelee toinen on piltin kanssa. Vielä jos hätä tapauksessa on isovanhemmat apuna, niin en näe mitän ongelmaa. Onnea päätökseenne, mikä se sitten onkin :)
 
Munkin täytyy sen verran kommentoida, ettei luulla että luulen raskautuvani juuri silloin kun haluan. Toi yllä mainittu on vain toive, jolloin opiskelujen ei tarvitsisi välttämättä viivästyä. Noin vuosi sitten yritimme ja tärppäsikin heti toisella kerralla, mutta valitettavasti raskaus meni kesken ihan alkuvaiheissa. :( Joten en todellakaan pidä lapsen saamista itsestään selvyytenä.
 
Mitä alaa opiskelet?

Itse opiskelen amk:ssa liiketaloutta aikuislinjalla, ensimmäinen vuosi on takana. Tyttö syntyi vappuna -08 ja mulla oli pääsykoemateriaalit synnärillä mukana :D Koulua on n. joka toinen viikonloppu perjantaina ja lauantaina, silloin mun äiti tulee tarvittaessa hoitamaan likkaa, jos mies on töissä.

Sen verran mukavasti opiskelu sujuu lapsenkin kanssa, että ehkäisyä ei ole tunnettu tarvitsemamme ;) Menkat mulla alkoi vasta pari viikkoa sitten, mutta nyt siis aktiivisesti toivotaan ja yritetään toista lasta.
 
Täällä yksi samanlaisessa tilanteessa oleva! Olen kohta 22 vuotias ja kovasti on vauvakuumetta ja molemmat opiskellaan amk:ssa sekä käydään töissä. Samanlaisena ajankohtana toivotaan täälläkin saavan vauva. Uskoisin ja toivon, että kyllä sitä selviää opiskeluista vaikka lapsi olisikin mukana kuvioissa.
 

Yhteistyössä