opiskelu ja äitiysloma/kuka tietää tuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Eli mietin, kannattaako taloudellisesti lähteä opiskelemaan kun saa kodinhoitotukea? Saako samaan aikaan opintotukea tai -lisää tms vai sulkeeko ne toisensa pois? Kuka osaa kertoa?

Mä yritin eilen selvitellä vastaavia asioita, tuhannesta eri instannista.. Asiat on tosi monimutkaisia, erityisesti jos on aikuisopiskelija. Pitää olla sitä ja tätä ja niin ja niin monta päivää tota. Käsittääkseni kotihoidontuen kuitenkin saa opiskelija, kunhan lapset hoidetaan kotona. Joitain tuloja se vähentää, mutta ei perusopintotukea, aikuisopiskelijalla mahdollisesti vähentää mutta en vielä saanut siihen vastausta. Monimutkaista!

no niinpä... yritin itse netistä tutkia mutten tullut hullua hurskaammaksi... mutta siis periaatteessa voisi saada vähän enempi tukea yhteensä jos opiskelisi? Ja jaksaisi käydä sen paperisodan :-)

Ne tuet on mun mielestä toisensa poissulkevia, PAITSI jos lasta hoitaa kotona joku muu kuin sinä (siis esim. isoäiti ). Ja lapsi ei saa olla päivähoidossa. Kh-tuki on kyllä taloudellisesti kannattavampi kuin opintotuki (ilman asumislisää ja lainaa).

Yhteistyössä