Tyhmä kysymys työttömyydesta ja pienistä lapsista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pönttö

Vieras
Jos kävis niin, että minut irtisanottaisiin äitiysloman jälkeen niin voinko silloin kotona hoitaa lasta työttömänä työnhakijana vai pakotetaanko minut laittamaan lapsi hoitoon tai itse jäämään hoitovapaalle?

Eli sulkeeko lapsen kotihoito ja työttömyys toisensa pois? Luonnollisestikaan en tietenkään saisi työttömyystukea jo kotihoidontukea samaan aikaan, kotihoidon tukea en tietysti hakisi. Vai saako sitä samaan aikaan?

ei pakoteta. Ja työttömyystukea ja kotihoidontukea voi saada yhtäaikaa. Mutta sitä työttömyystukea saa sitten vähemmän kun kotihoidontuki vähennetään siitä. Voit olla kotona ja olla työttömänä. Kahdessa viikossahan saa hoitopaikan jos tarve vaatii. Mutta kyllä sitä työnteolta pystyy välttymään jos haluaa.

Nimimerkki ei ole kokemusta mutta tiedän :)

Juuri niin se menee, eli kht vähentää samalla summalla. Mutta jos asuinpaikkakunnallasi maksetaan kuntalisää, sitä ei vähennetä. Itse hain kotihoidontuenkin kun kassassa oli niin pitkät jonot. Tuli sitten edes jotain rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri niin se menee, eli kht vähentää samalla summalla. Mutta jos asuinpaikkakunnallasi maksetaan kuntalisää, sitä ei vähennetä. Itse hain kotihoidontuenkin kun kassassa oli niin pitkät jonot. Tuli sitten edes jotain rahaa.

Meillä kuntalisää ei saa työtön.

Sitten kun olet työtön, sinun oletetaan myös menevän töihin. Muutaman kerran onnistuu kieltäytymiset, mutta sitten passitetaan kurssille, jos ei töihin meno muuten näytä onnistuvan. Ja jos et suostu kurssille, et saa enää työttömyyskorvaustakaan tai oot karenssissa jonkun aikaa. Eli kyllä ne siellä työkkärissä siitä vain kotona lapsen kanssa olosta tekee pidemmän päälle vaikeaa.

Yhteistyössä