opiskelija synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis eikö se nyt ole jokaisen oma valinta kenet haluaa alapäätään kurkkimaan? Mua ahdistaa jo valmiiksi ajatus synnytyksestä,kun hoitaja puolihuolimattomasti sanoo,että mukana on sitten opiskelija,johon minä aion taas karjaista et EI VARMAAN OO! Sit siinä aletaan utelemaan selityksiä kun minä kaksin kerroin kärvistelen supistuksissa.
Tiedän, synnytän yliopistollisessa sairaalassa,johon "pakettiin" kuuluu ne opiskelijat, ja tiedän,jostainhan niiden pitää oppia yms. Olen itse myös sairaanhoitaja ja joskus ollut opiskelija,mutta silti ymmärsin hyvin,kun jotkut eivät halunneet minua paikalle hoitotilanteisiin. Eikö jokaisen yksityisyyttä kuitenkin ole kunnioitettava,eikä sitä tarvii alkaa synnytysvaiheessa jankkaamaan kätilölle,joka on sitten pitkän aikaa nyreissään?! (näin kävi nimittäin viimeksi)

Aiotteko kaikki huolia opiskelijan synnytykseen?

multa kysyi opiskelija itse et saako olla mukana ja kysyi aina kun teki jotain et saako tehdä, mun opiskelija oli ainakin tosi mukava ja tuntui ainakin siltä et tutki mut varovaisemmin kuin vanha kätilö eli plussaa annan ainakin tälle opiskelijalle.

Mulla oli esikoisesta ja oikeesti kaipasin sitä tällä toisellakin kertaa. Tuo opiskelija kun oli kanssani koko ajan huoneessa ja tuki mielestäni hienosti mua. Kätilöitä kun ei näkynyt oikeastaan laisinkaan paikalla. Lopulta se oli just se opiskelija joka lähti pyytämään mulle kivunlievitystä ja huomattiin että mä olin jo miltei täysin auki.

Ainoo mikä ei ollut niin kiva oli se kun tuo opiskelija yritti leikata multa välilihaa. Tai leikkaskin lopulta, mutta vasta kolmannella vai neljännellä kerralla ne sakset ei livenneet :kieh:

Muoks: mutta siis kaiken kaikkiaan mulla jäi pelkästään positiiviset muistot opiskelijasta ja lämmöllä muistelen häntä =)

kyllä mielestäni jokaisen oma valinta haluaako opiskelijaa mukaan vai ei! Itsellä oli opiskelija ja koin sen vaan ihan hyväksi koska hällä oli paljon enemmän aikaa olla luonani kuin kätilöllä ja en olisi ottanutkaan muita kuin yhden, eli en koko laumaa :o Mutta ymmärrän hyvin sinuakin, koska kysymyksessä on todella henkilökohtainen ja vaikka ei olisikaan...

Opiskelijat on tosi kivoja (useimmat) niistä on oikeasti hyötyä synnytyksissä kun saa seuraa ja oma mies ei tiedä kaikkia juttuja, mitä opiskelija tietää. Varsinkin ensisynnyttäjänä opiskelija olisi ollut mukava siellä synnytyssalissa. Ei opiskelijaa ole pakko ottaa synnytykseen jos ei halua.

mä olin ihan varma etten todellakaan halua opiskelijaa mun synnytykseen.Saatiin todella ihana ja asiansa osaava kätilöopiskelija joka oli meidän kanssa koko ajan ja jolta kyselin kaikkea mahdollista.
Huomasi että vauvalla ei kaikki hyvin ja hälyytti lääkärin..onneksi kaikki hyvin loppujen lopuksi...vaikka onhn meitä ihmisiä moneen junaan....mutta uudestaan ottaisin opiskelijan kyllä.

mulla opiskelija auttoi poikaa maailmaan kätilön kanssa, ja tikkasi vielä haavankin, ihan hyvin meni ja ei häirinnyt mua ollenkaan. jostainhan niiden opiskelijoidenkin on sitä kokemusta hankkittava

Mullakin on kaikissa kolmessa synntyksessä ollut mukana opiskelija ja ovat kaikki olleet aivan ihania. Heillä on ollut aikaa ja olivat todella huomaavaisia. Mutta jos heitä ei sinne halua niin eihän siinä mitään pahaa ole. Tosi harmi jos joku on siitä ollut nyreissään!

opiskelija hoiti koko hommat ja pelkkää plussaa täytyy tälle opiskelijalle antaa. Teki nuin 12 tunnin vuoron että sai hoitaa kokohomman alusta loppuun. Ihan ko ei hoituri vaihtunut ja tämä opiskelija oli niin ihan tarkka ja tunnollinen. Pelkkää plussaa ++++++++

mä olin aina sanonu et en huoli synnytykseen yhtään ylimääräistä ihmistä mut aivan sama se mulle oli siin vaihees vaikka 10 ihmistä olis tuijottanu siinä.mulla oli siis 2 harjoittelijaa siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja minävain:
mulla opiskelija auttoi poikaa maailmaan kätilön kanssa, ja tikkasi vielä haavankin, ihan hyvin meni ja ei häirinnyt mua ollenkaan. jostainhan niiden opiskelijoidenkin on sitä kokemusta hankkittava

Mulla ihan sama. Kirjoitti myös ylös kaikki mitä tein, tyyliin kuten 9:06 äiti kääntää lehden sivun..

Se mitä opiskelija ei toiste tee on jälkitarkastusta. Paikat muutenkin hellmänä ja tää survoo spekulaa sisään, niin että mä itkin kivusta...

Mä en haluaisi synnytystäni hoitamaan sellaista kätilöä, joka ei ole koskaan ollut yhdessäkään synnytyksessä mukana vaan on saanut oppinsa pelkästään kirjoista.

mullakin opiskelijoita siellä tarkkailemassa ja ei kyllä häirinny yhtään, ihan sama vaikka olis paavi ollut mukana
eipä siinä synnytyspoltoissa muihin keskity kun itteensä

Mä en aio ottaa sh-opiskelijoita, maksimissaan kätilöopiskelijan. Syynä on se, että niistä suurin osa on tuttuja kun ite olen opiskeluja lopettelemassa. Lisäksi en aio suostua, että sektioon tulisi kandeja, amanuensseja tms lääkisharjoittelijoita. Jos siis sektioon jostain syystä joutuisin. Ja syynä on se, että niiden ymmärrys streliileistä asioista, puhtausjutuista, kontaminaatioista yms on ihan hukassa.

Mun ensimmäisessä synntyksessä oli lääkäriopiskelija,nuori mies muuten.Multa kysyttiin kyllä että sopiiko ja ihan suoraan sanoen mulla teki sen verran kipeää,että oli se ja sama kuka katsoo,oppiahan heidän täytyy. =)

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
multa kysyi opiskelija itse et saako olla mukana ja kysyi aina kun teki jotain et saako tehdä, mun opiskelija oli ainakin tosi mukava ja tuntui ainakin siltä et tutki mut varovaisemmin kuin vanha kätilö eli plussaa annan ainakin tälle opiskelijalle.

mulla oli samalla lailla,ja tää opiskelija ei "tuntunu" opiskelijalta,onhan ne melkein jo valmistuneita joita siellä on jos oon oikein ymmärtäny

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en haluaisi synnytystäni hoitamaan sellaista kätilöä, joka ei ole koskaan ollut yhdessäkään synnytyksessä mukana vaan on saanut oppinsa pelkästään kirjoista.

mulla oli kätilöopiskelija ,ihan viittä vaille valmistunut,hoisi synnytyksen kokeneen kätilön kanssa yhdessä
=) opiskelija teki lähes kaiken itse,kokenut välillä auttoi tai tarkisti oliko tehnyt oikein =)

Mullakin oli opiskelija mukana. Sehän tarkoittaa vaan ilmaista työvoimaa :laugh: Jos sairaalassa on kiireitä (kuten esim kesällä), niin oma kätilö voi joutua olemaan poissa aika usein. Nyt meillä on hyvä palvelu, kun opiskelija teki töitä käskettyä. Loppuvaiheessa oli huoneessa miehen mukaan noin kymmenen muutakin ihmistä, joten yksi opiskelija ei siinä määrässä todellakin haitannut.

On ollut opiskelijoita myös raskauden aikanakin neuvolassa ja äippäpolilla.

ja mua sattu niin paljon että mulle olis ollu ihan sama vaikka tarja halonen olis mun peräpäätä kattellu,oli vähän muut jkutu mielessä siinävaiheessa kun meinas taju lähteä

Yhteistyössä