Opiskelija saa sossusta / kelasta yli tonnin kuussa, onko mahdollista ?

• Viestiketjun aloittaja onko totta
  • Ensimmäinen viesti
onko totta
Tuossahan se jo tulikin. Tytär sanoi että hänen kaverinsa, siis opiskelija, joka asuu yksin ja ikää on 19-vuotta, saa sossusta/kelasta erilaisia tukia yli tonnin kuukaudessa. Siis, voiko toi olla mahdollista ?? Kaveri ei ole missään töissä, vaan opiskelee ja nyt siis tietysti kesälomalla. Kesätöitäkään ei saanut. Tuosta rahasta maksaa vuokran 360 euroa ja loput laskuihin, ruokaan ja elämiseen.

Jos toi on totta niin en kyllä yhtään ihmettele ettei nuoria kiinnosta työnteko. Miksi vaivautua heräämään joka aamu aikaisin ja lähteä minimipalkalla töihin jos tuon rahan voi saada pelkästään kotona löhöämällä ja tekemättä mitään !

Mun oikeustajuun tuommoiset tuet ei kyllä mene. Itse aloitin kesätyöt 13-vuotiaana, kotoa muutin 16-vuotiaana ja ekan oman asunnon ostimme silloisen avokin kanssa 19-vuotiaana. Eikä ikinä ole tullut mieleenkään että hakisi jotain tukia sossusta. Töitä tehtiin ja sillä rahalla kitkutettiin - ja pärjättiin.

Mutta sanokaas onko mahdollista saada tuommoisia rahoja ihan "ilmaiseksi" ?

"elma"
Kesällä opiskelija tosiaan voi saada sossusta tukea, jos ei ole mahdollisuutta opiskella eli ei ole lainakuukausiakaan. Yli tonnin summa kuulostaa kuitenkin liioittelulta.

Mutta hyvä summa se on. Leveämmin sillä elelee kuin opiskelulkuukausina.

Ei
Ei ole mahdollista. Opiskelija saa opintotukea ja sen myötä on oikeutettu asumislisään, jos asuu omassa asunnossa. Toimeentulotukea ei saa, jos on mahdollisuus hakea opintolainaa. Opintotuki ja asumislisä on max 500e? jos en paljoa valehtele. Jos esim. luottotiedot ovat menneet eikä ole mahdollisuutta saada opintolainaa niin vain tällöin voi saada toimeentulotukea. Näin oli minun opiskellessani pari vuotta sitten. Korjatkaa, jos olen väärässä.

"vieras"
Voi saada, ja saakin, jos on sosiaalihuollon ns. ''jälkihuollossa''. Kestää muistaakseni 20-vuotiaaksi asti (kuten Kelakin odottaa, että jos vanhemmilla vaan on varaa niin 20-vuotiaaksi kustantavat lapsensa opiskelut eivätkä tietyn tulorajan ylittävien lapsille ennen sitä myönnä opintotukea.)

Jälkihuollossa ovat esim. huostaanotetut nuoret.

"virkkis"
Opintotuki ja asumislisä tekee 500 per kk. Siihen sitten päälle opintolaina. Jos lainat on jo nostettu (ei 19 vuotias ole nostanut vielä kuin kork. osan) niin sitten saa päälle harkinnanvaraista. Eli about 750 voi olla tulot per kuukausi. Opiskelijoita kun eivät katsos koske normaalit toimeentulon oletukset.... Ellei sitten ole suojaväritystä tai sossun asiakas jo lapsuudesta lähtien....

ap.
Vähän oudolta kyllä tuntuu että kaveri saisi samat rahat vain löhöämällä kotona kun oma tytär joka on kesätöissä tilitoimistossa ja tekee 8 tunnin päiviä. Verojen jälkeen hänellä jää käteen n. 1100 -1200 euroa.

Tämä etujen määrä vaan tuli puheeksi kun tytär haluaisi muuttaa omileen ja olin sitä mieltä että ei ole taloudellisesti mahdollista. Ensi vuonna koulu tulee viemään paljon aikaa joten töitä ei ehdi / jaksa tehdä samaan tahtiin kuin ennen enkä jaksa uskoa että tuet olisi kovinkaan ihmeellisiä. Eikä sitä lainaakaan voi ylettömiä määriä ottaa. Me vanhemmat emme pysty taloudellisesti juurikaan tukemaan tytön omassa kämpässä asumista. Mun mielestä niin kauan kuin opiskelee lähikaupungissa voi asua kotoa. Varsinkin kun ikää on vasta 18 v. eikä kovinkaan realistista kuvaa kuinka paljon menee rahaa kun asuu omillaan. Kyllä sitä sitten ehtii kun valmistuu koulusta ja toivottavasti pääsee johonkin töihinkin :)

"vieras"
Ei saa. Opiskelijat eivät muutenkaan yleensä saa sossusta mitään. Asumislisä ja opintotuki, jotka tuskin ovat yhdessä yli 500 euroa edes. Lisäksi voi ottaa lainaa, mutta sehän ei sitten ole "ilmaista" rahaa.

[QUOTE="vieras";26430826]Ei saa. Opiskelijat eivät muutenkaan yleensä saa sossusta mitään. Asumislisä ja opintotuki, jotka tuskin ovat yhdessä yli 500 euroa edes. Lisäksi voi ottaa lainaa, mutta sehän ei sitten ole "ilmaista" rahaa.[/QUOTE]

Mihinkäs tää tieto perustuu? :whistle:

"noo"
Tuossahan se jo tulikin. Tytär sanoi että hänen kaverinsa, siis opiskelija, joka asuu yksin ja ikää on 19-vuotta, saa sossusta/kelasta erilaisia tukia yli tonnin kuukaudessa. Siis, voiko toi olla mahdollista ?? Kaveri ei ole missään töissä, vaan opiskelee ja nyt siis tietysti kesälomalla. Kesätöitäkään ei saanut. Tuosta rahasta maksaa vuokran 360 euroa ja loput laskuihin, ruokaan ja elämiseen.

Jos toi on totta niin en kyllä yhtään ihmettele ettei nuoria kiinnosta työnteko. Miksi vaivautua heräämään joka aamu aikaisin ja lähteä minimipalkalla töihin jos tuon rahan voi saada pelkästään kotona löhöämällä ja tekemättä mitään !

Mun oikeustajuun tuommoiset tuet ei kyllä mene. Itse aloitin kesätyöt 13-vuotiaana, kotoa muutin 16-vuotiaana ja ekan oman asunnon ostimme silloisen avokin kanssa 19-vuotiaana. Eikä ikinä ole tullut mieleenkään että hakisi jotain tukia sossusta. Töitä tehtiin ja sillä rahalla kitkutettiin - ja pärjättiin.

Mutta sanokaas onko mahdollista saada tuommoisia rahoja ihan "ilmaiseksi" ?
Ei saa

"rea"
[QUOTE="eee";26430856]Opiskelijat eivät saa sossusta rahaa. Opintotuki + asumislisä on verojen jälkeen max. 469 euroa.
t. opiskelija.[/QUOTE]

Ihan varmasti saa. Kesällä. Säästöjä ei tietenkään saa olla eikä opintomahdollisuutta kesällä.

t: entinen opiskelija.

Rollolainen
[QUOTE="rea";26430940]Ihan varmasti saa. Kesällä. Säästöjä ei tietenkään saa olla eikä opintomahdollisuutta kesällä.

t: entinen opiskelija.[/QUOTE]
toki saaa säsätää mutta ei tilille.

On ehkä mahdollista jos hän on esimerkiksi ammatillisen kuntoutuksen piirissä. Kaikilla ei toimintakyky riitä täysipäiväiseen opiskeluun ja työntekoon sen ohella. Ja itse asiassa nuoria kiinnostaa nykyään kyllä työnteko ihan tutkimustenkin mukaan. Uusimmassa Tiede-lehdessä oli tästä mielenkiintoinen juttu. Jos pelkällä opintotuella elelee ei varmaankaan kyllä saa noin paljoa tukia, vaikka olisi toimeentulotuen piirissä. Itse aikoinaan sain n.750 yhteensä ja tässä siis toisen asteen opintoraha+asumislisä+opintolaina ja toimeentulotukea loput.

Yhteistyössä