Opiskeleva Yh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakkkeee tyhymää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakkkeee tyhymää

Vieras
olen siis yh..
Opiskelemaan pitäisi lähteä syksyllä.. ei oo varma tieto mutta uskoakseni pääsen.
kuitenkin, jos pääsen opiskelemaan, olen yh ja lapsen isä maksaa elatustukea 150€ / kk
+ lapsilisä yksinhuoltaja korotuksineen n.146? €/KK
(kun on töissä) niin ja saan asumistukea jonku 270€ ja vuokra on vesien kans yht n.420€
ja saan sitten tietysti opintuen joka on n.240€ kun kyselin kelalta..
Niin OPINTOLAINAA EN SAA, kun nuorena luottotiedot olen möhlinyt ja siitä on turha kenenkään paasata se ei kuulu kellekkään muulle kuin mulle, ja ei hierrä teidän takalistoanne.
Niin paljonko saan sitten toimeentulotukea? Vai saanko ollenkaan?
Opiskelemaan on pakko lähteä, tai sossu huohottaa niskaan kun kotihoidontuki kuntalisineen päättyy syyskuussa. Ja olenkin halukas opiskelemaan :)
Paljonko olisi lapseni päivähoitomaksu ja sponsoroisiko sossu myös sen?
:O

voi tätä elämää...

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;136059;136060;11421;95939
tällä voi vähän suuntaa antavasti laskea...

päivähoitomaksua ei varmaankaan mene,itsekkin olin opiskeleva yh ja maksua ei mennyt

Olisko se suurinpiirtein saman verran kuin saisit opintolainaa, eli tekee noin 200 euroa kuussa. Lapsen päivähoito ei maksa sinulle mitään. Ja sossussa ne laskee paljon olet oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Saat varmaan kuukaudessa sossusta 100-200 euroa. Itellä ei kokemusta, kun sain opintolainaa.

Itse olen opiskellut nyt 4 vuotta yliopistossa ja olen kahden lapsen yh. Tuloni ovat alle minimirajan, joten olisin oikeutettu toimeentulotukeen. Tosin vain siinä tapauksessa, että nostaisin lainaa, koska se on opiskelijan ensisijainen ettus. ja sitten vasta sen jälkeen jäljelle jäävä alijäämä paikattaisiin toimeentulotuella.

No, en ole nostanut penniäkään opintolainaa enkä toimeentulotukea tietysti sitten myöskään. Mielestäni on todella perseestä, että sossu maksaa toimeentulotukea sellaisille luusereille, jotka ovat raha-asiansa kuseksineet miten sattuu. Itse kun olen luottotiedoistani huolta pitänyt, olisin pakotettu kustantamaan elämämme pankkilainalla. Ei käy.

Joten anteeksi kun sanon, mutta toivottavasti et saa toimeentulotukea, vaan joudut tekemään työtä opiskelusi ohella. On todella väärin, että yhteiskunta palkitsee luottotiedottomia ilmaisella rahalla.

P.s. Korkeakouluopiskelijan opintoraha on 268 euroa kuussa.

Viimeksi muokattu:
Itse olen opiskellut nyt 4 vuotta yliopistossa ja olen kahden lapsen yh. Tuloni ovat alle minimirajan, joten olisin oikeutettu toimeentulotukeen. Tosin vain siinä tapauksessa, että nostaisin lainaa, koska se on opiskelijan ensisijainen ettus. ja sitten vasta sen jälkeen jäljelle jäävä alijäämä paikattaisiin toimeentulotuella.

No, en ole nostanut penniäkään opintolainaa enkä toimeentulotukea tietysti sitten myöskään. Mielestäni on todella perseestä, että sossu maksaa toimeentulotukea sellaisille luusereille, jotka ovat raha-asiansa kuseksineet miten sattuu. Itse kun olen luottotiedoistani huolta pitänyt, olisin pakotettu kustantamaan elämämme pankkilainalla. Ei käy.

Joten anteeksi kun sanon, mutta toivottavasti et saa toimeentulotukea, vaan joudut tekemään työtä opiskelusi ohella. On todella väärin, että yhteiskunta palkitsee luottotiedottomia ilmaisella rahalla.

Niin onhan tuo aika väärin. Mutta kivahan se olisi, ettei tarvitsisi maksella opintolainoja pois. Kivaa jotain 8 tonnia maksella. Töitä ainakin minun olisi vaikea ollut yksinhuoltajana tehdä, kun mummolatkin oli toisella paikkakunnalla. Mutta oisko ap:lla mahiksia tehdä töitä? Että asuuko lapsen isä tai mummot ja papat lähellä? Jos vaikka lapsi menisi viikonloppuisin isälleen tms?

Minä saan vastaavassa tilanteessa toimeentulotukea 257 euroa kuussa.

Eli siis opintotuen, asumistuken, elatustuen ja lapsilisän(yh-korotuksella) lisäksi.

Pärjää kyllä jotenkuten. Päivähoitomaksua ei mene.

[QUOTE="vieras";23580470]Niin onhan tuo aika väärin. Mutta kivahan se olisi, ettei tarvitsisi maksella opintolainoja pois. Kivaa jotain 8 tonnia maksella. Töitä ainakin minun olisi vaikea ollut yksinhuoltajana tehdä, kun mummolatkin oli toisella paikkakunnalla. Mutta oisko ap:lla mahiksia tehdä töitä? Että asuuko lapsen isä tai mummot ja papat lähellä? Jos vaikka lapsi menisi viikonloppuisin isälleen tms?[/QUOTE]
No voi vittu. Minä en ole edes yh, mulla ei oiskeluaikana ollut lapsia (nyt on, mutta koulukin on ollut jo monta vuotta takanapäin). Mulle kertyi opintolainaa opiskeluvuosilta 6000 euroa ja makselen niitä edelleen pois. Olen nyt 32-vuotias. Joten kyllä minustakin olisi kiva, jos sossu olisi sponssannut mun opintoja, mutta kun ei sponssaa, niin opintolainalla on elettävä. Toki osaksi töissäkin käy. Joten kyllä sunkin on laina otettava.

Itsellä sama tilanne eikä työnteko olisi mahdollista, kun isovanhemmat ovat kuolleet eikä lapsen isä kuvioissa eikä lasta saa pitää päiväkodissa yli 10h/vrk:ssa ja vapaapäiväkin pitää olla eli saan toimeentulotukea. Enkä maksa hoitomaksua, kun tulot ovat niin pienet

[QUOTE="ritva";23580547]No voi vittu. Minä en ole edes yh, mulla ei oiskeluaikana ollut lapsia (nyt on, mutta koulukin on ollut jo monta vuotta takanapäin). Mulle kertyi opintolainaa opiskeluvuosilta 6000 euroa ja makselen niitä edelleen pois. Olen nyt 32-vuotias. Joten kyllä minustakin olisi kiva, jos sossu olisi sponssannut mun opintoja, mutta kun ei sponssaa, niin opintolainalla on elettävä. Toki osaksi töissäkin käy. Joten kyllä sunkin on laina otettava.[/QUOTE]

Ei sitä lainaa mikään pakko ole ottaa, en minä ainakaan ole ottanut enkä ota. Mutta jos ei ota, ei saa toimeentulotukeakaan, ja sen valinnan olen tehnyt. En halua valmistua mihinkään 10 000 euron velkoihin, todellakaan. Saan lapsilisän, opintorahan, asumistuen ja elatusmaksun (minimi). Näillä mennään.

Ei opintolainaa ole pakko nostaa kun toimeentulotukea hakee. Sossu vain laskee sen 300 euroa käytettävissä oleviksi tuloiksi, nosti sitä tai ei.

Opiskelevan y:n on melkein mahdotonta käydä töissä samaan aikaan kun opiskelee, vai ajattelitko lapsen olevan ympäri vuorokauden hoidossa? Minulle työnteko on mahdollista siksi, että lapset ovat meillä vuoroviikoin. Mutta mielelläni suon toimeentulotuen niille, jotka yrittävät opiskelemalla parantaa omia työllistymismahdollisuuksiaan.

Saat toimeentulotukea eikä mene hoitomaksua pienten tulojen takia.

Onko sun mahdollista tehdä töitä? Palkka toki pienentää toimeentulotukea tai vie sen kokonaan, mutta siinä kerryttää eläkettä, saa kokemusta ja on itte tienattua rahaa.

[QUOTE="vieras";23580582]Itsellä sama tilanne eikä työnteko olisi mahdollista, kun isovanhemmat ovat kuolleet eikä lapsen isä kuvioissa eikä lasta saa pitää päiväkodissa yli 10h/vrk:ssa ja vapaapäiväkin pitää olla eli saan toimeentulotukea. Enkä maksa hoitomaksua, kun tulot ovat niin pienet[/QUOTE]

Miten sulla voi olla tuollainen tilanne, etkä joudu ottamaan opintolainaa? Vai oletko sinäkin luottotiedoton?

Vitja kun en tajunnut silloin opintojeni alussa, että olisi kannattanut kusta raha-asiansa, elää sossun rahoilla 5 vuotta yliopistoaikaa ja sittenhän ne luottotiedot olisi korjaantuneetkin, viiden vuoden kuluttua sopivasti. Olinpa typerä!

Miten sulla voi olla tuollainen tilanne, etkä joudu ottamaan opintolainaa? Vai oletko sinäkin luottotiedoton?

Vitja kun en tajunnut silloin opintojeni alussa, että olisi kannattanut kusta raha-asiansa, elää sossun rahoilla 5 vuotta yliopistoaikaa ja sittenhän ne luottotiedot olisi korjaantuneetkin, viiden vuoden kuluttua sopivasti. Olinpa typerä!

Oletko vähän tyhmä? Ne velat kasvaa koko ajan korkoa ja jos töihin menee niin palkasta ulosmitataan. Mieti vähän ja lopeta tuollaanen lapsellinen kitinä.

Noh, ap:lla jää lapsilisä ja opintoraha käteen, jos ajattelee, että elariraha menee vuokraan asumistuen lisäksi. Meillä eli kolme henkeä opiskellessani alle 500 eurolla, että eiköhän kaksi selviä sillä n. 400 eurolla, jos nuukasti elää.

Ai ärsytys teitä !!!
Siellä katkerat vaaleanpunaisten lasien läpi maailmaa katsovat prinsessa rouvat taas ilmaisevat mielipiteitään !!!
Mua niin ottaa aivoon, te aina niin täydelliset muijat!
Terve!

kiitos keskusteluistanne.
Luottotiedot kusi aikoinaan ja se oli oma moka. En pysty tekemään töitä opiskelun ohella, lapsen hoitoaika ylittyisi ja isovanhempia paikkakunnalla yksi. Hän on sairaanhoitaja ja tekee 3- vuorotyötä.
Joten hoitoon hänelle on sulamahdottomuus lapsi pukata.
Eiköhän tässä selvitä.
Ja todellakin. haluan kouluttautua jotten lopunelämääni elä tukien varassa.
Ja joskus, kun työelämässä olen maksan pitkän pennin joka palkasta takaisin niin kauan että velka on maksettu pois.
Että eiköhän ole yhteiskunnalle parempi jos on halua yrittää/kouluttautua että pääsee työelämään mielummin kuin jää ikuiseksi ajaksi sosiaalipummiksi tai on niin kieroutunut kuin jotku että pyöräyttelee mukuloita tietyn aikavälein ettei koskaan tarvi tehdä päivääkään töitä!
minä en onneksi kuulu tähän kastiin vaan haluan päästä tienaamaan.
kiitoksia nam.

Vaikka muakin ketuttaa se, että itse joudun tod näköisesti ottamaan sen 5 000- 8 000€ lainaa, niin kyllä mä mieluummin kattoisin, että kouluttamaton elämänhallintaongelmainen saa edes sen koulutuksen alle ja voisi mahdollisesti tulevaisuudessa olla hyödyksi yhteiskunnalle... Kun että olisi työttömänä tai pikkupätkiä töissä, ja köyhyys periytyisi seuraavallekin sukupolvelle.

[QUOTE="vieras";23581658]miten olisi ap oppisopimusopiskelu, saisit palkkaa opiskeluajalta.[/QUOTE]

palkkaa josta jäisi käteen samat tulot kuin ilman sossun rahaa? :D koska menis ulosottoon..
joo..

palkkaa josta jäisi käteen samat tulot kuin ilman sossun rahaa? :D koska menis ulosottoon..
joo..

Niin ajattelitko ettei niitä velkoja tarvitse maksaa takaisin sitten kun olet "sivistynyt" korkeakoulun käynyt? Ikävä kyllä maksat sitä enemmän mitä enemmän asiaa vetkutat. Et tietenkään sittenkään voi mennä töihin kun valmistut, kun sossusta saa paremmin kun paha ulosottomies vie rahat.

[QUOTE="ritva";23580547]No voi vittu. Minä en ole edes yh, mulla ei oiskeluaikana ollut lapsia (nyt on, mutta koulukin on ollut jo monta vuotta takanapäin). Mulle kertyi opintolainaa opiskeluvuosilta 6000 euroa ja makselen niitä edelleen pois. Olen nyt 32-vuotias. Joten kyllä minustakin olisi kiva, jos sossu olisi sponssannut mun opintoja, mutta kun ei sponssaa, niin opintolainalla on elettävä. Toki osaksi töissäkin käy. Joten kyllä sunkin on laina otettava.[/QUOTE]

Olikohan tämä virsi laitettu väärään kohtaan. Nimittäin tuossa tarkoitin, että itse jouduin ottamaan opintolainaa ja sitä kertyi melkein 8 tonnia. Siis itseänikin voisi vituttaa että he jotka ovat raha-asiansa sössineet eivät saa opintolainaa. Ja sen takia saavat toimeentulotukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Olisi oikein että joutuisivat. Ap voisi yrittää tulla toimeen ilman toimeentulotukea, mutta epäilenpä että helppo raha houkuttaa liikaa.

Yhteistyössä