Opintotuki ja toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Op

Vieras
Onko minkäänlaisia mahdollisuuksia saada toimeentulotukea opiskelujen aikana, jos ei ole opintotukeen oikeutta? Tilanne on tämä: olen aloittanu opinnot muutama vuosi sitten, jättänyt ne kesken ja nyt kun olisin jatkamassa opintoja, niin voi olla, että minulla ei ole enää oikeutta opintotukeen.

Ainakin minä olen törmännyt sossuissa käytäntöön että laina pitää ottaa ensin jos lainatakauksen on saanut (miten sitten menee tuossa tilanteessa jos opintorahaa ei saa?). Ja vaikkei lainaa ottaisikaan, niin laskevat lainan osuuden tuloiksi, siis jos laina ollaan myönnetty.

Muuten ei käsittääkseni opinnot vaikuta toimeentulotuen saamiseen.

Minulle ei ilmeisesti myönnetä lainaakaan.. Että joutuuko tässä nyt sitten ihan hylkäämään haaveet tuohon ammattiin valmistautumisesta :P
Huomenna saan tietää asiasta enemmän, mutta vaivaa niin pirusti nyt että..

Eikös se oo niin, että jos et sitä valtion takausta lainaa varten saa, niin sitten soskusta saat sitä rahaa... Paitsi jos oot sen ikänen, että vanhempien tulot vaikuttavat ja et ole elatusvelvollinen.

Minun maalaisjärjellä olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta nuo sossun systeemit on välillä aika ihmeellisiä ja riippuu paljon kuka tekee päätöksiä.
Kuitenkin toimeentulotuki on viimeisin tuki muoto ja jos et kerta muuta tuke saa, niin pitäisi sitten saada tuota.

Eräälle kaverille sossu jopa kustansi kalliin opisto opiskelun.

Niin, opintotukikuukaudet kuulen huomenna sitten.. Itse en millään muista, paljonko niitä on käytetty :/
Kun yhteen väliin en sitten saanut ollenkaan opintotukea vanhempieni tulojen takia, vaikka en asunutkaan kotona enää, mutta olin alle 20v.

pystyt muuten katsomaan omat opintotukikuukautesi kelan sivulta jos sinulla on sirullinen henkilökortti tai nettipankkitunnukset. jokaisella on oikeus 75?? tukikuukauteen mitä tuli korkeakoulutukseen, toisen asteenkoulutus ei vähennä tuota määrää.

Onko minkäänlaisia mahdollisuuksia saada toimeentulotukea opiskelujen aikana, jos ei ole opintotukeen oikeutta? Tilanne on tämä: olen aloittanu opinnot muutama vuosi sitten, jättänyt ne kesken ja nyt kun olisin jatkamassa opintoja, niin voi olla, että minulla ei ole enää oikeutta opintotukeen.

Jos opintotuki on lakkautettu esimerkiksi puuttelisen opintomenestyksen vuoksi tai lopetettu sen vuoksi, että tukikuukaudet ovat loppuneet, niin silloin voi hakea Kelalta yleistä asumistukea ja Sossusta voi hakea toimeentulotukea. Sossu ei tosin myönnä toimeentulotukea siinä tilanteessa, mikäli opintolaina on nostamatta ja opintolaina on mahdollista nostaa. Jos opintotuki on mennyt, niin silloin ei ole luonnollisesti mahdollista nostaa opintolainaakaan.

Yhteistyössä