ansiosidonnainen ja toimeentulotuki - takaisinperintä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työttömäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työttömäksi

Vieras
Hei. Olen jäämässä äitiyslomalta työttömäksi ennen kesää (ts. Ilmottaudun työnhakijaksi). Ansiosidonnaisen haku kestää, koska kassassa on ruuhkaa kesällä, kun jään työttömäksi. Haen siis työttömyysrahaa kassasta mutta mulla ei ole odotusajalle tuloja (eikä miehelläkään). Joudun hakea toimeentulotukea (minkä haku ärsyttää kyllä). Jos saan toimeentulotukea, periikö sossu aina ansiosidonnaisesta takaisin sen, mitä myöntää meille.
Jos ei perisi, pärjäisin seuraavan kuun niillä tuloilla, jotka kassasta maksetaan. Jos taas perii, joudun toimeentulotukikierteeseen, koska seuraavia ansisidonnaisia odotellessa joutuisin taas hakemaan tt-tukea (sen sijaan että maksaisin elämiseni ansiosidonnaisella. Lapsia on ja miehellä opinnot kesken. En pysty säästämään pienistä tuloistani nyt. En kuitenkaan haluaisi jäädä sossun asiakkaaksi yhtään kauemmaksi aikaa kuin siksi odotuskuukaudeksi.
Toivon asiallisia vastauksia.

Hae kotihoidon tukea, se otetaan liiton rahasta pois, mutta saat sen varmaan aikaisemmin kuin liiton rahan. Tai sitten mies hakee sen kotihoidon tuen. Miksi miehellä ei ole tuloja? Eikö mies voisi mennä töihin ja vaikka ei ole töissä niin varmaan jotain rahaa saa?

No kyllä peritään takaisin. Jos liiton rahan saamisessa kestää, niin sittenhän sutä pitäis saada takautuvasti pidemmmältä ajalta, joten miksi ei rahat riittäisi myös elämiseen.

Miehesi siis opiskelee, onko lomalla kesän? Vielä ehtii löytämään kesätöitä. Ja kai se opiskeluihin jotain rahaa saa? Ja tosiaan hakekaa miehen nimillä kotihoidontukea

[QUOTE="zzz";30768483]No kyllä peritään takaisin. Jos liiton rahan saamisessa kestää, niin sittenhän sutä pitäis saada takautuvasti pidemmmältä ajalta, joten miksi ei rahat riittäisi myös elämiseen.[/QUOTE]

Näin. Ja ihan oikein että peritään, muutenhan se olisi ns ilmaista rahaa. Mutta tosiaan, jompikumpi kotihoidon tuelle heti äloman päätyttyä?!

Toimeentulotuki voidaan periä takaisin, jos toimeentulotukipäätöksessä on päätetty asiasta. Asiakas ei kuitenkaan saa joutua takaisinperinnän takia toimeentulotuen varaan. Perintä ei saa aiheuttaa uutta toimeentulotukitarvetta. Perinnästä tehtyä päätöstä ei saa toteuttaa jos se aiheuttaa uudelleen toimeentulotukitarpeen.

Toimeentulotukilaki 21 §:n 1 momentti
Takaisinperinnän edellytykset ja esteet

"Toimeentulotuen takaisinperinnän edellytyksenä on, että korvausvelvollisella asiasta päätettäessä tai myöhemmin on oikeus saada sellaisia tuloja tai varoja, joista korvaus voidaan periä vaarantamatta korvausvelvollisen tai sellaisen henkilön toimeentuloa, josta hän pitää huolta tai on velvollinen pitämään huolta."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19971412

[QUOTE="hmm";30768511]Ei se ansiosidonnaisen saaminen kestä?!? Sullahan on se vain äitiysloman ajan tauolla? Vai olitko töissä heti ennen äitiyslomaa?[/QUOTE]

Kestäähän se saada ensimmäiset 4-5 viikkoa täyteen, että saa edes hakemuksen lähetettyä

Hah, arvasin että saan jotain arvostelua myös. Olen ollut töissä ennen äitiyslomaa, mutta määräaikaisena. Töitä ei ole kesäksi, syksyksi ehkä. Mies on ehkä kesän töissä,,mutta ei riitä tulot elämiseen silloin. Lapsen hankinta ei ole rahasta kiinni, työtä tehdään silloin kun sitä saa ja lapset hankitaan kun voidaan. En oikeastaan ymmärrä, miksi aina jonkun pitää arvostella toisten lasten hankintaa. No joo ehkä tää keskustelu meni nyt vähän mönkään. Mutta kiitos sille joka linkitti asiasta lakitekstiä, sain vastauksen kysymykseen (En erityisemmin kaivannut kommentteja töihin menosta, kun sekin koittaa sitten kun saa töitä, ehkä syksyllä.) Ja ehkä mies voi tosiaan nostaa kotihoidon tukea kesäkuun. ????

Mulla on sama tilanne. Mies opiskelee ja minä olen kesään saakka äitiyslomalla. Ajattelin siirtyä kotihoidontuelle kesällä. Ansiosidonnaistakin voisin saada, mutta en meinaa vielä, koska meinaan olla lapsen kanssa kotona ehdottomasti 2-vuotiaaksi asti ainakin. Olin myös määräaikaisessa työssä ennen äitiyslomaa, joka loppui pari kk ennen äitiysloma alkua ja olin sen ajan pari kuukautta ansiosidonnaisella ennen äitiyslomaa. Vielä en ole tarkkaan perehtynyt, että miten toimia tämän eteen. Pian pitää kyllä ottaa asioista selvää.

Yhteistyössä