Opettajan sekoaminen Kärpäsen koululla Lahdessa [HD]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri se vika että oppilaat eivät oikeutetusti koe sitä innostavaksi opetusmenetelmäksi, vaan tulevat levottomiksi, ja se kertoo myös siitä, että opettaja ei ole vuosikymmeniin päivittänyt opetuksensa sisältöä ja menetelmiä, vaan on luutunut 70-luvulle. Luultavasti ovat myös sisällöllisesti vanhentuneet opit.

Todennäköisesti open ainoa ase on yritä vedota auktoriteettiin, kun ei enää ole tehtäviensä tasallasisällöllisesti eikä menetelmien puolesta, mutta kun ei löydy auktoriteettiakaan eikä se ole oikein nykyaikainen tapa motivoida ja innostaa oppimaan.

Yleensä kalvot ovat jo ryppyisiä, harmaita ja sotkuisia ja todella epämiellyttäviä seurata. Ajattele nyt itse jos joutuisit istumaan ja katselemaan ja kuuntelemaan vaikka 34 tuntia viikossa jotain tuollaista ja luokassa se 30 oppilasta ja tunkkainen ilma. Tuo on todellisuutta oman yläasteikäiseni koulussa, siihen vielä läksyt päälle. Eikö alkaisi väsyttää ja ottaa päähän jo oppilaankin näkökulmasta ja huomio herpaantumaan ja mielenkiinto kohdistumaan johonkin nykypäiväisempään kuten vaikka se kännykkä.

Jokaisen pitää päivittää työmenetelmiään ja tarkastella käsityksiään asioista nykyisessä työelämässä eikä jäädä ajastaan jälkeen.

Jos näytän saman tekstin a) piirtoheittimen kautta tai b) tietokoneen ja projektorin avulla niin ei sen tekstin innostavuus kyllä miksikään muutu käytetystä teknisestä välineestä riippumatta.

Juuri se vika että oppilaat eivät oikeutetusti koe sitä innostavaksi opetusmenetelmäksi, vaan tulevat levottomiksi, ja se kertoo myös siitä, että opettaja ei ole vuosikymmeniin päivittänyt opetuksensa sisältöä ja menetelmiä, vaan on luutunut 70-luvulle. Luultavasti ovat myös sisällöllisesti vanhentuneet opit.

Todennäköisesti open ainoa ase on yritä vedota auktoriteettiin, kun ei enää ole tehtäviensä tasallasisällöllisesti eikä menetelmien puolesta, mutta kun ei löydy auktoriteettiakaan eikä se ole oikein nykyaikainen tapa motivoida ja innostaa oppimaan.

Yleensä kalvot ovat jo ryppyisiä, harmaita ja sotkuisia ja todella epämiellyttäviä seurata. Ajattele nyt itse jos joutuisit istumaan ja katselemaan ja kuuntelemaan vaikka 34 tuntia viikossa jotain tuollaista ja luokassa se 30 oppilasta ja tunkkainen ilma. Tuo on todellisuutta oman yläasteikäiseni koulussa, siihen vielä läksyt päälle. Eikö alkaisi väsyttää ja ottaa päähän jo oppilaankin näkökulmasta ja huomio herpaantumaan ja mielenkiinto kohdistumaan johonkin nykypäiväisempään kuten vaikka se kännykkä.

Jokaisen pitää päivittää työmenetelmiään ja tarkastella käsityksiään asioista nykyisessä työelämässä eikä jäädä ajastaan jälkeen.

Tärkeinta on se ajattelun ja asian oppiminen - menetelmä voi olla mikä tahansa.

Jos soveltaisin periaatettasi silloin kun minua palvellaan, vetäisin heti herneet nenään terveyskeskuksessa jos minua ei tutkittaisi uusimmilla menetelmillä, vaan käytettäisiin stetoskooppia tai atulaa suuhun. Huorittelisin sitten hoitajia kunnes he kärähtäisivät ja sen jälkeen kuvaisin heidät ja tulos faceen.

Virastoissa kieltäytyisin täyttämästä tietojani 70-lukulaisiin paperikaavakkeisiin, jos ei tarjoittaisi padia huutaisin vittua virkailijoille ja syljeskelisin.

• Tykkää
Reactions: .....
Tärkeinta on se ajattelun ja asian oppiminen - menetelmä voi olla mikä tahansa.

Jos soveltaisin periaatettasi silloin kun minua palvellaan, vetäisin heti herneet nenään terveyskeskuksessa jos minua ei tutkittaisi uusimmilla menetelmillä, vaan käytettäisiin stetoskooppia tai atulaa suuhun. Huorittelisin sitten hoitajia kunnes he kärähtäisivät ja sen jälkeen kuvaisin heidät ja tulos faceen.

Virastoissa kieltäytyisin täyttämästä tietojani 70-lukulaisiin paperikaavakkeisiin, jos ei tarjoittaisi padia huutaisin vittua virkailijoille ja syljeskelisin.

34 tuntia viikossa isossa luokassa - kaikki mikä on tehtävissä mielenkiinnon ja jaksamisen ylläpitämiseksi, on tehtävä. Jokaisella on velvollisuus päivittää työmenetelmiään ja omaa ammattitaitoaan, ja fiksu ammattimainen ihminen myös haluaa tehdä näin.

Turha puolustella sellaista että ei opettajien tarvitsisi pitkän työuransa aikana kehittää osaamistaan. Kyse on kansakunnan tulevaisuudesta ja kilpailukyvystä.

Eihän tossa ole mitään järkeä että lapset terrorisoivat joka puolella opetusta.Oli hienoa kuunnella V:tun hokemista koko ajan.En yhtään ihmettele jos opettajat ovat neuvottomia lasten kanssa.Älypuhelimet pois oppi tunneilta ja opettajille enemmän valtuuksia kun näköjään vanhemmat eivät niitä kotona opeta.
Ennenkaikkea puukot ja muut teräaseet pois oppilailta, ampuma-aseet samoin. Jos pelaavat älypuhelimillaan niin pelatkoot mutta ilman ääntä. Jääkööt perkeleet luokalleen vaikka maailman tappiin asti. Vanhempiensa pikku pellavapäät.

OAJ:n puheenjohtaja puolustaa oppilailleen raivonnutta opettajaa: "Ajettiin nurkkaan"
Torstai 13.10.2016 klo 16.32

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n mukaan Olli Luukkaisen mukaan opettajan käytöstä ei voi silti pitää asiallisena.

• OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen puolustaa oppilailleen raivonnutta lahtelaisen yläkoulun opettajaa.
    • Luukkaisen mukaan opettajan käytöstä ei voi pitää silti asiallisena.
    • Luukkainen ei halua kommentoida opettajan käytöstä sen tarkemmin.

OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan oppilaat ajoivat oppilailleen raivonneen opettajan tieten tahtoen nurkkaan. (TIMO MARTTINEN)

LUE MYÖS
Video opettajan raivoamisesta leviää somessa - rehtori paljastaa tilanteen taustat

Lukijoilta ymmärrystä opettajan raivonpurkaukselle - "Opettaja tekee vain työtään"

- Emme voi pitää opettajan reaktioita asiallisina, mutta näyttää siltä, että opettajaa on selvästi provosoitu ja hänet on ajettu nurkkaan, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kommentoi Iltalehdelle oppilailleen raivonneen opettajan tapausta.

Lahtelaisen yläkoulun opettaja muun muassa kirkui, hakkasi nyrkkiään pöytään, arvosteli oppilaiden vanhempia lastensa huonosta kasvattamisesta ja kyseli yhdeltä oppilaalta, onko hän kehitysvammainen.

- Kuinka helvetin tyhmiä te olette? opettaja huudahti ja haukkui yhtä oppilasta tolvanaksi.

Tapaus nousi julkisuuteen, kun oppilaat tallensivat opettajan raivokohtauksen videolle.

Video päätyi YouTubeen koko kansan nähtäväksi.

Videon julkaisuun ei lupaa

Videolta kuuluu, että oppilaat naurahtelivat, käyttivät alatyylisiä ilmauksia ja toistelivat vittu-sanaa, mikä sai opettajan kiihtymään entisestään.

- Nämä tilanteet eivät ole terveitä. Korostamme aina, että kasvatusvastuu on ensisijaisesti kodeilla, Luukkainen sanoo.

Luukkaisen mukaan lasten huono käytös ja opettajiin kohdistuva häirintä on lisääntynyt työhyvinvointibarometrien mukaan viimeisten 2-3 vuoden aikana. Taustalla on Luukkaisen mukaan myös pidempi, kymmenen vuotta jatkunut kehitys.

Luukkaisen mielestä opettajan kuuluu hakea rohkeasti apua, jos tilanne luokkahuoneessa kärjistyy niin pahaksi, ettei siitä selviä omin voimin.

- Pitää hakea rehtori, kuraattori tai kollega paikalle, jos ei yksin pysty hiljentämään tilannetta.

Luukkainen lisää, että luokkahuoneessa kuvattuja videoita ei saa missään nimessä julkaista ilman videolla esiintyvän henkilön lupaa. Luukkainen katsoo lahtelaisopettajan joutuneen nettikiusaamisen uhriksi.

OLLI WARIS
olli.waris@iltalehti.fi

Opettajan raivokohtaukseen johtanut tunti alkoi nimittelyllä ja haukkumisella - rehtori soitettiin apuun naapuriluokasta
Torstai 13.10.2016 klo 20.22

Oppilaille lahtelaiskoulussa raivonnut opettaja jäi tapauksen jälkeen virkavapaalle työstään.

• Youtubessa on levinnyt useita videoita, joissa näkyy opettajan hermostuminen meluavalle luokalle.
    • Välikohtaus tapahtui tiistaina lahtelaisen Kärpäsen koulun 8. luokan oppitunnilla.
    • Rehtori on selvittänyt tapauksen taustoja oppilaiden ja opettajan kanssa.

Opettaja menetti hermonsa täysin Lahden Kärpäsen koulussa tiistaina. Tilanteesta on levinnyt nettiin useita videoita.
LUE MYÖS
Opettajan rankka avautuminen koululaisten käytöksestä HS:n mielipidepalstalla: "Olen piilottanut puukkoja"

Video opettajan raivokohtauksesta leviää somessa - rehtori ESS:lle: "Opettaja ei voi käyttäytyä näin"

Lahden Kärpäsen koulun rehtori Ari Pippuri on kuullut tiistaina tapahtuneen välikohtauksen jälkeen sekä raivostunutta opettajaa että luokan oppilaita.

- Selvittelyt ovat vielä kesken ja pyydän työrauhaa koululle.

- Sen verran on jo selvinnyt, että tunti alkoi opettajan nimittelyllä ja haukkumisella. Opettaja oli antanut oppilaille ohjeita ja kehottanut heitä laittamaan kännykät pois. Se äityi sitten huuteluksi puolin ja toisin ja videolla näkyy opettajan reagoiminen, Pippuri sanoo.

Rehtori on pahoillaan tiistain aamupäivällä tapahtuneesta välikohtauksesta, mutta hän ei ota vielä kantaa mahdollisiin seuraamuksiin.

Hälytettiin apuun

Välikohtaus tapahtui Kärpäsen koululla kello kymmeneltä alkaneella tunnilla. Luokassa oli tuolla hetkellä kahdeksasluokkalaisia.

Youtubessa on levinnyt useita videoita, joissa näkyy opettajan hermostuminen meluavalle luokalle. Videolla näkyy, kuinka oppilaat pitävät kovaa ääntä, ja opettaja hermostuu totaalisesti.

Rehtori sai tiedon luokan tapahtumista kesken oppitunnin.

- Naapuriluokasta soitettiin minulle ja kerrottiin, että viereisestä luokasta kuuluu kovaa ääntä eikä kaikki ole hyvin. Menin paikalle katsomaan. Tuossa vaiheessa oppilaat olivat lähtemässä luokasta pois.

Rehtori jutteli tapahtuneesta heti tuoreeltaan raivostuneen naisopettajan kanssa. Opettaja jatkoi tiistaipäivän opetustyönsä loppuun normaalisti.

- Opettaja käsitteli itse tilannetta ja hänestä näki, ettei kaikki ollut mennyt hyvin. Minä olin seuraavalla oppitunnilla aloituksessa katsomassa, että työrauha säilyy. Apulaisrehtori oli luokassa seuraavan tunnin alussa, Pippuri kertoo.

Erilaisia reaktioita

Oppilaille raivostunut opettaja jäi tiistain jälkeen virkavapaalle. Hän ei ole Kärpäsen koulun vakituinen opettaja, vaan hän aloitti työt koulussa tänä syksynä. Hänellä on lukuvuoden kestävä määräaikainen työsopimus.

Rehtori ei ota vielä kantaa siihen, voiko opettaja palata työhönsä.

- En spekuloi asialla eikä mitään päätöksiä ole vielä tehty.

Pippurin mukaan kyseisen opettajan kanssa ei aiemmin ole ollut ongelmia.

- Hänen on tarvinnut käyttää kurinpitoa ja komentamista, mutta tällaista reagointia ei ole tapahtunut. Komentamisessa hän ei muodosta mitään poikkeusta, koska hyvin moni opettaja joutuu olemaan tiukkana päivittäin.

Rehtori tiedotti välikohtauksesta oppilaiden koteihin ja keskiviikkona koulussa pidettiin tiedotustilaisuus oppilaille.

- Koulussa on aistittavissa pieni hiljaisuus ja tilanteen vakavuus ymmärretään. Koulua käydään kuitenkin ihan normaalisti.

Tapaus on herättänyt monia eri reaktioita koululaisten ja vanhempien keskuudessa.

Osa vanhemmista on tyrmistynyt opettajan toiminnasta, osa puolustaa häntä. Luokassa tapahtumahetkellä olleet oppilaat ovat reagoineet vaihtelevin tavoin.

- Osa säikähti tilannetta, osa naureskeli, osa oli tyynenä ja neutraalisti, rehtori kertoo.

TIIA PALMÉN
tiia.palmen@iltalehti.fi

"- Koulussa on aistittavissa pieni hiljaisuus ja tilanteen vakavuus ymmärretään."

Vitut ne pennut ymmärrä yhtään mitään. Ja vanhemmathan hyssyttelee "ei meidän pirkkopetteri ainakaan lähde mihinkään hölmöilyihin mukaan, se on varmaa."

No oikeastaan ainoat jotka tarvitsisivat kunnon potkun perseelle ovat noiden oppilaiden vanhemmat.
Lapsi on kotikasvatuksen peili. Tuota kurittomuutta on ympäri suomen lapsilla.
Onkohan laissa joka kieltää kurin sittenkin jotain pielessä

Kuri pienestä asti on tärkeää.
Ei lasten hommaaminen ole pelkkä seksi ja synnytys vaan lasta pitää kasvattaa itseensä luottavaksi ihmiseksi, joka osaa käyttäytyä.
Tämä unohtuu aika monelta vanhemmalta.

Nostan hattua opettajille kun päivästä toiseen ovat pellossa kasvaneiden lapsukaisten kanssa.

Pitäisi saada lakiin takaisi opettajien oikeus kurin pitoon kuten ennen
Täysin samaa mieltä, mutta fyysistä kuritusta luonnollisesti ei!
Ennen kai läväytettiin karttakepillä näpeille jne. - ei hyvä!

Opettajien tulisi heittää/heitättää ulos sellaiset oppilaat jotka häiritsevät tuntia! Ensin annetaan varoitus ja jos kerran joutuu vielä sanomaan niin ulos!
Kännykät kerätään ennen tunnin alkua laatikkoon, ellei niitä käytetä sovitusti tiedonhakuun!

Se ei ole opettajan murhe jos oppilaan koulumenestys huononee sikamaisen tuntikäyttäytymisen johdosta.
Jos jää tunteja välistä, mahdollisesti jää jälkeen opinnoissa:
Kyllä vanhemmatkin heräävät varmasti siinä vaiheessa kun nicopetterit kertaa kahdeksatta luokkaa jo seitsemättä kertaa.

En mä oikeasti osaa noille pikkkuvilperteille olla yhtään vihanen, vaikka ärsyjä ovatkin, vanhemmissa se syy on.

Ongelmana on minusta se, että ei haluta laittaa selkeitä rajoja ja kasvatus on epäjohdonmukaista. Auktoriteettiongelmaisten joukko sen kun kasvaa ja kunnioitus kanssaihmisiä (ainakin vanhempia, esim. opettajia) kohtaan loistaa poissaolollaan.
Lapsi tarvitsee terveen kasvun ja kehityksen. Minun mielestä lapsi ei kasva kovin suoraan nykyisillä kasvatusmetodeilla.

Ei tarvitse minusta odottaa niin kauaa, että tutkimukset on tehty ja lehdykkä kädessä. Kannattaa aloittaa heti keskustelemaan koulukäyttäytymisestä lapsosille. Nämä uutiset varmaan saavat aikaan jonkinlaista keskustelua lapsien ja vanhempien välillä, hyvä niin.

Opettajille iso kiitos siitä että jaksatte.:love:

- Minua on kutsuttu vitun huoraksi ja saatanan kitisijäksi. Olen ollut toki myös maailman paskin, ärsyttävin ja rumin, nainen kertoo.

- Olen pelännyt raivoavaa lasta, jolle biologinen säikähtämisreaktioni on ollut syy nauraa ja jatkaa uhkaavaa käytöstä yhä hanakammin. Olen piilottanut puukkoja teknisen työn tunnilla raivokohtauksen vallassa olevan lapsen ulottumattomiin, nainen jatkaa.

Opettaja kertoo saaneensa myös seksuaalisviritteisiä kommentteja "etumuksestaan ja takamuksestaan". Hän on myös löytänyt koulun tableteilta kuvia takapuolestaan.

Artikkeli jatkuu ilmoituksen jälkeen

- Minulle on huudettu koulun pihamaan poikki, miten minua haluttaisiin panna, nainen kirjoittaa.

Ilkivalta on ilmennyt muun muassa opettajan auton renkaan tyhjentämisenä ja lumipallojen heittämisenä autoa kohti. Myös naista kohti on lentänyt "jalkapalloja ja käsitöitä".

Lisäksi hän kertoo saaneensa tappouhkauksia ja hänen kotinsa on uhattu tulla virtsaamaan sotkuiseksi.

- Tunnustan, että olen näin ollen myös toisinaan menettänyt malttini ja tehnyt selväksi kovaäänisesti, ettei minunkaan tarvitse sietää täysin asiatonta käytöstä. Vai tarvitseeko? opettaja kyselee kirjoituksessaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101422460031_uu.shtml

Siis ei tää mun mielestä ole normaalia.

Ei mulle ainakaan mene läpi se että ainahan noin on ollut; on itketetty opettajia jne.
Joo, olen minäkin itkettänyt opettajaa ja häpeän sitä nykypäivänä ihan hirveästi, mutta mutta...
Miksi me vanhempina mukamas sallittais tällainen käytös omilta lapsilta? Miksi me ei kasvateta lapsia käyttäytymään hyvin.
Toki opettajakin voi omalla käytöksellään ohjata tehokkaasti ja ilman ongelmia, mutta eivät kaikki opettajat omaa erinomaista auktoriteettia luonteensa puolesta...ei se tarkoita että heitä voi kiusata.

Onkohan niin, että opettaja raportoi nämä solvaukset sun muut vanhemmille wilman kautta? Vai joko tästä on tullut ihan arkipäivää opettajille, eivätkä vaivaudu edes ilmoittamaan enää!?

Ei hitto tätä menoa kouluissa!(n)

Viimeksi muokattu:
MTV: 10-vuotias kuristi vuotta nuoremman tajuttomaksi niskalenkkiotteella - rehtori: "Teot ovat raaistuneet"
Torstai 13.10.2016 klo 19.17

Kahdelle pojalle oli tullut välitunnilla riitaa, jonka päätteeksi 10-vuotias poika otti 9-vuotiaan käsivarrellaan kiinnipito- otteeseen, kertoo MTV.

• Pienet koulupojat riitaantuivat Kanta-Hämeessä.
    • Rehtorin mukaan lapset ovat aiempaa väkivaltaisempia.

Kouluun jouduttiin kutsumaan välikohtauksen vuoksi poliisi ja ambulanssi. (MIISA KAARTINEN)

Kanta-Hämeessä sattunut välikohtaus tapahtui noin kuukausi sitten. Turengin koulun rehtori Pekko Pihko vahvistaa tapahtuman MTV Uutisille.

- Kyllä meillä oli tällainen kiinnipitotapaus. Toinen oppilas putosi maahan, oli tajuttomana ja ambulanssi hälytettiin paikalle. Myös poliisi tuli samalla paikalle, rehtori kertoo MTV:n haastattelussa.

Uhri toimitettiin terveyskeskukseen tarkistukseen. Pihkon mukaan tapaus säikäytti sekä oppilaat että koulun henkilökunnan. Huhujen hälventämiseksi asiasta lähetettiin seuraavana päivänä Wilma-järjestelmän kautta tiedote kaikille huoltajille.

Rehtori kertoo MTV:lle, että tapausta on käyty läpi huolellisesti molempien poikien huoltajien kanssa. 10-vuotias on saanut teosta koulussa kurinpitorangaistuksen.

Myös poliisi on selvittänyt tapausta Ankkuri-tiimissä, jonka tarkoituksena on varhainen puuttuminen alaikäisten väkivaltaiseen käyttäytymiseen. 10-vuotias ei ole teosta rikosoikeudellisessa vastuussa.

Teot raaistuneet

Rehtorin kertoo MTV:llä, että tapaus on poikkeuksellisen vakava, muttei valitettavasti ainoa laatuaan. Pienet lapset käyttävät väkivaltaa aiempaa useammin.

- Näitä tapahtuu valitettavan usein. Teot ovat raaistuneet. Vakavampia tapauksia on tämän lukuvuoden aikana selvitelty kaksi, joista tämä on toinen.

Pihkon mukaan väkivallasta on puhuttu oppilaiden kanssa paljon.

- Olemme kovasti yrittäneet täällä puuttua asiaan. On puhuttu väkivallasta päivänavauksissa, luokissa. On Kiva-koulu-hankkeita. Mutta aina näitä sitten tulee, rehtori sanoo MTV:lle.

Lähde: MTV

JENNA LEHTONEN
jenna.lehtonen@iltalehti.fi

Täysin samaa mieltä, mutta fyysistä kuritusta luonnollisesti ei!
Ennen kai läväytettiin karttakepillä näpeille jne. - ei hyvä!

Opettajien tulisi heittää/heitättää ulos sellaiset oppilaat jotka häiritsevät tuntia! Ensin annetaan varoitus ja jos kerran joutuu vielä sanomaan niin ulos!
Kännykät kerätään ennen tunnin alkua laatikkoon, ellei niitä käytetä sovitusti tiedonhakuun!

Miksei fyysistä kuritusta? Ei siihen kuole eikä siitä vammaudu, mutta tuntuu sen verran ikävältä, ettei tee uudestaan mieli huoritella opettajaa. Nykyään on monella ajattelussa se ongelma, että ihan liian lyhytnäköisesti säälitään sitä väärin käyttäytyjää eikä esim. uskalleta rankaista kunnolla niissä tilanteissa, missä sitä tuntuvaa rangaistusta joka palauttaa voimatasapainon selkeästi tarvitaan.

Eikä sitä häirikköä useinkaan noin vaan voi heittää luokasta ulos, koska siellä käytävässä se aloittaa vartioimattomana entistä pahemman häiriköinnin. Pitäisi olla joku valvottu erityisluokka tai rangaistusluokka mihin sen voisi passittaa tai sitten ihan vanhaan malliin karsseri.

Miksei fyysistä kuritusta? Ei siihen kuole eikä siitä vammaudu, mutta tuntuu sen verran ikävältä, ettei tee uudestaan mieli huoritella opettajaa. Nykyään on monella ajattelussa se ongelma, että ihan liian lyhytnäköisesti säälitään sitä väärin käyttäytyjää eikä esim. uskalleta rankaista kunnolla niissä tilanteissa, missä sitä tuntuvaa rangaistusta joka palauttaa voimatasapainon selkeästi tarvitaan.

Eikä sitä häirikköä useinkaan noin vaan voi heittää luokasta ulos, koska siellä käytävässä se aloittaa vartioimattomana entistä pahemman häiriköinnin. Pitäisi olla joku valvottu erityisluokka tai rangaistusluokka mihin sen voisi passittaa tai sitten ihan vanhaan malliin karsseri.
Mun mielestä väkivallan käyttö tällaisessa tapauksessa olisi laiskan/osaamattoman aikuisen tapa saada lapsi toimimaan haluamallaan tavalla. Saadaan lapsi pelkäämään kipua ja sitä kautta laps toimii määrätyllä tavalla - jos toimii. Kaikki ei pelkää. En minäkään pelännyt. Niistä selkäsaunoista ei kyllä ollut mitään hyötyä. Mutta kunnioitus vanhempaa kohtaan, kasvattajana, kyllä karisi tässä asiassa.
Monesti olis tehnyt mieli lyödä takaisin, mutta onneksi en lyönyt.

Mun mielestä väkivallan käyttö tällaisessa tapauksessa olisi laiskan/osaamattoman aikuisen tapa saada lapsi toimimaan haluamallaan tavalla. Saadaan lapsi pelkäämään kipua ja sitä kautta laps toimii määrätyllä tavalla - jos toimii. Kaikki ei pelkää. En minäkään pelännyt. Niistä selkäsaunoista ei kyllä ollut mitään hyötyä. Mutta kunnioitus vanhempaa kohtaan, kasvattajana, kyllä karisi tässä asiassa.
Monesti olis tehnyt mieli lyödä takaisin, mutta onneksi en lyönyt.

Jotakin se lapsi on joka tapauksessa saatava pelkäämään, kun pelkän keskustelun ja argumentaation keinoin näitä tapauksia ei saada kuriin. Hyvin monen kohdalla kivun pelkääminen on se mikä tehoaa parhaiten ja jonkun toisen kohdalla sitten vaikka jälki-istunto (jota keinoa lienee näihin puheena oleviin häiriköihin kokeiltu aika monesti ja selvästikin ilman riittävää tulosta).

Jotakin se lapsi on joka tapauksessa saatava pelkäämään, kun pelkän keskustelun ja argumentaation keinoin näitä tapauksia ei saada kuriin. Hyvin monen kohdalla kivun pelkääminen on se mikä tehoaa parhaiten ja jonkun toisen kohdalla sitten vaikka jälki-istunto (jota keinoa lienee näihin puheena oleviin häiriköihin kokeiltu aika monesti ja selvästikin ilman riittävää tulosta).
Ei väkivalta ole minusta mikään vaihtoehto.

Palaan myöhemmin tähän.

Lahtelaiskoulu kohun keskellä: Nyt puhuu luokassa raivonnut opettaja – loukkauksia koko syksyn ajan
cb767e8ffe7f4296a8a4f8912ac9de5f.jpg

Luokkahuone kuvituskuvassa. (KUVA: Colourbox)
Julkaistu: 15.10. 6:27

Lahti
Oppilaiden kanssa sanaharkkaan joutunut lahtelaisopettaja kertoo oppilaiden kiusanneen häntä syksyn alusta lähtien.
Esineitä heitettiin kohti ja ammattitaito kyseenalaistettiin. Sosiaalisessa mediassa julkaistuilla videoilla oppilaille räyhännyt opettaja kertoo Ilta-Sanomille kuulleensa loukkauksia koko syksyn ajan.

– Minua kohti on heitetty vesipullo, karkkeja, tuolin osia. Siellä tehdään ihan kaikenlaista: maataan lattialla ja eräs oppilas meni opettajanpöydän lähellä olleeseen pahvilaatikkoon kesken tunnin. Hän myös piti liinaa naaman edessä koko tunnin niin, ettei näy kuin silmät tai hän pitää hattua päässä koko tunnin, menee saman tunnin aikana kaksi kertaa vessaan, käy tekaistuissa terveystarkastuksissa, joista saa muka äidiltä kännykällä viestin, häiritsee jatkuvasti kommenteillaan opetustani, soittaa musiikkia kovaäänisesti kännykällä, opettaja kertoo.

IS uutisoi eilen opettajasta, joka ajautui oppilaiden kanssa sanaharkkaan lahtelaisessa koulussa. Oppilaat kuvasivat kännyköillään tilanteen ja julkaisivat videot sosiaalisessa mediassa. Videoilla opettaja huutaa ja sättii oppilaita kovin sanoin.

Koulun rehtori Ari Pippuri kertoo, että tapahtumia on selvitetty, muttei tarkemmin ota kantaa siihen, millaisia seuraamuksia sanaharkasta oppilaille tai opettajalle mahdollisesti aiheutuu. Opettaja on virkavapaalla toistaiseksi.

Lue lisää päivän Ilta-Sanomista.
Ina Kauppinen

Kakarat käyttäytyvät videolla kuin skitsofreeninen apinalauma piste

Ja joku ilkeää vielä kirjoittaa täällä, että vain vanhempien pitäisi hävetä. Hah!
Kyllä tuon ikäisten pentujen pitää ottaa vastuu omasta käytöksestään ihan itse, koska joukossa tyhmyys tiivistyy ja koulussa se idioottilauma näköjään on, eikä kotona.

Jos joku puolustaa puolella sanalla tuollaista oppilaiden käytöstä, on hänellä asiat pahasti sekaisin omassa päässään. Hyssyttelyä ja paapomista nuorille annetaan ihan riittävästi, kyllä heille jonkun on tajuttava iskeä kampoihinkin, että tajuavat ennen työelämää, että tuollaisella hullun käytöksellä ei pitkälle pötkitä.

En käsitä, että oppilaiden huonoa käytöstä joku täällä puolustaa. Eihän siinä ole mitään järkeä, huonon käytöksen puolustamisessa siis. Sehän on ihan sama, että puolustetaan suoraan kiusaamista. Miksi niin tehdään?

Opettajalla on oikeus suuttua ja myös näyttää suuttumisensa. Jos se kielletään, pakotetaan kiusaamisen kohteeksi joutuvat oppilaat ja opettajat käyttäytymään epänormaalisti.

Tuossa tapauksessa opettaja on törkeän työpaikkakiusaamisen kohde. Kouluyhteisön olisi pitänyt tuollainen oppilaiden törkeä köytös saada loppumaan, jos se ei olisi onnistunut koulun sisällä, olisi apua pitänyt hakea opetusvirastosta esimerkiksi.

Itse olin paikalla tilanteessa, jossa kiusaamiseen liian lepsusti suhtautuva rehtori sai kurinpalautusta opetusvirastosta, koska oppilaan vanhemmat olivat asian sinne vieneet. Tuohon ko tapaukseen liittyi vielä esim. sellainen yksityiskohta, että toinen kiusaajista sai siirron sairaalan psykiatrisen osaston opetukseen, koska ei ollut kykenevä osallistumaan tavallisessa koulussa annettuun opetukseen.

Asiat eivät aina ole aivan yksinkertaisia, mutta selvitettävissä ne ovat aina joka tapauksessa - ja sen on tapahduttava nimenomaan aikuisten ehdoilla, ei sekopäisten oppilaiden.

OPettajan työ on sellasta missä PITÄÄ olla pitkää pinnaa,pystyä hallitseen nuoria eikä saa alentus samalle tasolle...

Mun mielest todella typerää aina vefota "vapaaseen kasvatukseen" . Todella usealla nuorella on hyvä kasvatus mutta rajoja koetellaan silti etenkin teini iässä.

Ite voin ymmärtää tommosen käytöksen teini ikäsiltä ,mut kun katson huutavaa kirkuvaa +40 nais opettajaa niin ei kyl yhtään ymmärrystä. Tuon ikäsen pitäis jo pystyä hillitsemään edes sen verta itseään että ois vaikka menny hetkeks luokasta ulos tai hakenu apua tilanteeseen.

Kun mä olin yläasteellä oli oppilaita jotks kiusas opeja mutta niin oli opettajia jotka kiusas oppilaitakin. Monesti opettajat provosoi oppilaita... esim heittämällä liiduilla ym.

Mun korvaan särähti sekin ku opettaja tuntu olevan kovin harmissaan ku nykyään ei saa oppilaita "nolauttaa" luokan edessä!! Että mitä?! Juuri tuollaisia kiusaaja opeja oli munkin koulussa,esim ne jotka olivat huonoja lukemaan patistettiin luokan eteen lukemaan että oisivat sit nolona kun mokailevat. Mä olin surkee matikassa ja mun ope pisti mut tekeen luokaneteen laskuja jota en osannut tokas sitten luokan kuulleen ääneen "ETKÖ SÄ TOSIAAN YMMÄRRÄ TÄTÄKÄÄN?" Tämän jälkeen sain muilta oppilailta raikuvat naurut ja idiootti haukut...mitä teki ope asialle? Ei mitään minun puolestani,selvitti laskun taululle ja tokas "näin helppoahan tää on!"

Yhteistyössä