Pitääkö kiusaajaa vaan kestää koska sillä on AD/HD??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29199492]Ei mutta asioista pitää puhua ja niihin puuttua.
On väärin hylätä selvästi oireileva lapsi tai aikuinen, koska oireet eivät ole tahallisia.
Minut on useasti käytökselläni hylätty ja kärsin siitä joka ikinen päivä.
Puhukaa, puhukaa mutta hylätä ei saa.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat hylkäämisellä?

Oman pojan mukaan häntä eikä enää kovin muitakaan kiinnosta leikkiä tämän pojan kanssa koksa satuttaa ja kiusaa, eihän se nyt voi lapsellekkaan tulla mitenkään yllätyksenä?

Olen sanonut omalle pojalle ihan suoraan että on siellä varmasti kivempiakin leikkikavereita joiden kanssa leikkiä..

Ymmärrän toki tätä kiusaajaakin, koti-olot on mitä on ja tämä diagnoosi alla. Mutta helvetin pahalle tuntuu että omaa lasta satutetaan fyysisesti enkä voi itse asialle mitään. Siellä se itkee silmät kyyneleissä opettajan kainalossa enkä saa edes tietää asiasta ennenkuin kertoo kotona itse. Pelottaa että omalle ta jonkun muun lapselle sattuu jotain hemmetin pahaa tämä kiusaajan toimesta, miksei voisi lyödä vaikka pesäpallomailalla päähän jos kerta voi lyödä kepilläkin sormille???

Luokan sisäinen vertaispalaute voisi olla hyvä, koska se tavallaan pakottaa sekä lapsen että lapsen oman vanhemman huomioimaan missä lapsi on hyvä ja missä on parannettavaa. Yksi tai kaksi samankaltaista palautetta ei anna vielä aihetta purkuun, mutta jos samasta asiasta (esimerkiksi kiusaa muita) on useamman kerran mainittu useamman kohdalla, niin opettajakin saa uudenlaisia tapoja lähestyä asiaa. Tyttären luokalla tällaista palautetta annettiin ja sen avulla saatiin useampikin vaivannut asia sitten käytyä läpi. Sen avulla lapsi pystyi myös parantamaan itsetuntoaan ja oppia jotain itsestään. Hyvä palaute on tärkeää myös, eikä siis pelkkä "negatiivinen" palaute ole vertaisarvion tarkoitus.

Yhteistyössä