oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

huomenta!

mies alkoi kerätä painoa tossa raskauden puolivälissä. Nyt hän on aktivoitunut ja alkanut hieman tarkkailemaan syömisiään. Eiks se oo joku isä-syndrooma, et ku äitinkin maha kasvaa niin isä kasvattaa omaansa siinä sivussa :)

ceali mikä storsakin laukku sulla on? mä olen sellaista kans tässä kattellut ja niistä niin monet on ihania että en osaa päättää. Käytätkö ihan normilaukkunakin sitä? Ovat musta niin tyylikkäitä että ajattelin että ostaisin sen muuhunkin käyttöön...

Yleltä tulee tänään kauan osdottamani Hiljaa toivotut-dokumenttielokuva lapsettomuudesta. odotan sitä todella paljon. Kaikki muutkin illalla telkkarin ääreen!
Meijän kaveripariskunta sai eilen vauvan ja mulla alkoi aivan järjetön vauvakuume! Vielä reilu kaksi kuukautta... ! Mä en jaksa odottaa. Toisaalta näin viimeyönä unta siitä että synnytyts käynnistyi ja olin ihan paniikissa koska en ole edes pessyt yhtään vauvan vaatetta vielä. Tänään aloitetaan vauvan huoneen remontti kun tapetit saapuivat vihdoikin..

30+1 :heart:
 
Nämä imetysliivit jotka olen ostanut on varmaan hyvät yöllä, pitäis päiväkäyttöön sit hommata vielä, mut en nyt tiiä missä vaiheessa hommaan.. Netistä pitää kuitenkin todennäköisesti tilata, niin se tulokin kestää vähän aikaa..

Ihanaa pakkasta enää 12.2 :) Ulkojuttuja tänään ---->

rv 30+2
 
Meillä on mies lihonut, vaikka laihtui tuossa ennen joulua kyllä. Harmittelee itsekin, kun maha on taas kasvanut. Osittain otan kyllä syytä niskoilleni, kun vedän itse herkkuja iltakaudet... Pakko olis itsekin vähän rajoittaa, kun kyllä tää käsien turvotus on pahempana aina kun on vetänyt mässyä naamaansa illalla.

Ärtymystä on havaittavissa täälläkin. Ei jotenkin pinna riitä kun itse puhisee ja hidastuu vain koko ajan. Sukkistenkin jalkaan vetäminen raivostuttaa! :LOL: Pieniä asioita, mutta kyllä tää tukala olo viimeistään ensi kuussa ottaa varmaan kunnolla päähän. Tosin onpas pienet kävelylenkit auttaneet kyllä, jos vaan jaksais lähteä eikä olis hirmupakkasia.

Vauvan hikka tuntuu tuolla alhaalla, potkut ylhäällä oikealla. Näin on ollut jo kauan, toivotaan, et pysyy myös pää alaspäin.

Eipä tässä sen kummempia, hyvää alkavaa viikkoa toivottelen kaikille mammoille! :)
 
Pitäähän meidän kannustaa miestenkin vähän vararavintoa keräämään, kyllä sitä itkevää vauvelia saa sen verran kannella, että siinä kilot karisee isiltäkin:)

Kiitos ohjelmavinkistä Anazu, varmasti saa taas kyynelehtiä kunnolla.

Ärtymystä on ilmassa, aamulla tuli aivastus, lirahdus ja varmaan naapureille asti kantautuva kiroominen päälle! Eilen olin poikien kans ihan keskenään ja jokainen hoitotoimenpide, tai ihan lelujen kerääminen lattialta oli tuskaa, supisteli ja särki...vali vali. Lapsetkin oli vielä kilttejä kuin mitkä, eli panoksia ei edes oltu nostettu. Yö meni ihan plörinäksi suppereiden ja kerran tunnissa pissareissujen kanssa ja tietty muksut heräs pariin kertaan:| Lisäksi näin unta, että muru alko kaivautuun ulos massusta, jotenkin käänty eka perätilaan ja sit alko tosta rintjen alta nostaan jotenkin mahanahkaa pois ja kurkisti sieltä ja tuli ulos. No minä otin hänet pois ja kaikki muuten ok, mut mietin, että pitääköhän hengityskatokoksia, että kyllä pitää lähtee sairaalaan, kun niin pienet viikot. Ai miten niin pelkään, että tää nyt syntyy, kun joudun väkisin tekeen enemmän kun mies reissussa pitkin tätä kevättalvee. Onneksi nyt ei oo pitkällä reisulla.

Tulis huhtikuu nyt nopsaan, ois helpompaa huolehtia 3 muksustakin kuin 2 ja tästä raskaudesta. Sit ei tarvi ainakaan huolehtia mitä oma tekeminen vaikuttaa vauvaan yms. Toisaalta parhaimpina päivinä osaan kyllä nauttiakkin tästä olosta, mutta sillon ei tarvi tehdä mitään pakollista.

Kivuista muuten vielä, että tossa kun touhuu niin illalla mulla on melkein kipeinpänä tuo massun ja rintojen raja ja yläselkä. Alaselkkäkipuja, eikä pahoja liitoskipujakaan ole.

No mutta nyt lepäileen, että jaksaa taas. Nyt saan sentis päivät levätä, toista sitten jos meinaan vielä palata töihin...

Pomppuli ja muru 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Kipuja alkaa olla jo inhottavan paljon varsinkin menkkamaista jomotusta selässä..:( onneksi se on kuitenkin lyhytaikaista niin en ainakaan vielä oo huolestunut että lähtis jo syntymään.
Tarjonta olisi kiva tietää mutta ainakaan potkuja ei osu kylkiluihin..Voikos dopplerilla päätellä miten päin muksu on? Että kuuluuko äänet ylhäältä alhaalta..?:D
Tein taas pienen hankinnan, raapimisenesto tumput kun edellisellä vauvalla sukka/lapasviritelmät ei pysynyt ja naama aina ihan verillä..Tiedä sitten onko noista mitään apua..
Vauvakirja oli esikoisella Nalle Puhin sellainen keltainen, taisi Kettellä olla samanlainen..Nyt haluaisin jonkin vanhanaikaisen ja pastelliväritteisen:) Saa laittaa vinkkejä jos vastaan sellaisia tulee:p
Avantasia 28+3
 
Anazu: Mulla oli eka tää malli: b e b e s . f i (mutta hieman eri värissä, sitä mun väriä/kuosia ei näytä enää tuolla olevan). Ja nyt mulla on tää: b e b e s . f i, mutta "vanhan roosan" värisenä :) Mä oon käyttänyt noita vaan hoitolaukku tarkoituksessa, mutta niitä voi kyllä hyvin käyttää muuten vaan myös:) Mutta kun vuodenkin oli joka päivä käytössä ja sitten ei ollut enää pakko raahaa hoitolaukkua mukana, niin halus ottaa vähän muitakin laukkuja käyttöön takas;) Otan varmaan ton mukaan sairaalakassiksi ja siitähän se käyttö taas alkaa :) Mutta vielä semmonen pointti, että tykkäsin ehkä tosta mun ekasta laukusta vielä enemmän, kun se oli jämäkämpi. Tuo nykyinen on tollasta "löysempää" matskua, mutta makukysymyksiä:)

... josta tulikin mieleen: Voitaisko kerää etusivulle lista:

- Mitä ostaa ennen vauvan syntymää kotiin? (siis vaipat, lampaanvillarasvat, hoitoöljyt ym ym ym.)

sekä

- Lista mitä kaikkea laittaa sinne sairaalakassiin?

Olis helposti napattavissa tosta etusivulta? Niitä on mun mielestä pyörinyt jossain vanhoissa pinoissa aika usein, vois vaikka copypasteta meidän pinoon? Oisko paha homma vauvis?

Vähänhän tota sairaalakassi-juttua täällä yhdessä vaiheessa mietittiinkin, mutta ne on nyt hävinnyt tonne muiden keskusteluiden joukkoon.

c 31+6
 
Mies lähti iltaan ja mietin josko kävis lasten kanssa hakemassa hesestä rukaa mukaan..

Käytiin Lidlissä, niin ostin vauvalle sellaisen karvapuvun ja kosteuspyyhkeitä pari pakettia jo valmiiksi :) Oli siellä niitä hajusteettomia.. Sit lähti apteekista suppoja ja keittosuolatippoja vauvalle :) Jotain aina napsii mukaan kulkiessaan..

Tuo lista etusivulle vois olla ihan hyvä juttu..
 
Mun pitäis vielä käydä hakemassa apteekista Deetippoja.
Meidän esikoiselle ei käynyt lainkaan neuvolasta saadut Jekovitit,
mutta noi Deetipat kyllä, joten ajattelin hankkia tällekkin heti niitä.
Mutta eihän niitä nyt tarvi toki heti aloittaa, mutta onpa sitten valmiina.

Multa puuttuu vielä tutit, vaipat ja kosteuspyyhkeet. Pumpulilappua, vanupuikkoja, sinkkipastaa ja talkkia jo löytyy sekä vauvan rasvaa. Esikoisen ihoa ei kyllä tarvinnut rasvailla. Niin ja se kylpylämpömittari täytyy vielä jostain keksiä.

Onko kellään ollut niitä Aventin tutteja joihin saa sen suojan päälle? Onko käteviä? Mun houkuttais ostaa niitä, kun muistan että esikoisen tutti oli aina pölyssä jos oli vain heitetty laukkuun ja ne tuttikotelot ei mun mielestä ollut erityisen käteviä, ei kyllä erityisen epäkäteviäkään =) Niin ja tuttinauhahan multa puuttuu vielä.

Mulla on varmaan ollut nyt pari päivää supistuksia, en ole varma koska on vain vatsanahka kipeä, mutta en ole liiemmin huomannut vatsan pingottumista, esikoisen aikana huomasin aina siitä. Tänään on ollut muutenkin vedoton olo.
Nyt olis pakkanen hellittänyt, mutta aika kova viima. Täytyy kuitenkin yrittää saada itsensä ulos tänään. Eilen vaan oli täys tuska aina kun joutui kumartumaan vatsan yli.

Synnytys on alkanut hiipiä mieleen ja vähän olis jo sellainen olo, että pitäis alkaa miettiä sitä sairaalakassia valmiiksi, siis ainakin paperilla.
 
Tässä listaa mitä minulla ollut muistissa: (poistin jo nuita mitä etusivulla näkyi olevan)

-pinnis+ reunasuojat+ patja+ peitto+tyyny
-lakanoita
-patjansuojus
-hyttys- ja sadesuoja
-hoitotaso+ pehmuste
-makuupussi
-vaunulelu, sänkymobile
-vanupuikot
-kynsisakset, hiusharja
-nännirasvaa esim. PureLan rasvaa
-kosteusvoide
-tuttinaru
-pulloharja
-tuttipullojen kuivausteline
-korviketta
-rintapumppu
-maidonkerääjä
-pestävät liivinsuojat
-kertakäyttö liivinsuojat
-amme+ ammetuki
-puuvillatumput
-torkkupeittoja (vaunu+ kotikäyttöön)
-unipusseja
-kuolalappuja
-imetystyyny
-kissaverkko
-kuomusuoja?
-hoitolaukku
-keittosuolatippoja, nenä-frida,
 
Viimeksi muokattu:
Lisää ehdotuksia, lähinnä kopsaillu useamman täällä pyörineen listan ja niitä yhdistelly. Koitin ottaa tuolta pois niitä, mitä oli samoja. Ja koska ite ootan esikoista, en mee mihinkään vastuuseen, mikä näistä on hyödyllistä ja mikä ei. Eikä oo missään järjestyksessä todellakaan. :D

Ehdotuksia listaan vauvalle/äidille:

- Sinkkivoide / Perusvoide / Bepanthen / Lampaanvillavoide
- Talkki
- Kylpyamme
- Pumpuli / vanulaput yms
- Korvike
- Rintapumppu
- Kantoliina / Kantoreppu
- Imetystyyny
- Rintakumi
- Imetyspaidat
- Kylpylämpömittari
- Pyyhe
- Vuodevaatteet
- Amme
- Kynsisakset
- Relatipat yms
- Hoitopöytä / Hoitoalusta
- Hoitolaukku
- Hajustamaton pyykinpesuaine (ja huuhteluaine)
 
Heh, Josefian kanssa tuli yhtä aikaa laitettua listaa. :D

Sairaalakassiin vois lisätä:
- Kuukautissuojat kotimatkalle (vai saako sairaalasta jotain?)
- Omat sisäjalkineet/tossut, joku aiko myös ottaa suihkutossut jalkasienen varalta
(sukkien kohalla kannattaa muistaa, että ne tosi monessa sairaalassa ei oo kaikista mukavimpia, eli jos tykkää istuvimmista sukista, kannattaa ottaa omat)
- Vauvakirja, jos haluaa/ehtii jo sairaalassa täytellä
- Tukihenkilön tarpeet (vaatteet, eväät)

Ite aattelin lisäks ottaa mukaan oman kaurapussin (en luota, että sairaalasta löytyy) ja musiikkia sekä mp3-soittimessa että cd:llä. Ei ehkä auta synnytystä, mutta mun oma mukavuus paranee ja stressi vähenee. ;)
 
Hei, tuli semmonen mieleen. Jos on raskausdiabetes ja siihen ne omat mittarit, pitääkö ne ottaa sairaalaan mukaan synnytykseen mentäessä? Onhan sairaalalla tietty ainaki jotain verensokerimittareita, mutta kumpi on suositeltavampi vaihtoehto, jättää omat mittari kotia vai ottaa mukaan sairaalaan?
 
Onpas hyviä listoja teillä, kiitos!

Silti pitää kysyä, kun eka on tulossa enkä tiedä...:ashamed: Mihin niitä keittosuolatippoja käytetään? Suihkutossut pitää kyllä itselle hankkia, mulla oli jo jossain vaiheessa mut nyt ovat hukassa tai missä lie. Vauvakirja on kans kiva idea sairaalaan jo.

Niin ja saako neuvolasta aina D-tippoja? En ole muistanut edes ajatella niiden hankkimista!
 
keittosuolatippoja tiputellaan nuhaisen vauvelin nenuun ja neuvolasta saa ensimmäise putilon d-vitamiinia ja ohjeet annostelun kun on niiden aika :hug: kumpiakaan ei tarvitse hommailla etukäteen jos ei välttämättä halua, meillä ensimmäinen nuha iski vasta noin 5kk ikäisenä kun lopettelin imetystä.
 
Joo keittosuolatipat on nuhaan niin kuin annamariaplus2 kirjottikin, ne on kuitenkin jo pienellekin vauvalle sopivia, koska ne ei sisällä lääkettä, on siis suolavettä joka irroittaa rään :snotty: :) Ostin ne nyt just valmiiks koska jos ja kun se flunssa yllättää niin on sitten valmiina heti, jos sattuu just joku iltamyöhä/ yö niin onpahan saatavilla sit..

Mekin on kyllä neuvolasta saatu eka satsi d-tippoja just nuita jekoviteja ja ne on ainakin tähän asti käynyt.. Eikä niitäkään tosiaan alkuun tarvii, mikähän se ikä oli milloin ne aloitetaan??
 
Mä oon ostanut noita keittosuolatippoja sellaisessa pipettipakkauksessa missä saa aina yhden pienen pipetin avattua kerralla, se iso pullo taitaa olla vähän halvempi ja isompi, mutta ite oon ajatellu et noi pipetit on hygienisempia. Ja meil ainakin vauvalla kuivui räkäkokkareet nenään vaikka nuhaa ei ollu ni noilla tipoilla sai pehmitettyä ja sit helpommin otettua kuivaräkä pois.

Me ei saada neuvolasta d-tippoja, ite pitää ostaa apteekista. Jos ostaa d3 vitamiinia mitä suosittelevat nykyään ni sitä saa sellasta mitä voi säilyttää huoneenlämmössä. Aluksihan pullo on riittävämpi kun aloitetaan pienellä määrällä mut sitten kun määrät lisääntyy siihen 5 tippaan (ite annan enemmän) ni oon ostanut apteekista muutaman d3pullon valmiiksi kaappiin ni on sitten mistä ottaa kun vanhat loppuu.

Itellä tulee ekana mieleen noista hankinnoista nyt ainakin bepanthen ja se nännirasva.
 
Ceali just tuota sun ekaa laukkua olen himoinnut! Se on niin hieno!

Kiitos listoista! Muuten näyttää oma tarvikepakki jo hyvältä, mutta nuo keittosuolatipat ainakin vielä puuttuu! kissaverkko taidetaan myös vielä hankkia.. se on toisaalta pieni panostus isosta mielenrauhasta!

Huone maalattu, huh, huomenna tapetoidaan.. nyt herkkujen ja TV:n ääreen
 
Apua kuinka paljon taas tullut tekstiä! Enhän mä tahdo edes saikulla ollessani pysyä teidän perässä:D

Miehen lihomisesta voisin sanoa samat sanat kuin Löllöttelijä! Eli mun miehellä on niin ärsyttävät geenit, et se saa syödä ihan mitä haluaa, eikä missään näy toisin kuin meikäläinen :kieh: Toki hän liikkuukin paljon mitä mä en oo enää kyennyt tekemään liitoskivuiltani ym. vaivoiltani.

Hankinnoista. Meillä ei edelleenkään oo muuta ku vaunut (teutonia fun + niiden mukana hoitolaukku ym. pakettiin kuuluvaa), turvakaukalo (Besafe izy go), Doomoo boddy- imetystyyny ja kaks kantoliinaa hommattuna (pitkä trikoo-liina & rengasliina). Sit tietty vaatteita, harsoja ja vauvan lakanoita on tuolla mukavasti odottamassa pesua. Osan oon jo pessyt, mut esim. vaatteista suurin osa jonottaa pyykkikoneeseen pääsyä, mut vielähän tässä on aikaa:) Pinnasänky & sitteri olis sit seuraavat tärkeet hankinnat ja varmaan amme + jokin matto, missä vauvaa vois lattialla pitää, pitäis ostaa. Keittosuolatippoja ja panadol-mikstuuraa aattelin ostaa valmiiksi kotiin (en tykkää supoista, kun niiden teho on aika kyseenalainen - uusimpien tutkimusten mukaan iso osa lääkkeestä menee sitä kautta hukkaan).

En tiedä saako täältä d-vitamiinia neuvolasta, mut aion joka tapauksessa ostaa sitä d3-vitamiinia, kun se on parempaa ja tehokkaampaa.
Josefia kyseli d-vitamiinin antamisikää. Suositus olis, että d-vitamiinit aloitetaan lapsen ollessa 2vk ikäinen.

Felina: tosta sun listasta kommentoisin tuota huuhteluainetta (joka kylläkin oli suluissa), että vauvan pyykissä ei suositella käytettävän huuhteluainetta lainkaan, kun siitä muutoin voi jäädä jäämiä vaatteisiin. Joillekin vauvoille voi ne pesuaine/huuhteluaine jäämät aiheuttaa iho-oireita.
Mä saan niin herkästi päänsäryn ja hengenahdistuksen (mulla siis on astma) voimakkaista pyykinpesuaineista, ettei meillä pesuaineet muuttuneet vauvan odotuksen myötä. Pesuaineena toimii meillä siis hajusteettomat, allergia&astmaliiton hyväksymät litkut:)
Mut tosiaan joka tapauksessa kiitos listoista, esikoisodottelijalle on enempi kuin tarpeen:)


Omaa napaa:
Kävin torstaina neuvolassa. RR 125/80, Hb 130, pissa puhdas, Painoa 761g/vk :ashamed: (3vk tulos), sf 27 (nousin takas käyrille, kun viimeksi olin tippunut ton mitan suhteen alle alakäyrien), syke 145, liikkeet ++ ja poju oli rt:ssa :) Painoa on nyt siis tullut 32viikon aikana 11kg eli taitaa mulla paukahtaa tuo 12kg, mitä pidin jonkinlaisena rajana :ashamed: Mut ei voi mitään. Jospa se imetys veis sit raskauskilot mennessään :) Taavi ei viel ollut kiinnittynyt, mut luulis että tuohon asentoon jää, kun on siinä tykännyt viettää jo viimeiset 4vk! Seuraava neuvola mulla on 23.3, kun äitiyspoli on tossa välissä 13.2. Sit seuraavat neuvolat on 13.3 ja 20.3. Todennäköisesti äippäpolikäyntejä mulle tulee kahden viikon välein eli yhtenään pääsee mussukkaa katselemaan ja sydämen sykettä kuuntelemaan :heart:

Viikonloppu meni mukavasti kotosalla miehen kanssa - ihanaa kun piiitkästä aikaa ehdittiin olla ihan kahdestaan (ennen miehen reissua meillä oli useampana viikonloppuna peräkkäin vieraita) :heart: Mies toi meidän mussukalle tuliaisiksi 3 söpöä GAP:n bodya =) Ihanaa kun muisti meidän pojua!

Omasta voinnista sen verran, että liitoskipuja edelleen on joskin nyt kun oon älynnyt kävelyävauhtia rajoittaa, niin kipujen kans pärjää hyvin. Sit sellaisen uuden "oireen" tänään huomasin, kun jouduin metsästämään useammasta kaupasta mun monta viikkoa himoitsemaani Ben&Jerry's-jätskiä, et kävellessä tuolla alhaalla tuntuu ajoittain sellaista painetta. Siis se paine tuntuu välillä sellaiselta aivan kuin sieltä olis jotain pian tulossa :O Tarkoittaakohan tää paineentunto sitä, et poitsu olis kiinnittynyt?? Onko kokemusta?

Mut ei muuta nyt tällä erää. Hyviä vointeja mammat!

Tiijona & Taavi 32+1
 
Tiijona: Toi huuhteluaine oli jossain listassa, mitä ite oon kopsaillu, mietein, että jätänkö kokonaan pois. Ite en oo kyllä uskaltanu käyttää mitä oon vauvan pyykkiä nyt pessy. Muutenki huuhteluainetta tulee lähinnä käytettyä pyyhkeisiin ja lakanoihin. Kun ei jaksa silittää tai mankeloida, niin tulee pehmeämmät ja sileemmät. Huuhteluaineethan kuluttaa niitä tekstiilejä kuitenki, ja käsittääkseni erityisesti elastaanille on huonoksi. Oon miettiny, että jos nyt kun vauva tulee, pitäis alkaa silittää ainaki sen pyyhkeet, kovin karkealla en hentois pikkusta hangata.

Noista pesuaineista oon ollu muutenki jo niuhona monet kerrat. Muita hajusteita käytän, kyse ei oo siitä, vaan lähinnä ihon reagoimisesta. Tähän mennessä oon kelpuuttanu Erisanin ja LV:n, niistä ei oo tullu mitään oireita. Mutta Omot ja Arielit tms, huih! Jossain vaiheessa pari vuotta takaperin aloin ihmettelemään, minkä takia omat reidet alko aina kirvelemään ku käytin tiukempia housuja. Jostain syystä tää kirvely hävis täysin, ku pesuaine vaihtu... :)

Ja jos jolleki tulee jotain lisää mieleen listojen suhteen, niin laittakaa ihmeessä vinkkinne! Yhtä oikeaa ei kuitenkaan oo, ja teillä joilla on ennestään lapsia, voi olla semmosia kullan arvosia vinkkejä, mitä tämmönen vauva-alottelija ei tajua. :D
 

Yhteistyössä