Oonko hirvee niuhottaja, jos "kiellän" tota ukkoa lähtemästä reissun?

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eikö miehen pitäs itsekin tajuta, ettei lähde, jos on pieni vauva?
Jokainen pärjää kyllä 5 kk ikäisen vauvan kanssa yksin vaikka kaksi viikkoa, jos sikseen tulee.
Mutta jos ei ole rahaa, niin ei voi matkustaa. Ja perheellisen pitäisi tajuta, että ruokarahoja ei tuhlata turhuuksiin. Mun mielestä tuo on ongelma, ei se että mies olisi viikon poissa.
Kyllä mulle miehen poissaolo olisi ollut ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en enää ymmärräkään:
Ettekö te sitten oikeesti tiedä rahavarojanne tai menojanne reaaliaikaisesti? Siis oletatteko te toisella olevan sitä yhteistä rahaa ehtymättömästi vai miksi te ette osaa ennakoida auton tankkausta tai kaupassakäyntiä?
En minä tiedä paljonko miehen omalla palkkatilillä milloinkin on rahaa, voin kysyä että riittääkö tähän tai tuohon, siirrellään tarvittaessa rahaa. Mutta muutoin kumpikin olettaa, että rahat riittävät seuraavaan tilipäivään, ellei jotain maatamullistavaa tapahdu. Yhteisen tilin ja lasten tilien käyttöoikeudet on kummallakin.

Sorry, tämä kysymys taisi olla lähinnä ap:lle, pahoittelen sekaantumistani :)

Jokainen pärjää kyllä 5 kk ikäisen vauvan kanssa yksin vaikka kaksi viikkoa, jos sikseen tulee.
Mutta jos ei ole rahaa, niin ei voi matkustaa. Ja perheellisen pitäisi tajuta, että ruokarahoja ei tuhlata turhuuksiin. Mun mielestä tuo on ongelma, ei se että mies olisi viikon poissa.
Ai pärjää vai?! En olisi minä pärjännyt, Nyt saattaisin pärjätä, kun lapsi on 10kk, mutta en ole varma asiasta.

mä en enää ymmärräkään
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Ettekö te sitten oikeesti tiedä rahavarojanne tai menojanne reaaliaikaisesti? Siis oletatteko te toisella olevan sitä yhteistä rahaa ehtymättömästi vai miksi te ette osaa ennakoida auton tankkausta tai kaupassakäyntiä?
Mä en pääse miehen tilille kattomaan ja jos se sanoo, et hyvin on rahaa ja riittää kyllä, luotan siihen ihan ilman mitään tiliotteita tai kuitteja. Ja myös mun palkat meni miehen tilille, koska se hoitaa laskujen maksut, lainanlyhennykset ym.
Okei. Mutta tässä vaiheessa sulle lienee selvää, että miehesi ei ihan hanskaa kokonaan tuota rahankäsittelyä. Ehkä tilanteeseen tarvitaan muutos?

Tai jos ei sun mielestä tarvita mitään muutoksia, niin sitten jatkatte samalla lailla. Loppujen lopuksi on vaan turha itkeä, jos ei ole valmis mitään tekemään, että asiat parantuisivat.

DG
Vastaus voi olla vähän ristiriitainen. Mutta ensiksi lapsen voi laittaa vaikka kantoliinaan, reppuun, rinkkaan, tms. ja sitten koiran kanssa ulos. Se on pelkkä järjestelykysymys, tai sitten lapselle hoitopaikka tai koiralle. Eli pelkkä se, että on lapsi ja koira, ei mun mielestä saisi olla este miehen matkalle. Ja mun mielestä 5 kuukautinen lapsi ei ole enää ihan pieni, joten sen kanssa pärjää jo paljon paremmin kuin pienemmän kanssa. Elämä helpottuu, mitä suuremmaksi lapsi kasvaa.

Mitä tulee tuohon rahankäyttöön, niin hyvä ihminen sinulla on suu. Ja avaa se, pidä puoliasi siinä.

Erittäinkin samaa mieltä.
On se outoa, jos ei äiti voi olla lapsensa kanssa ilman miestä.
ja outoa, jos ei perheellinen mies ymmärrä laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

Mä en pääse miehen tilille kattomaan ja jos se sanoo, et hyvin on rahaa ja riittää kyllä, luotan siihen ihan ilman mitään tiliotteita tai kuitteja. Ja myös mun palkat meni miehen tilille, koska se hoitaa laskujen maksut, lainanlyhennykset ym.
Okei. Mutta tässä vaiheessa sulle lienee selvää, että miehesi ei ihan hanskaa kokonaan tuota rahankäsittelyä. Ehkä tilanteeseen tarvitaan muutos?

Tai jos ei sun mielestä tarvita mitään muutoksia, niin sitten jatkatte samalla lailla. Loppujen lopuksi on vaan turha itkeä, jos ei ole valmis mitään tekemään, että asiat parantuisivat.
Joo, no huomattu on. Nyt tulee äp-rahat omalle tilille, mut se ei hirveesti silloin viime keväänä auttanu. Yritän aina mieheltä tivaamalla tivata, mut sillä ei selvästikkään oo kovin loistava matikkapää. :headwall:

Minusta se poissaolokin on ongelma. Äiti kuormittuu yksin ollessaan ihan eri tavalla kuin jos isä olisi apuna. Tuskin on äidillä tilaisuutta lähteä isän reissun jälkeen itse viikoksi lepäämään. Isä pääsee viikoksi rentoutumaan ja harrastamaan, äiti kantaa vastuun yksin. Ei kuulosta kovin reilulta minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Ai pärjää vai?! En olisi minä pärjännyt, Nyt saattaisin pärjätä, kun lapsi on 10kk, mutta en ole varma asiasta.

Mun on vaan ihan pakko kysyä, aivan OT, että miten niin et olisi pärjännyt? :eek: Jos taustalla joku oma sairaus tms niin sitten ymmärrän, muuten ei kyllä mene jakeluun.

Minusta se poissaolokin on ongelma. Äiti kuormittuu yksin ollessaan ihan eri tavalla kuin jos isä olisi apuna. Tuskin on äidillä tilaisuutta lähteä isän reissun jälkeen itse viikoksi lepäämään. Isä pääsee viikoksi rentoutumaan ja harrastamaan, äiti kantaa vastuun yksin. Ei kuulosta kovin reilulta minusta.
Aika hyvin puit sanoiks mun fiiliksiä... (ketutuksen lisäks ;) )

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Tiikeri:
Mitä tulee tuohon rahankäyttöön, niin hyvä ihminen sinulla on suu. Ja avaa se, pidä puoliasi siinä.
On mulla suu, mutt mitä se huutaminen sitte enään auttaa, ku rahat on menny jo? En mä kuitenkaan nälkää viitsis nähdä joidenki hiuksien ym "omien juttujen" takia.
Siis teillehän tulee nälkä sun miesten omien juttujen takia.

mä en enää ymmärräkään
Joo, no huomattu on. Nyt tulee äp-rahat omalle tilille, mut se ei hirveesti silloin viime keväänä auttanu. Yritän aina mieheltä tivaamalla tivata, mut sillä ei selvästikkään oo kovin loistava matikkapää. :headwall:
Eli asiat on jo muutettu. Entä tämänhetkinen tilanne? Pitääkö teidän nyt käydä sun säästöillä, että mies pääsee reissuun?

Mun mielestä miehen pitää siis maksaa takaisin sulle sun säästöihisi kajoaminen oman matkansa takia mut muuten toi viime kevään reissu on mennyttä asiaa eikä sitä tarvii tähän tilanteeseen sekoittaa.

Joko on rahaa lähteä nyt tai ei ole. Ja se, haluatko olla lasten ja koiran kanssa viikon yksin on sitten ihan sun ja teidän perheen asia. Se mikä toiselle on nipotusta, on ihan sitten sen ongelma.

Hei,
et voi todellakaan yleistää. Itsekin olin jaksamisen äärirajoilla todella vaikean pikkuvauva-ajan. Ja mites sitten synnytyksen jälkeiset masennukset tms? Tai ylipäätänsä se, ettei elämän tarvitse olla "pakollista jaksamista". Joku voi tuntea itsensä niin väsyneeksi ettei jaksa.

Mutta ap:lle sanoisin, että tuo rahahomma on kyllä mielestäni se asia, johon pitää puuttua. Eikä se sillä ratkea, että "varataan sitten minullekin matka". Se on kiristystä. Nyt vaan pitää puhua asia halki että kun on vauvan menot lisäksi entisten päälle, miehesi on yksinkertaisesti kiristettävä menojaan ja harrastuksiaan. Ei raha puissa kasva eikä se,että on tärkeä harrastus tms ole syy siihen, että perheen kaikki rahat laitetaan siihen - tai sitten on, jos se on teidän yhteinen päätös.

Nyt tiedän, että koiraihmiset varmasti ampuvat... mutta jos teillä oikeasti on rahallisesti niin tiukkaa niin pitäisikö harkita luopumista koirista? Tai jos se ei tuo mitään säästöä, niin jotain pitäisi varmaan keksiä.

Viime vuonna mies oli siellä reissussa just, ku mulla oli raskauspahoinvoinnit pahimmillaan. Kiva oli räntäsateessa koiraa lenkittää käsi suulla, ku meinas laatta lentää, ja sitte yrittää jaksaa töihin (uus duuni oli, ei kehannu saikkua ottaa, vaik olin vihree naamasta monta kuukautta). Voin kertoa, et olin aika rikki sen viikon jälkeen. Silloin perusteli reissun sillä, et "ku ei sit ens vuonna pääse, ku on muksu". Tässä se taas nähään. :kieh:

tasa-arvoa kiitos
Myönnettäköön, että liittyy tähän myös jonkun verran v*tutustaki, ku mies useemman kerran vuodessa reissaa ja mä en taas ikinä pääse, ku ei sit enää oo varaa... Viimeks miehen reissuun meni mun puol vuotta säästämät kampaaja-rahat. Voitte kuvitella miltä mä nyt näytän, ku tukka on ollu valtoimenaan jo vuoden! :x
Jos reissaa vaimonsa säästämillä rahoilla ...???

Mun mielestäni täytyy olla tasapuolista toi menojen suunnittelu, tarkoitan siis tollasia reissuja yms. Kyllä naisenkin täytyy päästä ihan samalla tavalla menemään, jos mies vaan menee ja vaimo pysyy kotona SEN TAKIA että mies on reissuillaan tuhlannut kaikki rahat...niin voi jösses sentään !!

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Mun on vaan ihan pakko kysyä, aivan OT, että miten niin et olisi pärjännyt? :eek: Jos taustalla joku oma sairaus tms niin sitten ymmärrän, muuten ei kyllä mene jakeluun.
Koska meidän 5 kk vanha viihtyi itkemättä pitempiä aikoja oikeastaan vaan sylissä, kantoliinassa tai liikkuvissa rattaissa. Lisäksi minulla on neurologinen sairaus (tai häiriö oikeastan paremminkin)

Rukoilijasirkka
Viime vuonna mies oli siellä reissussa just, ku mulla oli raskauspahoinvoinnit pahimmillaan. Kiva oli räntäsateessa koiraa lenkittää käsi suulla, ku meinas laatta lentää, ja sitte yrittää jaksaa töihin (uus duuni oli, ei kehannu saikkua ottaa, vaik olin vihree naamasta monta kuukautta). Voin kertoa, et olin aika rikki sen viikon jälkeen. Silloin perusteli reissun sillä, et "ku ei sit ens vuonna pääse, ku on muksu". Tässä se taas nähään. :kieh:
muistutappa tästä. Sano, että otit sen ikäänkuin lupauksena, jonka voimalla jaksoit silloin juuri ja juuri.

Minä ainakin pärjäsin, kaksivuotiaan ja vauvan kanssa.
Ja uskon, että jokainen pärjää, kunhan ottaa oikean asenteen.
Mutta jos ja kun rahaa ei ole, niin en päästäisi miestäni reissuun.

*muoks* Sairaus on toki eri asia, mutta terve äiti pärjää kyllä terveen lapsen kanssa yksinkin.

Jee jee, asenteestahan se aina on kiinni. Eikä ole.

Ei se välttämättä ole asenteesta kiinni, että joku sanoo, ettei olisi pärjännyt vaan siitä, ettei sitten loppujenlopuksi tarvinnutkaan pärjätä, joten ei välttämättä sitten tiedäkään olisiko pärjännyt, tai miten hyvin tai huonosti olisi pärjännyt.

Yhteistyössä