[QUOTE="vieras";27249012]Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.
Ravitsemussuosituksia palvovat voivat siis jättää vastaamatta!!! Sen sijaan toivon mielipiteitä asioita selvittäneiltä =)
Eli nämä ovat nyt minulle "selviä" asioita (saa kommentoida):
- äidinmaidon jälkeen annetaan sinistä luomumaitoa (siis yli 1-v).
Luomukevyt maito on hyvä koko perheelle.
- ei vaaleita leipiä ja tummista täysjyvää ilman lisäaineita
Vaaleitakin leipiä saa myös täysjyvänä, joten kyllä meillä syödään myös vaaleaa leipää. Usein tosin itse leivottuna luomuaineksista.
- voita, ei margariinia
Näin meilläkin.
- ei juurikaan perunaa, pastaa, riisiä eikä punaista lihaa, sen sijaan kasviksia, kalaa, kanaa
Perunassa ja täysjyväpastassa ei ole mitään vikaa ja niitä voi ihan hyvin syödä, kunhan ei syö päivittäin. Riisiä kyllä kannattaa syödä, varsinkin pojille kala ja riisi olisivat ne terveellisin ruokavalio, tosin suomessa myydään liian puhdistettua riisiä marketeissa. Kanaa emme syö eettisistä syistä ollenkaan.
- marjat hyviä, hedelmät hyviä
- ei mitään lisättyä sokeria sisältävää, korkeintaan marjoihin voi lisätä
Näistä olen samaa mieltä ja se itse lisättävä sokeri on raakaruokosokeria-
- ei missään nimessä valmiita lihatuotteita (E250 nitriitti)
Samaa mieltä.
- ei soijatuotteita
Soijaa voi syödä silloin tällöin, mutta ei tosiaan kannata syödä kovin usein.
Jotain epäselviä asioita on:
- kannattaisiko korviketta antaa 2-vuotiaaksi asti, kun imetyssuosituskin on sinne asti?
Ei todellakaan, vaan mieluummin luomumaitoa. Mahdollisimman käsittelemätöntä. Korvikkeessa on paljon täyteaineita plus se on todella käsiteltyä.
- kumpi parempi, sininen luomumaito vai piimä? Mikä piimä?
- paljonko niitä maitotuotteita OIKEASTI pitäisi päivässä saada?
Näihin en osaa vastata, emme juo piimaa ihan makusyistä ja tuo maidon tarve on suhteellista, riippuu mitä muuta syö.
- onko Oivariini hyvä vai täytyykö olla oikeaa voita?
Käytännön syistä käytämme Oivariinia tai Ingmariinia (Sitä saa luomuna). On se ainakin parempi kuin erilaiset kevytlevitteet pelkästä kasvirasvasta.
- eikö kylmäpuristettu rypsiöljy ole ihan hyvä asia?
On
- mikä liha olisi sitten paras punaisista lihoista? Nauta?
Riista, niin ravinnollisesti, ympäristön kannalta että myös eettisesti ajateltuna.
- olen kuullut mausteista (ei suola) sekä hyvää että huonoa. Kannattaako niillä läträtä vai ei?
Kunhan katsoo mistä mausteensa hankkii ja minkälaatuisia. Esim. kaneli mitä myydään marketeissa on väärää laatua. Monet mausteet ovat nimenomaan terveysvaikutteisia ja suolaakaan ei saa unohtaa kokonaan.
- onko kaura- tai ruispuuro kerran päivässä huono asia?
Päinvastoin, oikein hyvä.
- onko maissi epäterveellistä?
Ei ole silloin kun se on oikeasti maissia. Maissitärkkelykset ja vastaavat ovat vältettäviä lisäaineita.
- Luomu: onko sillä mitään väliä?
On sillä. Sekä ympäristön että terveyden kannalta. Eilen tuli FST:ltä ohjelmaa luomuruoasta ja siinä kerrottiin useista tutkimuksista joiden mukaan vaikka luomuruoasta suoraan ei olekaan löydetty mitään parempia aineita, luomuruoan syöminen kuitenkin edistää terveyttä ja esim. immunivaste on luomuruokaa syövillä parempi kuin ei luomua syövillä.
Toivottavasti tulisi paljon vastauksia ja asiallista keskustelua!

[/QUOTE]
Kiitos