Oon ihan hukassa, mikä nyt ois lapselle parasta ravintoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, eihän siinä bataatissa nyt paljon enemmän proteiinia ole kuin perunassa mutta jos nyt on noin tarkka kuin ap niin ehkä sillä silloin on merkitystä, en tiedä.
Pääasiahan on että söisi monipuolisesti joten sitä perunaakin voi hyvin syödä monta kertaa viikossa vaikka kokojyväpasta ja kokojyväriisi onkin terveellisempää.

[QUOTE="a p";27246189]Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.
Ravitsemussuosituksia palvovat voivat siis jättää vastaamatta!!! Sen sijaan toivon mielipiteitä asioita selvittäneiltä =)

Eli nämä ovat nyt minulle "selviä" asioita (saa kommentoida):

- äidinmaidon jälkeen annetaan sinistä luomumaitoa (siis yli 1-v).
- ei vaaleita leipiä ja tummista täysjyvää ilman lisäaineita
- voita, ei margariinia
- ei juurikaan perunaa, pastaa, riisiä eikä punaista lihaa, sen sijaan kasviksia, kalaa, kanaa
- marjat hyviä, hedelmät hyviä
- ei mitään lisättyä sokeria sisältävää, korkeintaan marjoihin voi lisätä
- ei missään nimessä valmiita lihatuotteita (E250 nitriitti)
- ei soijatuotteita

Jotain epäselviä asioita on:

- kannattaisiko korviketta antaa 2-vuotiaaksi asti, kun imetyssuosituskin on sinne asti?
- kumpi parempi, sininen luomumaito vai piimä? Mikä piimä?
- paljonko niitä maitotuotteita OIKEASTI pitäisi päivässä saada?
- onko Oivariini hyvä vai täytyykö olla oikeaa voita?
- eikö kylmäpuristettu rypsiöljy ole ihan hyvä asia?
- mikä liha olisi sitten paras punaisista lihoista? Nauta?
- olen kuullut mausteista (ei suola) sekä hyvää että huonoa. Kannattaako niillä läträtä vai ei?
- onko kaura- tai ruispuuro kerran päivässä huono asia?
- onko maissi epäterveellistä?
- Luomu: onko sillä mitään väliä?

Toivottavasti tulisi paljon vastauksia ja asiallista keskustelua! :)[/QUOTE]

:headwall:
Miten lapsen ruokkimisesta on tullu NOIN vaikea asia?

NIin ja etkai hyvänen aika vaan oo lopettanu imetystä, sitähän pitää jatkaa 2 vuotiaaksi että lapsi saa mahdollisimman laadukasta ravintoa!

Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.
Ravitsemussuosituksia palvovat voivat siis jättää vastaamatta!!! Sen sijaan toivon mielipiteitä asioita selvittäneiltä =)

Luomukevyt maito on hyvä koko perheelle.

Vaaleitakin leipiä saa myös täysjyvänä, joten kyllä meillä syödään myös vaaleaa leipää. Usein tosin itse leivottuna luomuaineksista.

- voita, ei margariinia

Näin meilläkin.

- ei juurikaan perunaa, pastaa, riisiä eikä punaista lihaa, sen sijaan kasviksia, kalaa, kanaa

Perunassa ja täysjyväpastassa ei ole mitään vikaa ja niitä voi ihan hyvin syödä, kunhan ei syö päivittäin. Riisiä kyllä kannattaa syödä, varsinkin pojille kala ja riisi olisivat ne terveellisin ruokavalio, tosin suomessa myydään liian puhdistettua riisiä marketeissa. Kanaa emme syö eettisistä syistä ollenkaan.

Näistä olen samaa mieltä ja se itse lisättävä sokeri on raakaruokosokeria-

Samaa mieltä.

- ei soijatuotteita

Soijaa voi syödä silloin tällöin, mutta ei tosiaan kannata syödä kovin usein.

- kannattaisiko korviketta antaa 2-vuotiaaksi asti, kun imetyssuosituskin on sinne asti?

Ei todellakaan, vaan mieluummin luomumaitoa. Mahdollisimman käsittelemätöntä. Korvikkeessa on paljon täyteaineita plus se on todella käsiteltyä.

Näihin en osaa vastata, emme juo piimaa ihan makusyistä ja tuo maidon tarve on suhteellista, riippuu mitä muuta syö.

Käytännön syistä käytämme Oivariinia tai Ingmariinia (Sitä saa luomuna). On se ainakin parempi kuin erilaiset kevytlevitteet pelkästä kasvirasvasta.

On

Riista, niin ravinnollisesti, ympäristön kannalta että myös eettisesti ajateltuna.

- olen kuullut mausteista (ei suola) sekä hyvää että huonoa. Kannattaako niillä läträtä vai ei?

Kunhan katsoo mistä mausteensa hankkii ja minkälaatuisia. Esim. kaneli mitä myydään marketeissa on väärää laatua. Monet mausteet ovat nimenomaan terveysvaikutteisia ja suolaakaan ei saa unohtaa kokonaan.

Päinvastoin, oikein hyvä.

Ei ole silloin kun se on oikeasti maissia. Maissitärkkelykset ja vastaavat ovat vältettäviä lisäaineita.

On sillä. Sekä ympäristön että terveyden kannalta. Eilen tuli FST:ltä ohjelmaa luomuruoasta ja siinä kerrottiin useista tutkimuksista joiden mukaan vaikka luomuruoasta suoraan ei olekaan löydetty mitään parempia aineita, luomuruoan syöminen kuitenkin edistää terveyttä ja esim. immunivaste on luomuruokaa syövillä parempi kuin ei luomua syövillä.

Toivottavasti tulisi paljon vastauksia ja asiallista keskustelua! :)

[QUOTE="a p";27246189]Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.

- voita, ei margariinia
- ei soijatuotteita

Muuten ihan hyvä, mutta maito(tuotteet) ei välttämättömiä. Lisää vielä pikkuhiljaa ruokavalioon:
-Papuja
-linssejä
-Auringonkukansiemeniä ja manteleita- jauheena
-pähkinöitä
Sitten on varmasti terveellinen ruokavalio unohtamatta D3 vitamiinia 25µg päivässä.

Heh, heh. Hauska aloitus kyllä :)

Hienoa, että ajattelet ruoka asioita, mitä vaan ei pidäkään syöttää...

MUTTA tuo menee jo liian yli.

Olen pph ja minulla oli hoidossa kauan sitten eräs lapsi joka ei ollut tottunut syömään perunaa ja ei sitä osannut hoidossakaan syödä. Moni ruoka on kuitenkin oikeasti peruna painotteista. Laatikot jne. Kurjaa, kun hoitopäivät monesti lapsilla lähes kymmentuntisia ja ruoka ei vaan maistu. Meni kuukausia ennen kuin alkoi syömään ja sittenkin ihan liian vähän. Oli nälkäinen. Mutta ei hoitaja voi alkaa järjestämään mieluista ruokaa yhdelle lapselle kun muut syövät kuitenkin. Eikä päiväkodissakaan saa perunatonta ruokaa.

Oikeasti. Peruna on suomalainen perusruoka jota syödään joka paikassa. Opeta se jo kotona, muuten on hankalaa myöhemmin.

Itselläni 1,5v ja alkuun olin aika tarkka kaikesta mutta nyt antaa mennä vaan. Lapsellakin on suu joka maistaa ja tietää mistä tykkää. Kiva nähdä, kun lapselle joku on herkkua ja vaihtelu virkistää!

Ja tosiaan aika monelle lapselle ne kasvikset on se ei niin kiva juttu ja vatsa ei välttämättä niistä täyty. Se on huomattu vuosien aikana.

Ruokailu ei ole vain ravintomäärätankkaus, se on myös sosiaalinen tapahtuma. Perheen yhteiset ruokailut ja juhlat ovat tärkeä osa tapakasvatusta. Parhaiten lapsi pääsee niihin sisään, kun saa syödäkin samaa kuin muut. 1 vuotta täyttäneelle ei ole mitään syytä järjestää omaa ruokaa. Samat ruuat aikuisten kanssa, niin arjessa kuin juhlassa, totuttavat eri makuihin. Kun aikuiset saavat herkkuja tai mausteista ruokaa, saavat myös lapset. Tällä periaatteella meillä on menty, vanhempien ruokailutottumukset ovat tervehtyneet lapsia edeltävästä ja 4- ja 5-vuotiaista on kasvanut kaikkiruokaisia.

Mites meinasit,ku napero lähtee eskariin ja sitte kouluun? Aattelitko pitää vieläki kaiken mainitsemas pannassa siltä lapselta ja miten luulet,että eskari/koulu on mieltä.Siellä ku tuppaa olla periaate,että kaikkea ainakin maistellaan..Tai täälläpäin on eskarissa moinen tapana.

[QUOTE="a p";27246458]Miksi täysjyväleivällä ei voi korvata täysjyväpastaa? Eihän sitä nyt joka aterialla tarvitse kauheaa hiilaritankkausta?

Ruoalla kasviksia paljon, eli niitä juureksia mm. sekä salaattia.

Esimerkkiateriat:

Aamupala
- täysjyväruisleipä voilla, hedelmää, maitoa

Ruoka
- kasviksia, kanaa, salaattia, maitoa

Välipala
- marjoja, hedelmiä, jugurttia, vettä

Ruoka
- kasviksia, kalaa, salaattia, maitoa

Iltapala
- puuroa, marjoja, maitoa

Eikö tässä tule tarpeeksi hiilareita? Kasviksissahan niitä on ja viljoissa.[/QUOTE]

Kulostaa aika kuivalta. Vertaa meidän 1v6kk sapuskaan, jota siis muutkin lapset syä, ja me vanhemmat. AIkuset tosin syö kotona vaan yhden lämpimän ruuan.
Tää oli miedän tämän päivän menyy:

Aamupala Kaurapuuroa ja puolukoita, + kevytmaitoa

Lounas: Kalakeittoa: sisältää mm. lohta,perunaa,porkkanaa,palsternakkaa + leivänpala, mitä nyt meillä sattuu olemaan + kevytmaito

Välipala: Maustamaton rahka+kuningatarsosetta ja päärynäpaloja ja kiivin paloja hyvän kokonen kupillinen +vettä juomaksi

Päivällinen: Makaronilaatikko. + keitettyä kukka- ja parsakaalia ja tomaattia ja kurkkua +kevytmaito

Iltapala: Neljänvilja puuroa ja pala banaania +kevytmaitoa

Ainiin, meilä puurot keitetään kokonaan maitoon.

[QUOTE="vieras";27249567]Kulostaa aika kuivalta. Vertaa meidän 1v6kk sapuskaan, jota siis muutkin lapset syä, ja me vanhemmat. AIkuset tosin syö kotona vaan yhden lämpimän ruuan.
Tää oli miedän tämän päivän menyy:

Aamupala Kaurapuuroa ja puolukoita, + kevytmaitoa

Lounas: Kalakeittoa: sisältää mm. lohta,perunaa,porkkanaa,palsternakkaa + leivänpala, mitä nyt meillä sattuu olemaan + kevytmaito

Välipala: Maustamaton rahka+kuningatarsosetta ja päärynäpaloja ja kiivin paloja hyvän kokonen kupillinen +vettä juomaksi

Päivällinen: Makaronilaatikko. + keitettyä kukka- ja parsakaalia ja tomaattia ja kurkkua +kevytmaito

Iltapala: Neljänvilja puuroa ja pala banaania +kevytmaitoa

Ainiin, meilä puurot keitetään kokonaan maitoon.[/QUOTE]

Tästäkin puuttuu oikeat rasvat, jotka ovat aivoille VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ. Kalasta saa vähän, muttei riitä.

Terveyden tukipilareiden kuuntelijakysymyksissä käsiteltiin paistamiseen soveltuvia rasvoja. Paula Heinosen mukaan rypsiöljyä ei pitäisi lämmittää missään tilanteessa.

- Rypsiöljy ei sovellu paistamiseen, sillä se sisältää alfalinoleenihappoa, joka härskiintyy välittömästi, jos sitä kuumentaa. Hyviä paistorasvoja ovat voi, kylmäpuristettu oliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy ja kylmäpuristettu avokadoöljy, Heinonen luettelee.

Alfalinoleenihappo on omega-3-rasvahappojen lähtörasvahappo. Se on ihmiselle välttämätön. Parhaat alfalinoleenihapon lähteet ovat pellavansiemenöljy, hamppuöljy, rypsiöljy ja saksanpähkinä. Suositusten mukaisen vuorokausiannoksen saa noin kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä.

- Rypsiöljy on muuten terveellistä. Sitä voi käyttää salaattiin, kastikkeisiin ja kaikkeen muuhun, mutta ei kuumentamiseen. Itse en uskaltaisi lämmittää sitä ollenkaan, Heinonen kertoo.

ap, pohdintasi kuulostavat osittain ihan hyvältä mutta itseäni hämää tuo täydellisyydentavoittelu. Vaaditko itseltäsi noin paljon jokaisella elämän osa-alueella? Taapero arvostaa rentoa äitiä, jolla on pipo löysällä varmaan enemmän kuin täydellisen terveellistä ruokaa? Ymmärrän toki että haluat ainokaisellesi vain parasta mutta ehkäpä vuodet lapsen kasvaessa muuttavat asennettasi ruokaan hieman rennommaksi? Ihan käytännön syistä totuttaisin lapsen terveelliseen ja tavalliseen kotiruokaan jos meinaatte ettei lapsi mene omissa eväissä kouluun??
Vaikka itse karppaankin, meillä lapset syövät myös hiilareita ja siis sitä parjattua perunaa,pastaa ja riisiä. Ihan täyspainoisen kasvun ja kehityksen kannalta. Ja mäkkärissäkin käydään ja karkkia,sipsiä ja limuakin joskus maistetaan. Kohtuus kaikessa!:)?
En tiedä ootko jo perehtynyt maitorasvan vaikutuksiin mutta se ei ole epäterveellistä vaan päinvastoin kuin virallisterveellinen kanta sanoo, elimistö tarvitsee sitä! Meillä ainakin käytetään ruoanlaitossa oikeaa kermaa, voita, täysmaitoa, rasvaisia juustoja jne. Voin suositella teidänkin terveelliseen ruokavalioon! Ja tosiaan lapsille niitä hyviä hiilareita lisäksi! Ja rentoa ja avointa mieltä!:)

Alkuperäinen kirjoittaja Rypsiöljystä;27249858:
Terveyden tukipilareiden kuuntelijakysymyksissä käsiteltiin paistamiseen soveltuvia rasvoja. Paula Heinosen mukaan rypsiöljyä ei pitäisi lämmittää missään tilanteessa.

- Rypsiöljy ei sovellu paistamiseen, sillä se sisältää alfalinoleenihappoa, joka härskiintyy välittömästi, jos sitä kuumentaa. Hyviä paistorasvoja ovat voi, kylmäpuristettu oliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy ja kylmäpuristettu avokadoöljy, Heinonen luettelee.

Alfalinoleenihappo on omega-3-rasvahappojen lähtörasvahappo. Se on ihmiselle välttämätön. Parhaat alfalinoleenihapon lähteet ovat pellavansiemenöljy, hamppuöljy, rypsiöljy ja saksanpähkinä. Suositusten mukaisen vuorokausiannoksen saa noin kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä.

- Rypsiöljy on muuten terveellistä. Sitä voi käyttää salaattiin, kastikkeisiin ja kaikkeen muuhun, mutta ei kuumentamiseen. Itse en uskaltaisi lämmittää sitä ollenkaan, Heinonen kertoo.

rypsiöljy? oliivi öljy ei kestä kuumentamista? Se miks lorautetaan neitsyt oliivi öljyä salaatinpäälle? Eri makusia? Tietääkö se edes mitään?

[QUOTE="äityli";27249666]Tästäkin puuttuu oikeat rasvat, jotka ovat aivoille VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ. Kalasta saa vähän, muttei riitä.[/QUOTE]

Mistäs sinä tiiät missä öljyissä/rasvoissa mä mun ruuat kokkaan :) Lisänä otetaan omegakolmosta.

Kannattaa muistaa että lapsenkaan suu ei ole tuohesta eli hänelläkin täytyy olla mahdollisuus valita ja ilmaista mistä tykkää. Taaperolla on monenlaisia kausia jolloin jokin ruoka maistuu tai ei eikä kannata ruveta tekemään ruoasta kiistakapulaa tai mörköä. Pienellä myös ruoansulatus voi olla paljon herkempi kuin aikuisen eli vaikeasti sulavat ruoat kuten juurekset, kaali, pähkinät yms. Eivät välttämättä edes sovi ainakaan isoina määrinä. Sairaspäivinä on tärkeää antaa sellaista mikä maistuu, oli se sitten vaikka sitä kammottua sokerimehua.

Enkä nyt siis tarkoita että lapsi saisi kokonaan määrätä mitä syö mutta jos muksu nyt ei syö vaikka salaattia niin ei pieneltä voi vaatia että on pakko syödä puoli lautasellista tai ei saa muutakaan. Hyvä periaate on että kaikkea pitää maistaa mutta jos ei jostain tykkää niin ei ole pakko ottaa enempää vaan syö sitten muuta mitä tarjolla on eli nyt vaikka sitten leipää tai perunaa.

Kaikista terveimmän suhtautumisen ruokaan lapselle saa opetettua kun syöttää ihan tavallista monipuolista ruokaa ja välillä muistaa antaa herkkujakin ja lapsen lempiruokia vaikka ne ei nyt oiskaan erikoisen terveellisiä ja vaikka olisivat vaikka eineksiä. Eli mikään ei saa olla erityisesti kiellettyä.

Aika kurjaa sellainenkin lapsuus tavallaan että lapselle syötetään vain kaikkea mautonta ja superterveellistä, ja sitten itse syödään kaikkea hyvää salassa, tai vaikka lapsen nähden mutta kielletään ne lapselta. Esim. mieltymys makeaankin on synnynnäistä ja äidinmaitokin on makeaa, niin ei voi ajatella niinkään että kyllä se lapsi tykkää kaikesta mauttomasta kun ei herkumpaa koskaan saa

Asumme Ranskassa, jossa leipä on valkoista, maito punaista, ruoka kuin ruoka tehdään voilla ja kermalla, eikä käsitteitä "herkku" tai "karkkipäivä" edes tunneta (kaikki ruoka kun on herkkua, ja karkkia voi syödä silloin kun sitä sattuu tekemään mieli). Jostain kumman syystä kansa on täällä keskimäärin hoikkaa ja tyytyväistä, ja nauttii ruoasta sen sijaan, että laskisi sen ravintoarvoja ja kaloreita. Ainoa mieleen tuleva selitys on, että annoskoot ovat täällä huomattavasti pienempiä, eikä ruokaa oteta parin tunnin välein vaan rytmiin kuuluu yleensä aamiainen-lounas-välipala-päivällinen. Iltapalakin on ihan tuntematon juttu.

Joo,no. Itse sain lapseni nuorena kun en edes osannut laittaa ruokaa. Purkkiruoilla mentiin eka vuosi,imetin sentään 3kk. Sen jälkeen lapsi on syönyt "tavallista suomalaista" ruokaa mitä opettelin laittamaan. Perunaa ja eri kastikkeita,pastaa,lihaa jne. Tottakai salaattiakin ja eri kasvisruokia mutta harvemmin.
Ja ajatella,lapsesta kasvoi normaalia fiksumpi teini. Hän on nyt todella pitkä ja hoikka kympin oppilas vaikka äiti onkin tavallinen pösilö jolla ei ollut aavistustakaan ravintoarvoista.

Tuntuu että kaikesta on tehty niin vaikeaa. Ja tuntemani perheet jossa tehdään ruoasta suuri numero,lasketaan kaloreita ja vitamiineja ovat muutenki liioitteluun taipuvaista sakkia. Eikä niiden lapsen edes ole terveempiä/hoikempia kuin muut.

Lapsi tarvii hiilihydraatteja kasvaakseen ja hyviä hiilareita saa juuri täysjyvä pastasta ja perunasta (jos puhutaan nyt aterioista)

Korvikeen antaminen kannattaa lopettaa mahdollisimman lähellä sitä 1 vuotta, koska korvike rasittaa maksaa.

Punaista lihaa antaisin koska se on tärkeä proteiinin lähde ja lisäksi siinä on rautaa ja b12 vitamiinia ja lapsen vatsa on hyvä totuttaa prosessoimaan lihaa koska se ei totu siihen myöhemmin, jos lapsena ei ole sitä syönyt

Pikaisella googletuksella en löytänyt tietoa että korvike rasittaisi maksaa. Mistä olet kuullut sellaista?

[QUOTE="mamma";27248410]Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita, silloin niitä ei jaksa noudattaa.
Luomua kannatta suosia. Rasvaton maito on siksi keinotekoista että kaikki maidon ravintoaineet ovat sidottuna siihen maidon rasvaan. Näin ollen kun maidosta poistetaan rasva pitää ne ravintoaineet lisätä keinotekoisesti siihen rasvattomaan maitoon.
Luomukevytmaito on hyvä, vähän rasvaa mutta ei ylenmäärin. Luomumaito on siitäkin hyvä että se ei tee limasta sitkeää, eli pienen lapsen kohdalla vähentää infektioriskiä kun lima ns lohkee helpommin. 500 ml maitoa päivässä riittää hyvin lapselle.

Lapsen energiantarve ja kulutus on erilainen kuin aikuisen. Lapsi tarvitsee kasvuun niitä hiilihydraatteja. Hitaat hiilarit on tietysti parhaimmat. Meillä syödään täysjyvä riisiä ja täysjyväpastaa. On totta että peruna ei juurikaan sisällä mitään hyödyllistä. Perunan voi korvata bataatilla jossa ei ole läheskään yhtä paljon tärkkelystä=sokeria=hiilihydraattia.
Lapsen energian tarve on vähän kuin pitkänmatkanjuoksialla jos aikuisen energian tarve on kuin kuulantyötäjällä. Mieti miten paljon energiaa tarvii kun kokoajan liikkuu ja pitäisi vielä kasvaa ja kehittyä.

Rasvaa lapsi myös tarvitsee. Rypsiöljy ja kalaöljy on hyvää. Lisäksi rasvaiset pähkinätkin on terveellisiä.

Kasviksia ja marjojakin pitää saada samoin hedelmiä. Kala ja kana on myös hyvää ruokaa ja naudanlihasta paistijauheliha on helppokäyttöistä. Riista on hyvää jos sitä jostakin saa.

Hyvä on jos aina jaksaa valmistaa ruuan itse mutta en näe mitään pahaa siinä että välillä fuskaa ja antaa lisäaineettomia valmisruokia. Ja kyllä se nakki kuuluu lasten ruokiin, ei tietenkään joka päivä.[/QUOTE]

Bataattia voisin tosiaan käyttää perunan korvikkeena. Kiitos vinkistä.

Naudanlihaa ollaankin tähän asti käytetty, sitähän voisi vaikka kerran viikossa olla.

En minäkään näe pahaa repsahduksissa, nämä ovat niitä suuria linjoja mitä mietin.

[QUOTE="vieras";27249012]Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.

Luomukevyt maito on hyvä koko perheelle.

Vaaleitakin leipiä saa myös täysjyvänä, joten kyllä meillä syödään myös vaaleaa leipää. Usein tosin itse leivottuna luomuaineksista.

- voita, ei margariinia

Näin meilläkin.

Perunassa ja täysjyväpastassa ei ole mitään vikaa ja niitä voi ihan hyvin syödä, kunhan ei syö päivittäin. Riisiä kyllä kannattaa syödä, varsinkin pojille kala ja riisi olisivat ne terveellisin ruokavalio, tosin suomessa myydään liian puhdistettua riisiä marketeissa. Kanaa emme syö eettisistä syistä ollenkaan.

Näistä olen samaa mieltä ja se itse lisättävä sokeri on raakaruokosokeria-

Samaa mieltä.

- ei soijatuotteita

Soijaa voi syödä silloin tällöin, mutta ei tosiaan kannata syödä kovin usein.

Ei todellakaan, vaan mieluummin luomumaitoa. Mahdollisimman käsittelemätöntä. Korvikkeessa on paljon täyteaineita plus se on todella käsiteltyä.

Näihin en osaa vastata, emme juo piimaa ihan makusyistä ja tuo maidon tarve on suhteellista, riippuu mitä muuta syö.

Käytännön syistä käytämme Oivariinia tai Ingmariinia (Sitä saa luomuna). On se ainakin parempi kuin erilaiset kevytlevitteet pelkästä kasvirasvasta.

On

Riista, niin ravinnollisesti, ympäristön kannalta että myös eettisesti ajateltuna.

Kunhan katsoo mistä mausteensa hankkii ja minkälaatuisia. Esim. kaneli mitä myydään marketeissa on väärää laatua. Monet mausteet ovat nimenomaan terveysvaikutteisia ja suolaakaan ei saa unohtaa kokonaan.

Päinvastoin, oikein hyvä.

Ei ole silloin kun se on oikeasti maissia. Maissitärkkelykset ja vastaavat ovat vältettäviä lisäaineita.

On sillä. Sekä ympäristön että terveyden kannalta. Eilen tuli FST:ltä ohjelmaa luomuruoasta ja siinä kerrottiin useista tutkimuksista joiden mukaan vaikka luomuruoasta suoraan ei olekaan löydetty mitään parempia aineita, luomuruoan syöminen kuitenkin edistää terveyttä ja esim. immunivaste on luomuruokaa syövillä parempi kuin ei luomua syövillä.

Kiitos :)

[QUOTE="äityli";27249036]Muuten ihan hyvä, mutta maito(tuotteet) ei välttämättömiä. Lisää vielä pikkuhiljaa ruokavalioon:
-Papuja
-linssejä
-Auringonkukansiemeniä ja manteleita- jauheena
-pähkinöitä
Sitten on varmasti terveellinen ruokavalio unohtamatta D3 vitamiinia 25µg päivässä.[/QUOTE]

Kalsiumin takiahan maito on tärkeä. Papuja pitäisikin opetella käyttämään ja linsseihin en ole perehtynyt vielä lainkaan. Siemenet ja pähkinät on satunnaisessa käytössä.

Yhteistyössä