onta tää liikaa pyydetty (anoppi-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimoke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, viime vuonna meillä ei ollu tätä ongelmaa kun appiukko oli kylässä vaimoineen. He olivat sen aikaa kun pukki kävi ja leikittiin lasten kanssa jne. Ja hyvissä ajoin sanoivat että lähtevät pois että saadaan rauhassa tehdä iltatouhut. Heille ei tarvinnut sanoa asiasta vaan ymmärsivät itsekin.

Näin pitäisi olla! Jos haluaa että vieraat jää pitkäksi aikaa niin silloin voi kysyä että jäättekö..

Jokaisella on oikeus viettää jouluaan niin kuin itse parhaaksi näkee.
Sitä anoppia ei ole pakko sietää vain siksi, että se sattuu olemaan miehen äiti. Teillä on nyt oma perhe ja oikeus viettää joulua tasan niinkuin itse haluatte.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Sitä anoppia ei ole pakko sietää vain siksi, että se sattuu olemaan miehen äiti. Teillä on nyt oma perhe ja oikeus viettää joulua tasan niinkuin itse haluatte.

Musta tää on kyllä vähän itsekästä, mutta sopii nykymaailman meininkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, onhan se nyt aiemminki jo tiedossa että sinne kotiin pitää yksin mennä, miksi toisen luona pitää olla yöhön asti?

Mä ymmärsin että tässä olis kyse tosi aikaisesta lasten/vauvan nukkumaan menoajasta, jolloin anoppi ajettais kesken aattoillan pois? Ymmärsin vissiin väärin?

No mut jokatapauksessa, ymmärrän ap:nkin ongelman ja mielipidettä kun kysyi niin sanon omani. Mun mielestä on todella epäkohteliasta, jollei siitä keskustella etukäteen, jotta anoppi voi suunnitella jotain muuta ohjelmaa loppuillaksi.

Meille tulee aattona mun vanhemmat ja miehen vanhemmat. Ei oo tullut ees mieleen että jossain vaiheessa heidät pois ajaisin. Ovat niin kaun akuin ovat ja sillä selvä. Lapset 6 kk, kohta 4v ja kohta 5v menevät sitten nukkumaan kun uni tulee, on vieraita tai ei. Ketään en pois oo koskaan ajanut mieltä vain sen takia että lapset mnee nukkuu. Jos vieras ei tajua olla hiljaa niin sanon kyllä suoraan, että vähän hiljempaa ku lapset nukkuu tai yrittävät nukkua.

Täytyy sanoa että enpä ihmettele mistä miniöiden ja anoppien huonot välit aina johtuu kun näitä vastauksia lukee. Ja miten tautisen uusavuttomia ihmisiä!
Onko sille anopille vaikea sanoo että hiljaisuutta siinä lasten nukuttamisen aikana. Ja sen jälkeen?
Taas taitaa vain olla niin ettei miniä anopistaan tykkää, ei kuitenkaan ääneen uskalla sanoa mikä mättää, jouluun on vielä 5 päivää aikaa ja siihen mennessä patoutumat miniän päässä on jo niin suuret ettei ilta voi mukavassa hengessä mennä! Tai miniä ainakin sisäisesti kihisee raivosta jne. Huoh, kasvakaa aikuiseksi ja hoitakaa asiat siten myös!

Alkuperäinen kirjoittaja Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, onhan se nyt aiemminki jo tiedossa että sinne kotiin pitää yksin mennä, miksi toisen luona pitää olla yöhön asti?

Mä ymmärsin että tässä olis kyse tosi aikaisesta lasten/vauvan nukkumaan menoajasta, jolloin anoppi ajettais kesken aattoillan pois? Ymmärsin vissiin väärin?

No mut jokatapauksessa, ymmärrän ap:nkin ongelman ja mielipidettä kun kysyi niin sanon omani. Mun mielestä on todella epäkohteliasta, jollei siitä keskustella etukäteen, jotta anoppi voi suunnitella jotain muuta ohjelmaa loppuillaksi.

Menikö multa ohi vai missä luki että aikaisesta lasten nukkumaan menoajasta, ap mun käsittääkseni kirjoitti että anopilla on tapana olla yömyöhään asti. Omituista on mun mielestä se, jollei anoppi ymmärrä että lasten pitää päästä maate ajallaan, oli jouluaatto tai ei ja se että vanhemmat on ne jotka yöllä herää valvomaan, joten jos hekin toivovat ajoissa nukkumaan pääsystä niin onhan sitä noudatettava. Oikeassa olet siinä että asiasta voi keskustella etukäteen ettei tule aattona riitelyä asiasta :wave:

Aivan hyvin voit sanoa anopille. Ja hyvä sanoa jo etukäteen, jolloin - jos anoppisi haluaa vielä jatkaa aattoiltaa näiden lastensa kanssa - osaa varautua siihen esim hankkimalla anoppilaan pientä iltapaa itselleen ja aikuisille lapsilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Miten niin itsekästä jos joulua vietetään yhdessä mutta haluavat vaan että vieraat lähtevät ajoissa oman joulun viettoon..?

Ymmärrän ap:ta siinä mielessä että puolivuotiasta voi olla mahdotonta saada nukkumaan jos on vieraita joista kumminkin lähtee ääntä jonkin verran.. meillä ainakin ku on niin pieni kämppä niin ei tulis mitään. sit ku vauva ei malta nukahtaa ku on vieraita niin hetken päästä on jo niin yliväsynyt ettei nukahda sitten millään. kyllä mun mielestä voi anopille sanoa että kohta kun laitetaan vauva x nukkumaan niin toivoisin että vieraat lähtis samalla...

Sanotte rohkeasti vaan asian ja hyvää yötä! Ymmärrän sua hyvin meilläkin kolme omaa lasta aina olisi tulijoita valmiiseen ruokapöytään. Voisivat edes joskus tuoda jotain tullessaan tai auttaa ruokailussa edes pöydän raivaamisessa.

No ihan rehellisesti sanottuna,jos mulla olisi univelkoja jo muutenkin,niin en tosiaan KENENKÄÄN vieraan (oli anoppi tai ei) takia venyttäisi omaa jaksamistani ja vielä jouluna. Onpa kiva herätä kuudelta joulupäivänä jos on yömyöhään passannut vieraita. Luulen että anoppi ymmärtää,jos esität asian fiksusti.

Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja just:

Miten niin itsekästä jos joulua vietetään yhdessä mutta haluavat vaan että vieraat lähtevät ajoissa oman joulun viettoon..?

Miksi aina se on itsekäs joka haluaa viettää aikaa ihan oman perheen kesken? Ihan samalla tavalla itsekkäitä ovat nekin jotka sitä eivät ymmärrä ja olettavat että heidän takiaan aina joustetaan.

Kun anoppi kuitenkin asuu niin lähellä en näe mitään ongelmaa asiassa, seuraakin on muista lapsistaan. Eri asia jos tulisi jostain monen kymmenen kilometrin päästä, ja joutuisi olemaan yksin. Toi on oikeastaan aika ihanteellinen tilanne (jos anoppi tajuaa) kun voi olla yhdessä ja sitten taas omassa rauhasssa!

mä ymmärrän sua ap.
mut sukulaisuhteitten säilymiseksi (joulu on kerran vuodessa vain) sanot napakasti että nyt täytyy olla hiljempaa ja laitat oven perässäsi kiinni jos pitää mölyä (tiiän tuon tyypin ihmisetkin joilla ääni on niin ihanan kantava ja sitä ei osata hiljentää, aivan raivostuttavaa |O mun äitin suvusta löytyy tuollaisia mölymasiinoita)
ja jos oot väsynyt senkun menet nukkumaan ja annat miehesi viihdyttää vieraita. sulla on oikeus nukkua omassa kodissasi.

No itse asiassa... Kyllä noita miehen sukulaisia vaan on siedettävä. Samoin mies joutuu meidän naisten äitejä ja isiä kestämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihan rehellisesti sanottuna,jos mulla olisi univelkoja jo muutenkin,niin en tosiaan KENENKÄÄN vieraan (oli anoppi tai ei) takia venyttäisi omaa jaksamistani ja vielä jouluna. Onpa kiva herätä kuudelta joulupäivänä jos on yömyöhään passannut vieraita. Luulen että anoppi ymmärtää,jos esität asian fiksusti.

kiitos tästä!

Ja pienempi menee nukkumaan klo 19.30, että en tiedä onko se sit aikaista sanoa että hyvää yötä anoppi....?

Alkuperäinen kirjoittaja Miniä:
Kun anoppi kuitenkin asuu niin lähellä en näe mitään ongelmaa asiassa, seuraakin on muista lapsistaan. Eri asia jos tulisi jostain monen kymmenen kilometrin päästä, ja joutuisi olemaan yksin. Toi on oikeastaan aika ihanteellinen tilanne (jos anoppi tajuaa) kun voi olla yhdessä ja sitten taas omassa rauhasssa!

Ja niin minäkin ajattelisin, että se vois sitten mennä kotiinsa olemaan ja pelailemaan pelejä (tämäkin traditio sillä on ).
Mä en tykkää edes pelailla mitään lautapelejä :kieh:

eikös jouluna voi nyt hiukan joustaa noista rutiineista ja juhlia perheen/suvun kesken. Näin ainakin meillä tehdään. Äitini ja Isoä'itini tulevat meille ja kyllä meidän muksut saa valvoa just niin kauan kuin jaksavat. Ei isomummokaan nyt enää vuosikymmeniä elä ja on lapsilla sitten hyvät muistot jouluista!

Ei lapset jaksa valvoa meillä määräänsä enempää. Ja jos valvoo niin herää kuitenkin aamulla ihan yhtä aikaisin ja sitten seuraavat päivät pilalla kun lapset itkee ja valittaa väsymystään.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
eikös jouluna voi nyt hiukan joustaa noista rutiineista ja juhlia perheen/suvun kesken. Näin ainakin meillä tehdään. Äitini ja Isoä'itini tulevat meille ja kyllä meidän muksut saa valvoa just niin kauan kuin jaksavat. Ei isomummokaan nyt enää vuosikymmeniä elä ja on lapsilla sitten hyvät muistot jouluista!
No ap:hän kyllä tarjoaa anopilleen sekä miehensä sisaruksille joulupäivällisen ja nämä vieraat ovat heillä vielä katsomassa pukkiakin. Eli jos vieraat ei voi kello 19:30 lähteä jo kotiinsa, niin kuka siinä on joustamaton? Ei mielestäni ainakaan ap.

Yhteistyössä