onta tää liikaa pyydetty (anoppi-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimoke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille tulee aattona anoppi ja muitakin miehen sukulaisia ja haluan, että he jäävät vieläl pikkuisen mentyä nukkumaankin. Me olemme tehneet selväkis, että sen aikaa, kun vauva on menossa nukkumaan, kaikkien on oltava hiljempaa, mutta kun hän nukahtaa, saa puhua normaalilla äänellä. Ei tietenkään huutaa.

Tehkää pelisäännöt selvikis, niin ei ole ongelmaa. Jos ette halua, et anoppi jää myöhäisemmäksi, eikö voisi kutsuttaessa sanoa, et lasten nukkumaanmeno aikaan, saakka, vieraat ovat toivottuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimoke:
anoppia pitää passata jos se meille jää eikä se täti osaa olla hiljaa hetkeäkään. Silloin ei saa nukutuksi lapsetkaan.

Mutta minun anoppini lukee tv:n tekstityksetkin ääneen.

Kesken elokuvan (tai muun ohjelman jota seuraan) anoppi saattaa paiskata tarinaa jonkun kaukaisen sukulaisensa mummosta jonka vihreästä kuplavolkkarista puhkesi rengas Kuusamossa vuonna viisi.
Tämän tuikitärkeän tarinan jälkeen palaa taas tekstitysten pariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minusta olet aika niuho ja joustamaton tässä asiassa.
Voit varmasti kaikkina muina iltoina olla hiljaisuudessa yksin mutta jos aattoiltaa teille tullaan viettämään niin voittehan te porukalla lasten mentyä nukkumaan nauttia rauhasta ja suklaasta. Ei sitä riehua tarvitse vai paikalla olisikin muutama vieras.

Minusta ainakin tuntuisi inhottavalle jos meidän toivotaan häipyvän siitä paikasta johon olemme aattoa menossa juhlimaan.

Samaa mieltä! Rentoudu!

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minusta ainakin tuntuisi inhottavalle jos meidän toivotaan häipyvän siitä paikasta johon olemme aattoa menossa juhlimaan.
Eli sulle ei riitä, että pääset jouluna valmiiseen pöytään - jonka eteen joku on nähnyt vaivaa - saat viettää aikaasi siellä, olla mukana joulupukkia ja lasten lahjojen avaamista katsomassa, vaan sun joulu menee pilalle, jos et saa olla siinä kyläpaikassa niin pitkään kuin sinua sattuu huvittamaan?

Sinulla on oikeus viettää joulusi niin kuin tahdot, mutta ymmärtää pitää myös, että tuollaisessa tilanteessa kuin teillä on hirveä väärinkäsitysten riski, joka aiheuttaa turhaa loukkaantumista ja mielipahaa. Puhu siis anopillesi ajoissa teidän aikatauluista. Sano vaikka, että tulkaa vähän aikaisemmin että ehditään kunnolla viettää aikaa yhdessä, kun lapsia täytyy silloin ja silloin ruveta jo laittaan nukkumaan ja se onnistuu vieraiden aikana huonosti. voit vielä lisätä, että epäilet lasten rauhoittuvan huonosti kun on ollut niin jännää. Niin ja toivota vaikka anoppisi tervetulleeksi seuraavana päivänä uudelleen.

Lisää vielä, että meillä on ihan toisenlainen ongelma... Joka toinen vuosi joulu vietetään meillä ja olemme (tai oikeastaan mies on päättänyt) että me vietetään se omalla tavallamme ja tähän tapaan nyt sitten kuuluu punaviinipullo ruokapöytään... Anoppi ja appi on aivan extra fanaattisia alkoholin vastustajia, joten joulumeno heidän osaltaa sammuu kun näkevät tämän punaviinin, toisin sanoen syövät ruokansa loppuun äkkiä ja poistuvat tuhahdellen kotiinsa. Tänä vuonna toi mies oli sitten äitilleen ilmoittanut, että joulupukki tulee klo 16, ruoka syödään klo 17.30 ja punkkupullo otetaan esille klo 19. Saas nyt nähdä miten käy. Omat vanhempani tulevat myös ja heille tuo appivanhempieni suuttumus on aika vaikea asia käsitellä...

Ymmärrän täysin sinua. Minusta ei ole epäkohteliasta pyytää vieraita poistumaan silloin, kun iltarutiinit alkaa. Meillä tehdään niin, koska lapsi tarvitsee rauhoittuakseen ne tietyt rutiinit ja hiljaisuutta. Jos nukkumaanmeno jostain syystä häiriintyy, siitä seuraa itkua, valvomista, huonosti nukuttu yö ja sitä kautta seuraavakin päivä menee pipariksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meille tulee aattona anoppi ja muitakin miehen sukulaisia ja haluan, että he jäävät vieläl pikkuisen mentyä nukkumaankin. Me olemme tehneet selväkis, että sen aikaa, kun vauva on menossa nukkumaan, kaikkien on oltava hiljempaa, mutta kun hän nukahtaa, saa puhua normaalilla äänellä. Ei tietenkään huutaa.

Tehkää pelisäännöt selvikis, niin ei ole ongelmaa. Jos ette halua, et anoppi jää myöhäisemmäksi, eikö voisi kutsuttaessa sanoa, et lasten nukkumaanmeno aikaan, saakka, vieraat ovat toivottuja.

Kuulostaa teillä juuri niin fiksusti toimitulta kuin luulisi aikuisten ihmisten pystyvänkin hoitamaan asiat :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan hyvin voit vihjata että vierailu on päättymässä! Myös sinulla on oikeus kotonasi nauttia aatosta siten miten itse haluat!

Samaa mieltä!! Tarvisi anoppisi kunnioittaa teidän omaa aikaa ja varmasti ovat tarpeeksi kauan teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Jokaisella on oikeus viettää jouluaan niin kuin itse parhaaksi näkee.
Sitä anoppia ei ole pakko sietää vain siksi, että se sattuu olemaan miehen äiti. Teillä on nyt oma perhe ja oikeus viettää joulua tasan niinkuin itse haluatte.

PEESI tällekkin!!!!! :)

Mietiskelin vaan, että miten se joulu sitten itse kullakin meni?

Meillä meni ainakin kaikki suunnitelmat uusiksi vatsataudin takia, mutta
sekin on kait vaan ihan normaalia, kun on paljon muuttuvia tekijöitä (=lapsia) ;D
Muuten oli ihan rauhallinen ja kiva joulu, aluksihan tuo harmitti ihan vietävästi, mutta sitten
vaan piti tehdä uusi toimintasuunnitelma ja mentiin sen mukaan.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Pixie:
Ja mäkun mietin että oonko tosi töykeä jos pyydän anopilta että lapselle ei annettaisi joulunakaan välipaloja yhtämittaa (lue suklaata ja mehua just ennen ruokaa), koska mun tulee tosi paha mieli kun näen että lapsella on nälkä ja kiukuttelee. Anoppi ei tunnu ollenkaan ymmärtävän, että 2 vuotiaan maha täyttyy keksistä ja mehusta aika vauhdilla ja sit jää ruuat syömättä. Oon miettinyt pääni puhki et miten sen asian hoitais ilman et anoppi loukkaantuu.

Mä sanoisin anopille ja lapsille että ruoan jälkeen sitten saa herkkuja. Näin meillä aina, ja lapset sen tietääkin. Ei ongelmia :)

Ap:lle sanoisin, että minä sanoisin suoraan että nyt hiljempaa että laitan lapset nukkumaan. Ehkä heittäisin hienovaraista viestiä, että ymmärtäisivät lähteä. (Ellen sitten suoraan etukäteen olisi sanonut, että sitten kahdeksan aikaan pitää viimeistään lähteä, että saadaan lapset rauhoittumaan nukkumaan.) Sen jälkeen kun itseä alkaa väsyttää niin sanoisin meneväni nukkumaan ja pahoittelisin että kun aamulla on niin aikainen herätys lasten kanssa. Pahoitti mieltään tai ei. Meillä toisaalta vieraat yleensä ymmärtää jo siinä vaiheessa että kun aletaan puuhaamaan lapsille iltapalaa jne, että kohta on vieraiden aika lähteä. Ja jos meillä on pidempään ollut ihmisiä, niin ovat ymmärtäneet, että nukuttamisajan pitää olla hiljempaa, eikä asiassa ole ollut ongelmia.

Olisi kiva kuulla miten jouluaatto meni?

Yhteistyössä