onta tää liikaa pyydetty (anoppi-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimoke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimoke

Vieras
Anoppi on tulossa jouluaattona meille kahden aikuisen lapsensa kanssa, tulevat katsomaan pukkia illalla. Anopilla on pahatapa jäädä meille olemaan, hän ei oikein tajua koska olisi hyvä aika lähteä (esim. lasten uniajat jne jne)
No, nyt hän siis tulee "lastensa" kanssa meille ja todennäköisesti ei siis aio lähteä mihinkään ennen yötä.
Minä toivoisin, että he lähtisivät pois illalla kun alamme laittamaan nukkumaan tai valmistautumaan siihen, eli puurolle jne. Ilta on varmaan muutenkin aika show pukkeineen päivineen ja lasten rauhoittaminen vaikeaa. Nyt sitten mietin, että voinko minä tai ehkä mieheni jonkä äiti hän on, pyytää heitä lähtemään jos he eivät itse tajua lähteä? vai pitääkä antaa vaan niiden olla ja sitten ei mistään tule mitään?
Meillä on toinen lapsi vasta 6 kk, joten hänen pitää päästä nukkumaan silloin kun uniaika on. Anoppi ei aina näitä tajua, hänellä kun pienten lasten ajasta on jo aikaa....

Enkä itsekään jaksa seurustella koko iltaa. haluaisin olla rauhassa ja nauttia hiljaisuudesta sitten kun lapset nukkuu. Syödä rauhassa suklaata ja vain olla. Meillä on monta yöherätystäkin sen pienemmän lapsen takia ja aamut alkaa klo 6. joten senkään takia ei kiinnosta seurustella koko yötä.

Minusta olet aika niuho ja joustamaton tässä asiassa.
Voit varmasti kaikkina muina iltoina olla hiljaisuudessa yksin mutta jos aattoiltaa teille tullaan viettämään niin voittehan te porukalla lasten mentyä nukkumaan nauttia rauhasta ja suklaasta. Ei sitä riehua tarvitse vai paikalla olisikin muutama vieras.

Minusta ainakin tuntuisi inhottavalle jos meidän toivotaan häipyvän siitä paikasta johon olemme aattoa menossa juhlimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minusta ainakin tuntuisi inhottavalle jos meidän toivotaan häipyvän siitä paikasta johon olemme aattoa menossa juhlimaan.

Samaa mieltä.
Mut jos tosiaankin haluatte heidän lähtevän ajoissa, voisitte niille sanoa jo ennen aattoa, et sopiiko jos poistutte siihen ja siihen kellon aikaan, että saadaan lapset rauhottumaan iltapuuhiin.

Ihan kuin mun anoppi! Sano rohkeasti vain, että toivotte että vieraat poistuisivat kun lasten uniaika koittaa. Koita saada heidät ymmärtämään että lapset nukahtavat huonosti, jos vieraita talossa. Tai tietysti parempi olisi, jos miehesi sanoisi äidilleen. Tiedän kyllä ett usein miehet eivät äidilleen sanoisi mitään, etteivät "loukkaisi äitinsä tunteita"...

Jos ehdottomasti ette halua että vieraita on myöhään, niin minusta olisi parempi puhua siitä lähtöajasta jo etukäteen anopin kanssa. Ei ole mukava jos jouluaattona toinen pahoittaa mielensä.

Meillä on usein vieraita, vaikka lapsen nukkumaanmeno aika on käsillä. Lapsi pistetään nukkumaan ja seurustelu vieraiden kanssa jatkuu hetken tauon jälkeen. Anopit pistetään tällöin lukemaan iltasatua

Aikuiset ihmiset voivat myös avata suunsa ja kertoa vieraille, jos joku asia painaa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vaimoke:
anoppia pitää passata jos se meille jää eikä se täti osaa olla hiljaa hetkeäkään. Silloin ei saa nukutuksi lapsetkaan.

no ei tarvi passata, kun et passaa, helppoa! käy sääliks anoppiasi, hän kun haluaa olla poikansa perheen lähellä jouluna

Mun mielestä voi hyvin sanoa anopille (ja muillekin), että lähtevät kun on lasten nukkumaanmenoaika. Siitä voi vaikka vähän keskustella etukäteen niin tietävät varautua ja pystyy
perustelemaan miksi toivoo heidän lähtevän. Itse olen "ajanut" anoppini pois, mutta hän ymmärsi sen ihan hyvin kun selitin miksi näin on ja että se ei ole kiinni hänestä.
Minä ainakin haluan viettää rauhallisen joulun ja toivon myös omaa aikaa, joka on vain mahdollista jos lapseni nukkuu normaalisti. Sitä hässäkkää on ihan tarpeeksi ennen joulua.
Rauhallista Joulua sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Jeesa:
Mun mielestä voi hyvin sanoa anopille (ja muillekin), että lähtevät kun on lasten nukkumaanmenoaika. Siitä voi vaikka vähän keskustella etukäteen niin tietävät varautua ja pystyy
perustelemaan miksi toivoo heidän lähtevän. Itse olen "ajanut" anoppini pois, mutta hän ymmärsi sen ihan hyvin kun selitin miksi näin on ja että se ei ole kiinni hänestä.
Minä ainakin haluan viettää rauhallisen joulun ja toivon myös omaa aikaa, joka on vain mahdollista jos lapseni nukkuu normaalisti. Sitä hässäkkää on ihan tarpeeksi ennen joulua.
Rauhallista Joulua sinulle!

Kiitos sinulle! Juuri tätä tarkoitan! Anoppi itse asuu 500 m päässä, joten hän voi kyllä mennä omaan kotiinsakin jatkamaan aattoa niiden kahden muun "lapsensa" kanssa.

Tietysti anopille voi asiasta sanoa, pyytää poistumaan ajoissa. Mutta oikeasti, eikö teillä onnistu lasten kanssa iltarutiinit vaikka paikalla olisikin vieraita? Sen taas ymmärrän että lasten mentyä nukkumaan on kiva vain olla, ja olla rauhassa, mutta kysymyksessä nyt oli kai nyt vaan yksi ilta..?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Tietysti anopille voi asiasta sanoa, pyytää poistumaan ajoissa. Mutta oikeasti, eikö teillä onnistu lasten kanssa iltarutiinit vaikka paikalla olisikin vieraita? Sen taas ymmärrän että lasten mentyä nukkumaan on kiva vain olla, ja olla rauhassa, mutta kysymyksessä nyt oli kai nyt vaan yksi ilta..?

Ei onnistu lasten nukkumaanmeno. Anoppi ei osaa olla hiljaa, vaan höösää ja huutaa kokoajan jotain. ja jos saisi lapset sänkyuyn asti niin nukkua eivät pystyisi, tämä on siis kokeiltu ja koettu aiemmin.

Mulla on sen verran univelkaa jo muutenkin että mua ei vaan jotenkin huvitä olla anopin kanssa yömyöhään. Mä voisin käyttää sen ajan paremminkin (nukkumiseen). Ja kun anoppi asuu lähellä niin hän käy meillä muulloinkin ja voisi ihan hyvin tulla uudelleen jatkaamaan leikkejään vaikka joulupäivänä.

Ja mäkun mietin että oonko tosi töykeä jos pyydän anopilta että lapselle ei annettaisi joulunakaan välipaloja yhtämittaa (lue suklaata ja mehua just ennen ruokaa), koska mun tulee tosi paha mieli kun näen että lapsella on nälkä ja kiukuttelee. Anoppi ei tunnu ollenkaan ymmärtävän, että 2 vuotiaan maha täyttyy keksistä ja mehusta aika vauhdilla ja sit jää ruuat syömättä. Oon miettinyt pääni puhki et miten sen asian hoitais ilman et anoppi loukkaantuu.

Mutta toi on mun mielestä kyllä jo tosi epäkohteliasta ajaa vieraita aattona ulos... Pitäishän niistä ajoista ilmoittaa sit edes etukäteen että voivat miettiä jotain muuta ohjelmaa loppuillalle. Mulla menis ainaki joulu pilalle jos ajettais kyläpaikasta ulos eikä ois muuta paikkaa mennä ku kotiin yksin. :'(

Mä oon vielä töykeämpi kun en edes ota koko anoppia aattona meille.
Haluan viettää joulun oman perheen kanssa ja siihen en halua anoppia sotkemaan kaikkea vittuilullaan.

Ei kaikki lapset, edes ne 6kk ikäisetkään, suostu menemään maate kun on vieraita ja erilaista elämisenääntä. Joillekin lapsille on hirmu tärkeää, niille pienillekin, tietyt iltarutiinit ja siinä ei tod auta jos on ylimääräisiä höpöttämäs ääres. Joten annetaan pienille rauha iltatoimille ja nukkumiselle ja ap voi toivottaa juhlavieraat kotiinsa silloin jos haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pixie:
Mutta toi on mun mielestä kyllä jo tosi epäkohteliasta ajaa vieraita aattona ulos... Pitäishän niistä ajoista ilmoittaa sit edes etukäteen että voivat miettiä jotain muuta ohjelmaa loppuillalle. Mulla menis ainaki joulu pilalle jos ajettais kyläpaikasta ulos eikä ois muuta paikkaa mennä ku kotiin yksin. :'(

Hmmm, onhan se nyt aiemminki jo tiedossa että sinne kotiin pitää yksin mennä, miksi toisen luona pitää olla yöhön asti?

Niin, viime vuonna meillä ei ollu tätä ongelmaa kun appiukko oli kylässä vaimoineen. He olivat sen aikaa kun pukki kävi ja leikittiin lasten kanssa jne. Ja hyvissä ajoin sanoivat että lähtevät pois että saadaan rauhassa tehdä iltatouhut. Heille ei tarvinnut sanoa asiasta vaan ymmärsivät itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
munkin mielestäaika niuhoa, kyllähän te rauhassa saatte myöhemmin olla, ja minä ainakin olen aina saanu lapseni nukkuu vaikka on ihmisiä meillä ollut..

Tyhmä kommentti. Jokainen on oikeutettu olemaan illan rauhassa jos niin haluaa. Joulu on vaan kerran vuodessa ja sitä paremmalla syyllä pitää saada olla rauhassa ja "juhlia" omalla tavalla. Kerkeäähän sitä juhlia monta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Itse olen sanonut anopille ihan ystävällisesti että kello 19.00 alkaa meidän oma joulu aika..

Meillä ainakin asunto rajoittaa lasten nukkumisrauhaa. Lastenhuoneet kun on aivan olohuoneen kyljessä.
Olisihan se minustakin välillä kiva pyytää vieraita oikeen iltaa istumaan, mutta kun äänet tuppaa aina kohoamaan, varsinkin jos on mukavaa.
Ja lapset on niin erilaisia, se mikä toimii yhdellä ei välttämättä ollenkaan sovi toiselle.

Yhteistyössä